Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-09-08, 07:46   #121
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 208
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Jag har ett problem att träningen ofta blir oregelbunden. Känns samtidigt som jag är världens sämsta att lyssna på kroppen trots många år av träning. De gångerna jag ser i spegeln att nåt skett är när jag varit borta nån vecka och nyss startat igen, så tror jag borde få in mera återhämtnings/lättare pass. Skulle vilja bli bättre på att följa upp statistik om träningen för att därigenom kunna se bakåt i tiden hur träningen sett ut för att börja pricka in det här mera systematiskt. Är uppföljning av kilon/vecka ett bra mått för det här eller finns det bättre sätt?
Jag tror på att du ska försöka träna kontinuerligt och troligen undvika övningar som gör att du blir tvungen att göra uppehåll i träningen.

Med dina stats tror jag att det är bra att skynda långsamt och få ordning på progressionen över tid och ge den tid som behövs för att öka vikterna 4-6 veckor.

Kör benspark, legcurl och ryggresningar(hyperextension) för ben och rygg tills du har kommit till rätta med knäna.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-08, 09:18   #122
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Jag tror på att du ska försöka träna kontinuerligt och troligen undvika övningar som gör att du blir tvungen att göra uppehåll i träningen.

Med dina stats tror jag att det är bra att skynda långsamt och få ordning på progressionen över tid och ge den tid som behövs för att öka vikterna 4-6 veckor.

Kör benspark, legcurl och ryggresningar(hyperextension) för ben och rygg tills du har kommit till rätta med knäna.
Tack för svar. Främsta orsaken till oregelbunden träning är blandning av övriga uppdrag som fyller kvällarna samt då att jag under senaste året råkat på förkylningar i helt ny frekvens än tidigare. Hoppas nu att denna vinter inte blir som förra. Snittade på en förkylning per vinter förr. Senaste vintern hann jag med 5 stycken om ja minns rätt. Vet dock inte om det kan relateras till träningen. Tänker då på sänkt immunförsvar.

Benträningen är ju nog ett eget kapitel pga knäproblemen, men ändå försökt få till ca 3 pass för övrekroppen per vecka.
Jag kör oftast enligt 531 men skippar ofta återhåmtningsveckan då det ofta känns som jag fått oönskat många ofrivilliga pauser under månaden.
Det är pga det här jag söker alternativ för att följa upp hur mycket träning som verkligen blir av. Med benträningen har jag lyckats rätt bra hålla i handbromsen men har generellt svårt att hålla mig från fail när jag tränar.

Benspark är nog den maskin jag saknar mest på gymmet.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-08, 09:22   #123
C h r i s
.
 
C h r i ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 164
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Tack för svar. Främsta orsaken till oregelbunden träning är blandning av övriga uppdrag som fyller kvällarna samt då att jag under senaste året råkat på förkylningar i helt ny frekvens än tidigare. Hoppas nu att denna vinter inte blir som förra. Snittade på en förkylning per vinter förr. Senaste vintern hann jag med 5 stycken om ja minns rätt. Vet dock inte om det kan relateras till träningen. Tänker då på sänkt immunförsvar.

Benträningen är ju nog ett eget kapitel pga knäproblemen, men ändå försökt få till ca 3 pass för övrekroppen per vecka.
Jag kör oftast enligt 531 men skippar ofta återhåmtningsveckan då det ofta känns som jag fått oönskat många ofrivilliga pauser under månaden.
Det är pga det här jag söker alternativ för att följa upp hur mycket träning som verkligen blir av. Med benträningen har jag lyckats rätt bra hålla i handbromsen men har generellt svårt att hålla mig från fail när jag tränar.

Benspark är nog den maskin jag saknar mest på gymmet.
Stress är ju en jäkla bov, om du fyller hela dagarna med aktiviteter/jobb? och inte har så mycket fritid kan ju det vara anledningen?
C h r i s är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-08, 11:38   #124
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av C h r i s Visa inlägg
Stress är ju en jäkla bov, om du fyller hela dagarna med aktiviteter/jobb? och inte har så mycket fritid kan ju det vara anledningen?
Hmm, faktiskt inte tänkt på nån sån orsak men förra vintern var nog rätt illa där. Brukade vakna om nätterna och älta och välta pengabekymmer och ojgorda arbetsuppgifter.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-08, 11:47   #125
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Den typen av stress är den skadliga typen, som innebär både påverkan på immunförsvar och nedbrytande effekter på muskulatur och ökad fettinlagring.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-08, 12:41   #126
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Den typen av stress är den skadliga typen, som innebär både påverkan på immunförsvar och nedbrytande effekter på muskulatur och ökad fettinlagring.
Ska ta i beaktan och försöka undvika samma situation i år igen. Tack.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-08, 19:34   #127
The Swede
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 103
På gymmet där jag går är det för lågt i tak för att köra militärpress.
Körde sittande hantelpress istället, det är ett godkänt substitut va? Något bättre?
The Swede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-09, 06:54   #128
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av The Swede Visa inlägg
På gymmet där jag går är det för lågt i tak för att köra militärpress.
Körde sittande hantelpress istället, det är ett godkänt substitut va? Något bättre?
Jag hade liknande fråga tidigare när taket kom emot i eget hemmagym. För mig var dock det så liten marginal som saknades så det räckte med att jag tog ett steg fram med foten. Jag varierade vilken fot jag steg fram med.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-09, 06:55   #129
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av The Swede Visa inlägg
På gymmet där jag går är det för lågt i tak för att köra militärpress.
Körde sittande hantelpress istället, det är ett godkänt substitut va? Något bättre?
Sittande militärpress går ju också att köra Framför eller bakom nacke.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-10, 13:33   #130
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Sedan jag började min styrkelyftarkarriär har jag alltid fått ont av dips, med kroppsvikt och viktandes. Har skapat en egen tråd och har googlat mycket för att få fram en lösning. Inget har hittills hjälpt, är jag stel eller vad är det frågan om? Börjar köra djupa dips men det gjorde också ont, det blir en liksom stramande känsla i bröst axlar triceps och till och med trapsen när jag gjort min sista repetition och ska av ställningen. Förstår ni hur jag menar?
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-10, 13:43   #131
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Gör inte dips.
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-10, 14:16   #132
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 506
+1
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-10, 22:41   #133
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
Hur mycket mer tar man i boxböj?(tex ner till en vanlig gymbänk) jmf med vanlig böj?

Såg en kille som boxböjde 180x5 så fick mig att fundera lite

Ere lite som bänk mot kloss?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?

Senast redigerad av frys den 2016-09-10 klockan 22:42.
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-10, 23:04   #134
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Böj till bänk blir ju bara en halvböj så där fixar man nog 10-20 kg mer. Böj till godkänt djup mot box så blir det nog 20-30 kg mindre än vanlig böj.

Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-10, 23:42   #135
anvihl
Registered User
 
anvihls avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Småland
Inlägg: 1 516
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Böj till bänk blir ju bara en halvböj så där fixar man nog 10-20 kg mer. Böj till godkänt djup mot box så blir det nog 20-30 kg mindre än vanlig böj.

Tapatalk
Samtidigt får man ju ingen studs alls utan man måste ju vända allt på ren muskelkraft
__________________
"When I die, I want to go peacefully like my grandfather did–in his sleep. Not yelling and screaming like the passengers in his car."- Bob Monkhouse
anvihl är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)