Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-05-09, 20:29   #1
rQx
Ignorerad
 
rQxs avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Trelleborg
Inlägg: 1 939
Svanskotan vid knäböj

Hej.

Vad gör man för fel om man får ont i svanskotan vid knäböj, är det för att det bara är tredje gången jag kör den och kroppen inte är van? Eller bör jag ändra något i tekniken?

MvH / Tim
rQx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-09, 20:36   #2
Baan
Registered User
 
Baans avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 12 325
det är mkt som kan brista i tekniekn om du är självlärd, men jag har inte upplevt samma problem så jag kan inte svara på vad du gör för fel. Om det inte är världens smärta så kör på, kan mycket väl vara att du inte är van vid övningen
__________________
träning

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-09, 21:19   #3
sork
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 48
det är ganska omöjligt att svara på vad du ska ändra i din teknik över internet, för det ska inte göra ont i svanskotan. alla böjer ju så olika.
men en grej som det kan vara är att du är ostrechad och går ner för djupt. då har nedre delen av ryggen en tendens att kuta lite. men jag tycker istället att du ska söka upp någon som kan böja för att kontrollera att du gör rätt i denna underbara övning
sork är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-09, 21:28   #4
rQx
Ignorerad
 
rQxs avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Trelleborg
Inlägg: 1 939
Okej, kan ju tänkas att jag var ostrechad och jag gick väldigt djupt. Det gör ju inte ont så jag hindras av det men man känner det ..

Hade kört benspark innan och trodde det var tillräcklig uyppvärmning men nu vet man bättre
rQx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-09, 21:37   #5
sork
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 48
att det inte gör ont just nu är inte någon garanti för en felfri böj, när jag började böja lärde jag mig själv. och gick då väldigt djup samt var ostretchad.

och ett tag gick det bra, men sen fick jag riktigt ont i ryggen en tid och provade då att stretcha mer och inte gå full så djupt (inga kvartsböjar). vilket hjälpte mig mycket, är nu helt smärtfri och böjandet går bättre och bättre.

så kolla upp tekniken, det är en stor övning med mycket vikt på stången. så det är väldigt viktigt. så lycka till med fortsatt böjande

Senast redigerad av sork den 2005-05-09 klockan 21:39.
sork är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-09, 21:39   #6
Baan
Registered User
 
Baans avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 12 325
Citat:
Ursprungligen postat av rQx
Okej, kan ju tänkas att jag var ostrechad och jag gick väldigt djupt. Det gör ju inte ont så jag hindras av det men man känner det ..

Hade kört benspark innan och trodde det var tillräcklig uyppvärmning men nu vet man bättre
att du går väldigt djupt är inga större problem, det är snarare en fördel, men det är möjligt dock att du fäller ryggen som fan, vilket kanske kan bidra. Tänk på att hålla ryggen rak, en naturlig böjning är helt ok, men att köra en korsryggsövning är väl inte så ok
__________________
träning

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-10, 14:14   #7
rQx
Ignorerad
 
rQxs avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Trelleborg
Inlägg: 1 939
Vad menas med att man fäller ryggen. Jag tycker att jag håller ryggen rak hela tiden men det är kanske bara som jag tycker. Får be Far att se om den är rak
rQx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-10, 23:33   #8
Depzon
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 904
Titta uppåt hela tiden under rörelsen så är det enklare att hålla ryggen rak
__________________
60 reps om dan gör kroppen dramatisk
208 reps om dan med slumpmässig muskelgrupp gör kroppen sporadisk
Depzon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-11, 11:24   #9
rQx
Ignorerad
 
rQxs avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Trelleborg
Inlägg: 1 939
Tack för tipset. En annan fråga då (lånar min egen tråd ) där stången ligger får jag jävligt ont. Tydligen har stången legat på en kota (eller ovanför) och jag är vääääldigt öm där nu, gör ont bara jag rör huvudet framåt. Känns som ett blåmärke ungefär. Hur gör ni för att undvika detta?
rQx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-11, 11:32   #10
Eatalot
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Sundsvall
Inlägg: 245
lägger stången längre bak. pressa bak axlarna så du får en liten brygga där du kan lägga stången.
Eatalot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-11, 12:05   #11
Zera
Registered User
 
Zeras avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Linköping
Inlägg: 630
Citat:
Ursprungligen postat av rQx
Tack för tipset. En annan fråga då (lånar min egen tråd ) där stången ligger får jag jävligt ont. Tydligen har stången legat på en kota (eller ovanför) och jag är vääääldigt öm där nu, gör ont bara jag rör huvudet framåt. Känns som ett blåmärke ungefär. Hur gör ni för att undvika detta?
Använder du en sån där mjuk kudde på stången?
Zera är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-11, 13:07   #12
rQx
Ignorerad
 
rQxs avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Trelleborg
Inlägg: 1 939
Eatalot: Måste testas, tack!

Zera: Nope
rQx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-11, 14:12   #13
Zera
Registered User
 
Zeras avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Linköping
Inlägg: 630
Citat:
Ursprungligen postat av rQx
Zera: Nope
Gör det!
Jag skulle inte ens klara av o köra utan en sådan, mer än på lätta vikter då.
Zera är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-11, 14:25   #14
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
rQx: Använd ingen kudde, du får bara sämre balans på stången.

Titta inte extremt uppåt, lite uppåt funkar men kollar man i taket så får man en lustig form på ryggen.

Svanskotan var ett nytt ställe att få ont av böj däremot så där har jag inget att tillföra.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-11, 15:20   #15
Sve
Banned
 
Sves avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: The swept-wing Canada DC-8 streaked down the long runway of Vancouver International Airport, powerful jet engines shrilling to a banshee wail as they braked the giant aircraft.
Inlägg: 1 449
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi

Svanskotan var ett nytt ställe att få ont av böj däremot så där har jag inget att tillföra.
Nja det där har drabbat mig några ggr. Har dock aldrig fattat vilken övning som kan ha gjort det även om jag misstänkt böj.

Jag gick också väldigt djupt i vanliga böj. När jag filmade såg jag att jag rullade in röven lite längst ner.

Nu när jag kör fronts istället händer det inte.
Sve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)