Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-11-18, 09:31   #61
Slaxes
Registered User
 
Slaxess avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 647
Citat:
Ursprungligen postat av hugok Visa inlägg
Får jag fråga vad herrn markar? Jag kan faktiskt inte hålla emot vikten på tunga mark, då pajar ryggen.
200 kg är mitt nuvarande rekord till lockout. Jag kan självklart inte hålla emot vikten helt. Jag strävar inte efter något excentriskt marklyft :P Men jag försöker åtminstone dämpa kraschen. Jag var lite orättvis när jag började den här diskussionen dock. Jag tränar på ett gym där det inte passar sig att släppa 200 kg. du får blickar och ingen tycker om det. jag själv tycker heller inte om det. MEN, i en annan miljö så ska det ju inte vara några problem, men sånt känner man ju av. Det var inte menat att klanka ner på folk. Till och med jag kanske skulle droppa en hög vikt på ett riktigt byggargym.
__________________
Vändning+militärpress 100kg Marklyft 200kg - Knäböj160 kg - bänkpress 127,5kg

https://instagram.com/johanmagnell/

Slaxes @ Bodyspace
Slaxes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-18, 09:39   #62
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Slaxes Visa inlägg
200 kg är mitt nuvarande rekord till lockout. Jag kan självklart inte hålla emot vikten helt. Jag strävar inte efter något excentriskt marklyft :P Men jag försöker åtminstone dämpa kraschen. Jag var lite orättvis när jag började den här diskussionen dock. Jag tränar på ett gym där det inte passar sig att släppa 200 kg. du får blickar och ingen tycker om det. jag själv tycker heller inte om det. MEN, i en annan miljö så ska det ju inte vara några problem, men sånt känner man ju av. Det var inte menat att klanka ner på folk. Till och med jag kanske skulle droppa en hög vikt på ett riktigt byggargym.
Fördelen med att köra marklyftspass klockan 06:00 på helgen.
Det är väldigt ovanligt med klagomål när man är helt ensam på gymmet =)=)
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-18, 09:43   #63
Slaxes
Registered User
 
Slaxess avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 647
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Fördelen med att köra marklyftspass klockan 06:00 på helgen.
Det är väldigt ovanligt med klagomål när man är helt ensam på gymmet =)=)
True story
__________________
Vändning+militärpress 100kg Marklyft 200kg - Knäböj160 kg - bänkpress 127,5kg

https://instagram.com/johanmagnell/

Slaxes @ Bodyspace
Slaxes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-18, 09:59   #64
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Citat:
Ursprungligen postat av Slaxes Visa inlägg
200 kg är mitt nuvarande rekord till lockout. Jag kan självklart inte hålla emot vikten helt. Jag strävar inte efter något excentriskt marklyft :P Men jag försöker åtminstone dämpa kraschen. Jag var lite orättvis när jag började den här diskussionen dock. Jag tränar på ett gym där det inte passar sig att släppa 200 kg. du får blickar och ingen tycker om det. jag själv tycker heller inte om det. MEN, i en annan miljö så ska det ju inte vara några problem, men sånt känner man ju av. Det var inte menat att klanka ner på folk. Till och med jag kanske skulle droppa en hög vikt på ett riktigt byggargym.
Det är med andra ord inte våran uppfostran det är fel på utan gymmet där du tränar.

P.S Jag har provtränat på några "riktiga byggargym", det är ofta mer accepterat på friskisanläggningar än där att släppa vikten.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-18, 10:10   #65
Slaxes
Registered User
 
Slaxess avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 647
Citat:
Ursprungligen postat av hugok Visa inlägg
Det är med andra ord inte våran uppfostran det är fel på utan gymmet där du tränar.

P.S Jag har provtränat på några "riktiga byggargym", det är ofta mer accepterat på friskisanläggningar än där att släppa vikten.
Jag glömde viktiga faktorer innan jag skrev det. Men folk som inte känner av och anpassar sig, ja det var väl de jag riktade mig mot.
__________________
Vändning+militärpress 100kg Marklyft 200kg - Knäböj160 kg - bänkpress 127,5kg

https://instagram.com/johanmagnell/

Slaxes @ Bodyspace
Slaxes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-18, 12:08   #66
SimonV
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 181
Citat:
Ursprungligen postat av Slaxes Visa inlägg
Jag glömde viktiga faktorer innan jag skrev det. Men folk som inte känner av och anpassar sig, ja det var väl de jag riktade mig mot.
Släpper du hantlar?
SimonV är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-18, 14:29   #67
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Det är skiljer 200 kg i ditt exempel och det gör väldigt stor skillnad för vilka påfrestningar kroppen utsätts för.

OBS! Jag har inte kollat på filmen så jag har ingen aning om hur det ser ut eller hur relevant diskussionen om vikten är.
Så lisa på 45 kg som precis låst ut 105kg, sitt nya pb. Kommer utan problem sänka vikten?

Tung vikt är oftast tung, och det är oftast slitigt för alla.

