Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-06-26, 19:09   #5926
Jaggermeister
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Du ska aldrig öka. Välkommen till en evighet med 20 i bänk
Haha mm precis. Äh jag var ganska lack när jag skrev det, så blev jag ännu mer lack när jag inte såg ett pass X. Men när ovan förklarade så föll poletten ner, haha

Skickat från min SM-G850F via Tapatalk
Jaggermeister är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-26, 20:59   #5927
Waimea
Registered User
 
Waimeas avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 242
Jag ska köra igång 12 nya veckor med 5x5 på onsdag, ska jag deloada några kg i alla övningar eller fortsätta där jag slutade?

Jag slutade på knäböj 5x5 65 kg eller deloada till knäböj 5x5 50 kg?
Waimea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-26, 21:50   #5928
Jaggermeister
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 21
Kan man lägga till diverse övningar på passen, t.ex armar o baksida axlar och mage?

Skickat från min SM-G850F via Tapatalk
Jaggermeister är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-06, 19:23   #5929
Fergie8
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2017
Ort: Falun
Inlägg: 24
Är det nån skillnad hur man delar bäst in de olika assistance exercise mellan workout A och B? Alltså push ups, planks, dips, close grip bench press, barbell curls, seated calf raises.

Vanlig bench press och close grip bench press kanske inte passar på samma dag eller?

Kan man göra andra vettiga övningar än de här som finns med i appen? Speciellt om man vill gå ner i vikt?
Fergie8 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-07, 08:24   #5930
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av Fergie8 Visa inlägg
Är det nån skillnad hur man delar bäst in de olika assistance exercise mellan workout A och B? Alltså push ups, planks, dips, close grip bench press, barbell curls, seated calf raises.

Vanlig bench press och close grip bench press kanske inte passar på samma dag eller?

Kan man göra andra vettiga övningar än de här som finns med i appen? Speciellt om man vill gå ner i vikt?
Finns det något specifikt skäl till att du vill lägga till övningar till programet. För min del känns det bäst att hålla sig till standard i varje fall under de första 12 veckorna man kör. Är övertygad om att man får nog träning av det relativt snabbt!

Vila är viktigt så ska man nu köra smal bänk bör man nog göra det på dagen man kör bänk annars lider vilan.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-23, 19:05   #5931
MrSolna
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 1
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Under dina uppvärmningsset behöver du självklart ingen sådan vila.
vad är rekommendationerna kring detta? hur bör man värma upp?
MrSolna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-27, 09:39   #5932
Osman
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2016
Ort: Tanganyika
Inlägg: 9
Passar detta program för mig? Mina stats är mark 190, bänk 120 och knäböj 130.
Osman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-31, 12:17   #5933
davvo
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 8
Benlyft?

Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Upplägg 2

Pass A:
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Inverted Rows 3xFailure
Armhävningar 3xFailure
Benlyft 3xFailure

Pass B:
Knäböj 5x5
Militärpress 5x5
Marklyft 1x5
Chins 3xFailure
Planka 3xFailure

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=169452

/edit z_bumbi
Tänkte testa köra på detta upplägget, varrannan dag. Alltså mån-ons-fre-sön-tis-tors-lör. Slänger in extra vilodagar när det behövs. Undrar bara om övningen benlyft, hur gör man den? Hittar lite olika på nätet, svårt att veta vilken som åsyftas.
davvo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-31, 13:20   #5934
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
Citat:
Ursprungligen postat av davvo Visa inlägg
Undrar bara om övningen benlyft, hur gör man den?
Jag skulle köra hängande knä/benlyft som i klippet nedan. Du kan även ligga på en bänk och hålla i med händerna i änden på bänken. Tänk på kontakt, du ska riktigt känna magmuskulaturen arbeta.
En av mina favoritövningar.
Blir det för lätt efter en tid går du över på dragonflags.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-10, 11:02   #5935
G_lund
En påse med mos.
 
G_lunds avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 1 243
Jag tänkte köra på detta på gymmet i 14-16 veckor framåt.
2-3 pass per vecka.



Tankegångar:
-Vill prioritera mark över böj i höst.
-Utför armhävningar och rodd i ringar då jag vill bygga grund för att lära mig muscleups.

Allt som allt siktar jag på 4 träningsdagar per vecka i höst. De 1-2 pass per vecka som inte är ren styrketräning består av boulderingklättring, löpning eller crossfit. Vad den extra träningen blir beror på väder, träningskamrater och träningssug.

