Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-07, 19:56   #61
supercharge
Registered User
 
supercharges avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 167
Personligen undrar jag på vilket sätt det är rätt att diskriminera professionella kvinnliga utövare där många lagt hela sitt liv på sin idrott genom att låta män med helt andra förutsättningar delta, bara för att dessa vill relativisera sin oföränderliga biologiska könstillhörighet?
supercharge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-07, 20:10   #62
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
De kan väl vara med i paraolympics.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-07, 20:37   #63
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
De kan väl vara med i paraolympics.
Nu sa du något. Det finns många dagar jag identifierar mig själv som förståndshandikappad, och vem är att säga att jag inte är det?
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-07, 21:41   #64
derko
Registered User
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 92
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det är ungefär där jag landar också.

Men det löser dock inte hela problematiken om jag förstått det hela korrekt. Nu är jag inte insatt i biologin, men vet att jag hört talas om att det finns en hel uppsjö av olika biologiska kön som ligger i nåt gränsland mellan det som brukar identifieras som man och kvinna. Tror att vissa sådana biologiska varianter ska vara hyfsat vanliga och knappt ens möjliga att upptäcka utan laboratorietester. Dvs man kan gå runt hela livet och tro att man är man/kvinna, fast man egentligen är nåt annat.

Undrar om inte Castor Semenya var nån sån variant.


Brasklapp för att jag kan ha läst detta i En DingDing Värld, och allt är båg...
Det finns två kön och sen så finns det olika grader av missbildningar. Förslagsvis bör enbart anatomiskt korrekta kvinnor tävla inom damidrott.

Tycker för övrigt detta är hysteriskt roligt. Vansinnesvänstern får gärna visa precis hur verklighetsfrånvända de är. Det är i och för sig lite synd om kvinnorna som dedikerat hela sina liv på att bli så duktiga som möjligt inom sin idrott, men har svårt att se hur detta vansinne ska kunna fortgå i all evighet.
derko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-07, 22:07   #65
anvihl
Registered User
 
anvihls avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Småland
Inlägg: 1 516
Citat:
Ursprungligen postat av derko Visa inlägg
Det finns två kön och sen så finns det olika grader av missbildningar. Förslagsvis bör enbart anatomiskt korrekta kvinnor tävla inom damidrott.

Tycker för övrigt detta är hysteriskt roligt. Vansinnesvänstern får gärna visa precis hur verklighetsfrånvända de är. Det är i och för sig lite synd om kvinnorna som dedikerat hela sina liv på att bli så duktiga som möjligt inom sin idrott, men har svårt att se hur detta vansinne ska kunna fortgå i all evighet.
Really?
__________________
"When I die, I want to go peacefully like my grandfather did–in his sleep. Not yelling and screaming like the passengers in his car."- Bob Monkhouse
anvihl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-07, 22:28   #66
derko
Registered User
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 92
Citat:
Ursprungligen postat av anvihl Visa inlägg
Really?
Ja? Syftar du på att män/kvinnor kan ha mer eller mindre maskulina/feminina drag? Det beror på genetisk variation, inte att det finns ett otal olika kön.
derko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-07, 22:56   #67
Saxnot
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 28
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det finns nog ingen lösning på problemet. Det kommer bli orättvist för nån grupp hur man än vänder på det.
Och vad är då bäst, att det blir orättvist för en ytterst liten del av befolkningen eller för hälften?

I ivern efter rättvisa har man skapat en ENORM orättvisa. Lyckat.
Saxnot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-08, 00:53   #68
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Saxnot Visa inlägg
Och vad är då bäst, att det blir orättvist för en ytterst liten del av befolkningen eller för hälften?

I ivern efter rättvisa har man skapat en ENORM orättvisa. Lyckat.
Ja, såklart det är bättre om man gör bästa möjliga av en dålig situation.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-08, 07:09   #69
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Eller så tar man bort alla former av grupperingar och den som är snabbast är snabbast, starkast är starkast etc.....men det har ju en del tråkiga effekter då det effektivt tar bort all form av representation för äldre, handikappade och ja damer( förutom skytte va? ).

