Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-02-16, 18:09   #1
kaspen
Registered User
 
kaspens avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 624
Rugbyspelare med 12 hjärnskakningar intervjuas.

http://www.bbc.com/news/uk-scotland-35559202

En föredetta rugbyspelare intervjuas. Mannen i fråga har fått hjärnskakning 12 gånger.

Herregud, kanske ska man kalla det för massivt hjärntrauma istället för hjärnskakning.

Är det här vanligt bland gamla hockey/Football spelare?
kaspen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-16, 19:48   #2
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Det är inte ovanligt nej.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-16, 20:04   #3
Neithan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Kungliga Hufvudstaden
Inlägg: 75
Tyvärr har hjärnskakningar inte riktigt setts för det allvarliga tillstånd det faktiskt är. Det ökar till exempel påtagligt risken för självmord!
Neithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-16, 20:30   #4
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Gamla boxare brukar bli "punchiga" också. Prata slött, osv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-16, 20:40   #5
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Kommer snart en film baserad på verklig historia om NFL och hjärnskakningar och dess följder.

http://www.imdb.com/title/tt3322364/?ref_=nm_flmg_act_6

Dokumentär om hjärnskakningar och NFLs försöka att soppa det under mattan.

https://www.youtube.com/watch?v=DwVm...Nl7P1llavP2VKF
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-16, 20:41   #6
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Vad heter dokumentären som intervjun är ifrån då?

Det är lite kul att vi sitter här och tycker detta är tragiskt och allt när vi själva håller på med saker som skadar våra ryggar och knän för livet.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-16, 20:45   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag läste en intressant grej för ett tag sedan: Att om man fått ett såpass hårt slag i huvudet att man tuppat av så är det tecken på allvarlig hjärnskada, och bör alltid följas upp av ett sjukhusbesök. Jag visste faktiskt inte att det var så illa. Jag menar, inte för att det är vanligt att folk tuppar av, men det är inte direkt ovanligt heller. Det händer för jämnan i boxning, och man hör om att det händer då och då i krogslagsmål osv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-16, 21:00   #8
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag läste en intressant grej för ett tag sedan: Att om man fått ett såpass hårt slag i huvudet att man tuppat av så är det tecken på allvarlig hjärnskada, och bör alltid följas upp av ett sjukhusbesök. Jag visste faktiskt inte att det var så illa. Jag menar, inte för att det är vanligt att folk tuppar av, men det är inte direkt ovanligt heller. Det händer för jämnan i boxning, och man hör om att det händer då och då i krogslagsmål osv.
Jepp så är det. Även hårda nickar i vanlig fotboll kan vara farligt även om ingen svimmar. Jag har fått en känsla av att hjärnskakningar inte granskas så hårt i lagsporter.
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-16, 21:01   #9
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Läs om Dr Mark Gordon
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-16, 21:17   #10
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag läste en intressant grej för ett tag sedan: Att om man fått ett såpass hårt slag i huvudet att man tuppat av så är det tecken på allvarlig hjärnskada, och bör alltid följas upp av ett sjukhusbesök. Jag visste faktiskt inte att det var så illa. Jag menar, inte för att det är vanligt att folk tuppar av, men det är inte direkt ovanligt heller. Det händer för jämnan i boxning, och man hör om att det händer då och då i krogslagsmål osv.
På stora boxningsgalor så undersökts atleterna av läkare efteråt, men jag kan tänka mig att det finns många amatörkampsportare som blir knockade och fortsätter som om det vore ingenting. Att öht ta slag mot huvudet är väldigt riskfullt som sagt. Väldigt synd, hade nog satsat på en karriär inom MMA om det inte vore så.

Senast redigerad av cero den 2016-02-16 klockan 21:23.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-16, 21:20   #11
Dav0d
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Solna, Sthlm
Inlägg: 1 146
Var väl det GSP upplevde i slutet av hans karriär och därför la av. Han berättar att han kunde "vakna upp" och upptäcka att han kört bil i 1 timme men inte komma ihåg någonting av det.
Dav0d är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-16, 21:21   #12
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Det är därför man håller på med fjoll-kampsporter som karate där vi mest slår och sparkar i luften.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-16, 21:35   #13
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Citat:
Ursprungligen postat av Dav0d Visa inlägg
Var väl det GSP upplevde i slutet av hans karriär och därför la av. Han berättar att han kunde "vakna upp" och upptäcka att han kört bil i 1 timme men inte komma ihåg någonting av det.
Meeeen just fallet med GSP verkar det vara något annat. Iaf som jag tolkar det i intervju. Började ju prata om aliens och allt möjligt om jag inte minns fel, var ett bra tag sedan..
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-16, 21:40   #14
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg
På stora boxningsgalor så undersökts atleterna av läkare efteråt, men jag kan tänka mig att det finns många amatörkampsportare som blir knockade och fortsätter som om det vore ingenting. Att öht ta slag mot huvudet är väldigt riskfullt som sagt. Väldigt synd, hade nog satsat på en karriär inom MMA om det inte vore så.
Har bara tävlat i boxning och vänner som pysslat med MMA men jag tror att man får karens i de allra flesta kampsporter efter knock, även amatörer. Efter första knocken får du inte träna på sex veckor tror jag, händer det igen tidigt inpå det så är det tre månader som gäller och så fortsätter det. Finns ju idioter som ser till att få slag mot huvudet ändå men där ligger ansvaret helt och hållet på dem själva.

Citat:
Ursprungligen postat av Dav0d Visa inlägg
Var väl det GSP upplevde i slutet av hans karriär och därför la av. Han berättar att han kunde "vakna upp" och upptäcka att han kört bil i 1 timme men inte komma ihåg någonting av det.
Riktigt dåligt exempel. GSP sa i samma intervju att han blivit bortrövad av aliens. Hans minnesluckor skyllde han inte på kampsport, det var något annat trams.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-16, 22:00   #15
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Kommer snart en film baserad på verklig historia om NFL och hjärnskakningar och dess följder.

http://www.imdb.com/title/tt3322364/?ref_=nm_flmg_act_6

Dokumentär om hjärnskakningar och NFLs försöka att soppa det under mattan.

https://www.youtube.com/watch?v=DwVm...Nl7P1llavP2VKF
Blev sjukt besviken på Concussion. Trodde Will Smith skulle vara en idrottare som drabbas av det osv inte att han skulle spela en läkare importerad från Afrika med dåligt tillgjord afrikansk engelska.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)