Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-10, 18:20   #9331
Emmapemma
Registered User
 
Emmapemmas avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 100
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Du har ingen koll vilket underskott du ligger på alltså?

45 min cykling på din vikt förbränner nog runt 300kcal (underskattar lite). Svårt att svara på eftersom du inte skriver tempo, det är mer relevant än att du blir svettig. Använd:
http://www.bicycling.com/training/we...ned-calculator

Så 600kcal extra kan du äta per dag förutsatt att du cyklar. Äter du inte extra kommer du gå ner i vikt. Om du inte räknar kalorier kanske du spontant börjar äta mer eftersom du får högre TDEE> aptit.

Man behöver inte äta deffmat för gå ner i vikt. Kan tänka mig det blir enormt mycket lättare att åstadkomma ett kaloriunderskott, med deffmat, om man inte räknar kalorier.

En av fördelarna med väga maten därav räkna kalorier precist, är att man kan inkludera godsaker och cravings varje dag (med måtta).

Imo. Handlar om hitta en balans mellan deffmat och godsaker, mig personligen (skrev imo). Under deff. Gör hellre så än äter ris och kyckling mån-fre sedan spårar ur och äter upp hela kaloriunderskottet på helgen. :P
Blir enormt mycket svårare med denna approach (IIFYM) ju lägre man ligger på kalorier/ju högre underskott.
Njaa, jag kör ju med Lifesum så jag har ett hum i alla fall.

Det är ju just det, när jag cyklar blir jag helt sinnessjukt mer hungrig men jag försöker äta mättande men kalorisnåla mellanmål så att jag inte hungrar ihjäl.

Ja det har du rätt i (att det är lättare att ligga på underskott med deffmat) så jag försöker köra så cleant som möjligt.
__________________
Believe in the ball, and throw yourself.
Emmapemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-10, 19:18   #9332
oMEIS
Registered User
 
oMEISs avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av oMEIS Visa inlägg
Førstår inte riktigt på hur min kropp fungerar. Jag ær allt annat æn en masugn. Det kænns som att min kaloriførbrukning ær så extremt dålig.

Børjade på 88kg / 173cm
Børjade på 2300 kcal i cirkus 12 veckor, tog bort ett mellanmål i veckan
Nu ligger jag på 77kg och kørt på 1800kcal om dagen i ungefær 3veckor - inget har hænde med vikten.
Gick ner på 1600 kcal och då jævlar gick masugnen igång.
Nere på 74 efter ytterligare 2 veckor och drog på semester.. Kom tillbaka med stabila 76kg.
Fortsætter nu på 1600kcal i ett par veckor och får se hur resultaten blir.

Men jag førstår inte varfør jag behøver æta så lite. 1600 kcal ær fan INGENTING..
Vært att næmna ær att jag jobbar som sæljare, går cirkus 20.000 steg om dagen, morgonpromenerar i 1h och trænar styrka 6 dagar i veckan. Ændå så ær vågen førhållandevis svår att vara kompis med.
oMEIS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-10, 21:54   #9333
knooox
Registered User
 
knoooxs avatar
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av oMEIS Visa inlägg
Vært att næmna ær att jag jobbar som sæljare, går cirkus 20.000 steg om dagen, morgonpromenerar i 1h och trænar styrka 6 dagar i veckan. Ændå så ær vågen førhållandevis svår att vara kompis med.
Kroppen är duktig på att hitta, eller åtminstone närma sig, energibalans. Jag vet precis vad du menar. Jag behöver äta hur lite som helst för att gå ned i vikt, och väldigt mycket för att gå upp i vikt.
knooox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-10, 22:31   #9334
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Citat:
Ursprungligen postat av knooox Visa inlägg
Kroppen är duktig på att hitta, eller åtminstone närma sig, energibalans. Jag vet precis vad du menar. Jag behöver äta hur lite som helst för att gå ned i vikt, och väldigt mycket för att gå upp i vikt.
True. Blir mer och mer övertygad om att 'adaptive metabolism' är en viktig grej/faktor.

*Adaptiv metabolism
*Sänkt/harvad ämnesomsättning (lite samma tänk, fast ändå inte, som adaptiv metabolism?)
*Överskattat sitt energibehov
*Feluppskattning/räkning av kalorier
*Tjockisgener (kroppen vill inte släppa på fett för man går under sin trivselvikt/setpoint)
*Sänkt TDEE pga mindre energiintag (både i vardagen/spontanaktivitet och under vanlig fysisk aktivitet)
*Regainar muskler (kommit tillbaka från viloperiod)?
*Bygger muskler (vikten rör sig knappt nedåt men spegelbilden blir mycket bättre)?

Bara några saker som jag tänkt på min senaste diet. Har varit med om samma; "endast" gått ner från 95-97kg till 89-90kg även fast jag "borde" gå ner 750-1000g i veckan (takten varit mer 0.4-0.5kg).

