Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-12-12, 16:25   #1
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Stora skidtråden

Tycker det behövs en tråd för oss skidfantaster på brädan
En plats att dela med sig av råd och pepp runt allt från feta randoturer till söndagsfisande i småländska längdspår.

Jag börjar med min nuvarande situation.

Sitter i Stockholms kollektivtrafik på väg för att köpa ett par klassiska längdskidor. Har tidigare åkt mycket turskida och en del skate men då jag blivit förvisad till sydlandet över vintern är det god tid att ta tag i det klassiska åkandet. Har velat undvika det för att slippa stöka med valla så mycket, men nu är det dags. Är inställd på att bli en riktig vallanörd för att göra det så roligt som möjligt. Vad har ni för tips för en nybörjare i både vallaboden och i det klassiska spåret?
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 16:33   #2
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Har velat undvika det för att slippa stöka med valla så mycket, men nu är det dags. Är inställd på att bli en riktig vallanörd för att göra det så roligt som möjligt. Vad har ni för tips för en nybörjare i både vallaboden och i det klassiska spåret?
Stålsickling istället för glidvalla är en självklarhet iaf.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 17:30   #3
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Stålsickling istället för glidvalla är en självklarhet iaf.
Är det verkligen god ide som nybörjare? Borde väl lägga några år på att valla först så att jag blir bra på spannkurvor och tryckzoner, annars lär det ju bli skit om jag stålsicklar
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 17:58   #4
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Själv tänkte jag nog köpa skidor med skins nästa gång, de verkar ju faktiskt vara betydligt bättre än de vallafria skidor man växte upp med. Har man inte tävlingsambitioner så känns det rätt ovärt att lägga ner massa tid med vallning.

Ska du till Alewalds?
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 19:16   #5
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Är det verkligen god ide som nybörjare? Borde väl lägga några år på att valla först så att jag blir bra på spannkurvor och tryckzoner, annars lär det ju bli skit om jag stålsicklar
En bra försäljare markerar ut dina olika zoner. Du lär dig inget på att hålla på med glidvalla, fullkomligt meningslöst.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 19:58   #6
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Är det verkligen god ide som nybörjare? Borde väl lägga några år på att valla först så att jag blir bra på spannkurvor och tryckzoner, annars lär det ju bli skit om jag stålsicklar
Du har väl fästvallen i spannet under pjäxan, och på resten av skidan har du glidvallan (eller stålsicklar du). Dvs vare sig du sicklar eller lägger på glidvalla så gör du det på samma ställen på skidan.

Med brasklapp för att jag inte vet vad ni pratar om.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 20:34   #7
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 162
Äh, kör på skintec tycker jag. Valla tar bara en massa onödig träningstid. Jag älskar mina, åkte t.o.m. Nattvasan på dem.

Dock är det ju en bedrövlig början på säsongen, jag har åkt 15 km hittills. Bläää. Tanken är att jag ska åka både Öppet Spår söndag och Nattvasan. Gav bort en start i ÖS till min lillebror i 30-års present så ska åka tillsammans med honom är tanken. Fyller även 33 den dagen, sist jag åkte ÖS på min födelsedag fyllde jag 21. Time flies. Nattvasan har jag sagt att jag ska skejta men det vetefan alltså, jag skulle behöva mycket skejtträning isf.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 22:47   #8
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 393
Jag köpte ett par skins för två år sedan. Sen en spårsläde att ha efter traktorn förra året. Ambitisiöst för någon som knappt aldrig har åkt skidor. Men det är så himla gött att ha spår precis utanför dörren.

Såhär såg det ut några dagar förra året.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 22:49   #9
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 393
Men det är så korta vintrar i Småland så det är svårt att få någon kontinuerlig träning. Får nog leta upp spår på annan plats i vinter.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 23:45   #10
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Själv tänkte jag nog köpa skidor med skins nästa gång, de verkar ju faktiskt vara betydligt bättre än de vallafria skidor man växte upp med. Har man inte tävlingsambitioner så känns det rätt ovärt att lägga ner massa tid med vallning.

Ska du till Alewalds?
Förstår vad du menar. Själv har jag alltid gillat och stå och pyssla med tidskrävande grejer, det är en skön känsla att lägga tanke och energi på lite hantverk. Men just med skidorna vill man ju gärna kunna klicka i och sticka ut i spåret helt spontant, det är därför jag åkt skate innan. Iofs så finns ju skateskidorna kvar när jag flyttar upp, då kan det ju vara roligt med lite vallanörderi som kontrast. Tänker att jag testar så får vi se.

Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
En bra försäljare markerar ut dina olika zoner. Du lär dig inget på att hålla på med glidvalla, fullkomligt meningslöst.
Så talar de frälsta. Har goda vänner som är längdentusiaster och de talar sig lika varma om att valla själva. Tänker att jag testar detta nu så får vi se. Ska inte sticka under stol om att det handlar lite om fåfäng stolthet, jag upplever att det finns viss prestige i att valla sina skidor.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du har väl fästvallen i spannet under pjäxan, och på resten av skidan har du glidvallan (eller stålsicklar du). Dvs vare sig du sicklar eller lägger på glidvalla så gör du det på samma ställen på skidan.

