Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-09-26, 09:10   #766
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
ah trodde alltid att det räckte att man ökade TM(ifall man lyckas få högre max) eftersom det i sin tur ger ju högre volym på passen

Vafan kommer hända om typ 5 år? typ 50 bänkset per pass. jävlar haha

Inte helt säker på ifall jag blivit så mycket klokare. var rätt mycket information xD

Vad tycker du om hypertrophy-modden som fanns i en av dina länkar? 4d, 20v med lite högre reps tror jag(och vart skulle du lagt den i din 1-5 lista? ifall du nu gillar den)

Ökar jag av mitt 12v program nu så kör jag det igen med 1 extra set på topsetet då. För att byta ut ett helt pass mot pyramid eller kanske något galen på 70%() kanske kan påverka långsiktigt för han har ju lagt en viss % varje pass av en anledning så man vågar inte mixtra för mycket där(?)

Jag gillar verkligen att träna på detta sätt. får man en djupare förståelse så behöver jag nog aldrig byta träningsätt i framtiden. Det är aldrig för tungt samtidigt som man får variation från pass till pass.
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-26, 12:58   #767
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
ah trodde alltid att det räckte att man ökade TM(ifall man lyckas få högre max) eftersom det i sin tur ger ju högre volym på passen

Vafan kommer hända om typ 5 år? typ 50 bänkset per pass. jävlar haha

Inte helt säker på ifall jag blivit så mycket klokare. var rätt mycket information xD
Över tid måste antalet lyft också gå upp. Om du inte ökar mängden kommer du nå en platå och aldrig nå din fulla potential. Annars hade ju inte t.ex. MS eller MSIC programmen existerat - då hade alla kört program med antalet lyft, volym och frekvens som motsvarar 3 day.

Tanken är att volymen ska öka sakta och planerat över tid. Först ökar man volymen per pass, och när volymen per pass blir så pass hög att det är svårt att genomföra och återhämta sig från, då delar man upp den ökade volymen på fler pass. Du får fler pass som var för sig är mindre. Det är bl.a. anledningen till att CMS programmet är 4-dagar och inte 3 dagar som det för lyftare i Class I-III. CMS 4-dagars har alltså totalt högre volym men på fler pass än 3-dagarsprogrammet. Därmed är passen i sig möjligen enklare att genomföra, men som helhet inte nödvändigtvis så eftersom volymen totalt är högre. Jag tror du själv noterat detta också när du har jämfört programmen för de olika nivåena. Volymökningen kulminerar i sin mest extrema form i flera pass per dag.

En viktig aspekt när man ökar sin volym är att man inte gör det för tidigt. Om man tidigt i sin lyftarkarriär börjar träna oproportiorneligt mycket för sin styrka så begränsar man hur mycket man kan öka träningsmängden senare:
Säg att en lyftare med en totalt på 400 kg tränar alla lyft alla dagar i veckan med hög volym. Kroppen kommer anpassa sig till denna mängd så småningom. När kroppen har anpassat sig så sker inte fler ökningar (styrkeökningar är resultatet av att kroppen anpassar sig till en högre nivå som man ännu inte har). Men hur ska denna lyftare kunna öka mängden mer när han redan tränar så mycket? Då måste han i princip bo på gymmet. Han kommer alltså inte kunna öka volymen så pass mycket som hade behövts för att fortsätta öka på lång sikt. Därmed har han begränsat sin potential genom att tidigt ha tränat mer än nödvändigt.

Nu var detta ett förenklat exempel, och mycket volym tidigt är bra för att bygga arbetskapacitet, så att man senare kan hantera de större volymerna som man onekligen kommer behöva. Givet att man klarar av volymen (återhämtning, teknik i behåll, skadefri, etc) så ger en högre volym också större ökningar. Hög frekvens kan också var nyttigt tidigt för att öva in tekniken. Jag pratar i mer generella termer och effekterna i det stora perspektivet. Du kan höra Mike Tuchscherer resonera kring det här vid 39:30 min:



Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Vad tycker du om hypertrophy-modden som fanns i en av dina länkar? 4d, 20v med lite högre reps tror jag(och vart skulle du lagt den i din 1-5 lista? ifall du nu gillar den)

