Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-03, 21:47   #1
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Tråden för oss som brygger mjöd/öl (eller liknande) eller tänker börja göra det

Kan vara kul att ha en liten tråd om bryggerikonst på forumet! Allt från mjöd till öl och vin kan diskuteras. Så länge det inte är någon illegal grej man håller på med så är det fritt fram att skriva om det. Vore kul också om folk som håller på att brygga kunde dela med sig av sina recept och berätta hur era blandningar blev

Jag satte själv igång någonting idag! Har en damejeanne med 19 liter soon-to-be mjöd i just nu som jag precis satte jäsrör på. Har 3900gram honung på 19 liter vatten och hoppas att det snart ska börja bubbla ur jäsröret! Första gången jag ger mig på detta och hoppas det blir bra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-04, 00:12   #2
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Satte mig vid damejeannen nyss och javisst, det bubblade redan ur jäsröret! Spännande minsann.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-04, 00:22   #3
Herr Oberst
Registered User
 
Herr Obersts avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 192
Vill vill vill
Det här känns fan som ett projekt som skulle passa mig. Tror aldrig jag smakat mjöd förvisso, men vore rätt manligt att bjuda på vid någon grabbkväll.
Tar processen mycket utrymme? Kan man göra det hemma i lyan utan att det luktar och stör? Hur många dagars jobb är det?
Herr Oberst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-04, 00:26   #4
Traenarn
Registered User
 
Traenarns avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: I en kojja
Inlägg: 190
Alltid intressant med bryggning!
Jag gjorde min första sats på vanligt bakjäst, har lagrats i 1.5 år nu cirka.
Fällt av sig på botten och klarnat ordentligt
Denna med enbart honung, smakade prima!
Kör hårt! (Y)
__________________
Member - Team Leifi
Traenarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-04, 07:52   #5
Torwald
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 936
Gör ni mjöd för att ni tycker mycket om det, eller för att det är lättare att brygga acceptabelt mjöd än acceptbelt öl? För personligen gillar jag inte mjöd, men vore skoj att teata göra ett rikligt humlat öl någon gång.
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-04, 08:23   #6
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Årets glögg
Standard är prövad under många år (GP:s dunderglögg med lite ändringar). Ananasen testade vi förra året men då utan aprikoser (300 g ananas). Förra årets variant fick en tydlig ananassmak med mycket anis och den vinner på att lagras då den är bättre nu än förra året.
Äppelhistorien är jag osäker på om det blir något.

Potatisen är antagligen helt onödiga men det finns med i de flesta recepten och den skadar inte heller något. Sockermängderna är lite avrundade.

"Standard”
3 liter svagdricka
1.6 liter socker (1.5kg)
25g jäst
300g russin
3msk hela nejlikor
1msk hela kardemummakärnor
1 kanelstång
1 bit färsk ingefära
3 potatisar

”Ananas special”
3 liter svagdricka
1.6 liter socker (1.5kg)
25g jäst
200g ananas
100g aprikoser
1 vaniljstång
5 stjärnanis
Pomeransskal
3 potatisar

”Jordgubbssurprise”
3 liter fruktsoda
1 liter (900g) socker
25g jäst
200g tranbär
100g jordgubbe
2 skivor torkad lime
1msk hela nejlikor
3 potatisar

”Äpple med snurr”
2 pkt Äpplejuice (4dl)
7,5dl äpplemust
1.1liter (1kg)socker
25g jäst
1liter vatten
1 kanelstång
1 kuvert saffran
Pomeransskal
3 potatisar

Blanda allt (från varje recept) i en dunk eller glasflaska som är minst dubbelt så stor som mängden vätska. Låt stå minst 3 veckor utan påskruvad kork (täck eventuellt med gladpack med hål i) tills det har slutat bubbla. Första dagarna så skaka om då och då. Sista veckan så rör inte dunkarna då det blir lättare att hävertera utan att få med skräpet. Sila och häll på flaska.

Lagligheten bygger på att man använder traditonella glöggkryddor med målet att få glögg så börja inte blanda egna varianter utan att tänka igenom det.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-04, 19:04   #7
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Oberst Visa inlägg
Vill vill vill
Det här känns fan som ett projekt som skulle passa mig. Tror aldrig jag smakat mjöd förvisso, men vore rätt manligt att bjuda på vid någon grabbkväll.
Tar processen mycket utrymme? Kan man göra det hemma i lyan utan att det luktar och stör? Hur många dagars jobb är det?
Kör på! Det tar inte alls stor plats, bara en behållare som får stå och bubbla lite. Just nu luktar det lite honungsaktigt i lägenheten, inget jag stör mig på¨i alla fall.
Citat:
Ursprungligen postat av Torwald Visa inlägg
Gör ni mjöd för att ni tycker mycket om det, eller för att det är lättare att brygga acceptabelt mjöd än acceptbelt öl? För personligen gillar jag inte mjöd, men vore skoj att teata göra ett rikligt humlat öl någon gång.
Jag fick faktiskt bara intresse för processen att brygga och då kändes mjöd som en lätt och bra sak att börja med Har aldrig smakat mjöd tidigare, men tänker att det är kul att testa och ännu roligare med en mjöd man gjort själv!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-04, 19:05   #8
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
På min egna behållare bubblar det på riktigt bra nu. Bubblar vart 10e eller 15e sekund ungefär. Kul att veta att någonting händer!

