Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-17, 17:09   #106
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 031
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Ja, jag varken tränar eller har särskilt god hälsa.

Så det är inte så lätt att veta om jag har naturligt låga t-värden eller om det beror på andra omständigheter. Isåfall är det väl märkligt att läkarna inte utreder det innan man sätter in medicin, eller vad man nu kallar det.

Är 28.
Ha du fick sådant utskrivet bara sådär efter låga provsvar? Jag tror jag får börja ompröva min syn på läkare och vården...

Fick höra att i bekantskapskretsen att en alkoholist fick stesolid mot sömnbesvär.

Har läkare gått och slutat vara skitnödiga och gått till någon laissez-faire?
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-09-17, 17:28   #107
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Ja, jag varken tränar eller har särskilt god hälsa.

Så det är inte så lätt att veta om jag har naturligt låga t-värden eller om det beror på andra omständigheter. Isåfall är det väl märkligt att läkarna inte utreder det innan man sätter in medicin, eller vad man nu kallar det.

Är 28.
Ja det kan man ju tycka. Tror att dina nivåer beror på ditt leverne. Dags att rycka upp sig?
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-17, 17:40   #108
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Läkaren som skrev ut ssri sa att jag absolut skulle ta det. Det är en mörk värld när man inte kan lita på läkare längre
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-17, 21:25   #109
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Läkaren som skrev ut ssri sa att jag absolut skulle ta det. Det är en mörk värld när man inte kan lita på läkare längre
Hur låga värden hade du?

Tänker inte råda dig ang om du ska ta TRT eller inte. Men det kan ju vara värt att veta att låg T kan ge många symtom som inget driv, deprimerad etc. Tror många skulle må bättre av T än SSRI (SSRI är bluff och båg).

Däremot är det en livslång behandling mer eller mindre. Så det gäller att orka hålla på.

Därför kanske det kan vara bättre att försöka ta tag i andra delar som sömn, kost och träning först för att se om man ändå kan ordna upp sitt liv, utan en kronisk behandling.
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-17, 22:27   #110
Bobcole
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 37
Okej, som jag nämnde i mitt första inlägg i den här tråden så, min morbror som bor i USA går på TRT "testosterone replacement therapy", så jag frågade vad han använder specifikt och så idag i telefonen.

Han är 61 år, han började med testosteron 41 efter något fel med testiklarna, men han kunde ändå få barn efteråt, vet inte vad det var.

Han använder Testosterone Cyponat tror jag han sa, 200mg i veckan, som han delar upp 100mg två gånger i veckan, varje gång, i röven eller låret.

Hans testosteronvärden är 46nmol, detta klassas som långt över referens i Sverige men på många kliniker i staterna menar man att detta var en fullt normal nivå för män för decennier sedan.

Testosteron har hjälpt han med

Mycket bättre kolesterol.
Minskat blodtryck.
Mycket mer muskelmassa, han tränar 5ggr vecka och hans kropp ser ut som en muskulös 30årings fast han är över 60.
Skarpare sinne, tänker snabbt och bra minne, kognitivt riktigt bra säger han.
Sexlust som när han var 18. Han har en fru som är 40, så det fungerar perfekt.

Han behöver inga mediciner för något, han är nästan aldrig sjuk, hans hälsa är toppform säger han.

Så, det är vad testosterone cyponat gett honom!
Bobcole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 08:37   #111
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Bobcole Visa inlägg
Okej, som jag nämnde i mitt första inlägg i den här tråden så, min morbror som bor i USA går på TRT "testosterone replacement therapy", så jag frågade vad han använder specifikt och så idag i telefonen.

Han är 61 år, han började med testosteron 41 efter något fel med testiklarna, men han kunde ändå få barn efteråt, vet inte vad det var.

Han använder Testosterone Cyponat tror jag han sa, 200mg i veckan, som han delar upp 100mg två gånger i veckan, varje gång, i röven eller låret.

Hans testosteronvärden är 46nmol, detta klassas som långt över referens i Sverige men på många kliniker i staterna menar man att detta var en fullt normal nivå för män för decennier sedan.

Testosteron har hjälpt han med

Mycket bättre kolesterol.
Minskat blodtryck.
Mycket mer muskelmassa, han tränar 5ggr vecka och hans kropp ser ut som en muskulös 30årings fast han är över 60.
Skarpare sinne, tänker snabbt och bra minne, kognitivt riktigt bra säger han.
Sexlust som när han var 18. Han har en fru som är 40, så det fungerar perfekt.

Han behöver inga mediciner för något, han är nästan aldrig sjuk, hans hälsa är toppform säger han.

