Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-10, 00:44   #1
Ostbågen007
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 23
Få starka underarmar på köpet?

Hejsan!

Vad finns det för bra övningar man kan göra för att få fina underarmar.
Volum är väl kul, men mest intresserad av att få dem vältränade.
Kul om man kan se individualla muskler och senor.
Man kan väl spela gitarr i tusen år, men det pallar jag inte.

Det finns ju klämmor, man kan vicka handleden med en hantel etc., men finns det någon övning där man får det automatiskt när man tränar andra muskler?

klättring är ju grymt, men det är inte aktuellt nu. Skall vara sådant jag gör hemma.
Ostbågen007 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 01:38   #2
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Alla övningar som du behöver greppstyrka i, blir ju som hårdast träning om du markar tungt utan snören eller vafan de heter som vissa använder då de har underarmar som små skolflickor även fast de drar 200+ i marken. Skämt åsido, marklyft bästa, chins, rodd allt. Utan handskar och andra hjälpmedel
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 01:46   #3
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Bättre att lägga tiden på några extra marklyft än att klämma fjäder, fast du kan ju köra lite fjäder hemma i soffan också
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 02:00   #4
TommyBoy
Ärkepåve
 
TommyBoys avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 266
Deffa.
TommyBoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 06:34   #5
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Alla övningar som du behöver greppstyrka i, blir ju som hårdast träning om du markar tungt utan snören eller vafan de heter som vissa använder då de har underarmar som små skolflickor även fast de drar 200+ i marken. Skämt åsido, marklyft bästa, chins, rodd allt. Utan handskar och andra hjälpmedel
Jag har rätt fjantiga underarmar, trots att jag bara kört mark utan remmar. och legat konstant på 200+ de senaste typ 20 åren. Haft hyfsad maxstyrka med 280 kg och nästan varje markpass kört 10-reppare på 200+.
Så marklyft ensamt har inte haft någon dramatisk inverkan på mina underarmar iaf. Styrkemäsdigt, ja det krävs en del styrka för att lyfta de vikterna, men storleksmässigt, nej.
Nu har jag i stort sett lagt ner marklyft och försöker mig på lite bl.a mer specifik underarmsträning, får se om de har lust att växa av det.
Det jag kör nu är curls med omvänt grepp (vilket jag alltid kört iofs, men jag lägger mer tid på dem nu och försöker fokusera mer på att använda rätt muskler). Och en del underarmscurls, något jag kört väldigt sällan tidigare.

Curls med omvänt grepp är iaf ett exempel på en övning där underarmarna tränas utan att man tränar just underarmar specifikt, typ. Som TS frågade om. Och Tjenatja har rätt i att de flesta ryggövningar, utan remmar, tränar underarmarna, dock mest statisk greppstyrka vilket som sagt inte gett mig några grova underarmar.

När det gäller att se muskler och senor har TommyBoy 100% rätt, då måste man deffa tills underarmarna uppnår en tillräckligt låg fettprocent, så enkelt är det. Det kan vara lite orättvist, då en del gubbar, har deffade underarmar hela livet av någon anledning (trots att de varken är smala eller vältränade i övrigt) medans andra inkl. jag måste deffa rätt hårt för att få definition på underarmarna. Detsamma gäller benen när jag tänker efter, finns många män med deffade ben och underarmar, trots ölmage och en generell brist på muskler. Det måste ha något med hormoner och receptorer att göra...
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 07:51   #6
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Dynamisk flexion av handleden.

Eller armbrytning, då brukar folk öka typ 5 cm på 1 år runt underarmarna.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 08:57   #7
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Citat:
Ursprungligen postat av Ostbågen007 Visa inlägg
Hejsan!

Vad finns det för bra övningar man kan göra för att få fina underarmar.
Volum är väl kul, men mest intresserad av att få dem vältränade.
Kul om man kan se individualla muskler och senor.
Man kan väl spela gitarr i tusen år, men det pallar jag inte.

Det finns ju klämmor, man kan vicka handleden med en hantel etc., men finns det någon övning där man får det automatiskt när man tränar andra muskler?

klättring är ju grymt, men det är inte aktuellt nu. Skall vara sådant jag gör hemma.
Gitarr, är mera som att springa maraton....med vissa spurter, ibland. Jag , själv lirade gura, förr i tiden, även klassiskt!!...... Men det har styrkelyften förstört....eller rättare sagt!! Jag har slarvat med stretchingen....utav underarmar.......

Och, gubbar, som nån annan skrev, brukar ha hyfsade underarmar, av ett gott skäl: Mkt jobb med kroppa, förr i tiden........Fans ju inte skruvdragare å annat grejsimojs då.........

Ordet: Vältränade, kan du uppnå, när du tränat ett gäng år, kanske..... Samt även som Tommy Boy skrev, deffa, men bara uppnåeligt, om man har lite att ta utav också, samt muckler under........lol.....

Kör lite underarms curl och annat, typ rolling tjofräs, som man rullar upp vikter med, rep , igenom att vrida underarmar osv.....finns en hel del grejer att köra hemmavid......Grepp-övningar mm.........

