Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-21, 07:33   #4636
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Mitt marathon gick väldigt bra och jag plitade ned några rader om det i länken nedan. Det som jag är absolut mest nöjd med frånsett resultatet är att jag var så metodisk och genomförde loppet precis så som jag ville genomföra det. Detaljstuderar man det så gjorde jag knappast EXAKT som jag hade sagt på förhand men sett i större drag så gjorde jag det. Jag hade ett tempo som jag var bekväm i som jag nötte under mer eller mindre hela loppet med extremt jämna splittar. Mina 5K-splittar så ut så här: 23:36, 24:04, 23:33, 23:37, 23:58, 24:03, 24:46 och 25:13.

Jag var även extremt avslappnad. Samtidigt som jag var fokuserad och motiverad så jagade jag inte upp mig utan befann mig i stunden och var mjuk i axlarna vilket medförde att dessa inte blev stela, något som jag var orolig för på förhand.

Gelsen fungerade jättebra och jag var pigg rätt igenom hela loppet och min "spådom" om att loppet började på riktigt efter 30 km stämde väldigt bra då all löpning fram tills dess egentligen var transportlöpning. Efter 30 km höll jag ihop det hela på ett fint sätt och när jag gick i mål så kände jag inte att det hade funnits mycket tid att kapa.

3:23:30 blev tiden och jag är redan taggad på fler marathon framöver.

https://marcusringstrand.blogg.se/

Nu får jag hoppas att höften läker samman och blir bra för även om den inte hindrade mig i lördags så kändes den av under och efter loppet. Jävligt oklart vad det är. Ska försöka att vila från löpning tills på onsdag och få in mycket löpstyrka denna vecka.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 07:48   #4637
secce
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: falun
Inlägg: 325
Grymt jobbat, grattis får man säga! Bra tid också, hoppas nu återhämtningen går snabbt och smidigt
__________________
Journal: Bänkpress, Marklyft och Ultralöpning
secce är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 07:49   #4638
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Mitt marathon gick väldigt bra och jag plitade ned några rader om det i länken nedan. Det som jag är absolut mest nöjd med frånsett resultatet är att jag var så metodisk och genomförde loppet precis så som jag ville genomföra det. Detaljstuderar man det så gjorde jag knappast EXAKT som jag hade sagt på förhand men sett i större drag så gjorde jag det. Jag hade ett tempo som jag var bekväm i som jag nötte under mer eller mindre hela loppet med extremt jämna splittar. Mina 5K-splittar så ut så här: 23:36, 24:04, 23:33, 23:37, 23:58, 24:03, 24:46 och 25:13.

Jag var även extremt avslappnad. Samtidigt som jag var fokuserad och motiverad så jagade jag inte upp mig utan befann mig i stunden och var mjuk i axlarna vilket medförde att dessa inte blev stela, något som jag var orolig för på förhand.

Gelsen fungerade jättebra och jag var pigg rätt igenom hela loppet och min "spådom" om att loppet började på riktigt efter 30 km stämde väldigt bra då all löpning fram tills dess egentligen var transportlöpning. Efter 30 km höll jag ihop det hela på ett fint sätt och när jag gick i mål så kände jag inte att det hade funnits mycket tid att kapa.

3:23:30 blev tiden och jag är redan taggad på fler marathon framöver.

https://marcusringstrand.blogg.se/

Nu får jag hoppas att höften läker samman och blir bra för även om den inte hindrade mig i lördags så kändes den av under och efter loppet. Jävligt oklart vad det är. Ska försöka att vila från löpning tills på onsdag och få in mycket löpstyrka denna vecka.


Grattis, stark maradebut Så skön känsla (även om det förmodligen gjorde väldigt ont bitvis) när det flyter enligt plan.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 07:53   #4639
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Kul att du äntligen fick ut lite av det du byggt upp! Grattis!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 08:07   #4640
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av secce Visa inlägg
Grymt jobbat, grattis får man säga! Bra tid också, hoppas nu återhämtningen går snabbt och smidigt
Tack! Ja, den sämsta upptäckten som jag har gjort de senaste åren är ju att jag inte är oförstörbar Det här med höften skulle ju i värsta fall kunna bli en långdragen historia även om vi håller tummarna för att det bara är en småsak.

Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Grattis, stark maradebut Så skön känsla (även om det förmodligen gjorde väldigt ont bitvis) när det flyter enligt plan.
Tack! Det var tungt mot slutet men annars gick det förvånansvärt lätt. Det är svårt för mig att veta hur ett marathon "ska" kännas i.o.m. att det var min debut

Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Kul att du äntligen fick ut lite av det du byggt upp! Grattis!
Ja, fruktansvärt jävla skönt. Det är väl Varvetmilen och detta lopp som tävlar om att ha gett mig mest tillfredsställelse
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 08:30   #4641
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Var i höften gör det ont och på vilket sätt? Stretchar du någonting?

Grattis till prestationen!
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 08:56   #4642
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Var i höften gör det ont och på vilket sätt? Stretchar du någonting?

Grattis till prestationen!
På vänstersidan, typ där höftkulan bör sitta. Strålar ut i skinkan samt i låret. Jag gör ingenting för det eftersom att jag inte vet vad jag bör göra. Har du tips på någon stretch för höften?

Tack så mycket!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 09:34   #4643
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Hittade resultatsidan! Jag får det till 490 startande och 446 st som gick i mål. Min totala placering blev 160. 69 pers sprang under tre h så det var uppenbarligen ganska hög nivå på startfältet Vinnaren gick i mål på 2:31:47.

Min officiella tid blev 3:23:45 så jag hade visst lite fel. Tänkte att jag kunde dra av 10-15 sek från det jag fick på klockan då jag startade den innan vi passerade startlinjen och pausade den 10-20 m efter mållinjen. Skitsamma.

Det fanns ganska mycket roligt på resultatsidan. Man ser ganska tydligt att jag var jämn i mitt tempo medan folk droppade av ju längre loppet led.

__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 09:37   #4644
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Här är resultatsidan.



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 09:47   #4645
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack! Det var tungt mot slutet men annars gick det förvånansvärt lätt. Det är svårt för mig att veta hur ett marathon "ska" kännas i.o.m. att det var min debut
Ja, du har ju gjort värre lopp kan man säga. Hur det "ska" kännas är nog svårt att förmedla men man inte ska så för hårt så att man inte orkar hålla hyfsat jämn fart. Sedan bör man nog även vara jävligt trött Men i och med att man ändå springer såpass långt över tröskeln så bör ju stora delar av loppet vara bekvämt. Du har ju gjort andra typer av lopp där du hållit på längre, så historier från folk där maran är det absolut längsta de sprungit blir lite missvisande.

Jag har ju bara två maror att jämföra med så jag har, så jag har förmodligen en hel del rutin att hämta. Där den andra gick bättre och den kombinerade känslan av att benen ÄRköttfärs men man kan ändå hålla tempot och man är på väg att göra ett bra lopp är jävligt svårslagen.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 10:04   #4646
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Ja, du har ju gjort värre lopp kan man säga. Hur det "ska" kännas är nog svårt att förmedla men man inte ska så för hårt så att man inte orkar hålla hyfsat jämn fart. Sedan bör man nog även vara jävligt trött Men i och med att man ändå springer såpass långt över tröskeln så bör ju stora delar av loppet vara bekvämt. Du har ju gjort andra typer av lopp där du hållit på längre, så historier från folk där maran är det absolut längsta de sprungit blir lite missvisande.

Jag har ju bara två maror att jämföra med så jag har, så jag har förmodligen en hel del rutin att hämta. Där den andra gick bättre och den kombinerade känslan av att benen ÄRköttfärs men man kan ändå hålla tempot och man är på väg att göra ett bra lopp är jävligt svårslagen.
Ja, det jag menade med min kommentar var att jag gissar att en mara känns annorlunda för dig jämfört med för mig. Är jag fel ute där? Jag tänker att ditt högre tempo gör att du blir trött på ett annat sätt. Men du har rätt i att jag inte kan jämföra min känsla med gemene marathon-debutants. Folk springer generellt inte fem mil per vecka

Ja, men exakt den känslan hade jag. Att jag inte skriver "jo, men det gjorde riktigt ont sista fem km" är för att jag är så extremt självkritisk Istället för att kategorisera den slitenhet jag kände sista fem som "riktigt ont" så börjar jag istället fundera på exakt hur ont jag hade, om det gills som "riktigt ont" och om det i en teoretisk värld hade gått att springa 20 sek snabbare. Så fungerar jag, på gott och ont. Jag var hur som helst jävligt sliten sista biten och att det var tufft att ö.h.t. klämma ut kilometrar på sub fem min under avslutningen säger väl det mesta.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 12:40   #4647
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
På vänstersidan, typ där höftkulan bör sitta. Strålar ut i skinkan samt i låret. Jag gör ingenting för det eftersom att jag inte vet vad jag bör göra. Har du tips på någon stretch för höften?

