Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-07-08, 09:25   #9436
raramuri
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 136
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Minus 17 kg och 10 cm längd på 4 månader? Bra deff.
Hur lång är du på 65 kg?

Juli


Juni




April








Mars


November -15
Bra att du har koll.. Jag är inte den bästa på siffror på tangentbordet

Väger såklart 75 kg nu på mina 182-184 cm. (inte mätt på flera år så är väldigt osäker, ska nog göra i eftermiddag)

Jag skadade knät och deffen uteblev för några månader sedan. Vill bara få bort 2 kg av rent utseendemässiga skäl, 73 kg på 182 cm är typ det jag vägt majoriteten av mitt vuxna liv.

Senast redigerad av raramuri den 2016-07-08 klockan 09:27.
raramuri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-09, 14:40   #9437
oMEIS
Registered User
 
oMEISs avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 93
Inte alls bra just nu faktiskt.

*Trött
*Ångest över.. inget?
*Känns som att jag har dragit på mig 2l vätska på 3 dagar?..
*Sover? Knappt.. Nackdelen med att bo centralt i en huvudstad. Musik från klubbarna är bara förnamnet.. efternamnet är att idioter ringer på porttelefonen 3-4 gånger per natt.

Blir därav en 7 dagars vila från allt som har med träning att göra, kosten blir densamma dock.

Senast redigerad av oMEIS den 2016-07-09 klockan 14:41.
oMEIS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-09, 15:12   #9438
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 060
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Minus 17 kg och 10 cm längd på 4 månader? Bra deff.
Hur lång är du på 65 kg?
Hahah made my day! Älskar sådana här kommentarer!


_______

Ont:
Deffar inte direkt utan försöker reverse dieta. Har dock vägt rekordlite denna vecka så kanske är på underskott ännu. :P

Kör refeed 5 dagar i veckan; alla styrketräningsdagar. Blir 4000-5000kcal. Överskott på +500kcal.
Vilodagar försöker jag äta väldigt lite kalorimässigt men mycket volymmässigt. Siktar på underskott av minst -1000kcal.
Ska gå jämnt ut kalorimässigt, sett till veckobasis.

Igår refeedade jag på 1kg vingummin och 2kg kvarg; det gör jag inte om igen! Sämst sömn (sov 1h> vaken 30min> sov 1h> vaken 30min osv.). Helt väck i skallen idag!
_____________
Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av oMEIS Visa inlägg
Inte alls bra just nu faktiskt.

*Trött
*Ångest över.. inget?
*Känns som att jag har dragit på mig 2l vätska på 3 dagar?..
*Sover? Knappt.. Nackdelen med att bo centralt i en huvudstad. Musik från klubbarna är bara förnamnet.. efternamnet är att idioter ringer på porttelefonen 3-4 gånger per natt.

Blir därav en 7 dagars vila från allt som har med träning att göra, kosten blir densamma dock.
Var i liknande situation och tog en styrketräningsfri vecka. Gav riktigt bra resultat (form -och energi/sömnmässigt)!
Jag åt på uppskattad kaloribalans denna vecka. Styrketränade inte men körde kardio.

Senast redigerad av 1x0 den 2016-07-09 klockan 15:14.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-09, 16:01   #9439
oMEIS
Registered User
 
oMEISs avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 93
Citat:
Var i liknande situation och tog en styrketräningsfri vecka. Gav riktigt bra resultat (form -och energi/sömnmässigt)!
Jag åt på uppskattad kaloribalans denna vecka. Styrketränade inte men körde kardio.
Hoppas på det. Kanske jag också ska göra. Vågar dock inte ens chansa på vad min kaloribalans är. Men om jag fick gissa, 2500 kcal? Har ju även deffat ett tag, sedan 01 april och tappat typ 13kg. Så antar att jag inte är en tysk-masugn direkt.

20 år
173cm lång
72-73kg

Jobbar som säljare, sitter aldrig stilla. Står upp mycket.

Vad tror du?

Senast redigerad av oMEIS den 2016-07-09 klockan 16:03.
oMEIS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-09, 16:53   #9440
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 060
Citat:
Ursprungligen postat av oMEIS Visa inlägg
Inte alls bra just nu faktiskt.

*Trött
*Ångest över.. inget?
*Känns som att jag har dragit på mig 2l vätska på 3 dagar?..
*Sover? Knappt.. Nackdelen med att bo centralt i en huvudstad. Musik från klubbarna är bara förnamnet.. efternamnet är att idioter ringer på porttelefonen 3-4 gånger per natt.