Räknade kalorier slaviskt under min senaste bulk där jag gick upp 6-7kg på 6 månader. Utgick därefter mina kalorier under nuvarande deff. Har t.o.m sänkt mina uppskattade underhållskalorier, räknade 3k vid vila under bulk och nu 2.7k, så gjort en 'reverse diet' fast omvänt (lol). :P Alltså "räknat om" energibehovet allt eftersom dieten fortskridit.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-11, 01:16   #9335
wilhelmblomgren
Registered User
 
wilhelmblomgrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 2 232
Har gått ner lite sedan förra veckan när jag vägde mig i måndags. Dock pga alla studenter och ute"kvällarna" till kl 6 på morgonen så tror jag inte jag ligger på samma vikt längre :P
__________________
Wilhelm-Ett vanligt bruksortspack. Min blotta existens ger kväljningar hos allmogen.
wilhelmblomgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-11, 13:39   #9336
AntonHA
Registered User
 
AntonHAs avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 1 050
Hur gör ni om ni ballar ur en dag? Med det så menar jag inte att äta typ 5000kcal men jag hamnade på ett svagt överskott igår och gick upp typ 1kg vatten. Är la bara att köra på som vanligt antar jag?
AntonHA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-11, 14:26   #9337
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 078
Citat:
Ursprungligen postat av AntonHA Visa inlägg
Hur gör ni om ni ballar ur en dag? Med det så menar jag inte att äta typ 5000kcal men jag hamnade på ett svagt överskott igår och gick upp typ 1kg vatten. Är la bara att köra på som vanligt antar jag?
Japp!
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-11, 14:40   #9338
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av AntonHA Visa inlägg
Hur gör ni om ni ballar ur en dag?
Uppskattar den extra energin jag förhoppningsvis har nästa träningspass.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-11, 14:45   #9339
Xead
Registered User
 
Xeads avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 583
Citat:
Ursprungligen postat av AntonHA Visa inlägg
Hur gör ni om ni ballar ur en dag? Med det så menar jag inte att äta typ 5000kcal men jag hamnade på ett svagt överskott igår och gick upp typ 1kg vatten. Är la bara att köra på som vanligt antar jag?
Ja. Blev närmare 5k igår för egen del, men kommer ändå köra på som vanligt idag. En enstaka dag med överdrivet energiintag är inte hela världen trots allt!
Xead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-11, 19:03   #9340
Henke78
Registered User
 
Henke78s avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 296
Citat:
Ursprungligen postat av Xead Visa inlägg
Ja. Blev närmare 5k igår för egen del, men kommer ändå köra på som vanligt idag. En enstaka dag med överdrivet energiintag är inte hela världen trots allt!
Kan vara possetivt faktiskt att mala i sig ibland beroende på vart man befinner sig i deffen.
__________________
Militärpress 1x100kg
Mark 1x220kg
Böj 1x170kg
Bänk 11x110
Its all about the pump!
Henke78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-11, 20:55   #9341
Stefanski
Registered User
 
Stefanskis avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 136
Citat:
Ursprungligen postat av AntonHA Visa inlägg
Hur gör ni om ni ballar ur en dag? Med det så menar jag inte att äta typ 5000kcal men jag hamnade på ett svagt överskott igår och gick upp typ 1kg vatten. Är la bara att köra på som vanligt antar jag?
Absolut ingen fara!

Om du överäter kolhydrater de 3 första dagarna med 1500 kcal så går du inte upp i fett efter en lång deff.
Stefanski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-12, 03:43   #9342
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanski Visa inlägg
Absolut ingen fara!

Om du överäter kolhydrater de 3 första dagarna med 1500 kcal så går du inte upp i fett efter en lång deff.
Suck, en studie och gratis kalorier är helt plötsligt en grej, halle-fucking-luja...
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-12, 22:48   #9343
wilhelmblomgren
Registered User
 
wilhelmblomgrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 2 232
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Suck, en studie och gratis kalorier är helt plötsligt en grej, halle-fucking-luja...
Va?

Förstod att du ville vara sarkastisk, men jag förstår verkligen inte vad du menar.
__________________
Wilhelm-Ett vanligt bruksortspack. Min blotta existens ger kväljningar hos allmogen.
wilhelmblomgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-13, 08:28   #9344
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av wilhelmblomgren Visa inlägg
Va?

Förstod att du ville vara sarkastisk, men jag förstår verkligen inte vad du menar.
Gissar
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ght=tre+dagars
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-13, 14:52   #9345
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Går bara bra nu.
Gått ner från 95kg otränad, nu börjar det synas att jag tränar efter 3 månaders träning och 5 månaders diet. Ligger nu på 83,8kg vilket är lägsta på måååånga år.

Promenerar minst 100k steg i veckan, varav 30k av dom på antingen lördag eller söndag, riktig långpromenad innan frukost på runt 5 timmar. Tar ett par kaffepauser på vägen, och får springa in på 7/11 titt som tätt för att köpa vatten och/eller elektrolyter.

Gymmar 5 ggr i veckan.

Målet var från början satt till 82kg till nyår, men det är ju lite väl högt för min del med tanke på att jag ändå fortfarande har en hel del fett kvar, så jag fortsätter nog ett tag till...
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)