Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-11-26, 17:28   #196
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
carlito_xxxl på FF16

Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-26, 17:52   #197
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Dem calves.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 15:07   #198
Swedishviking
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 16
var är hans superarmar/triceps som han så gärna visar upp på instagram! frågar man varför han förvränger bilderna blir man blockad direkt! jävla loser är vad han är!
Swedishviking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 17:10   #199
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
1.40 cm lång?
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 17:27   #200
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Har en liten fundering kring byggning. Har en kompis som är lite åt byggarhållet. Han är knappast stor, men han snackar väldigt mycket om kontakt, TUT och pump och fan och hans moster.

Saken är den att han ligger och pumpar snedbänk med typ 40 kg med byggarutförande. Trots att han är mycket starkare än så. Han verkar ha missat att byggarna, trots sitt strikta utförande, lyfter ganska ansenliga vikter. Jag menar, en hygglig byggare kanske ligger och pumpar på 140 kg i samma övning och med samma utförande. Det är ju knappast så att den personen gjorde det första gången han kom in på gymmet. Han har ju blivit - mycket - starkare sen dess. Alltså har dennes muskelmassa ökat i takt med styrkan, även om han inte är ute efter att maxa så mycket som möjligt. Kompisen verkar tro att bara man pumpar lätt med kontakt och skit så blir man stor.

Förstår ni vad jag menar? Eller tänker jag fel?

Alltså, jag är inte helt dum i huvudet. Självklart har jag rätt, men jag förstår inte hur man kan resonera som min bekant och det verkar dessutom vara ett relativt vanligt fenomen.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 17:30   #201
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Lätta vikter fungerar lika bra att bygga massa med. Det handlar om att trötta ut muskeln först och främst.

Såatte. Du kanske skulle bli lite mer ödmjuk istället för att säga att "självklart har jag rätt". Nu framstår du som okunnig istället.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 17:30   #202
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Har en liten fundering kring byggning. Har en kompis som är lite åt byggarhållet. Han är knappast stor, men han snackar väldigt mycket om kontakt, TUT och pump och fan och hans moster.

Saken är den att han ligger och pumpar snedbänk med typ 40 kg med byggarutförande. Trots att han är mycket starkare än så. Han verkar ha missat att byggarna, trots sitt strikta utförande, lyfter ganska ansenliga vikter. Jag menar, en hygglig byggare kanske ligger och pumpar på 140 kg i samma övning och med samma utförande. Det är ju knappast så att den personen gjorde det första gången han kom in på gymmet. Han har ju blivit - mycket - starkare sen dess. Alltså har dennes muskelmassa ökat i takt med styrkan, även om han inte är ute efter att maxa så mycket som möjligt. Kompisen verkar tro att bara man pumpar lätt med kontakt och skit så blir man stor.

Förstår ni vad jag menar? Eller tänker jag fel?

Alltså, jag är inte helt dum i huvudet. Självklart har jag rätt, men jag förstår inte hur man kan resonera som min bekant och det verkar dessutom vara ett relativt vanligt fenomen.
Vad är problemet? De hyggliga byggarna du pratar om har troligtvis mycket större muskler än din polare, vilket är skälet till att de pressar 100 kg mer med samma utförande.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 17:37   #203
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Jag skulle knappast kalla mig för kunnig. Det verkar bara logiskt. Just den formuleringen kanske inte var så genomtänkt dock.

Han har knappast så små muskler att 40 kg i snedbänk är lagom. Han har stått helt still i flera år sedan han började med detta, men det är inte mitt problem och knappast något som jag påtalar för honom om inte han börjar "läxa upp" mig.

Jag är för övrigt rätt bra på att skriva alltför raljerande inlägg. Ska försöka bättra mig på den punkten.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 17:54   #204
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Studier har visat att vikter ned mot 30% av 1rm fungerar utmärkt för att bygga.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 18:06   #205
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Studier har visat att vikter ned mot 30% av 1rm fungerar utmärkt för att bygga.
Okej. Uppenbarligen inte för honom då övriga bitar sköts minutiöst. Han fick bra resultat förr i tiden när han körde på större vikter och har gått bakåt av detta. Då syftar jag inte på att pressa sin absoluta gräns hela tiden utan bara på större vikter med någon form av progression.

Det går aldrig att säga emot "studier" på detta forum av någon outgrundlig anledning, men det är en helt annan sak som i alla fall jag aldrig skulle orka diskutera.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 18:11   #206
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Studier har visat att vikter ned mot 30% av 1rm fungerar utmärkt för att bygga.
De är väl gjorda på nybörjare å andra sidan. Om du inte menar strypträningen?
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 18:13   #207
Grotesk
Hissen går inte alls
 
Grotesks avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 983
Är du hans coach alt. vapendragare eller hur mäter du hans dagsform, resultat och utveckling?
Grotesk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 18:14   #208
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
http://www.lookgreatnaked.com/blog/d...enced-lifters/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 18:23   #209
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av Grotesk Visa inlägg
Är du hans coach alt. vapendragare eller hur mäter du hans dagsform, resultat och utveckling?
Bara åskådare sedan många år.

Egentligen ställde jag mig bara skeptisk till att 3*10-15 på 40 kg i snedbänk pass efter pass, månad efter månad, år efter år skulle ge någon vidare utveckling för bröstmuskulaturen. Dock är det sport för vissa att alltid säga tvärtemot och vifta med studier för att framstå som intellektuella.

Edit: Jag syftade självfallet inte på King Grub nu. Han har med all säkerhet koll på vad som står i studierna. Vissa andra däremot... Överlag.

Senast redigerad av Bjorneman den 2016-11-27 klockan 18:31.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 18:57   #210
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Problemet med många som kör efter MM, TUT osv är att de fokuserar nästan uteslutande på att få det helt rätt och nästan inte alls på att faktiskt på ett gammalt hederligt sätt slakta muskeln. Det gäller att köra så att man får kontakt och därefter kötta lite också. Spelar ingen roll hur perfekt rörelse man får till om man har 15 reps i tanken varje set.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)