Blir därav en 7 dagars vila från allt som har med träning att göra, kosten blir densamma dock.
Citat:
Ursprungligen postat av oMEIS Visa inlägg
Hoppas på det. Kanske jag också ska göra. Vågar dock inte ens chansa på vad min kaloribalans är. Men om jag fick gissa, 2500 kcal? Har ju även deffat ett tag, sedan 01 april och tappat typ 13kg. Så antar att jag inte är en tysk-masugn direkt.

20 år
173cm lång
72-73kg

Jobbar som säljare, sitter aldrig stilla. Står upp mycket.

Vad tror du?
Beror väl på hur veckorna innan sett ut. Kalori(intag) -och viktmässigt.

Har du stått still i vikt men känner dig seg, öka några hundra per dag bara.
Har du droppat 1kg i veckan, öka 1000kcal per dag?

Själv åt jag ett underskott av -2500-3500 per vecka (typ -500kcal dag). Ökade kalorierna med 500per dag, för enkelhetens skull.



Väldigt svårt att svara på.
Om du ligger på ett svagt överskott under viloveckan maximerar du ju bara återhämtningen ännu mer(?). Kanske t.o.m kommer tillbaks till gymmet starkare (högst sannolikt).
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-09, 17:16   #9441
oMEIS
Registered User
 
oMEISs avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Beror väl på hur veckorna innan sett ut. Kalori(intag) -och viktmässigt.

Har du stått still i vikt men känner dig seg, öka några hundra per dag bara.
Har du droppat 1kg i veckan, öka 1000kcal per dag?

Själv åt jag ett underskott av -2500-3500 per vecka (typ -500kcal dag). Ökade kalorierna med 500per dag, för enkelhetens skull.



Väldigt svårt att svara på.
Om du ligger på ett svagt överskott under viloveckan maximerar du ju bara återhämtningen ännu mer(?). Kanske t.o.m kommer tillbaks till gymmet starkare (högst sannolikt).
Ungefär 1kg i veckan om man ser det veckovis från dagens datum.

Jag provar med 2200 kcal, 2500 var lite att ta i tror jag!

Senast redigerad av oMEIS den 2016-07-09 klockan 17:24.
oMEIS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-10, 10:07   #9442
richforever
Registered User
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 67
Skulle säga jag ligger i deff tränat i lite mer än tre månader och gått ner från cirka 85-90kg vägde mig inte innan jag började träna dumt... till 72kg inte vägt så lite sen jag var 14 typ!. Rutorna har kommit fram men känner inte att jag ökat allt för mycket i styrka under dessa tre månader... Har ätit bra mat helt slutat med godis och annat.

Men för någon vecka sen kände jag mina ådror försvunnit ganska mycket�� tänkte jag gått upp i vikt men då visade vågen 72kg hade gått ner 2kg till...

Därför igår tog jag min första riktiga ätardag på tre månader åt 2 proteinbars lite chips, mc flurry, 2 nävar jordnötter. Min vanliga nötfärs men la till en extra måltid grillat med såser potatissallad osv.

Och jäklar vilket tryck jag hade på gymmet idag aldrig kännt såhär när jag tränat! Kommer fortsätta skippa godiset kakor osv äta cleant men känner jag måste våga äta mer annars svälter jag bort och så roligt träna när man hade energi

Vet inte vad jag vill säga riktigt utan bara glad jag mådde så bra trots jag för första gången på länge ätit "dåligt" ...

Senast redigerad av richforever den 2016-07-10 klockan 10:09.
richforever är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-10, 14:52   #9443
Goldman Sachs
Registered User
 
Goldman Sachss avatar
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 44
Pendlade mycket i vikt i våras. Det gick verkligen utför på slutet. Försökte bygga mer muskler och åt mer mat, gick då upp i vikt snabbt samtidigt som _allt_ lägger sig på magen. Ingen höjdargenetik. Vet inte riktigt hur jag ska köra framöver, men tänker absolut inte lägga mig på kaloriöverskott igen...

Detta är hur som helst resultatet på 7 veckor (-9kg, varav säkert 2kg vattenvikt), har hållit stenhårt på kostupplägget. Nuvarande vikt är 79kg på 188/189cm.

Före Bifogad fil 113623Bifogad fil 113622
Efter Bifogad fil 113624Bifogad fil 113625

Har ni några tips på hur jag bör träna framöver? Mitt bukfett är det som ryker sist så funderar på att bara fortsätta med deffen tills det är borta, ser fortfarande smalfet ut med exempelvis t-shirt på. Blir i princip som en stor bilring, även om det kanske inte ser ut så på bilderna ovan.

