Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-01-01, 13:11   #4861
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Bra svenska, skrevs uppskattningsvis kl. 01 eller 02 inatt Men Dia Psalma och M.i.d. är inget vidare imo.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Haha köper det, de är borta nu
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-01, 15:07   #4862
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Haha köper det, de är borta nu
Neeeej var ju nostalgitripp till högstadietiden
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-02, 14:21   #4863
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Då var vi inne i 2020, det som för egen del ska bli ett framgångsår Jag ser det som året då jag ska få ut allt och inte ha det där "nästa år, då jävlar!"-tänket. Anmälde mig idag till Ultravasan som givetvis blir kröningen på året. 1500 kr ville de giriga fanskapen ha

Jag har insett att det "bara" är åtta månader kvar tills loppet går av stapeln. Således finns det inget att vänta på utan träningen inför detta drar igång nu direkt. Planen är fortfarande att träna inför och genomföra Varvetmilen i mars men jag kommer inte att göra som kanske först var tänkt och verkligen träna uteslutande inför detta. Min idé är att kopiera Kilian Jornets grundtänk med löpningen och ha ett tufft pass varje vecka(långpass) och ett extremt pass/en utmaning varje månad. Jag kommer alltså alltid att träna för att genomföra något rejält i slutet av månaden. I januari så tror jag att det får bli löpning till Finspång(fyra mil). På så sätt så kommer min motivation alltid att vara skyhög och jag stillar det stora sug jag har på "äventyr". Det är tacksamt för mig att min ribba för vad som är ett äventyr inte är särskilt hög Idén med att springa till en annan stad räcker liksom gott och väl för att jag ska gå igång på det.

Jag kan dock inte gå all in nu direkt. Min förhoppning är att min fot tillåter åtminstone ett långpass utomhus och att jag sedan genomför bulken av veckopassen på löpbandet. Vänster knä sa ifrån under turen till Linköping och det är rätt uppenbart att jag kommer att få göra allt i min makt för att inte bli skadad i år. Även fast träningsupplägget innefattar en extrem grej varje månad så är det klart att jag inte kan genomföra ultror varje månad och kallt räkna med att komma undan med detta. Jag kommer att lägga upp det på ett sätt som gör det hela skademässigt försvarbart. Prehabövningarna måste återinföras nu på direkten.

Det känns hur som helst oerhört kul att ha UV i kikarsiktet Jag tycker att allt är helt perfekt. Distansen är en lagom höjning från 2019 års sju mil och det känns askul att springa samma sträcka som jag 2018 skidade. Det kommer att vara många träningspass där jag har bilden av när jag anländer till Eldris och har en mil kvar på näthinnan. Förstå det tagget, trycka igång Raubtier och Sabaton och bara slukas av känslan av att "nu jävlar kör vi!" Därefter förhoppningsvis passera mållinjen innan 9:30 h, sjunka ihop i en hög och känna "helvete, jag gjorde det!". TAGG!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-02, 16:11   #4864
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Det ska bli jäkligt skoj att följa dig under året. Låter som ett kul upplägg att låna av Killian. Inte omöjligt att jag också hoppar på konceptet. Ett äventyr i månaden piggar ju upp

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-01-02, 16:20   #4865
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Det ska bli jäkligt skoj att följa dig under året. Låter som ett kul upplägg att låna av Killian. Inte omöjligt att jag också hoppar på konceptet. Ett äventyr i månaden piggar ju upp

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Visst gör det! Sedan får det ju som jag skrev inte gå till överdrift utan man får ju välja sina strider. Har du sprungit en regelrätt ultra en månad så kanske du inte ska göra samma sak direkt månaden efter. Då kanske man kan komma på något mer skonsamt som blir kul på sitt sätt, springa väldigt kuperat eller kanske ett långt långpass på enbart trailstigar. T.ex. så var det väldigt belönande när jag och polaren sprang fem gånger upp- och nedför vår långbacke i höstas, trots att det "bara" blev drygt två mil.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-06, 23:23   #4866
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Har tränat i helgen; 2x gym och 2x löpning. Ikväll blev det ett riktigt obekvämt pass med en kompis: 8x400 med 45 sek joggvila emellan. Höll mellan 3:45 och 4:00 i tempo och jag fick inte direkt något formbesked. Joggade en runda efteråt och totalt fick jag ihop 13 km.

Ska försöka få ihop fler intervallpass med kompisar framöver så att jag tvingar mig själv att vara obekväm. Måste även börja göra något åt vikten och inte bara snacka om det. Först och främst ska jag dock göra detta till en riktigt bra löpvecka.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 11:58   #4867
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Sammanfattning av upplägg kommande tid

Återkommande pass varje vecka

På löpband
- Intervaller(fyrahundringar eller km-intervaller varannan vecka)
- Milen
- Intervaller eller tempopass
--> Totalt ~20 km

Utomhus
- Långt långpass
- Kort långpass
- Ev. ströpass
--> Totalt 35-50 km

Jag vill bara ösa på nu men punkten på foten är fortfarande öm och det känns nödvändigt att lämpa över en del av löpningen till löpbandet. Intervaller och tempopass kommer ibland att ske utomhus men primärt ska de genomföras på bandet. Kommer att ha evinnerligt svårt med tempopass på löpband så högst troligen kommer de "tempopassen" bli någon form av intervaller där snittempot blir ok. Oavsett hur en vecka ser ut så ska två mil löpas på bandet, det är det viktigaste. Nyckeln för detta blir milpasset.

