Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-12, 14:33   #46
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Tack för redogörelsen av hur youtube fungerar.

Det ändrar dock inte min bedömning som baseras på annat.

/Bruce
Varsågod, hör bara av dig om du vill lära dig något mer.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 20:47   #47
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Varsågod, hör bara av dig om du vill lära dig något mer.
Marcus jag Kikade i dagsformstråden och hittade de här. Grym form som du var i vid den tiden. Respekt

LÄNK
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 11:12   #48
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Marcus jag Kikade i dagsformstråden och hittade de här. Grym form som du var i vid den tiden. Respekt

LÄNK
Nämen tack!

Jaha, 83,5 där. 87,7 idag, på väg ner. Känns som att jag bör landa på samma form när jag tagit mig ner 4-5 kg till.

Och detta kan vi knyta ihop med trådens egentliga ämne.
Då, för 10 år sedan körde jag väldigt låg volym med 4-6 set per muskelgrupp per vecka. Och varje muskelgrupp tränades bara 1 gång per vecka.

Nu tränar jag helt annorlunda. Jag kör för tillfället (sen 1 januari, började dock med 2 pass per vecka) 3 helkroppspass per vecka. Volymen ligger mycket, mycket högre, typ 9-20 set per muskelgrupp per vecka och varje muskelgrupp tränas alltså 3 ggr per vecka.

Ren då, ren nu.

Det är STOR skillnad i volym alltså.
Är det stor skillnad i min fysik? Nej.

Samtidigt då är intensiteten lägre, den blir automatiskt det vid högre volym. Om man tror att man kan ha samma intensitet på 20 set som på 4 set, då var de där 4 seten inte med full intensitet.
Dessutom har jag lagt ned marklyft och knäböj, vilket i sig sänker den totala intensiteten skulle jag säga.

Styrkan i de övningar som går att jämföra är ungefär densamma nu som då. Värt att notera att jag varit rejält mycket starkare mellan då och nu, men jag skadedrabbad, jakten på ständigt större vikter utan tanke på teknik och risker är anledningen. Dessutom har träningen de senaste åren varit sporadisk och av varierande kvalitet. Starkast var jag för 5-6 år sen.
Skador och intentionen att hålla mig mer hel är även anledningen till att jag skippar mark och böj nu.

Om jag inte direkt får bättre resultat av högre volym och frekvens, varför kör jag då så? För det första är lågvolym rätt trist. Sen försöker jag numera fokusera mer på teknik och mer prehabande övningar vilket gör att volymen går upp för att detta ska vara möjligt. Frekvensen kommer från att jag nu inte kan sätta träningen först och främst i mitt liv, därför har det blivit helkroppspass, även om jag bara hinner med ett pass i veckan så har jag tränat hela kroppen...

Hursomhelst. Jag tror inte att det spelar jättestor roll hur man tränar - hög-, lågvolym, ofta, sällan osv. Det är den totala kvaliteten på träningen som avgör vad man får för resultat. Man måste ha en tillräckligt hög intensitet och intensitet kan kanske till viss del bytas med volym. Frekvensen 1 gång i veckan verkar räcka, 2 ggr kan vara bättre men inte dubbelt så bra, kanske 5% bättre eller nåt sånt.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 11:21   #49
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
@Langster

Hur ser passen ut då? Jag vill nog inte träna 3 pass per vecka just nu även om jag skulle få likadana resultat. Rör mig för lite i vardagen och behöver ta mig till gymmet. Kan tänka mig att dina pass är halvlika mina.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 11:50   #50
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag kom att tänka på han Squamata som tränar helkroppspass med hög frekvens med alla set långt ifrån failure, och är nästan Olympia-stor och påstått ren.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 12:33   #51
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Som king grub en gång skrev: man kan träna hårt eller mycket. Ofta drar folk såna här diskussioner mot det extrema åt nåndera håll.

Langster skriver kloka ord. Intensiteten måste ligga på en nivå som möjliggör framsteg. Lika så volymen.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 14:42   #52
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
@Langster

Hur ser passen ut då? Jag vill nog inte träna 3 pass per vecka just nu även om jag skulle få likadana resultat. Rör mig för lite i vardagen och behöver ta mig till gymmet. Kan tänka mig att dina pass är halvlika mina.
Senaste passet såg ut så här:
Plan hantelpress 4x10 Tungt
Utfallsgång med hantlar 4x20 steg Lätt
Pulldowns/pullovers nån variant jag gör för att få kontakt med skulderbladen och omkringliggande muskler 3x10 Lätt
Facepulls 3x10 Lätt
Axelpress i maskin, superset med mediumtunga side laterals 5x10 Tungt/Lätt
Pullups 3x12-8 Tungt
Mage, sån där när man står på knä och drar ned kabel med överkroppen huvudet dras mot golv/knän eller hur fan man ska förklara det. 3x10 Tungt
Underarmscurl 3x10 Tungt
Omvänd hantelcurl 2x10 Lätt
Liggande tricepspress runt huvudet supersetat med pushdowns omvänt grepp. 2x10 Medium/lätt.

Jag kör alltid 2-3 övningar samtidigt, då behöver man inte vila så jäkla länge mellan seten.

