Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-04-07, 18:53   #1
raramuri
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 136
Kör jag för hårt? Hjälp mig styrka upp min deff.

Jag är 182 cm och väger nu 74-75 kg. Ska ner till 72 kg men har hamnat i en period där jag klarar 3 dagar tung deff, -1000 till -1500 per dag, varpå jag måste äta som ett djur i 3 dagar och så fortsätter det. Vikten går nedåt, förlorar rätt mycket med tanke på att jag "kompenserar" deffdagarna, men detta är inte hållbart.

Jag tränar löpning och rehab, löpning 2-3 gånger i veckan 4-5 km per gång, alltså inte alls mycket. Jag försöker ligga runt 1500 kalorier per dag, vissa dagar några hundra mindre och vissa dagar några hundra mer.

Är att jag inte kan hålla dieten ett tecken på att jag kör för hårt eller handlar det helt enkelt om att jag ska plåga mig igenom det? Vill gå ner 1-1,5 kg/vecka, struntar ganska mycket i muskler då jag endast vill nå 72 kg för löpningens skull.

Hur ska jag lägga upp dessa 3 kg? Har som målsättning att tappa 1,25 minst per vecka. Jag hade som nyårsmål att väga 73 kg den 20 april (dvs, 2 kg på 12 dagar) men vet inte hur det kommer gå med tanke på att jag avbryter, påbörjar och avbryter deffen gång på gång. Vad är detta tecken på?!

Imorgon hade jag tänkt börja en ny fas. Ska hålla deffandet till 20 april och förhoppningsvis ligger jag på 73 kg då.

En annan fråga:

Om min målvikt är 73 kg. Ska jag då gå ner till 71 kg för att vätskan sedan balanserar ut de sista 2 kg när man slutat deffa? Isf är det några kg mer.
raramuri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-07, 19:39   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av raramuri Visa inlägg
Är att jag inte kan hålla dieten ett tecken på att jag kör för hårt eller handlar det helt enkelt om att jag ska plåga mig igenom det? Vill gå ner 1-1,5 kg/vecka, struntar ganska mycket i muskler då jag endast vill nå 72 kg för löpningens skull.
Ja på båda frågorna. Du "kör för hårt" såtillvida att du nog inte hade tyckt det var lika jobbigt om du låg på ett lägre underskott, men det "handlar om att du ska plåga dig igenom det" också, på sätt och vis, eftersom det går att plåga sig igenom det med tillräckligt jävlar anamma.

Frågan är om det är värt för dig att plåga dig igenom det? Livet är jobbigt nog som det är, ingen mening att göra det värre genom att snabbdeffa. Om du nu tycker det är så besvärligt att ligga på så stort underskott, varför ligger du inte på t ex -500 kcal istället?

Om du har en tävling på g eller måste komma in i nyårskostymen, då förstår jag dig, men du verkar mest ha fått en fix idé.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-07, 20:59   #3
zol
Registered User
 
zols avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 350
Vi är exakt lika långa och väger lika mycket. Måste säga att din nuvarande taktik låter riktigt usel. Varför inte bara ligga på en nivå som du kan hantera och känner dig bekväm med? Tror även att du får svårt att behålla dina muskler om du ligger på -1500 kcal.

Jag ligger på 1400 kcal vilodagar och 1600 kcal träningsdagar, jag har under mina första deffår tyckt precis som du att det varit jäkligt jobbigt tills dess att jag började käka kolhydrater/protein med låga kcal så som broccoli, morot, vitkål, blomkål, kycklingbröstfile, fläskfile osv. Jag äter nästan lika mycket som tidigare bara att jag fyller ut med mat med extremt låg kcal/gram. Gäller bara att hitta något som funkar för en själv.

Senast redigerad av zol den 2016-04-07 klockan 21:01.
zol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-08, 04:07   #4
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Minus 500 kcal om dagen är en rekomendation som finns av flera anledningar =)
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram

Senast redigerad av Beemel den 2016-04-08 klockan 04:12.
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-08, 17:43   #5
raramuri
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 136
Har kört -1500 de flesta dagarna. Ska bara köra -1000 nu i några dagar och se hur det går.
raramuri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-08, 17:55   #6
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Har du någon tidsmässig deadline som du måste ner i vikt till? Eller varför har du så bråttom?
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-09, 18:56   #7
raramuri
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 136
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Har du någon tidsmässig deadline som du måste ner i vikt till? Eller varför har du så bråttom?
Satte upp ett personligt mål 20-25 april. Är 2,5 kg tills dess rimligt? Har deffat i ett par dagar nu. Sen en annan fråga: Antag att min målvikt är 73-74, är det vågen som ska visa 71 kg då eller? Tänkte det där med vätskebalansen efter viktnedgång.
raramuri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-09, 19:41   #8
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 078
Citat:
Ursprungligen postat av raramuri Visa inlägg
Antag att min målvikt är 73-74, är det vågen som ska visa 71 kg då eller? Tänkte det där med vätskebalansen efter viktnedgång.
Så tänker jag iaf. Tror det kan vara rimligt...
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-10, 12:32   #9
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av zol Visa inlägg
Vi är exakt lika långa och väger lika mycket. Måste säga att din nuvarande taktik låter riktigt usel. Varför inte bara ligga på en nivå som du kan hantera och känner dig bekväm med? Tror även att du får svårt att behålla dina muskler om du ligger på -1500 kcal.

Jag ligger på 1400 kcal vilodagar och 1600 kcal träningsdagar, jag har under mina första deffår tyckt precis som du att det varit jäkligt jobbigt tills dess att jag började käka kolhydrater/protein med låga kcal så som broccoli, morot, vitkål, blomkål, kycklingbröstfile, fläskfile osv. Jag äter nästan lika mycket som tidigare bara att jag fyller ut med mat med extremt låg kcal/gram. Gäller bara att hitta något som funkar för en själv.
1400 - 1600 Kcal låter extremt lite. Extremt lite som i under ditt BMR- lite.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)