Vad tror ni? All input är uppskattat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Ska till akuten strax när mobilen är laddad

Senast redigerad av G_lund den 2017-09-10 klockan 11:06.
G_lund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-20, 22:01   #5936
lasselus
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 7
Hej, är helt ny till gym, och undrar, kan man köra samma övningar fast 3/4 set och 8-10 rep istället? Har tänkt börja pressa lätta vikter ibörjan och vill inte pusha för hårt. Vad är för/nackdelen med 5x5 kontra 4x8-10

Pass A:

Knäböj/benpress 3-4 set x 8-10 rep
Bänkpress 3-4 set x 8-10 rep
Stångrodd/hantelrodd 3-4 set x 8-10 rep

Pass B:

Marklyft 3-4 set x 8-10 rep
Latsdrag 3-4 set x 8-10 rep (klarar inte ens 1 chin då min vikt är för mycket förhållande till muskler)
Militärpress 3-4 set x 8-10 rep

Hade jag tänkt och finns det någon fler simpel övning man kan slänga in vardera pass utan att det skulle göra någon onytta, t.ex. 1 bicepsövning eller triceps eller vad som. Helt ny som sagt

Kan tillägga att jag främst vill gå ner i vikt (överflödig kagge) samtidigt som jag bygger upp lite muskler

tack
lasselus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 07:56   #5937
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av lasselus Visa inlägg
Hej, är helt ny till gym, och undrar, kan man köra samma övningar fast 3/4 set och 8-10 rep istället? Har tänkt börja pressa lätta vikter ibörjan och vill inte pusha för hårt. Vad är för/nackdelen med 5x5 kontra 4x8-10

Pass A:

Knäböj/benpress 3-4 set x 8-10 rep
Bänkpress 3-4 set x 8-10 rep
Stångrodd/hantelrodd 3-4 set x 8-10 rep

Pass B:

Marklyft 3-4 set x 8-10 rep
Latsdrag 3-4 set x 8-10 rep (klarar inte ens 1 chin då min vikt är för mycket förhållande till muskler)
Militärpress 3-4 set x 8-10 rep

Hade jag tänkt och finns det någon fler simpel övning man kan slänga in vardera pass utan att det skulle göra någon onytta, t.ex. 1 bicepsövning eller triceps eller vad som. Helt ny som sagt

Kan tillägga att jag främst vill gå ner i vikt (överflödig kagge) samtidigt som jag bygger upp lite muskler

tack

Varför krångla till det? Kör Stronglifts 5x5 och byt när du känner att återhämtningen inte är tillräcklig/du inte kan göra progressiva ökningar längre.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 12:12   #5938
lasselus
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Varför krångla till det? Kör Stronglifts 5x5 och byt när du känner att återhämtningen inte är tillräcklig/du inte kan göra progressiva ökningar längre.
såg samma övningar fast med andra reps och sets på olika ställen, tex http://www.styrkelabbet.se/traningsp...for-nyborjare/
lasselus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 12:34   #5939
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av lasselus Visa inlägg
såg samma övningar fast med andra reps och sets på olika ställen, tex http://www.styrkelabbet.se/traningsp...for-nyborjare/
Dem övningarna som ingår i Stronglifts 5x5 program är så kallade basövningar för att det är övningar som tränar fler delar på kroppen på ett effektivt sätt. De används i de flesta träningsprogram som finns.

Det jag gjorde när jag var ny är att välja ett beprövat träningsschema och följa det, utan att ta bort/lägga till övningar. Jag körde Stronglifts upp till 150 böj 90 i bänk och 190 i marklyft.

Om inte Stronglifts 5x5 känns som ett bra alternativ för er, prova ett schema från Styrkelabbet eller Z_bumbi's här på Kolozzeum.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Alla ovanstående scheman är beprövade och fungerar.

Det viktigaste i början är att du börjar lätt och lär dig utföra övningarna korrekt!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 14:59   #5940
lasselus
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Dem övningarna som ingår i Stronglifts 5x5 program är så kallade basövningar för att det är övningar som tränar fler delar på kroppen på ett effektivt sätt. De används i de flesta träningsprogram som finns.

Det jag gjorde när jag var ny är att välja ett beprövat träningsschema och följa det, utan att ta bort/lägga till övningar. Jag körde Stronglifts upp till 150 böj 90 i bänk och 190 i marklyft.

Om inte Stronglifts 5x5 känns som ett bra alternativ för er, prova ett schema från Styrkelabbet eller Z_bumbi's här på Kolozzeum.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Alla ovanstående scheman är beprövade och fungerar.

Det viktigaste i början är att du börjar lätt och lär dig utföra övningarna korrekt!
Ja precis, jag började idag och körde 5x5, enda är att jag känner mig så klen i början och det känns tufft att öka för varje pass men jag kanske ska prova innan jag uttalar mig, inte gymmat på 5 år och aldrig gymmat ordentligt, så är väldigt klen.

Ang att öka 2.5kg, menar man då 2.5kg på varje sida eller 1.25x2? känner mig lite dum nu
lasselus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)