Jag är ett stort fan av ströpass som genomförs på lunchen eller som pendling hem. Dessa ska jag försöka att begränsa genom att en gång i veckan istället köra en rejälare runda där jag springer 15 km(=kort långpass). Detta kommer inte att bli lätt då jag verkligen gillar att samla km på pendlingssättet. Har t.ex. med mig löpgrejer idag för att kunna springa hem men i.o.m. att jag mer eller mindre genomförde det korta långpasset igår(13 km är ju nästan 15 km...) så borde jag väl egentligen beta av den där löpbandsmilen istället. Bara att inse att det är värt att göra avkall på lite av det spontant roliga under en period för att oddsen för en hel fot ska bli bättre.

Minimivolym blir 50 km men jag tror att det sällan blir under 55-60 km. Maxvolym blir 70 km nu till en början. Hoppas kunna höja den till 80 km om en månad eller två.

Övrigt

Jag kan inte fortsätta att leva helt utan kostrestriktioner, det är mitt sötsaksintag de senaste månaderna ett bevis på. Vi kör på snacksförbud under hela januari till att börja med. Det är inte superviktigt att snabbt rasa i vikt utan det handlar snarare om att jag inte ska gå upp mer. Batterier till vågen införskaffas ikväll och därefter ska jag försöka att få till några invägningar varje vecka.

Sen är det prehaben... Fan, det är så mycket som jag har snackat om under den senaste tiden utan att jag kommer till skott med skiten. Det är därför jag skriver detta inlägg, för att få uppstarten på pränt. Saker blir mer slutgiltiga när man skriver ner dom. Detta är hur som helst det jag ska få gjort två gånger per vecka:

- Benspark och lårcurl(3 set vardera)
- Plankan(3 set)
- Balansövning(3 set)

Sammanfattningsvis

Det är dags för att börja träna för milen, samla volym och långpass inför UV, styra upp vikten samt ta hänsyn till både foten och kroppen i allmänhet. Jag gjorde knappt något av detta under december utan snackade bara om att göra det. Gårdagens bleka fyrahundringar var ett wake up call. Är i skrivande stund inte ens nära att persa på milen.

Styrketräningen får bli vad den blir. Tänker att jag kör vidare med Smolov och RSR tills det att det tar stopp och släpper tankarna på att göra allt för en 140-bänk och en +175-böj. När det väl sker så kör jag kanske ett par rundor till men matar in snälla 1RM's för att snarare underhålla än gå framåt.

Tiden går så fruktansvärt fort och helt plötsligt kommer det att vara mars Förstå ångesten om jag springer det där jävla milloppet och tangerar tiden eller persar marginellt, att på två år knappt ha förbättrat sig. Tror verkligen inte på sub 40 men typ 40:30 är nog vad som krävs för att jag ska känna "det här gjorde jag bra". Jag är LÅNGT ifrån detta just nu.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 12:21   #4868
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Det slog mig också härom dagen att mars är snart. Tänkte att det inte ens är 8 veckor dit, men sen såg jag att Varvetmilen är sista helgen i mars så det är ca 10 veckor. Kommer ändå gå fort dit så dags för mig att steppa upp.

Hittade ett program som skapar ett schema för att klara Varvetmilen på sub 40 den 29 mars med start idag. Fan, skulle man ta och göra ett seriöst försök att följa det kanske. Ser ändå ut att vara tyyyyyp så jag tänker mig att jag skulle tränat, men här får man en lite större kick i röven av att faktiskt ha allt nedskrivet: https://www.jogg.se/Program/Program.aspx?id=27 (fyll i Varvetmilen 29 mars samt slutdatum 29 mars). Skulle givetvis skita i den "styrka" de skriver, samt förmodligen skyffla runt passen lite efter vad som passar.

Ska du springa Varvetmilen på Mantorp eller Bråvalla?
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik

Senast redigerad av pepplez den 2020-01-07 klockan 12:23.
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 13:12   #4869
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Det slog mig också härom dagen att mars är snart. Tänkte att det inte ens är 8 veckor dit, men sen såg jag att Varvetmilen är sista helgen i mars så det är ca 10 veckor. Kommer ändå gå fort dit så dags för mig att steppa upp.

Hittade ett program som skapar ett schema för att klara Varvetmilen på sub 40 den 29 mars med start idag. Fan, skulle man ta och göra ett seriöst försök att följa det kanske. Ser ändå ut att vara tyyyyyp så jag tänker mig att jag skulle tränat, men här får man en lite större kick i röven av att faktiskt ha allt nedskrivet: https://www.jogg.se/Program/Program.aspx?id=27 (fyll i Varvetmilen 29 mars samt slutdatum 29 mars). Skulle givetvis skita i den "styrka" de skriver, samt förmodligen skyffla runt passen lite efter vad som passar.