Jag gillar verkligen att träna på detta sätt. får man en djupare förståelse så behöver jag nog aldrig byta träningsätt i framtiden. Det är aldrig för tungt samtidigt som man får variation från pass till pass.
Jag är intresserad av hypertrofi-modden eftersom jag behöver en del mer muskler (speciellt på överkroppen), men jag har inte fått tag på det ännu. Det verkar borttagen från fildelningssidan som länkarna går till. Jag skapade en tråd på sheiko-forum där jag frågade om någon kunde ladda upp den igen. Om du har programmet får du gärna skicka det

Kör hypertrofi-modden (eller annan modifiering med mer volym) om du har behov att öka din kroppsvikt och muskelmassa. Jag skulle tro att de flesta lyftarna som är tidigt i sin karriär helst (och under goda förutsättningar) ska köra någon form av volymökad variant av programmen eftersom de oftast saknar muskelmassa.

Eftersom programmet har fler lyft i intensitetspannet 70-80% kommer det medföra mer muskler än standardprogrammen. Detta kan dock komma på bekostnad av din tekniska utveckling. Högre reps runt den intensiteten kan leda till sämre tekniken pga att du blir mer utmattad under setet. Du vet säkert själv att det är svårare att hålla bra teknik på högre reps. Robert Frederick som skapat programmet skriver att programmet inte hade passat någon med underutvecklad teknik, eftersom de högre repsen potentiellt försämrar tekniken (eller förbättrar tekniken mindre än de vanliga programmen). Resonemanget är alltså att du först behöver automatisera din teknik tillräckligt genom många set få reps på tillräckligt höga vikter (dvs standard sheiko-programmering), innan det anses smart att köra mer högre reps.

Om du känner dig osäker på om din teknik är "tillräckligt bra" kan du ju köra seten med högre reps på lite lägre intensitet än 70-80%. Så istället för 5 reps på 80% som i Roberts modifikation som kanske du gör några set 5-6 reps på 65-70%, samt fler högreps-backoffs som i slutet av pyramider. Testa dig fram.

Här är förresten en annan tråd om hur man kan modifiera programmen för mer volym:
http://sheiko-program.ru/forum/index...sg5548#msg5548

Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Ökar jag av mitt 12v program nu så kör jag det igen med 1 extra set på topsetet då. För att byta ut ett helt pass mot pyramid eller kanske något galen på 70%() kanske kan påverka långsiktigt för han har ju lagt en viss % varje pass av en anledning så man vågar inte mixtra för mycket där(?)
Du bör kunna lägga till 1 extra set på topset under att rubba strukturen. Även om volymen har ökat så är ju den relativa volymen mellan passen och blocken densamma (dvs vissa pass och block har mer volym än andra). Vissa pass ska dock vara lätta att genomföra, så i några situationer kanske det är smartare att inte lägga till det där extra setet. Det får du känna själv.



Detta kanske var mycket information men jag försöker agera lite lärare här och förklara grunderna i teorin så du förstår helheten och hur allt hänger ihop så du slipper ställa specifika frågor om detaljer. Då får helt enkelt läsa mina svar flera gånger om det behövs
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-26, 13:18   #768
Guckenn
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Lund
Inlägg: 755
http://s000.tinyupload.com/index.php...70806872667469
Guckenn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-26, 13:31   #769
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av Guckenn Visa inlägg
Bugar och bockar
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-27, 20:53   #770
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
27/9

Tid 2 timmar

Roddmaskin 5 min
Uppvärmning och dynamisk stretch 10 min
Utrullningar, från knän 3 x 6
Enbens mark, skivstång 2 x 12
Face pulls med extern rotation 3 x 12

Knäböj, låg stång, bälte
70 kg x 5
85 kg x 4
95 kg x 3
100 kg x 3
110 kg x 2
110 kg x 2
110 kg x 2
110 kg x 2
110 kg x 2 @8

Bänkpress, stopp
60 kg x 5
70 kg x 4
85 kg x 3
95 kg x 2
95 kg x 2
95 kg x 2
95 kg x 2
95 kg x 2 @7.5

Liggande tricepsextensioner 45 kg x 5 x 6
Uppåtlutad hantelpress 26 kg x 4 x 8
Ryggresningar, vikt fram 20 kg x 4 x 8

