Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-25, 17:31   #16
tomccc
Kärlek
 
tomcccs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 354
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Stort +1
Nu blev jag nyfiken, på vilket sätt är det lättare att hålla sig i form om man har mer pengar än medelsvensson?
tomccc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-25, 17:32   #17
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av tomccc Visa inlägg
Nu blev jag nyfiken, på vilket sätt är det lättare att hålla sig i form om man har mer pengar än medelsvensson?
Medelsvensson har ju sällan råd med att anställa personal som lägger upp ens kost och träning och nästintill arbetar heltid åt en bara för att man ska va i så bra form som möjligt.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-25, 17:36   #18
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Plus att medelsvensson måste jobba för att få ihop till brödfödan, vilket ger betydligt mindre tid åt att ägna sig åt sitt utseende, t.ex. genom träning.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-25, 18:07   #19
Dav0d
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Solna, Sthlm
Inlägg: 1 146
Citat:
Ursprungligen postat av Handcuff Visa inlägg
Som alla vet (förhoppningsvis) så tar det tiiiiiiiiiiid att bygga muskler...lång tid. Som det ofta sägs: Ett pyttlitet överskott ger också pyttesmå ökningar!
Du är ju ute och cyklar. Överskottet räknas ju in efter kroppen tagit energin till att återhämta sig och börja bygga upp sig efter nedbrytningen. Därför är det mest optimalt att jämnt ligga på +1 kcal(eller 0). Enda skillnaden om du ligger +1 eller +1000 är att sist nämnda gör dig fetare snabbare. Som alla vet (förhoppningsvis).
Dav0d är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-25, 18:30   #20
Handcuff
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 3 547
Citat:
Ursprungligen postat av Dav0d Visa inlägg
Du är ju ute och cyklar. Överskottet räknas ju in efter kroppen tagit energin till att återhämta sig och börja bygga upp sig efter nedbrytningen. Därför är det mest optimalt att jämnt ligga på +1 kcal(eller 0). Enda skillnaden om du ligger +1 eller +1000 är att sist nämnda gör dig fetare snabbare. Som alla vet (förhoppningsvis).
Mm eller hur
Handcuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-25, 18:34   #21
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Citat:
Ursprungligen postat av Dav0d Visa inlägg
Du är ju ute och cyklar. Överskottet räknas ju in efter kroppen tagit energin till att återhämta sig och börja bygga upp sig efter nedbrytningen. Därför är det mest optimalt att jämnt ligga på +1 kcal(eller 0). Enda skillnaden om du ligger +1 eller +1000 är att sist nämnda gör dig fetare snabbare. Som alla vet (förhoppningsvis).
Om man är nöjd med en beachkropp kanske. Vill man bli grov är det andra bullar som gäller.
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-25, 21:07   #22
Dav0d
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Solna, Sthlm
Inlägg: 1 146
Jo men det är ju för att har man 50kg extra på kroppen så är man stabilare och starkare mot ett par livlösa vikter. Inte direkt överskottet på 1000 extra som gör att man bygger mer muskler, därför det kallas överskott.
Dav0d är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-25, 21:31   #23
Gpajpen
Registered User
 
Gpajpens avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 677
Citat:
Ursprungligen postat av Dav0d Visa inlägg
Jo men det är ju för att har man 50kg extra på kroppen så är man stabilare och starkare mot ett par livlösa vikter. Inte direkt överskottet på 1000 extra som gör att man bygger mer muskler, därför det kallas överskott.
? ja men finns det inget överskott prioriteras inte muskeluppbyggnad.
Gpajpen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-25, 21:34   #24
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av Dav0d Visa inlägg
Du är ju ute och cyklar. Överskottet räknas ju in efter kroppen tagit energin till att återhämta sig och börja bygga upp sig efter nedbrytningen. Därför är det mest optimalt att jämnt ligga på +1 kcal(eller 0). Enda skillnaden om du ligger +1 eller +1000 är att sist nämnda gör dig fetare snabbare. Som alla vet (förhoppningsvis).
Det är du som är ute och cyklar. Överätningen i sig stimulerar nybildning även av muskelprotein, helt utan styrketräningspåverkan, och ger hormonstimulans som möjliggör bättre tillväxt. Ett pytteöverskott ger som sagt pytteökningar. Större överskott innebär mycket bättre förutsättningar för muskeltillväxt (och givetvis får man då också acceptera fettökningar). +-0 ger också +-0 i tillväxt, alltsomoftast.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-25, 21:44   #25
Dav0d
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Solna, Sthlm
Inlägg: 1 146
Citat:
Ursprungligen postat av Gpajpen Visa inlägg
? ja men finns det inget överskott prioriteras inte muskeluppbyggnad.
Det finns ju ett överskott, dock inte stort.