Ska du springa Varvetmilen på Mantorp eller Bråvalla?
Precis, vad är tio veckor liksom? Ingenting. På 20 kvalitetspass ska du ta dig dit du vill vara förutsatt att man kör två sådana per vecka. Man har inte råd att återkommande tänka "äh, denna vecka får det räcka med ett snabbt pass" utan ska det bli något av miltiden så måste det börjas nu.

Det där programmet var jag sugen på, mest för att få en grov bild av vad som behöver göras. Svenbanan gav det lite kritik för att det var så generellt men lär man sig avgöra vilket tempo som är lämpligt för respektive pass så är det nog ett fullgott schema. Det är väl till att börja med en miljon gånger bättre än att höfta på egen hand.

Jag valde dock att avstå från schemat då det viktigaste fortfarande är att springa mycket och långt och därmed funkar inte ett schema för mig. Får jag varje vecka till fyrahundringar/tusingar samt ett pass valfria intervaller/tempopass så är jag supernöjd.

Igår tillsammans med Ante så gick kanske de två-tre första intervallerna i 3:45, därefter i 3:50-4:00 p.g.a. att jag blev så trött. Blir ju lätt skeptisk till att man om två månader ska kunna hålla det tempot i tio km
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 13:25   #4870
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Glömde: jag lär springa i Mantorp. Främst för att jag tror att jag föredrar den banan.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 13:29   #4871
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Glömde: jag lär springa i Mantorp. Främst för att jag tror att jag föredrar den banan.
Ses då, då. Fan, nu blev jag nervös. Och jävligt taggad, blir ett hårt intervallpass ikväll.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 13:50   #4872
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Ses då, då. Fan, nu blev jag nervös. Och jävligt taggad, blir ett hårt intervallpass ikväll.
Haha. Jag blir nervös inför varje hårt intervallpass, önskar man hade mer av den där "äh, bara att göra det"-inställningen. Bygger på förhand upp passen som om det vore OS-final. Igår ville jag t.ex. ge upp efter sex intervaller men Ante manade på med "kom igen, det är nu det ger något!". Jag ville verkligen inte men tänkte "nån jävla gång ska det väl vara så här jobbigt" och sprangblundade mig igenom de två sista. Den typen av pass ser jag INTE fram emot

Det slog mig att det finns folk som frekvent tränar så här och jag insåg också vilken skyddad verkstad min vanliga träning är. Ett kvalitetspass kan för egen del ofta gå i ett raskt tempo men utan att man behöver hyperventilera. Det är inget som gör att man förtjänar progression på milen.

Kontenta: jag har aldrig tränat hårt, jag har bara tränat mycket. Och milen ger mig grav ångest, jag hatar den
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 14:00   #4873
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Jag slits mellan filosofierna ”man ska känna att man har lite kvar att ge” och ”kan man stå upp i duschen har man inte tagit i tillräckligt”. Graviterar till det förstnämnda varje gång. Härom veckan när jag körde 5x1 km i 3:40-3:45 var jag dock nära spyan på sista, men det var nog enda gången jag kört så hårt.
Ska försöka ta mig dit lite oftare.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 14:19   #4874
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Jag slits mellan filosofierna ”man ska känna att man har lite kvar att ge” och ”kan man stå upp i duschen har man inte tagit i tillräckligt”. Graviterar till det förstnämnda varje gång. Härom veckan när jag körde 5x1 km i 3:40-3:45 var jag dock nära spyan på sista, men det var nog enda gången jag kört så hårt.
Ska försöka ta mig dit lite oftare.
Jag slits inte mellan dom, jag är 100 % i den första filosofin När jag springer ett tempopass så ser jag nästan ansträngd andning som något negativt, då går det för fort. Kör jag en åtta så får det max kännas så sista två kilometerna typ. Då har jag utfört tempopasset som det ska utföras. Rent krasst är det dock säkert så att jag allt som oftast bör springa 5-10 sek/km snabbare. Detta är dock vanligtvis en insikt som jag är fine med då jag är intresserad av långlöpning, jag tycker liksom inte att jag har tränat fel och för slött. Men det blir ju smärtsamt uppenbart nu att man får ställa om och faktiskt ta i lite.

Du är hur som helst i förarsätet för att få den bästa tiden Jag känner mig i skrivande stund som en person som "alla" tror är grym på löpning men som i själva verkat enbart har tåliga ben. Hoppas ha vänt det när vi äntrar februari.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-08, 10:26   #4875
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Oavsett hur en vecka ser ut så ska två mil löpas på bandet, det är det viktigaste. Nyckeln för detta blir milpasset.
Det är lite B att redan dag två ändra upplägget men jag tror att jag går mer framåt av att köra det hårdaste intervallpasset tillsammans med någon. Så 1,5 mil på bandet får duga. Tar emot lite då det blir en sån liten procentuell del som löps på löpband men vet inte hur jag ska göra annars. En utfyllnadsfemma ger ju i princip ingenting, jag är inte sugen på tre snabba pass och jag är inte beredd att löpa milen två gånger varje vecka.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)