Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-12, 14:32   #1
UniverseSnus
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 3
Konditionsträning inför coopertest

Hej,

2020-06-07 har jag ett test där jag skall under 12 minuter klara av att springa 2300m.

Tänker att jag skall ta tag i lite träning innan dess och undrar hur jag skall lägga upp det? Förra året sprang jag det på 11:59 och det var verkligen inte lätt eller kul.

Någon vänlig själ som skulle kunna tipsa på upplägg fram tills dess?
UniverseSnus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 14:52   #2
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Har man gjort om coopers test? När jag gjorde det senast så skulle man springa så långt man orkade på 12 min.

Hursomhelst, att springa 2300m på 12 minuter är inte jättesvårt, träna bara löpning regelbundet ett par gånger i veckan fram till testet så borde det gå bra.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 14:57   #3
UniverseSnus
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Har man gjort om coopers test? När jag gjorde det senast så skulle man springa så långt man orkade på 12 min.

Hursomhelst, att springa 2300m på 12 minuter är inte jättesvårt, träna bara löpning regelbundet ett par gånger i veckan fram till testet så borde det gå bra.
Glömde skriva citationstecken före och efter coopertestet.

Det är ett löptest egentligen som är uppbyggd på coopertestet. För fotbollsdomare som jag är =)
UniverseSnus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 15:01   #4
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av UniverseSnus Visa inlägg
Glömde skriva citationstecken före och efter coopertestet.

Det är ett löptest egentligen som är uppbyggd på coopertestet. För fotbollsdomare som jag är =)
Hur ser din konditionsträning ut idag?
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 15:11   #5
UniverseSnus
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Hur ser din konditionsträning ut idag?
Just nu tränar jag inte kondition förutom att jag går ut och promonerar en 8-10km då och då. Drog baksida lår så har ej vågat öka farten mer än så. Men de har gått en månad sedan dess så bör vara ok med lite jogg tror jag
UniverseSnus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 15:11   #6
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Man blir ju bra på det man tränar på. Så ut och mata kortdistans tycker jag. Kör 2-3 gånger i veckan. Kanske 3 gånger per vecka nu när det är så kort tid kvar.
Ingen mening att lägga tid på att nöta långdistans utan kör hårda intervaller istället.
Glöm inte att värma upp i lugnt tempo först. Alternera sedan mellan fullt ös och mycket flås med att gå lugnt och få ner flåset igen. Är du ovan löpare kan du börja med kortare intervaller på 1 minut eller en viss sträcka. Öka sedan på varaktigheten på spurterna succesivt så att du närmar dig de 12 minutrarna eller de 2300m.
Skippa löpning de sista dagarna innan testet så du känner dig pigg och fräsch då
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 15:20   #7
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av UniverseSnus Visa inlägg
Just nu tränar jag inte kondition förutom att jag går ut och promonerar en 8-10km då och då. Drog baksida lår så har ej vågat öka farten mer än så. Men de har gått en månad sedan dess så bör vara ok med lite jogg tror jag
Du har lite mer än tre veckor på dig alltså. Inte jättemycket tid.
Försök få in 3 pass i veckan med återhämtningstid mellan, värm upp ordentligt och träna på den distans du skall prestera på. dvs kör 2300m och träna på att pressa dig på den biten. Var noga med mat och sömn innan. Du hinner inte direkt finpolera på den här korta tiden.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)