Kommentar
Gillar Sheiko. Börjar komma in i det nu. Inte samma gubbighet i kroppen som förut så jag tror den lägre frekvensen gentemot hur jag tränat tidigare kan vara bra nu. Endast lite känningar i höger säte och nedre triceps precis ovanför armbågarna, men det tror jag sitter i muskler och inte leder. Passen känns ganska lagom också.
Knäböj: Försöker optimera SL-böjen så gott jag kan direkt nu när jag bytt till den så jag slipper göra stora ändringar i stilen senare. Det innebär en teknik med ganska bred stans med knäna tryckta utåt så smalbenen blir så vertikala jag kan samtidigt som jag försöker hålla upprätt överkropp och få kraften från låren. Fick till det bäst hittills. Vikterna blir lite tyngre än om jag skulle köra med en mer bekväm stil men långsiktigt kan nog detta vara fördelaktigare.
Bänk: Alla reps bra. Inga konstigheter.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-29, 13:37   #771
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Jag kan inte riktigt få grepp och acceptera tanken att volymökning tidigt i träningskarriären är dåligt för långsiktiga resultat. Jag har läst av Mike Tusch:
Citat:
A lot of people learn with metaphors. Many of you have probably heard of this metaphor before. Someone will tell you that stress (training or otherwise) is like a faucet flowing into a sink. Then your recovery is like the drain at the bottom of the sink. If you increase training stress and other stresses so that they are too much for the drain to process, then stress will accumulate and you’ll be overtrained.

It’s not a bad metaphor, but it’s missing some key parts that make it useful. The main one I want to focus on is the drain in the metaphor is fixed, but that’s not how the human body works. The body is extremely adaptable. You stress the muscles, the muscles adapt. You stress your cardiovascular system, the system adapts. Your recovery processes are the same way! When you stress them by making them “work”, they will adapt by working more efficiently. To apply this to the metaphor, you would have smart sensors in the sink. When water (stress) starts to accumulate, these sensors activate and, over time they will widen the size of the drain, which improves your rate of recovery and allows more water to flow out.
http://www.jtsstrength.com/articles/...t-overtrained/

Jag gillar metaforen med vasken och utgår från den. Om man nu har smarta sensorer och volymen har blivit stor tillräckligt, varför kan man inte slå av kranen en begränsad tid, låta vattnet rinna ut och sensorerna minskar storleken på utloppet?

För om en tar ett par veckor med två(eller kanske till och med ett?) pass i veckan där man håller intensitet hyfsat hög och volym låg så tappar man, skulle jag gissa, volymtolerans snabbare än man tappar styrka, eller?

Senast redigerad av Gerdler den 2016-09-29 klockan 13:38.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-29, 20:38   #772
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler Visa inlägg
Jag kan inte riktigt få grepp och acceptera tanken att volymökning tidigt i träningskarriären är dåligt för långsiktiga resultat. Jag har läst av Mike Tusch:

http://www.jtsstrength.com/articles/...t-overtrained/

Jag gillar metaforen med vasken och utgår från den. Om man nu har smarta sensorer och volymen har blivit stor tillräckligt, varför kan man inte slå av kranen en begränsad tid, låta vattnet rinna ut och sensorerna minskar storleken på utloppet?

För om en tar ett par veckor med två(eller kanske till och med ett?) pass i veckan där man håller intensitet hyfsat hög och volym låg så tappar man, skulle jag gissa, volymtolerans snabbare än man tappar styrka, eller?
Dåligt skulle jag inte säga att det nödvändigtvis kan vara. Snarare kanske inte det "bästa sättet". Argumentet är enkelt; Kroppen anpassar sig efter den volym du utsätter den för. Du behöver mer volym för att öka. Om du tidigt utsätter kroppen för stor volym minskar du hur mycket du kan öka volymen med pga tidsbrist, återhämtning, etc.

Vad som händer om du drastiskt minskar volym (som ner till ett pass i veckan för att ta ditt exempel) är att din fatigue minskar. Om du fortsätter hålla intensiteten hög kan du behålla din nivå fitness ett tag till. Du formtoppas. Det är så en toppning fungerar, bara att ditt exempel är mer extremt. Med så pass lite träning kommer din fitness snabbt avta, och då tappar du formen gradvis och blir svagare. Det är inte helt ovanligt att folk toppar för länge eller med för låg volym, och då är det just det som sker.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-29, 20:45   #773
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
28/9

Tid 1 timme 1 kvart

Roddmaskin 15 min
Motionscykel 10 min
Foamrolling och dynamisk stretch 15 min
Face pulls med extern rotation 3 x 12
Hängande benlyft, fixerad rygg 4 x 12
Utfall bakåt 3 x 12
Armhävningar, fötterna upphöjda 20 kg x 2 x 10, 25 kg 2 x 8
Enbens mark, kettlebell 2 x 12
Rodd i maskin 3 x 10
superset
Baksida axlar i maskin 3 x 12
Biceps 10 kg x 3 x 12

