Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-02, 18:13   #31
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Låter nästan som att du har en sköldkörtelsjukdom.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-03, 21:50   #32
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Ja, jag skulle nästan gå så långt som att säga att jag inte tror på det du säger... du måste ha världens mest effektiva tarmsystem när det gäller att ta upp näring, samt världens lägsta NEAT. Och på nätterna (minst 12h långa) sover du inte, du ligger i KOMA. :-/


Varför.. var du verkligen stabil där skulle du ju ha fortsatt åtminstone ett par veckor till.. var det inte det du ville uppnå, kunna äta lite mer?
Ja, jag håller med om att det låter suspekt, kanske är det så att jag fortfarande lägger på mig extra vätska på grund av kreatinet för jag inser att jag inte kan vara i balans när jag äter runt 2000 kcal om dagen och motionerar runt 3h.

Nu mår jag iofs väldigt bra även om jag som jag tidigare skrev gärna skulle kunna äta lite mer än jag gör idag så det blir intressant att se vad som händer med vikten om jag höjer mitt intag med ca 500kcal om dagen under en vecka. Det kanske är något vajsing med sköldkörtelhormon eller något för tidigare var jag en person som kunde äta rätt mycket och ändå hålla mig viktstabil med typ 4 styrkepass i veckan. Numera är jag ständigt den som äter minst i sällskapet och jag rör mig betydligt mer. Detta har ju som tur är lett till en viktnedgång ner till denna platå där jag legat länge och inte kunnat ta mig förbi trots minskad mängd mat och mer träning. tidigare har jag i alla fall fått ihop matematiken något om jag utgick från att jag hade en lägre ämnesomsättning än det normala men numera är ekvationen ca 6 kg skev sedan års-skiftet. Då jag borde gått ned 3 kg men istället gått upp 3 kg.

Skall köra på yterligare 2 veckor nu med lite mer mat och något minskad mängd motion för att se vad som händer för nu borde viktuppgången av kreatinet vara slut.


Återigen, tack för era svar.
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-06, 16:07   #33
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Kände att det var dags för en uppdatering så här 2 år senare då jag läst i andra trådar nyligen om fler som gått ner på en fettnivå som för dem låg under deras Set-point och därmed även de har ett konstant battle med sin hunger.

Någonstans efter tråden ovan så gick jag upp en 2-3 kg från 85 till 88. Här hittade jag någon form av viktstabilitet. Jag var fortfarande i ett läge där jag ibland gick hungrig och jag mer eller mindre alltid tänkte mig för vad jag åt. Skillnaden var att det kändes som en hållbar livsstil. Denna höll i sig ungefär ett år tills Corona slog till i samhället. Jag har hållit mig frisk men jag slutade träna på gym och höll i början igång genom träning hemma. Detta gick däremot över till mer eller mindre enbart promenader. Under denna perioden så var ett av få nöjen att just äta & Dricka gott och jag accepterade att jag därmed gick upp i vikt. Trots att mitt leverne förändrades rätt drastiskt så hittade jag här en ny set point runt 90-92 kg. Denna höll jag till i julas men sedan har det gått uppför fram till Påsk där jag som mest vägde in mig på 96 kg och det är inte muskler.


Nu är jag 5 år senare nästan tillbaka på vikten jag startade på och har gjort en full cykel. Trodde inte det skulle ske när jag klarat tre tuffa år med konstant hunger men till sist så kände jag att njutningen var större att få äta lite mer normalt. Nu är däremot gränsen nådd och jag kommer gå på någon form av diet för att innan sommaren ta mig ned till 88-90.

Varför inte hela vägen ned till 84-85 eller ännu bättre undrar ni? Dels för att det är begränsat med tid och "bara" dessa 6-8 kg kommer bli en lagom utmaning för mig men även att jag total sett mådde mycket bättre ffa psykiskt/hungermässigt strax under 90 jämfört med 85. Vid 85 mådde jag däremot kroppsligt bäst men varje dag handlade enbart om mat/hunger mm. Mycket möjligt jag hamnar där igen för en kort tid men jag siktar hellre på att hitta en långsiktig trivselvikt även om den då är något högre och jag inte är i lika bra form.

