Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-13, 17:27   #1
Fey
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 85
Erfarenheter av ställbara hantlar

hejsan,

Nu var det dags för mig att komma igång igen under coronatider, och det första steget blir hantlar + bänk hemma.

Jag har ganska ont om utrymme, och försöker därför hålla ytan nere så mycket jag kan. Vad jag har funnit än så länge är ställbara hantlar och en lågbänk som jag kan ställa undan enkelt.

Jag har funnit lite information här och där om ställbara hantlar (styrkelabbet hade en mindre genomgång: https://www.styrkelabbet.se/recensio...lbara-hantlar/, tidigare diskussion på kolozzeum: http://www.kolozzeum.com/forum/archi.../t-229868.html). Vad som verkar lite udda för mig är att det finns få recensioner och mestadels vad jag hittar är ett fåtal länkar till återförsäljare. Detta ger mig känslan att de inte är så populära, och kanske inte så bra som jag hoppats. Därmed söker jag era åsikter.

Har ni här någon erfarenhet av ställbara hantlar? Vilket märke? Har det fungerat bra? Har handtagen varit bättre än Recoil varianten som Styrkelabbet tittade på?

Skulle mycket gärna höra åsikter om dessa innan jag köper något.

PS. Om ni har några bra rekommendationer på bänkar som är enkla att stoppa undan och inte tar mycket plats så är jag mycket intresserad med.

Tack
Fey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 07:35   #2
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Fey Visa inlägg
hejsan,



Nu var det dags för mig att komma igång igen under coronatider, och det första steget blir hantlar + bänk hemma.



Jag har ganska ont om utrymme, och försöker därför hålla ytan nere så mycket jag kan. Vad jag har funnit än så länge är ställbara hantlar och en lågbänk som jag kan ställa undan enkelt.



Jag har funnit lite information här och där om ställbara hantlar (styrkelabbet hade en mindre genomgång: https://www.styrkelabbet.se/recensio...lbara-hantlar/, tidigare diskussion på kolozzeum: http://www.kolozzeum.com/forum/archi.../t-229868.html). Vad som verkar lite udda för mig är att det finns få recensioner och mestadels vad jag hittar är ett fåtal länkar till återförsäljare. Detta ger mig känslan att de inte är så populära, och kanske inte så bra som jag hoppats. Därmed söker jag era åsikter.



Har ni här någon erfarenhet av ställbara hantlar? Vilket märke? Har det fungerat bra? Har handtagen varit bättre än Recoil varianten som Styrkelabbet tittade på?



Skulle mycket gärna höra åsikter om dessa innan jag köper något.



PS. Om ni har några bra rekommendationer på bänkar som är enkla att stoppa undan och inte tar mycket plats så är jag mycket intresserad med.



Tack
Är du säker på att det är ställbara du vill ha?

Har använt några få olika och tycker mest det är meckigt. Viktigare upplever jag är ett bra och kompakt viktställ.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 08:05   #3
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Jag har testat sådana som de du länkar till styrkelabbet om, osäker på om det var exakt den modellen men konceptet var detsamma.
Jag tyckte de var galet smidiga och ska jag ha hantlar hemma är det med största sannolikhet sådana jag kommer att skaffa.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 10:39   #4
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Jag har gjutjärnshantlar med skruv lås nu. Skulle jag köpa nytt skulle det antalgligen vara Ironmaster.

__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 15:04   #5
Fey
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Är du säker på att det är ställbara du vill ha?

Har använt några få olika och tycker mest det är meckigt. Viktigare upplever jag är ett bra och kompakt viktställ.
Mitt dilemma är den kraftiga bristen på yta jag har att jobba med. Om det skall fungera så måste det var riktigt kompakt, och jag vet ej om jag kan få 2-40kg hantlar med sådana restriktioner. Går det att ordna med ett kompakt ställ?
Fey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 15:11   #6
Fey
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Jag har gjutjärnshantlar med skruv lås nu. Skulle jag köpa nytt skulle det antalgligen vara Ironmaster.

De verkar mer kompakta faktiskt. Skall titta på dem. Tack!
Fey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 15:13   #7
Fey
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Jag har testat sådana som de du länkar till styrkelabbet om, osäker på om det var exakt den modellen men konceptet var detsamma.
Jag tyckte de var galet smidiga och ska jag ha hantlar hemma är det med största sannolikhet sådana jag kommer att skaffa.
Hur var storleken? Var de klumpiga för t.ex. curls?
Fey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 15:34   #8
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Fey Visa inlägg
Hur var storleken? Var de klumpiga för t.ex. curls?
Tror det beror på din inställning. Ibland på Kolozzeum får jag intrycket av att väldigt lite krävs för att många ska känna att det är klumpigt/påfrestande, medan jag personligen inte har något problem med en icke-perfekt setup.

Hantlarna är lika breda hela tiden, så oavsett om du har 40kg eller 6kg så har du ju samma bredd och om du ska köra strikta curls utan att vrida alls på handleden kan vara i vägen. Så på så sätt kan de ju ses som klumpiga, men det är också något man löser genom att ändra sin position och utförande lite.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)