Kommentar
Allmänt komplementpass. Var trist och svårt att motivera sig till. Nog bättre att jag håller det till ett pass lätt kondition i veckan, runt 20-30 min under prep I-II. Tror inte jag behöver särskilt mycket komplement till Sheiko om jag håller god form och bibehåller rörligheten och kör lätt prehab. Några sådana övningar kan jag få in under de passen.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-29, 21:00   #774
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
ville bara tacka för allt text ;P(brukar alltid läsa men glömmer ibland att tacka)

Jag funderade på det där att man måste göra fler lyft över tid och funderar på hur jag ska göra mitt mark-upplägg mer avancerat när nuvarande ökningar avtar

just nu är det i princip 3 veckor(2 pass i veckan) cykler med 6-5-4 långa sumo och 4-3-2 vanliga upp till en @9

Kanske borde lägga till ännu en markvariant på ena passet, kanske lite upphöjda? (som det ser ut nu är alternativet endast att öka volymen på något(eller båda?) av passen, finns inte riktigt plats för mer frekvens baserat på hur jag tränar just nu)
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-29, 21:04   #775
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
29/9

Tid 2 timmar

Roddmaskin 5 min
Uppvärmning och dynamisk stretch 10 min
Sidoplanka 25 kg 2 x 30s
Band pullapart 2 x 15
Klokovs ryggplanka 25 kg fram + 20 kg bak x 2 x 20s

Bänkpress, mot band, stopp
60 kg + 2# band x 3
70 kg + 2# band x 3
85 kg + 2# band x 3
85 kg + 2# band x 3
85 kg + 2# band x 3
85 kg + 2# band x 3
85 kg + 2# band x 3 @8.5†s

Marklyft, sumo, 1s paus under knän
110 kg x 3
120 kg x 3
135 kg x 2
135 kg x 2
135 kg x 2
135 kg x 2
135 kg x 2 @7.5

Militärpress
45 kg x 6
45 kg x 6
45 kg x 6
45 kg x 6
45 kg x 6 @8.5

Bulgarisk splitböj, med kettlebell 32 kg x 5 x 8
Ryggresningar 2 x 20
Tricepspushdown, en arm 2 x 15
Rotatorcuffar utåt 3 x 10

Kommentar
Helt ok. Vänster knä gör inte ont längre. Känns dock som att jag har någon form av pseudo-smärta, dvs att kroppen förväntar sig att en rörelse ska göra ont, men det gör det inte. Någon knuta i höger säte fortfarande som bökar. Vänster armbåge har tyvärr inte blivit bättre. Gör inte ont, men något känns fel. När jag böjer armen helt känns det trögt mitt mellan benen på undre kanten av armbågen. Som ett slitet gångjärn. Kan inte avgöra om det sitter i leden (dvs dåligt) eller om någon muskel där sträckts eller belastats ovanligt mycket. Började iaf efter jag gjorde tunga liggande tricepsextensioner runt huvudet något pass sedan. Den övningen hade jag inte gjort på typ ett år, så det var kanske inte så smart att köra tungt. Om inte lugn och lätt triceps- och bicepsträning räcker så får jag kanske skippa direkta övningar för triceps ett tag.
Bänk mot band: Egentligen med kedjor enligt programmet, men det orkar jag inte köpa. Band borde fungera som substitut. Inte kört med band i tävlingsstilen tidigare. Skön övning. Ganska hårt band; 4-23 kg. Jag kanske fick 20 kg i topp eftersom det inte var helt utsträckt. Det skulle isf ge strax över 100 kg vid avlyft och utlåsning, vilket det kändes som. I botten var bandet endast lite sträckt, så runt 90 kg från bröstet. Kändes bra överlag, möjligen lite tungt. För se hur mycket tyngre övningen ska bli och kanske justera då.
Paussumo: Stilen sådär. Hittade inte riktigt korrekt vinklar i start. Blev aldrig riktigt tajt. Utlåsning lite mjuk och kanske övedrivet drag bakåt. Det var iaf inte särskilt tungt.
Militärpress: Tungt. Svag i denna övning. Lite knöligt med rörligheten för vänster axel över huvudet.

