Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-12-11, 11:47   #196
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Hur funkar det om man har separerat (ej gift) och har en gemensan son i 4 års åldern och den ena får för sig att flytta till en annan stad ca 150km bort? Hur delas vårdnaden och vad tas i beaktande? Alla släktingar från bådas sida bor på den nuvarande hemorten.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 12:32   #197
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Vad är skillnaden exakt? I fallet med juristprogrammet.
Vad gäller Civ ing är det ett ganska utbrett betygshets där med, möjligen inte lika utbrett och det beror nog på att det finns fler utbildningar.

Jurist tror jag främst har att göra med att det är stor konkurrens om jobben och studierna är ganska, inte lätta men logiska i det faktum att det handlar om att läsa mycket och ta in information. Det innebär i sin tur att de flesta som väl kommer in egentligen är begåvade nog att få höga betyg om man bara lägger tiden och energi, sedan är det även så i vissa fall tror jag att det beror lite på vilken "typ" av människor som läser det generellt.

finns säker fler anledningar men det är dem jag spontant tänker på utifrån min erfarenhet av studier.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 12:41   #198
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Varför är det så stort fokus på betyg på juridikprogrammet men inte andra högstatusutbildningar som läkare och civilingenjör? Vet inte ens om det finns betyg på de 2 sistnämnda.
Man får betyg F-A på civ ing.
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Vad gäller Civ ing är det ett ganska utbrett betygshets där med, möjligen inte lika utbrett och det beror nog på att det finns fler utbildningar.

Jurist tror jag främst har att göra med att det är stor konkurrens om jobben och studierna är ganska, inte lätta men logiska i det faktum att det handlar om att läsa mycket och ta in information. Det innebär i sin tur att de flesta som väl kommer in egentligen är begåvade nog att få höga betyg om man bara lägger tiden och energi, sedan är det även så i vissa fall tror jag att det beror lite på vilken "typ" av människor som läser det generellt.

finns säker fler anledningar men det är dem jag spontant tänker på utifrån min erfarenhet av studier.
Har inte upplevt någon som helst betyghets på civ ing, varken av kursare, faddrar eller folk man känner från andra program.

Klart att det alltid finns högpresterande, ambitiösa eller andra studenter som av olika orsaker vill ha bra betyg. Men upplever absolut ingen betyghets som "kultur", kan iof variera mellan olika lärosäten antar jag. Alternativt att "betygshetsen" först visar sig på masternivå?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2018-12-11 klockan 12:43.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 12:53   #199
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Har inte upplevt någon som helst betyghets på civ ing, varken av kursare, faddrar eller folk man känner från andra program.

Klart att det alltid finns högpresterande, ambitiösa eller andra studenter som av olika orsaker vill ha bra betyg. Men upplever absolut ingen betyghets som "kultur", kan iof variera mellan olika lärosäten antar jag. Alternativt att "betygshetsen" först visar sig på masternivå?
Kan säkerligen bero på lärosäte en del och därefter vad man avser landa för jobb/karriär efter utbildning. Men som sagt säkerligen generellt mindre än tex jur. kand
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 13:57   #200
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Hur funkar det om man har separerat (ej gift) och har en gemensan son i 4 års åldern och den ena får för sig att flytta till en annan stad ca 150km bort? Hur delas vårdnaden och vad tas i beaktande? Alla släktingar från bådas sida bor på den nuvarande hemorten.
Har man gemensam vårdnad får ena föräldern inte flytta utan den andra förälderns medgivande. Det kan såklart hända ändå dock. Om man inte kan lösa det på egen hand får man ses i familjerätten som ska hjälpa till med samarbete. Vårdnaden delas med barnets bästa i fokus. Ett etablerat socialt skyddsnät, förskolegång osv är absolut faktorer.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 14:23   #201
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Varför är det så stort fokus på betyg på juridikprogrammet men inte andra högstatusutbildningar som läkare och civilingenjör? Vet inte ens om det finns betyg på de 2 sistnämnda.
För juristerna vill göra notarietjänstgöring och då krävs höga betyg.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 18:15   #202
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
För juristerna vill göra notarietjänstgöring och då krävs höga betyg.
Vad gör juristerna som har dåliga betyg?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 19:42   #203
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
För juristerna vill göra notarietjänstgöring och då krävs höga betyg.
Men läkarstudenterna vill ju också ha konkurrensutsatta tjänster. Varför används inte motsvarande "vara släkt med överläkaren" som kriterium för tillsättning av notarietjänster?
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-12, 00:52   #204
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Vad gör juristerna som har dåliga betyg?
Jobbar på sämre betalda och mindre kvalificerade jobb.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-12, 00:59   #205
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Vad gör juristerna som har dåliga betyg?
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jobbar på sämre betalda och mindre kvalificerade jobb.
Många företag anställer folk med juridikutbildning. Inom t.ex. försäkringsbranschen finns det en uppsjö tjänster för folk med juridikutbildning, så en del lär väl hamna där.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-12, 01:38   #206
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Många företag anställer folk med juridikutbildning. Inom t.ex. försäkringsbranschen finns det en uppsjö tjänster för folk med juridikutbildning, så en del lär väl hamna där.
Jo, men det är inte jättekvalificerad juridik de får jobba med då.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-12, 04:49   #207
laplace
Registered User
 
