Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition
Visa resultat för omröstning: Hur ska jag förhålla mig till att plötsligt bli svagare i en övning?
Det är en naturlig del av träningslivet. Bara att acceptera eländet och kämpa vidare. 5 20.83%
Du har förmodligen, utan att märka det, ändrat teknik i övningen. 5 20.83%
Du behöver deloada. 2 8.33%
Du behöver variera set/reps/volym/frekvens. 3 12.50%
Du behöver byta övning eller övningsvariant. 1 4.17%
Jag tror på din teori om att du blir svagare för att du tröttar ut dig mer innan. 4 16.67%
Sluta prata om dig själv. Radera tråden och prata enbart i allmänna ordalag nästa gång. 2 8.33%
Det är ingen idé att tricksa med träningsschemat innan du börjar ta i när du tränar. 1 4.17%
Det är Angel som kastat en förbannelse på dig för att du skickat en oombedd dick pic. 3 12.50%
Det är hårdrocksguden som kastat en förbannelse på dig för du inte offrat någon albatross på Lidl. 2 8.33%
Flervalsomröstning. Antal röster: 24. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-12, 17:55   #1
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
När man plötsligt oförklarligt blir svagare i en övning

Jag har plötsligt blivit svagare i sittande kabelrodd. Med ”plötsligt” menar jag under den senaste månaden eller så, och med ”svagare” menar jag ett par kilo eller någon repetition per vecka. Detta efter att hela våren blivit starkare i övningen, i en nästan spikrak uppåtpekande kurva.

Jag pratar alltså om denna gamla godingen:



Vad kan försvagningen bero på? Den mest troliga förklaringen, om jag får gissa själv, är att jag på sistone tröttat ut roddmusklerna mer i marklyft och chins, som jag kör innan sittande kabelrodd. Problemet med den hypotesen är att jag oftast generellt inte blir speciellt försvagad av tidigare övningar i samma pass, plus att min subjektiva ansträngningsnivå i marken och chinsen var hög även när roddstyrkan ökade.

Är det slumpen? Psyket? Det kan inte vara att jag äter eller sover för dåligt, för jag blir starkare i andra övningar.

Bör jag försöka göra något åt det, eller acceptera det som ett normalt inslag i att träna? Kan det vara bristen på variation som är boven? Jag kör alltid fyra set med typ tio reps.

Sånt här har hänt mig förr, så jag låter frågan handla om att bli svagare i övningar generellt, snarare än bara sittande kabelrodd.

Det är ju en sak att platåa i en övning. Men bli svagare?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2020-05-12 klockan 18:03.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 18:36   #2
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Har du blivit svagare varje gång du gör övningen? (Konstigt grammatiskt formulerat, men jag tror du förstår hur jag menar...)
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 18:48   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Har du blivit svagare varje gång du gör övningen? (Konstigt grammatiskt formulerat, men jag tror du förstår hur jag menar...)
Ja, flera pass i rad. Typ:
65 kg 10 reps vecka 1.
65 kg 8 reps vecka 2.
60 kg 10 reps vecka 3.
60 kg 8 reps vecka 4.

Osv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 18:49   #4
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Jag är expert på att göra detta: "Du har förmodligen, utan att märka det, ändrat teknik i övningen."

Senast smög jag sakta in en smalare fotplacering i marklyft.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 18:52   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Jag är expert på att göra detta: "Du har förmodligen, utan att märka det, ändrat teknik i övningen."

Senast smög jag sakta in en smalare fotplacering i marklyft.
Låter rimligt, nu när du säger det. Roddövningar är ju perfekta för att göra små teknikändringar i utan att man märker dem. Olika vinkel på ryggen, göra annorlunda med skulderbladen, dra händerna till olika ställen på magen, osv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 18:59   #6
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Gör du exakt samma pass i övrigt då? Kanske tar du ut dig mer i någon annan övning tidigare i passet, än vad du gjorde för nån månad sedan? Eller kanske du på senaste tiden kört nån övning dagen innan som tröttar ut roddmusklerna och gör att du presterar sämre?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 19:05   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Gör du exakt samma pass i övrigt då? Kanske tar du ut dig mer i någon annan övning tidigare i passet, än vad du gjorde för nån månad sedan? Eller kanske du på senaste tiden kört nån övning dagen innan som tröttar ut roddmusklerna och gör att du presterar sämre?
Jag kör mark och chins innan och har ökat i båda övningarna under perioden, så jag kanske tar ut mig mer i de övningarna och tröttar ut roddmusklerna mer. Framförallt misstänker jag att chinsen är boven i så fall, det är möjligt att det har blivit fler set där med högre RPE.

Brukar vila två dagar innan så tror inte det är nåt där...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 19:24   #8
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Tar du i när du kör övningen?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 19:27   #9
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Tar du i när du kör övningen?
Nej, håller mig på samma vikt som första dagen som jag klev in på gymmet, ser ingen anledning att försöka öka.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 19:36   #10
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
lol
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 05:28   #11
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Just den övningen är för mig den enklaste att fuska i utan att man knappt är medveten om det. Liter mer moment och kraft från höftextensorerna så kan man ladda på 20 kg extra. Det är även en övning där "mind muscle connection" betyder så mycket. Ett något långsammare tempo i lyftet så man hinner bygga upp kraften från latsen istället för att ta rycket med armarna. Stannar man rörelsen i slutet och "lägger anspänningen" i ryggen så upplever jag även att jag klart snabbare blir tröttare än när man bara släpper direkt.

Så tror att du omedvetet tweakat övningen efterhand och gradvis har förändrat var dragkraften kommer från. Det är verkligen otroligt lätt att så sker just i denna övning.

Senast redigerad av MasterChief den 2020-05-13 klockan 05:29.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 06:36   #12
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Jag anser det helt naturligt att om du ökar i övningarna innan så straffar det sig på slutet.
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 07:13   #13
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Dum fråga kanske men kör du fortfarande på samma maskin? Olika maskiner kan ju ibland ge olika motstånd pga utväxling. Annars tror jag på en ändring i utförandet. Som Master säger, rodd är en av de lättaste övningarna att fuska i. Behövs inte mycket för att man ska lyfta 20% mer.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 07:32   #14
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Kan bero på utförande. Jag kan nog göra 150x10 med lite cheat, men jag kan samtidigt döda mina lats på 100kgx10 om jag känner för det.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 07:48   #15
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Tar du i när du kör övningen?
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Nej, håller mig på samma vikt som första dagen som jag klev in på gymmet, ser ingen anledning att försöka öka.


Detta var typ enda gången den jävla memen var rolig
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)