Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-02-18, 22:44   #1
laplace
Registered User
 
laplaces avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 23
Transform

Hej!

Känner det äntligen är dags att ta tummen ur för en journal! Ett kul sett att kunna gå bak i tiden och förhoppningsvis se några positiva resultat.

Stats
Ålder: ~25
Längd: 190cm
Vikt: ~85kg

Bänk: Sist jag körde bänk, 6a på 70kg
Böj: ~8 reps på 80kg
Mark: ~10reps på 80kg, orkar lyfta mer men greppet sviker
Springer milen på drygt 45min

Tränar oftast ensam och tycker det är obehagligt att köra lågreps utan passare, därav kör jag oftast hantelpress istället för bänk. Också därför jag inte har någon aning om vad jag har som PB i dags läget, för några år sedan tryckte jag upp 100kg men är betydligt svagare nu. Även dragit 170 i mark med bälte och remmar för flera år sedan men blev lite rädd efteråt för kändes som att det var för mycket för mig att klara.

Mål för 2018:
Bänk: 90+
Böj: 110
Mark: 130
Springa mer och längre distanser, men ta det lugnt och lyssna på mitt vänstra knä som kan spöka samt ligga under 45min på milen.


Skapar denna journal främst för mig själv för att förhoppningsvis se lite resultat. Har ni några tips mottages de gärna!
laplace är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 22:50   #2
laplace
Registered User
 
laplaces avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 23
Rygg idag:

Chins: 8/6/?/? körde lite "pass" med att hoppa upp när jag faila i de sista setten

Mark
80/ 10 10 6
70/ 6(?)
Greppet som sviker

Latsdrag 4 dropset

Kabelrodd 4 dropset

Plus en till övning jag inte har namnet på, runt 4 dropset

Kommentar: Skönt att fått tränat idag. Ett ok pass, så irriterande att jag har så klena nypor att jag inte kan köra mark riktigt.
laplace är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 20:18   #3
laplace
Registered User
 
laplaces avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 23
Idag fick det bli 55 min spinning. Både najs och fruktansvärt men skönt att få rensa huvudet lite.

Imorgon är det CL och ska käka ihop med några vänner så får nog ta ledigt. Skulle eventuellt kanske kunna träna innan skolan men är lättare sagt än gjort
laplace är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-05, 22:39   #4
laplace
Registered User
 
laplaces avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 23
55 min spinning idag. Inte tränat sen den 19e februari. Skyller på att jag vart orimligt trött/ hängig förra veckan. Det är dock inte hela sanningen, även haft fullt upp med att roa mig det senaste vilket resulterat i öl och lite sömn. Även haft en del i skolan, tentaperiod nu dock vilket är gött så inga mer "deadlines" på ett tag. Även köpt d-vitamin efter en del tjöt från några jag pluggar med, får se om antingen de gör susen eller någon typ av placebo!

Men var riktigt gött att fått tränat idag, behövde det. Gillar spinning, både härligt och fruktansvärt.
laplace är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 11:07   #5
laplace
Registered User
 
laplaces avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 23
Körde rygg igår, va ett riktigt skitpass på grund av min orimligt svaga greppstyrka

chins:
4 set kv

Mark:
90/ 3
80/ 3-4(?)
70/ ? ?

Greppet som sviker här vilket är fruktansvärt frustrerande, vet inte om det är att jag är svag eller levererar en fantastisk handsvett -kanske en combo?

Latsdrag
4 set, varav två var dropset

Hantelrodd
24/ 8 8 6 6

Smala latsdrag:
4 set -Något droppande här med


Va ett riktigt skitpass, inte alls kul att träna när man kör till fail fast det inte är ryggen utan greppet som sviker en. Är en ganska konstig känsla, orkar inte göra fler repetitioner samtidigt som jag känner att jag bör -> känner sig lat och slö

Intuitivt känner jag att jag bör träna upp min greppstyrka istället för köpa remmar, träna greppet någon gång i veckan men känner också mig själv och det hade vart den största lögnen. För ett och ett halvt år sedan "bestämde" jag mig att jag bör stretcha hemma på kvällarna, framför tv t.ex. för öka min rörlighet. Hur många minuters stretch har det blivit? -Nemas minutas!

Efter passet drog jag och kollade CL med några kamrater vilket också uppenbarligen va en skitmatch resultatmässigt (mitt lag är spurs). Men jag och en kompis har köpt varsin keps, fruktansvärt ful och fick den igår, så något positivt iaf.

