Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-01-04, 09:45   #31
Xtronal
Registered User
 
Xtronals avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 051
Vilar när jag är sjuk , just nu är jag väldigt förkyld vilket bidrar till att jag vilar
Xtronal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 09:52   #32
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av Timme Visa inlägg
Nä man ska inte tro på ALLT man läser. Vart har du hört att man behöver en vecka helt fri från träning?
Kom igen Timme, du vet att det här går att läsa lite överallt. Och det beror på. Det kan vara vettigt att ta en vilovecka beroende på hur allting runtomkring är uppbyggt. Men visst, det behöver inte vara nödvändigt. Jag tror dock att även de som har en vettig planering för att slippa vilovecka, ibland blir tvingade till att ta en sån iaf. Kanske inte en hel vecka men ett antal dagar iaf. Men då syftar jag på något i stil med 1-2 tillfällen per år + eventuella sjukdagar.

För att svara hur jag gör så har min träning gått sådär de senaste 6 månaderna pga omständigheter i livet men normalt sett så har jag inte vilovecka inplanerad heller. Däremot planerar jag in vilodagar. Dvs att förskjuta träningspassen en (eller två) dag(ar) framåt beroende på hur mycket jag nött kroppen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L

Senast redigerad av Sniggel den 2013-01-04 klockan 09:55.
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 10:01   #33
J3T69
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 538
Citat:
Ursprungligen postat av LizaK Visa inlägg
Vettigt. Är nog snällt mot CNS att låta kroppen vila lite fler dagar ibland om man kör ett sådant krävande program/dylikt. Även bindväv & senor (m.m) är nog tacksamma.
Absolut!
Jag tar också en s.k vilovecka ibland när det känns för tungt i kroppen eller knoppen och brukar då istället ha en aktiv vila i form av promenader eller annan aktivitet som att åka skridskor eller nåt.
Sedan riktigt kliar det i kroppen och det känns bra igen efter ett litet uppehåll.
Funkar bra för mig i allafall
J3T69 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 10:59   #34
baystone
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 49
Sjukdom = vila?
Känns ju som att kroppen inte direkt vilar när den brottas med något virus men :s
baystone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 11:38   #35
Bjern
Registered User
 
Bjerns avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 965
Citat:
Ursprungligen postat av baystone Visa inlägg
Sjukdom = vila?
Känns ju som att kroppen inte direkt vilar när den brottas med något virus men :s
Vila ifrån gymmet...
__________________
Atdevonline.com - Skriverier om ny forskning jag tycker är intressant
Bjern är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 11:41   #36
pwnyou
Registered User
 
pwnyous avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 106
Jag har aldrig tagit en vilovecka och kommer troligtvis aldrig att ta det, då jag inte är så sjuklig av mig.
pwnyou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 11:44   #37
pwnyou
Registered User
 
pwnyous avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 106
Citat:
Ursprungligen postat av Dodel Visa inlägg
det är bra att ta en veckas vila var 8:e vecka.
Bara om man övertränar extremt på övriga veckor.
pwnyou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 12:14   #38
TapOutByDeadlift
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 32
Är man en gymråtta som enbart tränar styrketräning ca 4-6 timmar i veckan ser jag ingen anledning till att man skulle behöva en vilovecka. Om man däremot kör lite mer krävande träning som triathlon, där man tränar mer än 14 timmar per vecka så är det nog bra om kroppen får tid att återhämta sig med ett par vilodagar.

Senast redigerad av TapOutByDeadlift den 2013-01-04 klockan 12:16.
TapOutByDeadlift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 12:15   #39
Shpendi
Registered User
 
Shpendis avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Tokyo (från Malmö)
Inlägg: 546
vilar när jag e sjuk eller när jag har extremt mycket att göra under en kortare period, och då ska jävligt mycket till
Shpendi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 12:17   #40
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
tyvärr blir det ganska ofta senaste tiden då jag har haft problem med sjukdomar och en axel. Bortsett från det så blir det inte ofta.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 12:29   #41
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Citat:
Ursprungligen postat av TapOutByDeadlift Visa inlägg
Är man en gymråtta som enbart tränar styrketräning ca 4-6 timmar i veckan ser jag ingen anledning till att man skulle behöva en vilovecka. Om man däremot kör lite mer krävande träning som triathlon, där man tränar mer än 14 timmar per vecka så är det nog bra om kroppen får tid att återhämta sig med ett par vilodagar.
Exakt!
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 12:41   #42
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av baystone Visa inlägg
Sjukdom = vila?
Känns ju som att kroppen inte direkt vilar när den brottas med något virus men :s
Nej så det är ett underligt att tycka att man har en vilovecka när man är sjuk, det är snarare det omvända att många behöver en vilovecka eller i alla fall en lugn period efter att de varit sjuka. Det antal som jag har träffat som har en förkylning som "aldrig går över" där de pendlar långa perioder mellan att träna för fullt och vara sjuka är t ex ganska så stort.

Citat:
Ursprungligen postat av TapOutByDeadlift Visa inlägg
Är man en gymråtta som enbart tränar styrketräning ca 4-6 timmar i veckan ser jag ingen anledning till att man skulle behöva en vilovecka. Om man däremot kör lite mer krävande träning som triathlon, där man tränar mer än 14 timmar per vecka så är det nog bra om kroppen får tid att återhämta sig med ett par vilodagar.
Det är inga som helst problem att träna ner sig så mycket att en vilovecka är motiverad på 6-8 h per vecka med "bara styrketräning".
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 12:56   #43
JonasF
Registered User
 
JonasFs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 193
Tog precis en veckas vila, ska börja igen på måndag. Hur ofta det blir är väldigt olika. Just nu kände jag bara att det behövdes helt enkelt.
JonasF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 14:12   #44
Dodel
Registered User
 
Dodels avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Kalix
Inlägg: 142
När det blir en sån där vilovecka eller några dagar så vet man att man måste vila men ändå så vill benen gå till gymmet men det går inte för man vet att man måste vila.
Dodel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 14:21   #45
Ronn
Duck and Cover!
 
Ronns avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Stocktown
Inlägg: 1 828
Citat:
Ursprungligen postat av Dodel Visa inlägg
När det blir en sån där vilovecka eller några dagar så vet man att man måste vila men ändå så vill benen gå till gymmet men det går inte för man vet att man måste vila.
Man behöver inte vila av ren princip, om du känner dig i form så träna? Vissa återhämtar sig snabbare än andra etc etc.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shaguaa
Hur du gör din kropp mer bekväm, Skynda dig, gå, Tycker du det, man?
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
Ronn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)