Tack så mycket!
I vilket rörelsemoment smärtar det till? Om det är i lyftet av knäleden i stegrörelse så skulle jag spontant säga att det låter som psoas. Besvärlig muskel. Testa detta:



Du vill känna att det sträcker i höftböjaren som ansluter till det bakre benet. Det är samma muskel som sedan vrider sig ut över höftkulan och fäster in under ländryggsmusklerna, så även om det inte är ljumsk-området som smärtar så är en stretch av det området ett mjukgörande av den muskel som strular (om jag har rätt).

Tycker du att det känns "spot-on" kan du börja med lite mjukgörande av lägre ryggen. Tänk ryggskottsrehab. Psoas fäster i quadratus lumborum där så du kommer djupare i stretch av psoas om du mjukgör ländryggen först.

Gunga inte i stretchen utan håll det statiskt 20-40sek per rep och gå inte djupare än att du kan behålla en kontrollerad andning (inga skarpa inhaleringar osv).
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 12:45   #4648
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
I vilket rörelsemoment smärtar det till? Om det är i lyftet av knäleden i stegrörelse så skulle jag spontant säga att det låter som psoas. Besvärlig muskel. Testa detta:



Du vill känna att det sträcker i höftböjaren som ansluter till det bakre benet. Det är samma muskel som sedan vrider sig ut över höftkulan och fäster in under ländryggsmusklerna, så även om det inte är ljumsk-området som smärtar så är en stretch av det området ett mjukgörande av den muskel som strular (om jag har rätt).

Tycker du att det känns "spot-on" kan du börja med lite mjukgörande av lägre ryggen. Tänk ryggskottsrehab. Psoas fäster i quadratus lumborum där så du kommer djupare i stretch av psoas om du mjukgör ländryggen först.

Gunga inte i stretchen utan håll det statiskt 20-40sek per rep och gå inte djupare än att du kan behålla en kontrollerad andning (inga skarpa inhaleringar osv).
Tack! Jag tror att det känns som mest när jag sätter ned foten och rätar ut benet. Det går liksom från höften ut i skinkan. Ingen smärta som sagt, bara stelhet.

Jag får googla på lite olika stretchar för höften/röven när jag kommer hem.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 15:31   #4649
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Idag har det gått tre dygn sedan målgång och jag känner mig faktiskt helt återhämtad. Har pratat med min kompis om mina höftbekymmer och de verkar lyckligtvis inte vara samma som hans. Han har känt direkt smärta och att det är själva lyftandet av benet som är problemet - jag har ju snarare tvärtom(ingen smärta, bara stelhet och att det känns av när jag rätar ut benet). Väljer att tro(hoppas) att mitt bekymmer inte är något allvarligt sådant och att lite stretch ska göra susen. Imorgon går jag igång med löpningen igen.

Nu ställs siktet in på Tweed Valley Ultra där jag egentligen bara ska försöka få in så mycket bra träning som möjligt innan loppet. Efter detta vet jag inte riktigt vad jag ska göra, en ev. Varvetmil är först i slutet av mars. I samma stund som jag gick i mål i lördags så blev jag sugen på att springa marathon igen så det är lite prioritet. Finns en ännu enformigare mara på Stockholm Stadion där man springer 28(!) varv på en bana i januari. Det skulle ju kunna vara något. Gissar att den lär vara mer eller mindre helt platt.

http://www.ultrasweden.se/Arbetsrum/...thonStockholm/

Jag bör hur som helst ha något i kalendern i januari eller februari. Tror inte att motivationen blir något problem utan lopp i sikte men det känns ju mer inspirerande att träna om man vet vad man tränar för. Till den där maran skulle ju ett mål kunna vara 4:45- eller 4:40-tempo. Ett annat alternativ är att leta upp något utomlands.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 19:19   #4650
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
22/10

Knäböj
120x5
125x5
130x1

Lårcurl
3 set

Bänkpress
82,5x10
82,5x10
82,5x10
82,5x10

Bra böj! Långsamt på väg uppåt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)