EDIT: Det är snarare vart 7e eller 10e sekund nu!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg

Senast redigerad av Andy.da.wohoo den 2013-12-04 klockan 19:08.
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-05, 15:34   #9
balfong
Registered User
 
balfongs avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 63
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo Visa inlägg
Kan vara kul att ha en liten tråd om bryggerikonst på forumet! Allt från mjöd till öl och vin kan diskuteras. Så länge det inte är någon illegal grej man håller på med så är det fritt fram att skriva om det. Vore kul också om folk som håller på att brygga kunde dela med sig av sina recept och berätta hur era blandningar blev

Jag satte själv igång någonting idag! Har en damejeanne med 19 liter soon-to-be mjöd i just nu som jag precis satte jäsrör på. Har 3900gram honung på 19 liter vatten och hoppas att det snart ska börja bubbla ur jäsröret! Första gången jag ger mig på detta och hoppas det blir bra.

Kör du bara med honung, vatten och jäst?

Är grymt intresserad utav att brygga egen mjöd, har bara provat öl från Coopers hembryggning innan.

Bjud på recept nu för fan
balfong är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-05, 20:37   #10
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Okej, mitt recept jag kör på är:

19 liter vatten
3,9kg honung
Jäst och jästnäring.

Började med att lösa all honung i vatten genom att lägga honungen i kastruller fyllda med vatten som jag värmde upp till 40-45 grader, tills honungen var helt löst i vatten. I den sista grytan med honungsvatten lade jag dessutom i ca 3 gram jästnäring för att lösa upp den ordentligt i musten. Skummade av det värsta skummet och hällde ner detta i min behållare. Fyllde därefter på med resten av vattnet som jag tog direkt ur kran. Inte optimalt för jästen kanske, men det var det enda vattnet jag hade tillgängligt. Väntade tills blandningen hade blivit rumstempererad och då blandade jag ner jästen i lite mer än fingervarmt vatten och rörde runt för att all jäst skulle bli löst i vattnet och hällde till sist ner detta i min behållare också. På med gummipropp och jäsrör och nu är det bara att vänta!

Funderar på att eventuellt fylla på med 2 kg honung till om en vecka. Detta för att jag vill få en lite sötare produkt med lite högre alkoholhalt Det är superkul att bara sitta och titta på hur det bubblar i jäsröret
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-05, 20:53   #11
R Scarpa27
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Godismonstret
Inlägg: 4 694
gjorde egen glögg förra året som stått fram tills nu och ska drickas nu framåt 1 års lagring woho.
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-05, 22:51   #12
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Citat:
Ursprungligen postat av R Scarpa27 Visa inlägg
gjorde egen glögg förra året som stått fram tills nu och ska drickas nu framåt 1 års lagring woho.
Kul!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-05, 23:00   #13
iddqd
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 165
Jag har gjort öl och vin ett antal gånger. Ölet blir alltid gott, vinet blir oftast drickbart. Mjöd har jag inte testat än men jag funderar på det. Sen har jag även gjort dunderglöggen ett par gånger men den går fan aldrig åt. Sitter på typ 14 liter som jag inte vet vad jag ska göra med.
__________________
Min träningslogg
iddqd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-06, 00:28   #14
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Lite uppdatering på mitt, bubblar nu varannan sekund! Otroligt vilken fart det blev på jäsningen
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-07, 23:31   #15
YTS
Registered User
 
YTSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: My hometown
Inlägg: 2 498
Brygg ett partyfat Rainbow ale!

Detta är en förenklad metod att brygga 4,5 l starköl. Rainbow-ale heter ölet p.g.a. att det innehåller 8 olika sorters malt, av olika rostningsgrader, allt från det mycket ljusa pilsnermalt till det mycket mörka chokladmalt. Varje maltsort är dessutom anpassad i giva, så att alla sorter ger samma bidrag till den slutliga färgen hos ölet, d.v.s. varje maltsort färgar 1/8 del av den slutgiltiga färgen. Utrustning och malt köper Askil hos Malt Magnus och Humlegården. Maltmagnus är bra för han väger upp vilka mängder du än vill ha och dessutom krossar han malten åt dig, vilket humlegården inte gör.



Det här behöver du i utrustning:

En 7l rostfrigryta
En 9l hink av livsmedelskvalité.
En 5 l jäsdunk med vattenlås.
En silställning med silduk.
En potatisstöt.
Ett mäskroder.
En öltermometer.
En tratt.
Desinficeringsmedel.
En hävert, med flaskfyllare.
9st 0,5l petflaskor alternativt ett partyfat.


Och det här behöver du till själva ölet:

790g pilsnermalt
165g münchnermalt
42g melanoidmalt
20g chrystal 150 malt
15g chrystal 200 malt
10g chrystal 300 malt
6g café malt
1g chokladmalt
18g hallertau perle humlepellets.
1paket om 11,5g safale S-04 alejäst.
½ dl druvsocker.

