Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-29, 14:45   #16
Aristocrat
Registered User
 
Aristocrats avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 58
5-10min uppvärming. 1-2 gånger i månad en 3km löpning eller längre cykelrunda på 45min

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
The only way is up
Aristocrat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 16:21   #17
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Bra fråga. Jag försöker att hålla mig till en timmes konditionsträning per dag och ligga runt 160-170 i puls då. Jag är nyfiken på att öka träningsmängden/intensiteten, men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det.

Ni som tränar kondis hårdare, upplever ni att det påverkar styrketräningen märkbart negativt?

Edit: Och gör ni det som en allvarlig satsning på konditionsidrott, eller för allmän hälsa/kaloriförbränning?
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan

Senast redigerad av Brofessorn den 2019-11-18 klockan 16:24.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 20:09   #18
Bigass
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 61
Hur nära max är det pulsintervallet för dig? Jag gissar relativt högt någonstans precis innan det börjar kännas obekvämt? I så fall bra jobbat , hade själv aldrig pallat så hög volym i medelintensitet utan att bli utmattad muskulärt och neurologiskt. Det hade definitivt gjort att jag tappat motivation och styrka på gymet .
Tycker själv det är svårt att hitta en balans för styrka och kondition. Har kommit till insikten att för mig funkar det bäst att ha olika fokus i perioder. Jag brukar köra motionslopp cykel på sommaren och då vill jag gärna upp i minst 10 h cykel i veckan månaderna innan. mestadels av tiden ligger på låg intensitet ca 60-70 % av maxpuls. Kanske 10-15 % av tiden är högintensiv vid mjölksyra tröskel eller över. Då har jag svårt att orka med mer än ett styrkrpass i veckan. Under vintern kan jag satsa mer på styrka kanske 3 pass i veckan då behöver jag sänka konditionsdosen ordentligt kanske till 3-4 h varav 30-60 min högintensivt.
Men det är jag det, hur mycket man pallar är så individuellt och beror mycket på hur livet set ut i övrigt. Du får experimentera, men du kan troligen få ut mer av din konditionsträning genom en mer polariserad intensitetsfördelning
Bigass är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)