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är du som är ute och cyklar. Överätningen i sig stimulerar nybildning även av muskelprotein, helt utan styrketräningspåverkan, och ger hormonstimulans som möjliggör bättre tillväxt. Ett pytteöverskott ger som sagt pytteökningar. Större överskott innebär mycket bättre förutsättningar för muskeltillväxt (och givetvis får man då också acceptera fettökningar). +-0 ger också +-0 i tillväxt, alltsomoftast.
Jag pratar om överskott av energin efter inräkningen av återhämtning, muskeluppbyggnaden etc. Så efter allting om summan är plus borde det gör ändå ge maximal uppbyggnad, eller ?

Du har dock rätt att överätning skapar hormonstimulans etc, det tog jag inte med i beräkningen.

*Satt och väntade på att du skulle glida in här och börja läxa upp mig här *
Dav0d är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-25, 21:47   #26
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av Dav0d Visa inlägg
Jag pratar om överskott av energin efter inräkningen av återhämtning, muskeluppbyggnaden etc. Så efter allting om summan är plus borde det gör ändå ge maximal uppbyggnad, eller ?*
Nej, ett överskott efter det att alla "kostnader" är borträknade går inte enbart till fettsyntes, utan även till nybildning av muskelprotein. Upp till 60% eller mer av ett överskott kan nybilda fettfri massa under ideala förhållanden.

Citat:
In most situations involving a significant change in body weight, both fat-free body mass (FFM) and body fat participate, but the relative contribution of FFM and fat to the total weight change is influenced by the initial body fat content. Overfeeding: In thin people, the weight gain comprises 60-70% lean tissues, whereas in the obese it is 30-40%.
Annals of the New York Academy of Sciences 904:359-365 (2000)
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-25, 23:18   #27
TylerDurden84
Registered User
 
TylerDurden84s avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Sats, Göteborg
Inlägg: 1 078
Har man kunskapen och klarar av att utföra den i PRAKTIKEN så är det inte alls någon omöjlighet att hålla sig i liknande form som Schenkenberg. Visserligen har han en bra anatomi också vilket gör att han ser visuellt bättre ut än medelsvensson.

Som nån skrev att med en t-shirt på ser han smal ut, precis som jag gör, det är den största "nackdelen".

Regelbunden träning, koll på kosten + självdisciplin är dom största faktorerna anser jag. Tränar själv ca varannan dag och tycker att jag håller mig i god form. Jag använder mig inte av några bulk eller deffperider. Jag lär aldrig bli en Hulk Hogan eller Magnus Samuelsson, men det vill jag inte heller. Har aldrig förstått varför man vill bli det!?
__________________
Born in: Gothenburg Birth: 1984
Weight: 75 kg Length: 23 cm (around) Bodyfat:: 7,3 % (January 2009)


<< Certified: Personal Trainer, Nutrition Coach and Gym-Instructor >>
TylerDurden84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-26, 01:22   #28
pragmatist
Registered User
 
pragmatists avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 3 024
Apropå överskott...

Jag hittade den här lilla grafen över hur kvävebalansen (ett mått på proteinbalansen i kroppen) påverkas av energiintaget i ett stort antal studier. Som synes förefaller sambandet vara någorlunda linjärt - ju mer energi man stoppar i sig desto mer positiv blir kvävebalansen.



http://www.unu.edu/Unupress/food2/UID07E/uid07e0b.htm

Slarvigare uttryckt: ju mer man äter desto mer muskler får man. Vad som är ett optimalt överskott beror alltså på hur mycket fettökning man tycker att man kan tolerera.
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-26, 02:03   #29
pony
Athletic chick on a stick.
 
ponys avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 982
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Som Claudia Schiffer sade:
"I don't even look like Claudia Schiffer"
+1

Har du träffat Marcus Schenkenberg IRL? Om inte så kan du faktiskt inte uttala dig om hans utseende. Visst, han släpar inte på en ölkadde som han magiskt gömmer när kamerorna åker fram, men det du ser och verkligheten är två helt olika saker. Med en topp-PT och massor av $$ är det visserligen lättare att ligga på topp, men media är till större delen komersiell. Och i krig, kärlek och reklam är alla medel tillåtna.
__________________
Brandman-wannabe
pony är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-26, 04:38   #30
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av TylerDurden84 Visa inlägg
Har man kunskapen och klarar av att utföra den i PRAKTIKEN
Tror du vi sitter och teoriserar utifrån ekvationer på ett papper? Det är tvärtom; det är i teorin det går bra att deffa/vara i toppform och bygga samtidigt. I praktiken är sanningen en annan, vilket 95 av 100 som försökt har erfarit.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)