Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-11-13, 17:12   #1
raramuri
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 136
Deff för konditionsidrottare

Jag vill gå ner 3-4 kg och håller på med konditionsidrott (löpning och ibland cykling). Jag är 183 centimeter och väger 75 kg. Målet är att gå ned till 72 kg. Hur tycker ni man ska lägga upp det för att inte få energibrist vid konditionsträningen? Funderar på att äta mycket gröt (2-4 dl om dagen), kvarg, tonfisk och kyckling. Rekommendationer? Hur ska jag göra? Är 1500-1700 kalorier en rimlig mängd? Tränar cirka 5 gånger i veckan, varav löpning är 4-5 och cykling 1 (oftast inte alls, mest på sommaren).
raramuri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-13, 21:14   #2
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
1500 - 1700 kalorier låter lite med så mycket konditionsträning.

Om du ligger på balans idag, räkna ut ditt genomsnitt för en vecka idag och lägg dig 500-1000 kcal under detta (per dag). Då kan du räkna med att tappa 0,5-1 kg i veckan efter första veckan då du antagligen tappar lite mer pga vätska. Sikta på 70 kg så kanske du stabiliserar dig på 72 sen.

Energibrist vid konditionsträningen är sannolikt inga problem alls men du kommer nog att må bättre om du äter kolhydrater efter träningen. För mättnadskänslans skull är magert kött och grönsaker bra och lägg sen till bra kolhydrater som t.ex. potatis och fullkornsgryn.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-14, 07:40   #3
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 517
Bra att du upptäckt att du håller ett litet energiöverskott. Då har du marginal nästas period med intensivare träning. Det är svårt att hålla vikten och motverka småskador under intensiva träningsperioder. Jag antar att du vill springa längre och fortar.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-14, 09:09   #4
raramuri
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 136
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Bra att du upptäckt att du håller ett litet energiöverskott. Då har du marginal nästas period med intensivare träning. Det är svårt att hålla vikten och motverka småskador under intensiva träningsperioder. Jag antar att du vill springa längre och fortar.
Jag vet inte riktigt om jag legat på kaloriöverskott. Jag vill dock gå ner 3-4 kg. Hur tycker du man ska lägga upp det som konditionsidrottare? Springer cirka 3-4 mil i veckan och är 20 år gammal. Hur ska man göra vid den extrema hunger som kan infinna sig efter, exempelvis, ett långpass på 1,5 mil?
raramuri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-14, 15:00   #5
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
1,5 mil är väl inte särskilt extremt.
Övertänk inte det här. Spring mycket och överät inte så kommer du droppa vikt.
Ett svagt underskott kommer inte göra dig sämre löpare
Vad gör du på dagarna utöver löpningen? 1800 låter lite lite
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-14, 15:48   #6
begt
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 2 859
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelcykel Visa inlägg
1,5 mil är väl inte särskilt extremt.
Övertänk inte det här. Spring mycket och överät inte så kommer du droppa vikt.
Ett svagt underskott kommer inte göra dig sämre löpare
Vad gör du på dagarna utöver löpningen? 1800 låter lite lite
1800 är toklite för en som springer 4-5 gånger per vecka. Jag räknar med åtminstone 3000 kcal i förbrukning på löpdagarna.

Skulle satsa på att ta bort 1-2 av löpträningarna och lägga in löpspecifik styrketräning (mycket bål och en del för underkroppen naturligtvis). Utfall och knäböj är väldigt bra övningar för detta. Har man inte vikter så kan man fylla en ryggsäck och göra övningarna ändå (knäböj på ett ben).

Vad gäller maten så verkar det vara för lite fett. Ägg är kalasbra att ha under deff inte minst. I allmänhet tycker jag det är bra att gå mot mat med lite lägre GI under deff. Det gör det hela enklare.

Före löppassen så tycker jag att motsvarande en banan kolhydrater kan vara bra, och så i varje fall 100 g efter träningen. Alltså att den huvudsakliga delen kolhydrater intas runt passet, för annars blir det väldigt lidande.

Ett underskott på runt 500 kcal snarare än 700+ är betydligt lättare att hantera.