Bruksanvisning:

Först tar du en bit alufolie och brer ut över köksbordet, det skall du ha att ställa den desinficerade utrustningen på. Sen tar du och desinficerar utrustningen, blötlägg 5 minuter i lösningen, skölj noga i ljummet vatten, ställ upp på alufolien.

Nu kommer vi till den s.k. Dough in, där man blötlägger malten i kallt vatten i kastrullen. Ta 1,6l vatten och blanda upp med malten noggrant, låt stå 20 min.

Nästa steg är syrarasten, tillsätt 0,95l vatten och värm upp till 35grader under omrörning. Värm på låg värme och stäng av värmen några grader innan tempen uppnåtts. Lyft av från plattan och låt stå på en grytunderlägg på en kall platta. Lägg på locket och låt stå 30 minuter. Under syrarasten förökar sig naturliga mjölksyrabakterier på malten och bildar syra, vilket behövs för sockerrasten, samt för smakens skull.

Nu kommer vi till proteinrasten. Värm upp mäsken till 50 grader och håll i 15 minuter. Rör om då och då med mäskrodret. Detta steg är för att bryta ner proteinerna till aminosyror, nödvändiga för jästen och skumbildningen hos ölet.

Nästa steg är sockerrasten, där kan man välja om man vill ha extra mycket alkohol, men samtidigt mindre söt öl, då ligger man på mellan 62 och 65 grader. Vill man tvärtom ha lite svagare öl, men mer sötma, lägger man sig på mellan 67 och 70 grader. Att det funkar så beror på att vid den lägre temperatur intervallet verkar beta-amylas som ger mycket maltos och lite dextriner som ger sötma. När man går upp i det högre intervallet förstörs betaamylasen, men då verkar alfa amylas som ger något mindre maltos och mer dextriner. Maltos är maltsocker som jästen lever på och bildar alkohol ifrån. Dextriner har jästen normalt sett svårt att leva på, så den blir kvar och ger sötma åt ölet.
Sockerrasten håller vi 60 minuter..

Därefter kommer vi till temperature maintaince. Då tillsätter vi 0,4 liter kokhett vatten och höjer samtidigt värmen på mäsken till 78 grader, det håller vi i 5 minuter.

Så kommer vi till lakningen. Sätt upp sillduken (som du desinficerat genom kokning) i sillställningen, som du ställer över hinken. Häll i mäsken och häll sedan sakta över 78 gradigt vatten tills du har 5l vört. Pressa ur den sista vörten med potatisstöten. Skölj ur grytan.

Då avslutar vi med vörtkokningen. Häll vörten i grytan och värm upp till kokning, om plattans effekt räcker gör du vörtkokningen utan lock. Tillsätt 6g av humlen och låt koka 25 minuter, detta är för beska, därefter tillsätter du resterande 12g av humlen och låter koka 5 minuter till. Sätt nu upp den rengjorda sillduken i ställningen igen och sila bort humlen.

Då skall vi kyla vörten. Skölj grytan och häll tillbaka vörten. Ställ grytan i diskhon och fyll på med kallvatten i diskhon, låt vattnet rinna sakta i diskhon, så kylvattnet hela tiden hålls kallt. Kyl på detta vis i 30 minuter. Rör därefter i jästen och tappa upp vörten på jäsdunken. Sätt tratten i dunken och häll över direkt från grytan.

Primärjäsning: Låt jäsa på dunken i ca 3 dygn eller tills det kommer mindre än ett blupp per 5 minuter.

Upptappning: Antingen tappar du upp ölen på ett partyfat (detta har jag dock inte testat än, så det kan jag inte ge närmare anvisningar om). Eller så tappar du upp ölet på 9st 5dl petflaskor med 1 tsk druvsocker i varje. Använd hävert när du tappar upp ölen, det är ett plaströr med slang på. Koppla denna till en flaskfyllare, det är ett smalt plaströr med tryckventil i ena ändan. När du sätter ner tryckventilen mot flaskans botten börjar ölen rinna och när flaskan är full lyfter du ur flaskfyllaren, ölen slutar då att rinna och den volym som flaskfyllaren utgör, blir då en lagom luftspalt i flaskan. När du fyllt alla flaskor skruvar du på korkarna. Glöm inte att du skall desinficera hävert, flaskfyllaren och flaskorna innan. Druvsockret som du lagt i, är till för den s.k. primingen, där jästceller jäser sockret till kolsyra och alkohol. Detta för att ölet skall ha bubblor när du dricker det.

Servering: Kyl ölet i frysen i 45 minuter innan du serverar det. Häll upp långsamt i ett pintglas, det skall gå att få med all öl utan att jästen kommer med, eftersom den sitter ganska bra fast i botten på flaskan, men som sagt häll försiktigt och utan avbrott.
__________________
Min sida med greppträning, m.m.
www.nyttgrepp.se
Återförsäljare greppredskap.
info@nyttgrepp.se
YTS är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)