__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-29, 21:17   #776
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
ville bara tacka för allt text ;P(brukar alltid läsa men glömmer ibland att tacka)

Jag funderade på det där att man måste göra fler lyft över tid och funderar på hur jag ska göra mitt mark-upplägg mer avancerat när nuvarande ökningar avtar

just nu är det i princip 3 veckor(2 pass i veckan) cykler med 6-5-4 långa sumo och 4-3-2 vanliga upp till en @9

Kanske borde lägga till ännu en markvariant på ena passet, kanske lite upphöjda? (som det ser ut nu är alternativet endast att öka volymen på något(eller båda?) av passen, finns inte riktigt plats för mer frekvens baserat på hur jag tränar just nu)
Vad menar du med 6-5-4 och 4-3-2? Är det repsen för de 3 veckorna som blir lägre när vikterna ökar?

Vanliga mark kan du behålla varje vecka. Varianterna kan du rotera så effekten från dem inte avtar. Du kör inte dubbel mark per pass som i Sheiko? Då kan du få in hyfsad volym och fler varianter trots 2x frekvens/vecka.

Om du verkligen vill göra det ordentligt så hade jag räknat antalet lyft och medelintensiteten för en av dina cykler. För nästkommande cykel hade jag ökat antalet lyft lite, med betoning på lite. Du kan kolla på Sheiko-forum och programmen där för ungefärliga riktlinjer vad gäller antalet lyft och medelintensitet du ska ha på din klassificeringsnivå.

3 veckors cykel låter kort. Innebär det att du maxar i marken var tredje vecka medan du kör betydligt längre cykler för bänk och böj genom Sheiko-program? Jag hade lagt så att du testar alla tre lyft samtidigt, dvs i slutet av Sheiko-programmet. Lägg då upp marken så den följer strukturen i Sheiko (dvs cykler med olika volym). Då tycker jag iofs du kan utgå från markprogression som finns i Sheikoprogrammen men modifiera det. Det är t.ex. möjligt att intensiteten eller volymen för mark är för låg för dig i Sheiko-programmen, och att det är därför den inte ger resultat. Du kan ju testa att lägga till några set på dagar med high load men behålla small load dagarna som de är. Laborera också med olika varianter. Man märker ganska fort vilka som exponerar svagheter, och det är dem du vill öva på.

Har du någon uppfattning om varför marken i Sheiko inte gav något?
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-29, 22:14   #777
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
oj förlåt blev lite fel där

det är väldigt simpelt linjärt upplägg där jag lägger på vikt var 3 vecka med 2.5kg. Jag kör typ i 12veckor totalt(eller mer, jag anpassar det till vilket sheiko program jag väljer så jag kan maxa i det samma dag som resten) där jag börjar lågt för att sedan hamna nånstans kanske 5kg högre. alså något volym eller rep-pb

v1: 6 reps långa, 4 reps vanliga
v2: 5 reps långa, 3 vanliga
osv
v4: 6 reps långa, 4 reps vanliga +2,5kg

så på volymdagen blir det allt från 3-5 set x 4-6(beroende på vecka, o seten är beroende på dagsform) och på intensitet 3-5 set x 2-4(samma som ovan)

planen var kanske att lägga till någon variant efter på någon av dagarna med några få set, men reps och sets vet jag inte, och hur många olika övningar kan jag blanda mellan?

Kanske har blivit lite texas method av det hela. typ en volym dag tidigare på veckan med långa o där hamnar jag nog närmare @7.5-8 medans på slutet av veckan så gasar jag på till @9-9.5

Vet att det inte riktigt optimalt men har äntligen fått marken att röra på sig och sheiko sög för det.

Du kanske har några andra ideer hur jag kan utveckla vidare det?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-29, 22:18   #778
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
tittar man på antal reps nu

v1: 18-30 långa + 12-20 vanliga
v2: 15-25 långa + 9-15 vanliga
v3: 12-20 långa + 6-10 vanliga

Repsen ger ner och vikten går upp. Funderade på ifall jag behöver lägga till mer reps i form av andra varianter.

så hög intensitet men liten volym(max 10 set i veckan just nu) verkar räcka för tillfället. men sen då? :P

