Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-19, 20:40   #16
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Jag kan sänka mig till att bara syssla med en typ av apparaterna. Dock ser jag inte svårigheten i att kunna fler. Det är ju en teknisk apparat, om det finns dokumentation så är det bara att läsa på och lära sig. Tyvärr har du säkert rätt i vad du säger ändå.

Men driftstekniker alltså. Ska läsa på mer om detta.

Undrar fortfarande om detta inte kan vara möjligt att pyssla med inom Försvarsmakten..
Om du tror att du ska börja öppna upp en manual och läsa dig till hur du ska lösa ett problem så är du helt fel ute. Du ska ha en djup och genomgående kunskap, nej förståelse, om hur maskinen funkar och du ska kunna lösa problemet snabbt.
I grafiska branschen som jag jobbar i går maskiner ofta sönder och de måste snabbt som attan upp och funka igen, annars förlorar ju företaget pengar. De gånger man sett en servicetekniker börja smygtitta i handboken vet man att man har ett stolpskott hos sig och att det kommer ta lång tid innan felet är åtgärdat. Sånt är helt enkelt inte okej och att börja bläddra i en manual och prova sig fram, det kan kunden göra själv.
Jag tror det är ett rätt stressigt jobb, då det finns krav att man ska kunna lösa ett problem snabbt. Fixar man inte problemet inom utsatt tid blir ofta företaget man jobbar för skadeståndsskyldigt och det kan säkert kosta en själv jobbet om det sker upprepade gånger.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-19, 22:17   #17
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Att lära sig där på plats medan företaget förlorar pengar och debiteras arbetad tid lär inte vara populärt. Däremot är det ju inget konstigt att kika i en manual, även om man vet vad man sysslar med.

Sen har jag svårt att tänka mig att det blir fråga om skadestånd vid dröjsmål, om det inte är uppenbart åt helvete. Till att börja med, vad är "utsatt tid"? Sen, hur ska det se ut vid komplikationer? Vidare, vem är dum nog att att skriva i kontraktet om exakta tidsangivelser för hur lång tid teknikernas jobb får ta (och då menar jag inte från felanmälan till att det börjar arbetas på problemet)?
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-19, 23:40   #18
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Problemet är ju bara att oftast så är ens huvuduppgift på företaget inte tillräckligt för en hel tjänst så man får göra mycket annat skit också för att dryga ut dagarna.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 00:16   #19
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Problemet är ju bara att oftast så är ens huvuduppgift på företaget inte tillräckligt för en hel tjänst så man får göra mycket annat skit också för att dryga ut dagarna.
Så kan det ju vara och då får man ta den där konstiga passningen från vänster, och lösa problemet. Jag tror alla jobb har sina varianter på det. För övrigt bland det bästa som finns om man vill utmärka sig och göra karriär. Klarar du det, då kommer du bli premierad.

Jag kan dock nämna att där jag jobbar är det jag som granskar inkommande fakturor. Alltså, utöver mina ordinarie arbetsuppgifter - där jag också anlitar externa aktörer - är det jag som granskar att alla inkommande fakturor är korrekta. Det betyder att jag har stenkoll på alla avtal (och vi har många) samt god kontakt med de som förhandlar avtalen.

Det hårdaste jag gjort är att dra av arbetade timmar för att den som skulle utfört arbete klåpade sig. Typ, "oj, jag glömde verktygen hemma". Nej, du får inte betalt för den tiden.

Skadestånd har jag varit med om en gång. En leverantör som satt i system att salta fakturorna. Det granskades in i sömmarna och de tvingades betala tillbaka ett andligt belopp (och jag var en del av att det blev så).

Så, om Armed Dingo skulle vara långsam på sitt nya jobb kan sitta lugnt. Fula inte och klåpa inte till det så är det lugnt. Gör ett bra jobb så går det bra.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 11:09   #20
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Jag förstår att ni har anmärkningar på det jag sagt angående "lära sig på plats", för jag har inte varit tydlig med vad det är för apparater jag hade i åtanke. Men jag inser hur naivt det var att tro att man kan göra denna typ av arbete på bred front

Jag är ointresserad av att besöka kontor. Halva grejen med detta skulle vara att få bege sig till avlägsna, eller åtminstone svåråtkomliga, platser. Den andra halvan är att saken jag ska fixa ska ha någon samhällsfunktion. Det är viktigt att den fungerar. Att fixa kopiatorn eller kaffemaskinen så att medarbetarna på Tele2 kan arbeta ordentligt är inte spännande för mig.

Det jag helst av allt vill är att få ta stort ansvar för något och gärna ensamt ansvarig, eller dela ansvaret med en partner. Kombinerat med att få röra sig utomhus och se nya platser.

Därför tror jag att kommunikationsteknik kan vara det jag söker. Att fixa ett haveri på en elcentral är nog uteslutet, det är inte ett en eller tvåmansjobb som är klart på 1 dag i mitt huvud.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 11:18   #21
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Att lära sig där på plats medan företaget förlorar pengar och debiteras arbetad tid lär inte vara populärt. Däremot är det ju inget konstigt att kika i en manual, även om man vet vad man sysslar med.

Sen har jag svårt att tänka mig att det blir fråga om skadestånd vid dröjsmål, om det inte är uppenbart åt helvete. Till att börja med, vad är "utsatt tid"? Sen, hur ska det se ut vid komplikationer? Vidare, vem är dum nog att att skriva i kontraktet om exakta tidsangivelser för hur lång tid teknikernas jobb får ta (och då menar jag inte från felanmälan till att det börjar arbetas på problemet)?
Vid serviceavtal är det ofta tydligt skrivet i kontraktet hur länge en maskin får vara nere innan leverantören blir debiterad.
Vem är dum nog att köpa en maskin och hänga upp sitt företags ekonomi på att den kan producera utan garantier?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 13:00   #22
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Jag skulle rekommendera att läsa till elektriker, kanske industrielektriker. Knega på rätt sorts processanläggning och lär dig trefas och el i allmänhet. Efter 2 år fixar du en utbildning inom automation och lär dig det grundläggande där. Går relativt fort om du fatta galoppen inom el. Sen kan du göra lite vad som helst. Exempelvis ambulerande driftsingenjör som man kan kalla sig.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)