Senast redigerad av Goldman Sachs den 2016-07-11 klockan 16:37.
Goldman Sachs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-10, 16:35   #9444
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 060
Citat:
Ursprungligen postat av richforever Visa inlägg
Skulle säga jag ligger i deff tränat i lite mer än tre månader och gått ner från cirka 85-90kg vägde mig inte innan jag började träna dumt... till 72kg inte vägt så lite sen jag var 14 typ!. Rutorna har kommit fram men känner inte att jag ökat allt för mycket i styrka under dessa tre månader... Har ätit bra mat helt slutat med godis och annat.

Men för någon vecka sen kände jag mina ådror försvunnit ganska mycket�� tänkte jag gått upp i vikt men då visade vågen 72kg hade gått ner 2kg till...

Därför igår tog jag min första riktiga ätardag på tre månader åt 2 proteinbars lite chips, mc flurry, 2 nävar jordnötter. Min vanliga nötfärs men la till en extra måltid grillat med såser potatissallad osv.

Och jäklar vilket tryck jag hade på gymmet idag aldrig kännt såhär när jag tränat! Kommer fortsätta skippa godiset kakor osv äta cleant men känner jag måste våga äta mer annars svälter jag bort och så roligt träna när man hade energi

Vet inte vad jag vill säga riktigt utan bara glad jag mådde så bra trots jag för första gången på länge ätit "dåligt" ...
Folk tycker väga> räkna kalorier är osunt och ätstörningsbeteende.
Det fetstilta i din post tycker jag är mer osund relation till mat. Även fast man/du deffar.

Lär er inkludera cravings på daglig basis i rimlig mängd. Bättre än ätardagar i mitt tycke. Förbjudna livsmedel tycker jag är efterblivet - även under deff.
Jag är förstående om man ska tävla och behöver tokshredda 5kg på 2 veckor. Då vill man äta efter mättnad, inte smak.

Fast räknar man inte kalorier blir det svårt att köra IIFYM-approachen. 100g jordnötssmör istället för 50g och man sabbar sitt kaloriunderskott för den dagen. ;P
______________

Vet inte riktigt vad jag vill förmedla. Vill inte starta någon diskussion iallafall. Alla är olika. Jag tror jag behöver skilja mer på gränsen mellan svenssontränare och de mer seriösa styrketränade individerna (förtydling: 'motionärer' vs 'uberseriösa-kcalräknande-progressionsprogramföljarna'). :P

Jag blir verkligen otaggad att eventuellt sluta kaloriräkna och äta efter uppskattning - rädd att det blir för mycket nyttighetstänk som bara leder till cravings> ätardagar> ångest och kompensationstänk.
Men ja, jag kanske kan hantera det bättre nu för tiden!


Jag är väldigt för IIFYM-tänket och inkludera cravings/godsaker/sötsaker varje dag. Vs hela äta cleant, nyttigt, "bra" osv. <Även under deff>.
______________

Ontopic:
Egentligen deffar jag inte men finns en chans att jag ligger på kaloriunderskott ännu.
Håller på med reverse diet; ökar 100kcal ish per vecka. Gjort i 3-4 veckor.

v19: 91.52kg - 21986kcal (3141kcal/dag)
v20: 90.78kg - 19464kcal (2781kcal/dag)
v21: 89.28kg - 24324kcal (3475kcal/dag)
v22: 89.65kg - 19614kcal (2802kcal/dag)
v23: 89.37kg - 22503kcal (3215kcal/dag)
v24: 90.10kg - 22811kcal (3259kcal/dag)
v25: 89.41kg - 25214kcal (3602kcal/dag)
v26: 90.13kg - 23753kcal (3393kcal/dag)

v27: 88.75kg - xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

(Före-efter-bild/info: http://www.kolozzeum.com/forum/showp...postcount=8947)

Refeedar som fan haha. 4-5 dagar i veckan, varje styrketräningsdag. Styrketränar två dagar på raken, vilar en (2-1-2-1).
+500kcal på träningsdagarna och sen stort underskott (-1000kcal) på "vilodagarna" (cyklar som fan, så ez att skapa ett underskott).