Senast redigerad av frys den 2016-09-29 klockan 22:19.
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-29, 22:29   #779
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
oj förlåt blev lite fel där

det är väldigt simpelt linjärt upplägg där jag lägger på vikt var 3 vecka med 2.5kg. Jag kör typ i 12veckor totalt(eller mer, jag anpassar det till vilket sheiko program jag väljer så jag kan maxa i det samma dag som resten) där jag börjar lågt för att sedan hamna nånstans kanske 5kg högre. alså något volym eller rep-pb

v1: 6 reps långa, 4 reps vanliga
v2: 5 reps långa, 3 vanliga
osv
v4: 6 reps långa, 4 reps vanliga +2,5kg

så på volymdagen blir det allt från 3-5 set x 4-6(beroende på vecka, o seten är beroende på dagsform) och på intensitet 3-5 set x 2-4(samma som ovan)

planen var kanske att lägga till någon variant efter på någon av dagarna med några få set, men reps och sets vet jag inte, och hur många olika övningar kan jag blanda mellan?

Kanske har blivit lite texas method av det hela. typ en volym dag tidigare på veckan med långa o där hamnar jag nog närmare @7.5-8 medans på slutet av veckan så gasar jag på till @9-9.5

Vet att det inte riktigt optimalt men har äntligen fått marken att röra på sig och sheiko sög för det.

Du kanske har några andra ideer hur jag kan utveckla vidare det?
Om du ökar på ett simpelt program med linjär progression finns det inte direkt någon anledning att ändra. Sådana program brukar öka vikterna fort, och lyckas man hänga med i den progression ger det snabba resultat. För mig gav sådana program allt sämre teknik, men om man inte själv har det problemet är det bara att köra tycker jag.

Jag tror du vet vilka varianter och lyft du kan testa och ungefär vad för reps du ska köra. Annars finns det information om det här, på sheiko-forum samt en massa resurser från RTS.
I runda kan de kategoriseras i:

1. Developmental: övningar att bygga upp muskulära svagheter. Görs ofta med högre reps (ex: 4-6 för varianter av baslyft, 6-12 för byggarövningar), större ROM, lägre intensitet. Exempel på variant skulle vara smalbänk för svag utlåsning i bänkpress eller ryckdrag för att generera kraft från benen i smalmark. Exempel på byggarövningar för samma svagheter skulle vara tricepsövningar samt utfall.

2. Supplemental: varianter för att träna upp tekniska svagheter i styrkelyften. Oftast lägre reps, partiella lyft som fokuserar på just det ROM eller momentet i lyftet som du är sämre på, högre intensitet. För samma svagheter (utlåsning i bänk, bendriv i smalmark) skulle exempel vara bänkpress mot band och långa marklyft.

Se detta inlägg för mer detaljerar och exempel:
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...postcount=2095
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9

Senast redigerad av koncept den 2016-09-29 klockan 22:31.
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-30, 09:05   #780
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Besökte sportsterapeut i morse för undersökning av knä, rygg, etc inför kommande träningsperiod samt försöka förstå orsaken till problemen och behandla det.

Precis som massören jag regelbundet går till såg han att min vänstra fot har nedsjunket fotvalv. Kan bero på det stora antalet stukningar av foten jag fick när jag åkte skateboard för många år sedan. Hur som helst medför detta en felaktig vinkel i knäleden genom inåtrotation av smalbenet, vilket påverkar aktiveringen av vänster säte. Skadan är därmed en slitskada pga stor och frekvent belastning över lång tid i skadliga vinklar.

Jag var märkbart svagare i vänster säte vid diverse styrketest av höftmusklerna. Höger skuldra är ur position. Framåtroterad med svag vingning och överarbetande muskler som följd. Detta tros delvis bero på att jag är högerhänt samt jobbar vid dator hela dagarna, men kan även vara en konsekvens av ej korrekt fungerande vänster underkropp; problem mellan under-/överkropp sitter ofta på diagonalen.

Dyrt men nöjd med besöket. Troligen den vettigaste jag besökt med erfarenhet från behandling av tyngd- och styrkelyftare. Fick inte intrycket att det var några hokus-pokus-behandlingsmetoder med tveksamma hypoteser om orsaker. Får således kosta. Nästa vecka blir det ultraljud för att se hur knät verkligen ser ut och därefter behandling av rörelseapparaten i foten.

Armbågen känns bra idag så det tog jag inte upp. Avvaktar med behandling av rygg och skuldra då de kan vara konsekvenser av foten, som i det fallet löser sig själva om den fixas.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9

Senast redigerad av koncept den 2016-09-30 klockan 09:07.
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)