Idag har jag planer så kommer inte hinna träna idag, så får bli en vilodag idag med. Tränar då inte upp något grepp av att vila så bör inte gnälla, men vafan...
Har iaf lite träningsverk högt upp på latsen(?) så något gjorde jag väll rätt igår
laplace är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 11:53   #6
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av laplace Visa inlägg
Körde rygg igår, va ett riktigt skitpass på grund av min orimligt svaga greppstyrka

Intuitivt känner jag att jag bör träna upp min greppstyrka istället för köpa remmar, träna greppet någon gång i veckan men känner också mig själv och det hade vart den största lögnen.
Du tränar din greppstyrka när du kör marklyft.

Det finns väldigt många alternativ när det kommer till greppet vid marklyft. Några av de vanliga: Köp magnesium(flytande eller i block), kör med mixat grepp, börja använda tumlås och sist remmar om du fortfarande har problem.

I den ordningen är vad jag skulle rekommendera!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-11, 12:34   #7
laplace
Registered User
 
laplaces avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 23
Bröst och axlar i fredags

Hantelpress:
24/ 8 6 5
20/ ~6

Lutande bänk i smith:
20/ 20
30/ 11
35/ 6
30/ 8
25/ 12
20/ ~15

Kabel flyes
4 dropset

Militärpress
4 set, varav två sista var drop

Hantellyft åt sidan:
Dropsetta från 8kg till 6, 4 set

Axelpress i maskin
minns ej, orkade knappt någonting

Sidolyft i kabel
4 set


Va skönt att träna, var dock rätt trött/ seg när jag gick till gymet. Men hade en del energi i början vilket är rätt rimligt när man är så stillasittandes till vardags som jag är. Tycker nästan det jobbigaste är att byta om. Aja, önskar dock jag hade haft passare så man kan pressa ut det lilla extra ur pattarna! Menmen, nästa gång jag kör bröst ska jag nog inte öka med så stort hopp i "pyramiden" i smithen. Go träningsverk idag iaf!
laplace är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-11, 12:36   #8
laplace
Registered User
 
laplaces avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 23
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Du tränar din greppstyrka när du kör marklyft.

Det finns väldigt många alternativ när det kommer till greppet vid marklyft. Några av de vanliga: Köp magnesium(flytande eller i block), kör med mixat grepp, börja använda tumlås och sist remmar om du fortfarande har problem.

I den ordningen är vad jag skulle rekommendera!

Tack för svaret! Okej, får börja med det. Kör redan med mixat grepp och misstänker jag körde mark en gång med en stång som någon använt magnusium på och då "gled" stången inte alls som det gjorde mitt förra rygg pass!

Men fint, tack för tipsen! Uppskattas!

Senast redigerad av laplace den 2018-03-11 klockan 12:39.
laplace är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-12, 20:35   #9
laplace
Registered User
 
laplaces avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 23
55 min spinning idag. Gött pass, var lite hungrig innan passet och helt färdig efteråt. Va lite tungt att knata hemåt men också härligt!

Tänkte kört ben igår men kom på när jag nästan var framme på gymmet att jag glömt nycklarna till skåpet (låst in mina grejer på gymmet) så drog hem och städade istället. Vann min första FIFA match senare på kvällen så kul man fick uträttat någonting under söndagen
laplace är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-14, 21:50   #10
laplace
Registered User
 
laplaces avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 23
Ben idag

Knäböj
80/ 8 6 6
70/ 8

Utfall i smith
4 set

Bencurl
Pyramid samt dropset. Kanske totalt 5-6 set

Benspark
4 dropset


Var rätt seg när jag gick till gymmet men det jobbigaste är ju att byta om, sen va de bra med energi. Gött pass. Känner jag kanske behöver kolla upp utföranden för utfallen iaf, tyckte mig se höften vrida sig lite vid bottenläget vilket antar inte är opti. Sen behöver jag stretcha mer allmänt för bättre rörlighet i böjen. Kör 90 grader eller ännu mer, dock har jag lite "butwink" när jag är vid bottenläget
laplace är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-15, 21:42   #11
laplace
Registered User
 
