Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-09, 09:18   #1
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Fenomenet "läkare som tror att de är kunniga inom träning". Vad är grejen?

Det är inte ovanligt att läkare ger rekommendationer om träning, ibland väldigt dåliga rekommendationer. Självklart så tror de att de vet mest och att de aldrig har fel. De är ju läkare trots allt och har således auktoritet på allt vad gäller människokroppen, eller det är väl åtminstone så några av dem resonerar antar jag.

Exempel på saker jag har fått höra är att sluta dricka proteinpulver eller kreatin för att det är farligt. En annan läkare, som var extremt svag och smal, på mitt gym kritiserade min teknik i marklyft och sa att han "blir orolig för vinklarna på knäna". Självklart visste han inte vad han snackade och har aldrig markat i sitt liv.

Vad tror ni är grejen med läkare som tror sig veta eller ha auktoritet om träning när de egentligen inte alls vet vad de pratar om?
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-09, 09:28   #2
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Upp med klipp på när du markar

Sen tycker jag inte det här är exklusivt till läkare utan i stort sett alla män mellan 30-60 år oavsett yrkesgrupp.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-09, 10:00   #3
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Finns många "experter". Du själv kanske är en självutnämnd "expert" i något ämne. Rannsaka dig själv ärligt och se.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-09, 10:20   #4
Bänkton
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 6
Tycker att de är relativt lugna gällande lyftandet. Kost däremot, där är varenda person expert, inklusive läkare.
Bänkton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-09, 11:55   #5
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Upp med klipp på när du markar

Sen tycker jag inte det här är exklusivt till läkare utan i stort sett alla män mellan 30-60 år oavsett yrkesgrupp.
Orkar inte ladda upp men vi båda vet att det är väl i stort sett omöjligt att få till en dålig vinkel för knäna i marklyft.


Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Finns många "experter". Du själv kanske är en självutnämnd "expert" i något ämne. Rannsaka dig själv ärligt och se.

Problemet med läkarna däremot är ju just att de hänvisar till att de är läkare och därför har de rätt eller vet mer än andra. Andra "experter" kan ju inte stå på sig på samma sätt.

Senast redigerad av Bifftek den 2020-05-09 klockan 11:56.
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-09, 12:11   #6
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Orkar inte ladda upp men vi båda vet att det är väl i stort sett omöjligt att få till en dålig vinkel för knäna i marklyft.





Problemet med läkarna däremot är ju just att de hänvisar till att de är läkare och därför har de rätt eller vet mer än andra. Andra "experter" kan ju inte stå på sig på samma sätt.
Du kanske står kobent och jävligt när du marklyfter?

Jag tycker det är märkligt detta med självutnämnda experter inom träning, jag har inte stött på någon på ca 20 år? Beror detta på att de blivit färre, att de ser på mig att jag inte behöver råd, eller att de omedelbart inser att jag har mer kunskap än dem?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-09, 12:25   #7
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Man kan vara stark och ändå lyfta som en idiot:

Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 00:22   #8
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
HA HA HA .....Det var ett tidigt klipp det!!.....
I hans karriär, inom styrkesport!!.....

Riktigt onyttigt lyft, för ryggen där, men, desto mer nyttigt för det mentala......

Sjysst klipp, KLEIN.............:-).
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 05:10   #9
TommyBoy
Ärkepåve
 
TommyBoys avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 266
Läkare är förlästa. Inget att ta på allvar.
TommyBoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 06:44   #10
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Det är inte ovanligt att läkare ger rekommendationer om träning, ibland väldigt dåliga rekommendationer. Självklart så tror de att de vet mest och att de aldrig har fel. De är ju läkare trots allt och har således auktoritet på allt vad gäller människokroppen, eller det är väl åtminstone så några av dem resonerar antar jag.

Exempel på saker jag har fått höra är att sluta dricka proteinpulver eller kreatin för att det är farligt. En annan läkare, som var extremt svag och smal, på mitt gym kritiserade min teknik i marklyft och sa att han "blir orolig för vinklarna på knäna". Självklart visste han inte vad han snackade och har aldrig markat i sitt liv.

Vad tror ni är grejen med läkare som tror sig veta eller ha auktoritet om träning när de egentligen inte alls vet vad de pratar om?
Till en del tror jag att det beror på att man har olika mål. Du kanske vill träna för att bygga större muskler. De flesta läkare är utbildade i hur du ska bete dig för att leva så länge som möjligt.
Protein kan ju vara farligt i för stor mängd, om man har njursvikt..

Själv har jag råkat på fler självutnämnda experter här, både vad gäller träning och diverse tillskott.

Och sen är vi ju allmänt dryga också
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 10:23   #11
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 621
Lustigt nog har varenda läkare jag pratat träning med så snart de bara kunnat hävdat med bestämdhet att man inte behöver särskilt mycket protein. Av någon anledning verkar de tycka det är det viktigaste att få in i samtalet så fort det handlar om träning.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 11:04   #12
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Lustigt nog har varenda läkare jag pratat träning med så snart de bara kunnat hävdat med bestämdhet att man inte behöver särskilt mycket protein. Av någon anledning verkar de tycka det är det viktigaste att få in i samtalet så fort det handlar om träning.
Å andra sidan verkar de delvis ha rätt. Det senaste pekar ju på att man inte får några fördelar av att äta mer än, vad är det? 1,8g/kg kroppsvikt? Det är inte mycket och man får nog i sig på en vanlig Svensson-diet.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 11:44   #13
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Å andra sidan verkar de delvis ha rätt. Det senaste pekar ju på att man inte får några fördelar av att äta mer än, vad är det? 1,8g/kg kroppsvikt? Det är inte mycket och man får nog i sig på en vanlig Svensson-diet.
"Högt" proteinintag förefaller gynnsamt vid deff men för att bygga muskler är det onödigt. Å andra sidan kan man ju hävda att deff också är onödigt då man säkerligen kan hålla sig i god form året runt utan att vräka i sig en massa protein.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 18:59   #14
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Lustigt nog har varenda läkare jag pratat träning med så snart de bara kunnat hävdat med bestämdhet att man inte behöver särskilt mycket protein. Av någon anledning verkar de tycka det är det viktigaste att få in i samtalet så fort det handlar om träning.
Dom har ju rätt. Man behöver inte mycket protein. Men hur mycket man behöver och vad som är optimalt för att bygga muskler är två helt skilda saker. Det sistnämnda är ingenting de lär sig under sin utbildning.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.

Senast redigerad av vicarious den 2020-05-10 klockan 19:01.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 20:07   #15
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Lustigt nog har varenda läkare jag pratat träning med så snart de bara kunnat hävdat med bestämdhet att man inte behöver särskilt mycket protein. Av någon anledning verkar de tycka det är det viktigaste att få in i samtalet så fort det handlar om träning.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=239832
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)