laplaces avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 23
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Kan säkerligen bero på lärosäte en del och därefter vad man avser landa för jobb/karriär efter utbildning. Men som sagt säkerligen generellt mindre än tex jur. kand
Läser också civ ing och kan intyga att på mitt program råder det verkligen ingen betygshets. Tycker att de flesta är hjälpsamma och hjälper varandra snarare än tävlar emot varandra. Sen finns det som Bob90 sa några som är väldigt ambitiösa, samt vet några som till och med läser dubbelt (typ någon ekonom utbilding).

Vad jag hört och förstått är det dock mer om inte mest hets på indek och inte bara att man hetsar varandra om vem som får högst betyg utan mer tävling där folk inte hjälper varandra. Man kör på i sina små grupper.

Just nu är jag iväg och studerar i USA och här spelar deras GPA rätt stor roll. Skolan där jag är nu får man inte fortsätta om ens GPA är lägre än 2.0 etc. samt att bland det första en arbetsgivare tittar på är ens GPA, så det är ens första fot in till ett jobb efter examen -bra GPA. Så här är de väldigt ambitiösa, många som siktar på A och ibland om det är mycket "tar" ett B. Plus att de betalar för sin utbildning. Tror det gäller lite detsamma för juristerna, att de vill ha högt snitt för få in en fot hos någon arbetsgivare och inte sållas bort innan de ens läst igenom deras CV.

Sen tror jag någon som anställer en ingenjör inte kan bry sig mindre vad man fick på någon mattekurs i början av sin utbildning. Har man lyckats tagit sin examen har man bevisat nog att man kan ta åt sig information snabbt och göra någonting med den
laplace är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-12, 14:27   #208
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jobbar på sämre betalda och mindre kvalificerade jobb.
Finns det någon möjlighet för medelmåttliga juriststudenter (typ C i snitt) att jobba sig upp i karriären eller blir betygen en evig flaskhals? Vore surt om man är dömd till pappersvändare för alltid.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-12, 17:00   #209
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Finns det någon möjlighet för medelmåttliga juriststudenter (typ C i snitt) att jobba sig upp i karriären eller blir betygen en evig flaskhals? Vore surt om man är dömd till pappersvändare för alltid.
Betygen man kan få på juristprogrammet är följande.

U, B, Ba, AB

Där U är underkänt och AB högsta betyg.

En person med mestadeös B kan arbeta sig upp om denne tänker lite utanför den snäva juristboxen. Vill du däremot arbeta som domare, åklagare eller advokat med inriktning på affärsjuridik så kommer betygen att ligga dig rejält i fatet .
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-12, 18:59   #210
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Betygen man kan få på juristprogrammet är följande.

U, B, Ba, AB

Där U är underkänt och AB högsta betyg.

En person med mestadeös B kan arbeta sig upp om denne tänker lite utanför den snäva juristboxen. Vill du däremot arbeta som domare, åklagare eller advokat med inriktning på affärsjuridik så kommer betygen att ligga dig rejält i fatet .
Tack för svar!

Jag är mest inne på offentlig rätt ("vanlig" kriminalitet), men man vet ju aldrig vad som känns bäst när utbildningen är klar.

Exempel på vad du menar med 'utanför den snäva juristboxen'?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)