Dvs: använd inte!......Remmar i din träning, samt skruva med vanliga skruvmejslar, inte skruvdragare, samt använd inte skiftnycklar när du drar åt muttrar å bultar, även när du sedan lossar dem, när du blivit stark.....lol
stretcha underarmarna, ibland, speciellt efter träningen........Kanske.........Hepp.......

PS: Jag brukar ibland, i båtklubben, eller andra ställen, Mobilkranen, leka lite.....lol.... Brukar dra åt bultar med händerna, och sedan säga till någon medlem, som sett detta!!.......Kan du lossa bultarna?........lol...... De står där och kämpar i ett gäng sekunder....he he he ......Sen inser de att de inte, orkar, och går och hämtar en skifta........lol.......
Och jag får mig , ett gött skratt.........Sen snackar jag med dem, givetvis.....och förklarar, att de kanske var lite rostiga osv.......hi hi hi......
Sen har man ju en massa muskler i underarmarna/händerna, kommer inte riktigt ihåg, typ 19 st i underarmar, och en massa i händerna också.....allt spelar in där.......

Lycka till.....mvh/
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....

Senast redigerad av bighulken den 2020-05-10 klockan 09:01.
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 13:08   #8
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Använd aldrig dragremmar när du tränar.

Bra gymövningar (med gymövningar menas de vanligatse övningarna man ser på gym).

Marklyft med frontgrepp.
Rodd med skivstång, frontgrepp
Rodd med hantel (bäst)
Chins (med alla olika typer av grepp)

Detta är de bästa för greppet av övningar som inte är specifikt menade att träna enbart greppet.

Och som sagt använd aldrig dragremmar. Det finns noll anledning att göra det. Orkar du inte dra med frontgrepp så kan du lära sig använda tumlås.
Den enda situationen då det kan vara aktuellt med dragremmar som hjälp är om du ska göra många antal reps och ditt grepp inte orkar. Då kan det vara bra med remmar istället för tumlås, då högreps inte är så kul med tumlås. Men som sagt, undvik dragremmar in till det sista.

Senast redigerad av DiktatorN den 2020-05-10 klockan 13:10.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 19:04   #9
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Börja träna som en armbrytare.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 19:20   #10
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Tycker folk överlag ska sluta ha storlekskomplex, är man relativt stark/tränad och deffad blir man snygg som fan asså, mycket snyggare än att sikta på att bli stor och äta som en gris. +bättre för hälsan. Fattar att det är personligt tycke, men tror många har storlekskomplex pga dålig självkänsla osv, kan lova dom som har det att där kommer deffen hjälpa mer än att bli större.
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 19:58   #11
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Vi får väl beakta hur dessa herrar tränade:



Gunnar Rösbo har påstått att han hade 50 cm underarmar som mest vilket låter rätt mastigt på gränsen till galet.

Senast redigerad av Klein den 2020-05-10 klockan 19:59.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 20:12   #12
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Vi får väl beakta hur dessa herrar tränade:


Gunnar Rösbo har påstått att han hade 50 cm underarmar som mest vilket låter rätt mastigt på gränsen till galet.
Gunnar hade ett seminarium på Frisksportarklubben(Repslagaragtan Sthlm) när han var som störst, käkade falukorv under hela seminariet, stor var han men han var ingen publikfriare utan rätt kaxigt tråkig världsmästare.

Hade kanske 50 i underarm men så var har lång tror att Lee var mer imponerande visuellt med en ruggigt jämn vass fysik.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 20:26   #13
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Gunnar hade ett seminarium på Frisksportarklubben(Repslagaragtan Sthlm) när han var som störst, käkade falukorv under hela seminariet, stor var han men han var ingen publikfriare utan rätt kaxigt tråkig världsmästare.

Hade kanske 50 i underarm men så var har lång tror att Lee var mer imponerande visuellt med en ruggigt jämn vass fysik.
Samtida foto:

__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 05:40   #14
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Dynamisk flexion av handleden.

Eller armbrytning, då brukar folk öka typ 5 cm på 1 år runt underarmarna.
Att öka 5cm poå underarmarna på ett år riskerar ge ett riktigt smarrigt härligt kompartmentsyndrom. Med smärta och nedsatt finmotorik. Växer man så fort är det bäst att lugna sig lite med träningen.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 07:22   #15
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av Ostbågen007 Visa inlägg
Hejsan!

Vad finns det för bra övningar man kan göra för att få fina underarmar.
Volum är väl kul, men mest intresserad av att få dem vältränade.
Kul om man kan se individualla muskler och senor.
Man kan väl spela gitarr i tusen år, men det pallar jag inte.

Det finns ju klämmor, man kan vicka handleden med en hantel etc., men finns det någon övning där man får det automatiskt när man tränar andra muskler?

klättring är ju grymt, men det är inte aktuellt nu. Skall vara sådant jag gör hemma.
Varken James Hetfield eller Kirk Hammett har särskilt imponerande underarmar trots att de downpickat Master of Puppets i 34 år.

Testa Larry Scotts underarmsprogram. Visst är det en hel del volym men det är väl värt att prova.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)