Så, det är vad testosterone cyponat gett honom!
Ja hade han en riktig brist innan är det klart att han mår bättre under behandling, inte minst av de doserna.
Annars kan jag tycka att det måste vara svårt att utvärdera vad det ger när man varit kroniskt medicinerad i 20 år, då har man ju helt tappat begreppet om vad som är normalt, han har ju ingen aningen hur han hade mått som 60-åring under normala förhållanden (dvs utan brist).
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 08:39   #112
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
De där äldre herrarna som skjuter T 1-2 gånger i veckan. Får inte de problem med gyno och sånt?
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 08:41   #113
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Borde ju finnas en del resultat från staterna med de långsiktiga effekterna för och nackdelar med den typen av medicinering nu då?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 09:10   #114
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
De där äldre herrarna som skjuter T 1-2 gånger i veckan. Får inte de problem med gyno och sånt?
I staterna där de vanligtvis får höga doser som i ovannämnda fallet brukar de ju trycka in lite AI, vilket inte är så bra för blodfetterna. Sen brukar väl bättre TRT-läkare förespråka mer högfrekventa doseringar, i och med att nivåerna aldrig blir lika höga.

Senast redigerad av Brofessorn den 2019-09-18 klockan 09:13.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 10:11   #115
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
De där äldre herrarna som skjuter T 1-2 gånger i veckan. Får inte de problem med gyno och sånt?
Nej inte på de låga doserna.

Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
I staterna där de vanligtvis får höga doser som i ovannämnda fallet brukar de ju trycka in lite AI, vilket inte är så bra för blodfetterna. Sen brukar väl bättre TRT-läkare förespråka mer högfrekventa doseringar, i och med att nivåerna aldrig blir lika höga.
Det är ingen hög dos och nej det används inte AI på de flesta. Möjligtvis för en person som aromatiserar väldigt mycket, men då är det bättre att sänka dosen.

Man får liknande doser i Sverige men med en ester med mycket längre halveringstid.

Båda har sina för respektive nackdelar.
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 10:14   #116
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Whizzlarn Visa inlägg
Nej inte på de låga doserna.



Det är ingen hög dos och nej det används inte AI på de flesta. Möjligtvis för en person som aromatiserar väldigt mycket, men då är det bättre att sänka dosen.

Man får liknande doser i Sverige men med en ester med mycket längre halveringstid.

Båda har sina för respektive nackdelar.
Är det inte en hög dos om patienten får högre testonivåer än en frisk ung man med höga naturliga nivåer har?

Annars håller jag med, menar inte att AI används på dem flesta men jag vet att det förekommer.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 10:58   #117
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Är det inte en hög dos om patienten får högre testonivåer än en frisk ung man med höga naturliga nivåer har?

Annars håller jag med, menar inte att AI används på dem flesta men jag vet att det förekommer.
Allting är ju relativt. Men historiskt har våra nivåer varit högre och jag skulle gissa att runt 50 nmol är ganska optimalt. Men det finns ingen data på detta så är ren spekulation ifrån min sida.

Använder man AI på rätt sätt behöver det inte påverka blodfetter negativt heller. Det är endast om du använder så mycket att det trycker ner östrogenet alldeles för lågt.
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 11:04   #118
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Whizzlarn Visa inlägg
Använder man AI på rätt sätt behöver det inte påverka blodfetter negativt heller. Det är endast om du använder så mycket att det trycker ner östrogenet alldeles för lågt.
Intressant. Så det är vid "missbruk" som de negativa effekterna förekommer mest?

---

Om man har lågt testosteron, upplever man problem mer associerade med lågt östrogen också? Eller är det mer förhållandet mellan de två som är avgörande?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 13:52   #119
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Intressant. Så det är vid "missbruk" som de negativa effekterna förekommer mest?

---

Om man har lågt testosteron, upplever man problem mer associerade med lågt östrogen också? Eller är det mer förhållandet mellan de två som är avgörande?
Ja det skulle man väl kunna säga.

Krävs en hel del regelbundna tester för att lyckas dosera AI rätt, något som mer eller mindre bara är möjligt m.h.a. duktig läkare. Så folk som brukar T privat eller "missbrukar" kommer ha väldigt svårt att hitta rätt dos.

De kanske "hittar något som funkar". men ingen vill ha gynekomasti, så oftast rundar man av dosen uppåt så att säga. Resultatet blir istället att man försämrar sina blodfetter etc.

Detta är nog väldigt individuellt och jag har inget bra svar. Jag vet att man kan få t.ex. gynekomasti av lågt T vilket torde betyda att kvoten är betydelsefull. Alla aromatiserar dessutom annorlunda så väldigt svårt att svara på generellt.

Man ska ha klart för sig att hoppa på TRT är "sista utvägen" så att säga. Livslång lösning och långvarig TRT kan leda till bl.a. testikelartrofi.
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 14:02   #120
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Vid vilken tidpunkt blir det en livslång lösning? Finns det någon diskret gräns för användningstid och dylikt?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)