Senast redigerad av begt den 2015-11-14 klockan 15:49.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-15, 11:13   #7
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Fortsätt som du gör men minska portionerna något.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-17, 21:03   #8
raramuri
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 136
Jag har nu deffat i tre dagar och det går bra. Hur mycket protein behöver jag? Styrketränar i princip aldrig, konditionsträning ungefär 5-6 gånger i veckan. Jag funderar dock på att börja styrketräna 2 gånger i veckan utöver mina 5-6 konditionspass.
raramuri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-17, 21:03   #9
raramuri
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 136
Citat:
Ursprungligen postat av begt Visa inlägg
1800 är toklite för en som springer 4-5 gånger per vecka. Jag räknar med åtminstone 3000 kcal i förbrukning på löpdagarna.

Skulle satsa på att ta bort 1-2 av löpträningarna och lägga in löpspecifik styrketräning (mycket bål och en del för underkroppen naturligtvis). Utfall och knäböj är väldigt bra övningar för detta. Har man inte vikter så kan man fylla en ryggsäck och göra övningarna ändå (knäböj på ett ben).

Vad gäller maten så verkar det vara för lite fett. Ägg är kalasbra att ha under deff inte minst. I allmänhet tycker jag det är bra att gå mot mat med lite lägre GI under deff. Det gör det hela enklare.

Före löppassen så tycker jag att motsvarande en banan kolhydrater kan vara bra, och så i varje fall 100 g efter träningen. Alltså att den huvudsakliga delen kolhydrater intas runt passet, för annars blir det väldigt lidande.

Ett underskott på runt 500 kcal snarare än 700+ är betydligt lättare att hantera.
Jag har lagt mig på cirka 450-500 i underskott!
raramuri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-18, 13:17   #10
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Jag är 186 lång och väger 79. Siktar på att gå ner 2-3 kilon för att underlätta för all konditionsidrott jag utövar.

Jag tränar på som vanligt. Konditionsträning (främst cykel och löpning) 4-6 dagar/vecka med en tidsåtgång på kanske 10-15 timmar. 2 helkroppspass styrketräning på det.

Jag äter ungefär 1,1-1,5 gram protein/kilo kroppsvikt, typ 0,5 gram fett/kilo kroppsvikt och sedan massor med kolhydrater. Äter väl runt 2800 Kcal/dag skulle jag tippa. Aldrig funkar så bra med träningen som det sista året då jag vart vegan. Höftar energin ganska exakt i 6 dagar/vecka och äter då enbart plantbaserat. En dag i veckan äter jag vad jag vill. Fortfarande veganskt men, någon delicatoboll eller annan skit slinker in där och då ibland. Resulterar bara i att jag orkar träna hårdare dagen efter så det går jämt ut tänker (och upplever) jag.

Räknar med att dessa små kilona är borta om 2-2,5 veckor ungefär.

Övertänkt inte och glöm förfan inte att må bra och ha kul.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-18, 18:03   #11
raramuri
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 136
Jag har börjat pissa rätt mycket, trots att vätskemängden är densamma. Kan detta bero på underskottet?
raramuri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-18, 19:56   #12
Amöban
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Ort: Örebro
Inlägg: 89
Japp, säkerligen. Du tappar mkt vätska i början och den måste ju komma ut nånstans.
Amöban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-24, 11:20   #13
paropirat
Registered User
 
paropirats avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Halmstad
Inlägg: 388
Det finns alltså inget egenvärde, annat än av utseendemässiga skäl, för en ren konditionsidrottare att försöka behålla så mycket av sin muskelmassa som möjligt under viktnedgång? För jag skulle vilja droppa några kg för att förbättra mina tider (löpning), men har varken tid eller motivation till övrig styrketräning, annan än löpspecifik, plus att stora mängder protein inte ingår i min "vanliga" kost.
paropirat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-24, 16:43   #14
raramuri
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 136
Citat:
Ursprungligen postat av paropirat Visa inlägg
Det finns alltså inget egenvärde, annat än av utseendemässiga skäl, för en ren konditionsidrottare att försöka behålla så mycket av sin muskelmassa som möjligt under viktnedgång? För jag skulle vilja droppa några kg för att förbättra mina tider (löpning), men har varken tid eller motivation till övrig styrketräning, annan än löpspecifik, plus att stora mängder protein inte ingår i min "vanliga" kost.
Klart det finns. Stora delar av snabbheten sitter i bål och ryggmuskulatur. Man behöver muskler för att kunna springa, annars krymper man ihop och kommer ingenstans. Dessutom är sprinting en konditionsidrott, och jag tror bolt bänkar mer än de flesta på det här forumet.
raramuri är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)