Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-09-19, 09:12   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Den perfekta kosten?

Citat:
For millennia, the traditional Mediterranean diet has been based predominantly on fresh whole foods, such as vegetables, fruits, nuts, and olive oil, with fish from the sea. This style of eating bestows a range of health benefits, especially with respect to long-term cardiovascular health and longevity. The Pesco-Mediterranean diet with daily time-restricted eating (window of 8- to 12-h) and emphasis on consuming fish and seafood as the principle sources of animal protein, is proposed as an ideal cardioprotective diet.

As opportunistic omnivores, humans are evolutionarily adapted to obtain calories and nutrients from both plant and animal food sources. Today, many people overconsume animal products, often-processed meats high in saturated fats and chemical additives. Alternatively, strict veganism can cause nutritional deficiencies and predispose to osteopenia, sarcopenia, and anemia. A logical compromise is a plant-rich diet with fish/seafood as principal sources of animal food. This paper reviews cumulative evidence regarding diet and health, incorporating data from landmark clinical trials of the Mediterranean diet and recommendations from recent authoritative guidelines, to support the hypothesis that a Pesco-Mediterranean diet is ideal for optimizing cardiovascular health. The foundation of this diet is vegetables, fruits, nuts, seeds, legumes, whole grains, and extra-virgin olive oil with fish/seafood and fermented dairy products. Beverages of choice are water, coffee, and tea. Time-restricted eating is recommended, whereby intermittent fasting is done for 12 to 16 h each day.

• Although humans as omnivores can subsist on myriad foods, the ideal diet for health remains a dilemma.

• A Pesco-Mediterranean diet of plants, nuts, EVOO, and seafood has strong cardioprotective evidence.

• A daily time-restricted eating window of 8 to 12 h is a central component of this diet.

• This diet is hypothetical and needs prospective and randomized studies to document its efficacy.
Journal of the American College of Cardiology, Volume 76, Issue 12, September 2020. A Pesco-Mediterranean Diet With Intermittent Fasting.

https://www.onlinejacc.org/content/76/12/1484
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 10:13   #2
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Jag har alltid haft svårt att INTE se den dieten som den perfekta när det kommer till hälsa och longevity. (hittar inte det svenska ordet just nu)

En massa grönsaker, någon färsk fisk, lite olja och några nötter... och sen fasta lite varje dag. Tror det får bli min kost framöver. Japp. Nu när jag tänker på det så... ja... verkligen.
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 12:19   #3
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuggelSnuggel Visa inlägg
Jag har alltid haft svårt att INTE se den dieten som den perfekta när det kommer till hälsa och longevity. (hittar inte det svenska ordet just nu)

En massa grönsaker, någon färsk fisk, lite olja och några nötter... och sen fasta lite varje dag. Tror det får bli min kost framöver. Japp. Nu när jag tänker på det så... ja... verkligen.
Ja, det är så jag själv kör i princip. Men två heldagsfastor varje vecka + trycker en hel del kyckling också.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 17:37   #4
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Ja, det är så jag själv kör i princip. Men två heldagsfastor varje vecka + trycker en hel del kyckling också.
Tar du igen de kalorier du missat under fastan sen då med jättemåltider?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 17:43   #5
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Tar du igen de kalorier du missat under fastan sen då med jättemåltider?
Ja, fast jättemåltider är ju att ta i. Jag vill äta mer än jag får äta. På Lör och Sön brukar det blir 6500 kcal vardera.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 19:05   #6
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuggelSnuggel Visa inlägg
Jag har alltid haft svårt att INTE se den dieten som den perfekta när det kommer till hälsa och longevity. (hittar inte det svenska ordet just nu)

En massa grönsaker, någon färsk fisk, lite olja och några nötter... och sen fasta lite varje dag. Tror det får bli min kost framöver. Japp. Nu när jag tänker på det så... ja... verkligen.
Saknar lösgodiset för livsglädjen.
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 19:10   #7
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Saknar lösgodiset för livsglädjen.
Meh, klart man kompenserar med lite skräp också för att leva!
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-20, 04:11   #8
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Sådana medelhavsdieter varierar lite, alla äter inte fisk så mycket men mycket kolhydrater och lever länge. Sedan ingen träning i fråga om gympass och jogging, utan snarare ett dagligen aktivt liv. Lugn och ro och tro. Svårt att hitta den bäst-bästa dieten über alles.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-20, 11:00   #9
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Ja, fast jättemåltider är ju att ta i. Jag vill äta mer än jag får äta. På Lör och Sön brukar det blir 6500 kcal vardera.
Ok. Tror inte jag hade fixat det, är dålig på att äta större måltider och mycket mat. Hade nog förlorat en massa kalorier om jag fastat
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)