Men ja, vi kanske inte behöver gå längst ut på skalan åt båda hållen för att hitta fall där argumenten ska fungera

Själv sänker jag i princip aldrig vikterna utöver första 2-3 setten på uppvärmning. Håller i stången hela tiden och bromsar lite visst. Men absolut inge slöseri i onödan på att sänka kontrollerat när det börjar kosta mer än det är värt det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-18, 17:19   #68
Beholder
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 180
För ryggen testa så lite längre från stången i startläget och skjut fram dina knä mer mot stången. Såg en person med liknande din teknik göra det med en omedelbar förbättring. För att få en enklare utlåsning kan du köra kronlyft.
Beholder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-18, 17:25   #69
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Citat:
Ursprungligen postat av hugok Visa inlägg
Får jag fråga vad herrn markar? Jag kan faktiskt inte hålla emot vikten på tunga mark, då pajar ryggen.
Ingen personlig kritik nu men tycker detta uttalande är lustigt.
Har man fått upp en viss vikt så kan man självklart hålla emot den på vägen ned.
Man är alltid starkare excentriskt oavsett rörelse/övning.

Hatar folk som släpper hantlar/vikter/stänger utan anledning.
Visst är man så trött att det inte går att lägga ned vikten utan uppenbar risk att skada sig, alt att man missbedömt vikten och måste rädda sig, fine då får man släppa vikter.

Annars är det bara ohyfsat då det stör andra och förkortar livslängden på utrustningen.

Orkar man få upp skiten lägger man ned skiten.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-18, 17:33   #70
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Ingen personlig kritik nu men tycker detta uttalande är lustigt.
Har man fått upp en viss vikt så kan man självklart hålla emot den på vägen ned.
Man är alltid starkare excentriskt oavsett rörelse/övning.

Hatar folk som släpper hantlar/vikter/stänger utan anledning.
Visst är man så trött att det inte går att lägga ned vikten utan uppenbar risk att skada sig, alt att man missbedömt vikten och måste rädda sig, fine då får man släppa vikter.

Annars är det bara ohyfsat då det stör andra och förkortar livslängden på utrustningen.

Orkar man få upp skiten lägger man ned skiten.
Gäller det även ryck och stöt? Om inte, får man släppa marklyft etc. i en lokal där tyngdlyftning bedrivs eller är det tabu oavsett omgivningen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-18, 19:50   #71
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Ingen personlig kritik nu men tycker detta uttalande är lustigt.
Har man fått upp en viss vikt så kan man självklart hålla emot den på vägen ned.
Man är alltid starkare excentriskt oavsett rörelse/övning.

Hatar folk som släpper hantlar/vikter/stänger utan anledning.
Visst är man så trött att det inte går att lägga ned vikten utan uppenbar risk att skada sig, alt att man missbedömt vikten och måste rädda sig, fine då får man släppa vikter.

Annars är det bara ohyfsat då det stör andra och förkortar livslängden på utrustningen.

Orkar man få upp skiten lägger man ned skiten.
Som sagt, jag kan inte sänka mitt max kontrollerat. Jag kör sumo om det gör någon skillnad. Det spelar ganska liten roll vad folk tycker att man kan, jag kan inte i vilket fall.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-18, 21:52   #72
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Du menar väl ändå att du blir trött i ryggen och inte orkar lika mycket därefter.

Inte att du bokstavligt pajar ryggen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-18, 23:42   #73
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Du menar väl ändå att du blir trött i ryggen och inte orkar lika mycket därefter.

Inte att du bokstavligt pajar ryggen.
Jag har aldrig provat på maxvikt men när jag sänkt långsamt på lägre vikter känns det hemskt både då och efteråt.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-19, 01:42   #74
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Man skulle ju faktiskt kunna tro, som Spraven, att det inte ska vara några problem att sänka även tunga vikter kontrollerat eftersom man är starkare excentriskt men det tycks inte vara fullt så enkelt. Det är på tok för många som faktiskt är riktigt duktiga på marklyft som påstår sig inte kunna göra det för att det ska vara helt enkelt att vifta bort, tycker jag. Dessutom är det sällan jag ser personer sänka ett marklyft långsamt utan att dåliga saker händer med deras teknik. En stor anledning tror jag är att man blir bra på det man tränar, personer som alltid kör "touch and go" tycks ju ha lättare för mjuka nedsättningar. En anna sak man kan fundera på är varför de flesta inte kan luftvända lika tunga vikter som de kan marka vanligt.

Personligen gillar jag inte att hålla emot alltför mycket på nedvägen eftersom jag tycker att det påverkar min återhämtning negativt (pun possibly intended). Även om jag missar träning i den excentriska fasen tycker jag mig vinna mer på att kunna marka mer och oftare, men det är inget jag vågar svära på. Jag tycker att pausmark och saktamark är klockrena övningar så varför inte helt vanlig marklyft med lugn negativ?

Diskussionen om hyffs och hänsyn tycker jag att vi kan skippa eftersom det beror helt på vart man tränar och om man inte är en skithög så anpassar man sig till de förutsättningar som finns där man befinner sig. Man släpper inte tunga järnvikter på ett betonggolv hur som helst (om man inte heter Branch Warren) men på en tyngdlyftarplattform med gummiskivor är det bara att köra på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-19, 04:25   #75
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Bra inlägg Matsa. Jag har aldrig sett en duktig marklyftare sänka vikten långsamt efter avklarat lyft.

Och alla i tråden som påstår att detta är en enkel sak har samma sak genensamt. Låga 1rm i marklyft.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)