Annars är det väl bara att notera att efter lång tid av att grupper har förtryckt transexuella individer så har man nu fått för sig att pendeln nog skall åt andra hållet för vad är detta om inte individens rätt att pressa sin vilja på och förtrycka gruppen.

Man kanske skulle skaffa ngn medalj i något( inte gymnastik att förlora mot barn vore lite väl pinsamt) genom att identifiera sig som en 11årig flicka en stund, kanske tom kan generera ett extra bidrag till kassan i form av barnbidrag( skolplikten skulle iofs ställa till det med att jobba....). Men jag får väl hoppas att det fortfarande är någon som vågar opponera sig mot att skäggiga herrar hävdar sin rätt att duscha med småtjejerna efter tävling.
Får man pension om man identifierar sig som 70åring måntro, känner mig ofta rätt trött av nyheter från samtiden.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-08, 09:09   #70
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av 0x5f3759df Visa inlägg
http://www.wimbledon.com/en_GB/atoz/...d_figures.html

från ovanstående:

"The Ladies’ Singles Final drew a peak audience of 4.3m viewers, up on 2013’s 3.1m and down -0.9m on 2013.

The Gentlemen's Singles Final drew a peak audience of 9.2m viewers, down on both 2014 (10.0m) and 2013 (17.7m). However, with an average audience of 7.3m it outperformed significantly against 2014 (5.9m) , with the audience notably more sustained throughout ."

Tog mig 30 sekunder att hitta nu tänker jag inte leta upp mer åt dig.
Det mest bisarra är ju att de i praktiken har mer betalt eftersom de inte spelar bäst av 5 set som männen gör.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-08, 09:15   #71
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av derko Visa inlägg
Det finns två kön och sen så finns det olika grader av missbildningar. Förslagsvis bör enbart anatomiskt korrekta kvinnor tävla inom damidrott.

Tycker för övrigt detta är hysteriskt roligt. Vansinnesvänstern får gärna visa precis hur verklighetsfrånvända de är. Det är i och för sig lite synd om kvinnorna som dedikerat hela sina liv på att bli så duktiga som möjligt inom sin idrott, men har svårt att se hur detta vansinne ska kunna fortgå i all evighet.
Jag tror att detta dårskap har nått vägs ände snart.

Dessutom hur många rör det sig om egentligen (trans, inte identifierar sig om ngt kön etc)? Det är extremt få skulle jag säga. Det kan ju inte bli så att 99,9 % av mänskligheten ska anpassa sig efter detta fåtal personer. Blir ju helt bisarrt. Det är som sagt ingen mänsklig rättighet att kunna leva på sin idrott.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-08, 13:41   #72
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Det mest bisarra är ju att de i praktiken har mer betalt eftersom de inte spelar bäst av 5 set som männen gör.
Jag förstår verkligen inte det där argumentet med att antal set skulle spela nån roll. Hur mycket högre prissumma bör isåfall maratonlöpare ha jämfört med sprinters?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-08, 13:45   #73
4623
Getar
 
4623s avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 354
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag förstår verkligen inte det där argumentet med att antal set skulle spela nån roll. Hur mycket högre prissumma bör isåfall maratonlöpare ha jämfört med sprinters?
Hur kan du inte förstå det? Vad har två olika sporter med saken att göra?
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-08, 13:50   #74
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag förstår verkligen inte det där argumentet med att antal set skulle spela nån roll. Hur mycket högre prissumma bör isåfall maratonlöpare ha jämfört med sprinters?
Två helt olika grenar.

Dessutom är det diskriminerande att inte låta kvinnorna spela bäst av fem set.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-08, 14:24   #75
0x5f3759df
Infochef
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 28
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag förstår verkligen inte det där argumentet med att antal set skulle spela nån roll. Hur mycket högre prissumma bör isåfall maratonlöpare ha jämfört med sprinters?
En del som bl.a. Djokovic påpekade är att de har i mycket större utsträckning möjlighet att delta i både singles och doubles pga detta och kan därmed "tjäna mer pengar". Själv ser jag det inte som ett problem i sig men det gör ju bara snedvridningen ännu större av intäkter vs prispengar eftersom det är kortare tid och färre tillfällen att göra reklamavbrott osv vid.
0x5f3759df är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)