laplaces avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 23
Bröst idag

Hantelpress
22/ 12 6 5
18/ 7.5

Lutande bänk i smith
15/ 20
20/ 16
25/ ??
30/ 5-6
25/ 8
20/ 12
15/ 16

Kabel flyes
4 set

Press i maskin
3-4 dropset


Va ett gött kortare pass. Kändes lite knas i vänster axel, gör inte ont men något. Nästan så jag blir "kall" i hela vänster arm. Kanske gått för djupt i hantelpressen? Får erkänna jag inte har tiptop koll på hur bra utföranden ska vara. Kanske köra lite rotationscuffar
laplace är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-03, 21:57   #12
laplace
Registered User
 
laplaces avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 23
Var i alperna vecka 12, vilket var fantastiskt men drog på mig någon sjukdom som lyckligtvis blomma ut när jag kom hem. Så inte blivit någon träning sen den 15e mars. Men kände mig kry nog idag så fick snörat på mig skorna ikväll.

Löpning idag:

14,04 km på 01:08:44. Klockade milen på 47,27.

Tycker det är ett helt klart godkänt pass, första gången jag sprang 2018 plus det var isigt på vissa ställen. Ramlade och satte mig på arslet en gång, ingen såg och inget brutet
Överlag ett gött pass, hittat en schysst runda. Kul att känna att pumpen endå är med en trots man syndat orimligt mycket det senaste.

Kan tydligen inte synkronisera min klocka med min dator längre vilket är synd, så får bli här jag sparar mina pass. Hade vart kul att haft koll på mina rutter menmen.. En gammal garming klocka och en Mac dator, hör ju direkt att den ekvationen inte går ihop...
laplace är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-08, 17:14   #13
laplace
Registered User
 
laplaces avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 23
Rygg idag

Mark:
90/ 8 7 6
70/ 8

chins
kv 3 set

Hantelrodd
26/ 10 8
22/ 10 10

Smala latsdrag
4 dropset

Framåtlutande hantellyft
4 drop set

Maskin för baksida axlar
4 set



Har haft himla lite energi det senaste, även idag. Va en riktig rövdag, hade ingen energi/ lust till någonting men fick kämpat mig till gymmet och väl där va allt fint. Så blev ett gött pass, körde lite annan teknik i marken med greppet som resulterade i lite roligare resultat.
Behövde nog detta, så får se till att tvinga mig till gymmet mer framöver trots allt känns piss allmänt. Är väll en "klyscha" av en anledning att man mår bra av träning
laplace är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 20:29   #14
laplace
Registered User
 
laplaces avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 23
Var ute och sprang tidigare idag. Blev 13,25km på 01:02:21. Milen var på 45,56min. Just 45 är lite av en magisk gräns för mig så det var kul att se.

Annars så var det ett rätt gött pass, var lite hungrig innan jag gick ut men det glömde jag kvickt. Slarvat bort mina hörlurar också men gjorde ingenting, va en go runda runt sjön utan is i spåren denna gång. Så inga vurpa idag inte

Spinnade i måndags också, 55 min. Tisdag morgon spelade jag padel, blev nog 80min spel. Förbannat kul! Dock ser jag inte det direkt som träning, snarare nöje. Synd det är rätt dyrt bara men de verkar smälla upp nya padel centrum överallt nu så hoppas på lite prisfall!

Annars så har det vart rätt dåligt med träningen det senaste, men mycket utanför skolan som hänt så skyller på svag karaktär. Hade tränat i onsdags om det inte vore för man kom i säng halv fyra i tisdags, dock hade vi jävligt kul. Oftast de spontana kvällarna som blir de roligaste!

Aja, välmött! Nu ska det kokas marmelad för brunch för en kompis som fyller år imorgon, sen får man nog knacka kod hela helgen
laplace är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-13, 19:51   #15
laplace
Registered User
 
laplaces avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 23
Bröst & axlar idag

Hantelpress
28/8 6 (pass 2 sista)
26/6 (pass 2 sista)
20/?? - krama ur

Lutande i smith
Pyramid där körde till fail varje gång. Blev kanske 8-9 set

Flyes i kabel
4 drop set

Militärpress
20/ 9
25/ till fail
+ 2 set till

Hantellyft åt sidan
4 drop set

Superseta lyft åt sidan i kabel med att lyfta en viktplatta framåt. 3 set


Va verkligen ett skönt pass, kände mig fräsch. Bra tempo med. Skönt att få pass i hantellyften och i smithen, vågar man sig på lite tyngre och gick bättre än jag vågade tro!
laplace är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)