Så hur det går? -Vet inte riktigt haha. Känns som jag står still men får se kommande veckor när mer kalorier introduceras.
Fast egentligen inte så dåligt att stå still på samma kroppsfettprocent när man ökar kaloriintaget, win win mat e gott.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-10, 19:20   #9445
Ricken13
Registered User
 
Ricken13s avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Ort: Bortanför åkern
Inlägg: 175
1x0 (orkar inte rensa ditt inlägg på mobilen för att kunna citera rätt)

Varför kör du reverse diet?
Och varför med så lite som 100kcal/veckas ökning?
Ricken13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-10, 20:01   #9446
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 060
Citat:
Ursprungligen postat av Ricken13 Visa inlägg
Varför kör du reverse diet?
Efter jag avslutade DTD (den termogena dieten, aggressiv deff) har min ämnesomsättning känts rekordlåg.
Började sova värdelöst, tappa styrka och fick sänka kalorier till väldigt lågt (för fortsätta gå ner i vikt). Jämförde/jämför jag mina bulkkalorier har jag fått sänka med 500-800kcal (för energibalans-intaget alltså). Då skiljer bara 6-8kg i kroppsvikt.
Jag låg (imo) på patetisk mängd kalorier några veckor efter DTD (och gick knappt ner i vikt) med tanke på min aktivitet (landsvägscyklade som en idiot i juni), vikt och längd.
Citat:
Ursprungligen postat av Ricken13 Visa inlägg
Och varför med så lite som 100kcal/veckas ökning?
Försöker alltså 'ta igen' dessa 500-800kcal utan gå upp i kroppsfett. Genom att stegra upp intaget långsamt istället för hoppa från viktstabil på patetiskt kcalintag upp till ett överskott för fort (som bara kommer leda till fatgains).

Att jag gör det så långsamt är (typ) enbart för min aktivitet är så pass hög och min aptit är så låg, just nu.
Folk brukar ju säga att reverse dieta (långsamt iaf) är svårare/tuffare, än själva dieten. För kroppen börjar skrika efter mer och mer näring när man 'rundar av' från underskott> balans> överskott. :P
_________________

*Lite teorier, broscience:

Sen att jag kör så mycket refeeds är mest ett test i kombination med all min fastande landsvägscykling och låga fettintag. Refeeds för boosta leptinnivåerna och låga fettintaget pga se hur denna teori tar sig:
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...postcount=5493

En teori med cykla kcal och kolhydratsintaget i kombination med fastande konditionstränining är att jag tömmer mig på glykogen, sedan överäter mestadels kolhydrater timmarna efteråt så lagras det inte som kroppsfett/överskott, utan glykogenpåfyllning.
Får se. Jag ligger på balans sett till veckobasis just nu. Kanske kan jag ligga på ett energiöverskott (sett till veckobasis) utan gå upp i kroppsvikt...pga glykogentömning> kolhydratsladdning.
EDIT: *Samt inräknat mina underskottsdagar ("vilodagarna") där jag underäter rejält; -1000kcalunderskott. Brukar känna mig riktigt jävla tom dagen efter en -1000kcalunderskottsdag, där jag har kört fastande konditionsträning och bara ätit 100-150g kolhydrater efteråt. Tömmer mig sedan ännu mer dagen efter och brassar på med 800-1000g kolhydrater efteråt. :P BROSCIENCE

Senast redigerad av 1x0 den 2016-07-10 klockan 20:05.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-10, 21:35   #9447
Hanse
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 406
Påbörjade min diet som kommer att vara 20 veckor i veckan.
Kommer att inledningsvis ligga på ca 2300-2500 kcal.
250 g protein, 150-200 g kolisar, 50-60 g fett (har några olika dagsmenyer)
Samma mängd varje dag och inga äterdagar. Gjorde så senast och det passade mig utmärkt.
Tränar med hög volym 7-9 pass i veckan + promenader.
Väger nu 74kg (168cm). Vad jag väger i slutet av november är inte viktigt utan enbart i vilken form jag är.
Misstänker jag får lägga mig på balans några veckor mitt i.
Hanse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-11, 12:27   #9448
KlintÖstskog
Registered User
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 31
Hur skulle ni säga att en så bra balanserad kost ser ut i % protein, kolhydrater och fett under en deff??
KlintÖstskog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-11, 12:39   #9449
Stefanski
Registered User
 
Stefanskis avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 136
Citat:
Ursprungligen postat av KlintÖstskog Visa inlägg
Hur skulle ni säga att en så bra balanserad kost ser ut i % protein, kolhydrater och fett under en deff??
Fett minst 0.5xkg kroppsvikt. Protein 2-2.5xkg kroppsvikt. Resten kolhydrater.
Stefanski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-11, 12:48   #9450
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanski Visa inlägg
Fett minst 0.5xkg kroppsvikt. Protein 2-2.5xkg kroppsvikt. Resten kolhydrater.
Fast det ger gäller ju gram och inte procent =)
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)