Så det är 3 olika sådana pass som varvas, med olika övningar och lite olika fokus.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 19:04   #53
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag kom att tänka på han Squamata som tränar helkroppspass med hög frekvens med alla set långt ifrån failure, och är nästan Olympia-stor och påstått ren.
"Olympia-stor"

Han var i bra from, men sådär snuskigt grofv (tm) var han inte?
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 19:09   #54
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
"Olympia-stor"

Han var i bra from, men sådär snuskigt grofv (tm) var han inte?
Runt 115 kg tror jag han vägde. Don't quote me on that.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 19:58   #55
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Runt 115 kg tror jag han vägde.
ok
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 21:03   #56
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Nämen tack!

Jaha, 83,5 där. 87,7 idag, på väg ner. Känns som att jag bör landa på samma form när jag tagit mig ner 4-5 kg till.

Och detta kan vi knyta ihop med trådens egentliga ämne.
Då, för 10 år sedan körde jag väldigt låg volym med 4-6 set per muskelgrupp per vecka. Och varje muskelgrupp tränades bara 1 gång per vecka.

Nu tränar jag helt annorlunda. Jag kör för tillfället (sen 1 januari, började dock med 2 pass per vecka) 3 helkroppspass per vecka. Volymen ligger mycket, mycket högre, typ 9-20 set per muskelgrupp per vecka och varje muskelgrupp tränas alltså 3 ggr per vecka.

Ren då, ren nu.

Det är STOR skillnad i volym alltså.
Är det stor skillnad i min fysik? Nej.

Samtidigt då är intensiteten lägre, den blir automatiskt det vid högre volym. Om man tror att man kan ha samma intensitet på 20 set som på 4 set, då var de där 4 seten inte med full intensitet.
Dessutom har jag lagt ned marklyft och knäböj, vilket i sig sänker den totala intensiteten skulle jag säga.

Styrkan i de övningar som går att jämföra är ungefär densamma nu som då. Värt att notera att jag varit rejält mycket starkare mellan då och nu, men jag skadedrabbad, jakten på ständigt större vikter utan tanke på teknik och risker är anledningen. Dessutom har träningen de senaste åren varit sporadisk och av varierande kvalitet. Starkast var jag för 5-6 år sen.
Skador och intentionen att hålla mig mer hel är även anledningen till att jag skippar mark och böj nu.

Om jag inte direkt får bättre resultat av högre volym och frekvens, varför kör jag då så? För det första är lågvolym rätt trist. Sen försöker jag numera fokusera mer på teknik och mer prehabande övningar vilket gör att volymen går upp för att detta ska vara möjligt. Frekvensen kommer från att jag nu inte kan sätta träningen först och främst i mitt liv, därför har det blivit helkroppspass, även om jag bara hinner med ett pass i veckan så har jag tränat hela kroppen...

Hursomhelst. Jag tror inte att det spelar jättestor roll hur man tränar - hög-, lågvolym, ofta, sällan osv. Det är den totala kvaliteten på träningen som avgör vad man får för resultat. Man måste ha en tillräckligt hög intensitet och intensitet kan kanske till viss del bytas med volym. Frekvensen 1 gång i veckan verkar räcka, 2 ggr kan vara bättre men inte dubbelt så bra, kanske 5% bättre eller nåt sånt.
Måste dock inflika att du antagligen ligger väldigt nära ditt genetiska max. Skall man ge olika upplägg en rättvis jämförelse så lär man sig nog mer av att kika på personer som har en bra bit kvar på vägen.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 21:22   #57
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Håller med Lyle som just skrev

Citat:
Well herp derp. The problem with distributing volume too much in all activities is that the per workout sitmulus becomes too low to be worth jack shit. See also: high frequency training fad in the fitness industry right now>
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 21:38   #58
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Undrar om det inte dessutom var något annat geni som skrev något liknande om det här i den tråden om frekvens.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 22:31   #59
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Måste dock inflika att du antagligen ligger väldigt nära ditt genetiska max. Skall man ge olika upplägg en rättvis jämförelse så lär man sig nog mer av att kika på personer som har en bra bit kvar på vägen.
Jag har funderat på det också, men jag tror att det inte spelar jättestor roll ändå. Så länge man tränar hårt och får till en tillräcklig stimulans. Jag tror de flesta som tränat ett tag känner när de tränar på ett effektivt sätt.

Det kan säkert vara så att olika människor har olika sweet spots i balansen mellan intensitet, volym och frekvens, där de får ut mest av träningen. Dels fysiologiskt men kanske främst mentalt, man hittar ett upplägg som man tycker är roligt och känns bra - vilket gör att man orkar vara konsekvent och träna under tillräckligt många år för att få bra resultat.
Jag tror inte att man kan sätta vem som helst på ett högvolymsprogram och förvänta sig att de ska träna hårt och ordentligt varje set och få maximala resultat bara för att man läst en studie som säger att det är bäst. Och samma sak med lågvolym och alla möjliga olika metoder som det finns studier på att de är bäst. Om inte den som faktiskt ska utföra arbetet tycker att det är roligt och tillfredställande och tror på konceptet kommer det bara att bli blaj av allting ändå.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 23:16   #60
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Om inte den som faktiskt ska utföra arbetet tycker att det är roligt och tillfredställande och tror på konceptet kommer det bara att bli blaj av allting ändå.
Det är väl kul att träna så länge man ökar så det program man ökar bäst på torde väl vara det roligaste. Men folk kanske tränar av andra anledningar än att öka. Vad vet jag.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)