Jag trodde att jag skulle lyckas bli riktigt rippad någon gång i livet men insåg en bit in i min förra diet att jag verkligen kom till en tuff platå och när jag då höjde insatsen så gav det egentligen inga resultat. Till sist levde jag på svältmenyn i OP i över ett år utan att gå ned ett enda gram och var egentligen hungrig 24 timmar om dygnet, frös, enormt sömnbehov etc. men vikten var stabil. Återkommer längre fram i vår kring hur mitt nya projekt går och om jag när jag närmar mig 90 kommer känna mig nöjd.
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-07, 08:15   #34
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Vill tillägga till mitt föregående inlägg att jag under det senaste 14 månaderna gått upp 7 kg. Detta har inte varit planerat utan målet var att kunna ligga still i vikt kring en vettig set point. Under tiden har jag ätit mer normalt och vardagsrört mig mer normalt runt 10k steg. Detta har då med andra ord gjort att jag gått upp i snitt ca 0,5 kg i månaden när jag tycker att jag borde ha balans.

Nu har jag inte räknat kalorier och jag har även tillåtit mig en hel del godsaker under året men det har inte varit tal om något frossande från min sida.

Totalt sett under året har jag beställt två Pizzor, varit på snabbmatskedjor 0 gånger. Jag har dessutom allt som oftast bara tagit en proteindrink till frukost/lunch och middagen är alltid lagad från grunden av bra råvaror så resultatet ovan har uppnåtts med vad många andra skulle anse som svältkost.

Det skall bli spännande att se hur kroppen reagerar på min nystartade diet.

Mitt upplägg kommer se ut ungefär:

Träning:
4 pass Styrketräning halvkropp /vecka
Minst 10.000 steg om dagen
Om en månad börja med löpning minst 1 pass/vecka

Kost:
Alltid ett lagat mål mat till middag baserad på ca 40g protein från kyckling/nötkött/torsk/lax/tonfisk/bönor +ca 100g kolhydrater från potatis/ris + rikligt med grönsaker (Broccoli, olika sorters kål, morötter, selleri etc).

Sedan 3 proteindrinkar utspridda på dagen och om jag är hungrig ca 1dl havregrynsgröt.

Kommer även tillåta mig att äta en frukt eller morot eller liknande om dagen.

Vegetarisk kost 3 dagar i veckan.

Kommer aktivt under denna tid undvika:
godis & Snacks
Onyttig mat
Alkohol

Eftersom min mat i grunden är "bra", dvs näringsriktig i lagom portioner så tror jag nyckeln till min uppgång och nedgång beror mest på sista kategorin ovan. Stryper jag tillförsel av godsaker så lär vikten gå nedåt.
Jag tror spontant att jag
__________________
drzwj, uoy ssim I

Senast redigerad av mangs den 2021-04-07 klockan 08:19.
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-27, 10:19   #35
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av mangs Visa inlägg
Vill tillägga till mitt föregående inlägg att jag under det senaste 14 månaderna gått upp 7 kg. Detta har inte varit planerat utan målet var att kunna ligga still i vikt kring en vettig set point. Under tiden har jag ätit mer normalt och vardagsrört mig mer normalt runt 10k steg. Detta har då med andra ord gjort att jag gått upp i snitt ca 0,5 kg i månaden när jag tycker att jag borde ha balans.

Nu har jag inte räknat kalorier och jag har även tillåtit mig en hel del godsaker under året men det har inte varit tal om något frossande från min sida.

Totalt sett under året har jag beställt två Pizzor, varit på snabbmatskedjor 0 gånger. Jag har dessutom allt som oftast bara tagit en proteindrink till frukost/lunch och middagen är alltid lagad från grunden av bra råvaror så resultatet ovan har uppnåtts med vad många andra skulle anse som svältkost.

Det skall bli spännande att se hur kroppen reagerar på min nystartade diet.

Mitt upplägg kommer se ut ungefär:

Träning:
4 pass Styrketräning halvkropp /vecka
Minst 10.000 steg om dagen
Om en månad börja med löpning minst 1 pass/vecka

Kost:
Alltid ett lagat mål mat till middag baserad på ca 40g protein från kyckling/nötkött/torsk/lax/tonfisk/bönor +ca 100g kolhydrater från potatis/ris + rikligt med grönsaker (Broccoli, olika sorters kål, morötter, selleri etc).

Sedan 3 proteindrinkar utspridda på dagen och om jag är hungrig ca 1dl havregrynsgröt.

Kommer även tillåta mig att äta en frukt eller morot eller liknande om dagen.

Vegetarisk kost 3 dagar i veckan.

Kommer aktivt under denna tid undvika:
godis & Snacks
Onyttig mat
Alkohol

Eftersom min mat i grunden är "bra", dvs näringsriktig i lagom portioner så tror jag nyckeln till min uppgång och nedgång beror mest på sista kategorin ovan. Stryper jag tillförsel av godsaker så lär vikten gå nedåt.
Jag tror spontant att jag
Hur går det nu en bit in?
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)