Med brasklapp för att jag inte vet vad ni pratar om.
Ja men det är ju en konstform att veta precis var skidan tar i när jag trycker precis x mycket. Det handlar ju om att kunna sin egna åkning och hur det interagerar med skidan. Precision och optimering.

Men sen så har jag åkt klassiskt två gånger och då på vallningsfria så en brasklapp här med

Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Äh, kör på skintec tycker jag. Valla tar bara en massa onödig träningstid. Jag älskar mina, åkte t.o.m. Nattvasan på dem.

Dock är det ju en bedrövlig början på säsongen, jag har åkt 15 km hittills. Bläää. Tanken är att jag ska åka både Öppet Spår söndag och Nattvasan. Gav bort en start i ÖS till min lillebror i 30-års present så ska åka tillsammans med honom är tanken. Fyller även 33 den dagen, sist jag åkte ÖS på min födelsedag fyllde jag 21. Time flies. Nattvasan har jag sagt att jag ska skejta men det vetefan alltså, jag skulle behöva mycket skejtträning isf.
Det känns som det värsta här i sydlandet, att det blir så lite åkning per säsong. Det är tur att jag har min flickvän, 2 tredjedelar av vänskapskretsen och mitt hjärta kvar i södra Norrland, jag lär ju åka upp dit så ofta jag kan. Men å andra sidan så kommer jag nog mest gå på tur när jag väl är där

Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Jag köpte ett par skins för två år sedan. Sen en spårsläde att ha efter traktorn förra året. Ambitisiöst för någon som knappt aldrig har åkt skidor. Men det är så himla gött att ha spår precis utanför dörren.

Såhär såg det ut några dagar förra året.

Men det är så korta vintrar i Småland så det är svårt att få någon kontinuerlig träning. Får nog leta upp spår på annan plats i vinter.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Ser sjukt mysigt ut änna! Ändå drömmen att ha egen mark med skoter och sladd i carporten. Kul att du satsar, att man åkt lite skidor innan gör det ju bara rätt med åtgärder som möjliggör mer

Ja, efter att ha testat en hel vinter längre norrut känns det inte längre som ett alternativ att bo i södra Sverige. Är så jäkla gött med ihållande vinter, natur och berg. Bodde på Öland för något år sen, aldrig igen alltså(då var det visserligen ölandsfåk).
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-13, 10:21   #11
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Tycker det behövs en tråd för oss skidfantaster på brädan
En plats att dela med sig av råd och pepp runt allt från feta randoturer till söndagsfisande i småländska längdspår.

Jag börjar med min nuvarande situation.

Sitter i Stockholms kollektivtrafik på väg för att köpa ett par klassiska längdskidor. Har tidigare åkt mycket turskida och en del skate men då jag blivit förvisad till sydlandet över vintern är det god tid att ta tag i det klassiska åkandet. Har velat undvika det för att slippa stöka med valla så mycket, men nu är det dags. Är inställd på att bli en riktig vallanörd för att göra det så roligt som möjligt. Vad har ni för tips för en nybörjare i både vallaboden och i det klassiska spåret?
Köp skinskidor så slipper du vallningen helt (förutom ev. glid). Dessa är numera riktigt bra och funkar i princip alltid bra. Särskilt om du bara är motionär utan tävlingsambitioner. Glidvallning kör man numera med flytande som man stryker på och som funkar i princip lika bra som de som man är tvungen att använda vallajärn för.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-13, 11:37   #12
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 504
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Men det är så korta vintrar i Småland så det är svårt att få någon kontinuerlig träning. Får nog leta upp spår på annan plats i vinter.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
OM det blir snö så kolla runt på golfklubbar, väldigt många lägger spår runt banan på vintern.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-22, 21:23   #13
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Köpte ett par vanliga ändå men nu har jag köpt tejp. Så ni hade kanske rätt ^^ men ändå kul att ha möjligheten.

Snöläget är ju fortsatt dåligt här i södra halvan av Sverige men om fem dagar åker vi upp för nyårsfirande utanför hammerdal. Längdspår blir det ont om men ett par mil på fjällturskidorna lär det bli!
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 16:19   #14
bandlecon
Registered User
 
bandlecons avatar
 
Reg.datum: Jul 2020
Ort: Stockholm
Inlägg: 3
Jag har åkt skridskor i 2 år, det verkar fungera mycket bra. Jag vill prova Freeride under nästa säsong, och om detta beslutade jag att ställa ett par frågor till mer erfarna idrottare.

1. Tycker du att det är värt att prova Freeride, eller är det värt lite mer övning?

2. Vad kan du råda mig som nybörjare i den här branschen?
bandlecon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-31, 21:14   #15
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Jag har köpt ett par skimohybrider med en midja på 76mm. Lätta och lekfulla, men jag kämpar med dom i den lite flackare lössnöåkningen utförs. Några tips från kolo på hur man ska hantera dom?


Citat:
Ursprungligen postat av bandlecon Visa inlägg
Jag har åkt skridskor i 2 år, det verkar fungera mycket bra. Jag vill prova Freeride under nästa säsong, och om detta beslutade jag att ställa ett par frågor till mer erfarna idrottare.

1. Tycker du att det är värt att prova Freeride, eller är det värt lite mer övning?

2. Vad kan du råda mig som nybörjare i den här branschen?
Aldrig hört talas om freeride inom skridskor. Menar du skidor?
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)