Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-21, 04:06   #7426
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
skräpigaste skiten jag sett. 4,5 i betyg på imdb speglar missnöjet.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 06:33   #7427
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Jag förstod inte varför Tyrion inte var omnämnd i boken? Vad var det för bok?

Vad tror ni händer med Drogo?
Det var nån militärhistoria över de senaste hundra åren eller nåt. Det var den boken ärkemaestern höll på att skriva i Oldtown, och som Samwell tyckte hade en så träig titel och att den borde ha ett mer poetiskt namn.

Han var väl inte omnämnd eftersom han inte var överkucku över nåt hus, och inte militär härförare. Hans claim to fame var ju den där kedjan i Blackwater Bay och att han ledde trupperna när Sandor fegade ur, men det har ju alla glömt bort hela tiden.

Det har väl varit ett stående skämt att hans insats aldrig skulle bli bortglömd av de som var där enligt vad Varys sade till honom då han ju fick noll cred för att man stod emot Stannis attack, trots att Kings Landing nästan säkert skulle ha fallit om det inte var för honom. Men Tywin tog all cred och Tyrion blev ännu mer paria än han var tidigare.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 06:36   #7428
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Btw en fråga om Arya. Skulle hon bli Noone nu eller vart tog hennes resa vägen? Har lite dåligt minne från allt det med hennes träning osv. Kan någon förklara?

Och vad hände med draken?
Nej, hon skrotade ju hela den där dödsgudsdyrkan när hon drog från Braavos. Det var väl säsong 6 som avslutades med att hon tog ihjäl den där tjejen som försökte döda henne, och satte hennes ansikte i "House of faces". Sista som hände var att Jaquen sade att nu var hon äntligen redo att bli Noone, och då svarade hon att "Nej, jag heter Arya Stark och nu ska jag åka till Västerås". Sen tog hon några ansikten med sig och åkte tillbaka och slaktade hela klanen Frey som betlaning för "The red wedding" (vilket var första scenen i förra säsongen).

Jag tror (hoppas) han släpade med sig Daenarys till nån magisk grotta i norr där hon får ligga nedfrusen i eoners eoner och bli isdrottning när hela historien återupprepar sig om tusen år, och alla återigen glömt bort White Walkers och kallar dem grumpkins och snarks igen.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 06:37   #7429
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg


IMDB_betyg för varje avsnitt :')
Säsong 6 och 7 höll betydligt lägre kvalitet än de tidigare säsongerna, så att de har bättre betyg gör ju att man inte kan lita på denna alls. Men det är ju känt sedan länge att betygen på imdb är ett skämt och bara följer hype.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 06:40   #7430
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Alltså jag hade kunnat köpa större delen av storyn under säsongen och även slutet (möjligen bortsett Brans kröning då han ju tidigare knappt kunnat kommunicera med människor). Men allt är så hastigt och kasst utfört att det känns tämligen värdelöst. Så många saker i sista avsnittet som lämnar en sur eftersmak, som exempelvis Bran som nu plötsligt verkar kunna kommunicera med människor runt sig, vilket han knappast kan sägas ha gjort tidigare. Så många individuella val under säsongens gång känns inte ens nästan troliga med tanke på hur de karaktärerna agerat tidigare och ja det känns inte förankrat i berättelsen i stort.

Jag tycker fortfarande att det är en av de bästa TV-serier som någonsin gjorts, innan denna säsong var den en solklar etta men tyvärr är den inte det längre.

Jag förstår bara inte hur dom kunde göra det här så hafsigt, stressat och med så lite respekt till den serie som har varit under större delen av ett decennium.
Jag håller i princip med.

Dock tror jag inte alls man gjort det hastigt och hafsigt. Till att börja med har man inte tillgång till de fantastiska böckerna längre. Om inte annat så är GoT ett lysande exempel på hur viktigt det är med väldigt mycket och detaljerat material att ösa ur ifall man vill skapa en levande värld som bakgrund till berättelsen. De har kunnat använda det materialet i de tidigare säsongerna (vilket är anledningen till att de är så fantastiska) men nu har de bara en punktlista med element i handlingen från GRRM, och så måste de försöka skapa denna magi själva. Det är inte förvånade att de inte lyckas få ens i närheten av samma känsla som man fått i de tidigare säsongerna.

Tänk hur "bra" en uppföljare till LotR skulle kunna bli. Det är väl bara att låta nån annan skriva en fjärde bok om härskarringen där vi får veta vad som hände sen.

Mitt största problem med säsong 8 är att det varit lite väl många grejer som "sytts ihop". Alla som öht träffats i tidigare säsonger har ju fått träffas igen ochgör bokslut. Kändes lite väl tillrättalagt.

Jag tycker egentligen inte denna säsong var jättemycket sämre än de två senaste, som varit rätt mycket upp och ned. Jag gillade slutet, men tycker att flera av de tidigare avsnitten egentligen varit rätt händelsefattiga och mer som en transportsträcka. Men med tanke på att man ju inte haft så mycket material att jobba med kan man ju förstå detta också. Risken är ju att det blivit ännu sämre ifall de fabulerat helt vilt själva och skapat en massa förklaringar till Night King och Azor Ahai och alla galna grejer som det fantiserats om under årens lopp.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 06:40   #7431
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Om Jon är Commander of the Night's Watch samt ffa med den pilska Tormund som hans wingman så finns ju chansen att reglerna ändras förr eller senare. Annars verkar ju förvisso Jon ganska bekväm med att vara konstant moloken, så det kanske kvittar.
Jag tolkade det som att hela handlingen gått full cirkel och att man nu är tillbaka i samma situation man var flera tusen år tidigare då man byggd muren första gången. Vem vet var Drogon bar iväg med Daenarys. Kanske han släpade henne norrut och att hon kommer bli den nya nattdrottningen. Så nu behöver man bemanna Nights Watch igen och förhindra att det kommer några gastar söderut. Det är väl bara Bran som skulle kunna veta om detta stämmer eller inte. Men han visste väl inte var draken blev av.

Under de kommande århundradena kommer man mer och mer glömma bort "The Last Battle" och det kommer bara bli nåt som "Old Nan" berättar om för småbarnen, och Nights Watch kommer mer gå ut på att hindra vildlingarna från att plundra bönder i The Gift.

Detta, samt att Daenarys skulle visa sig vara total psykopat och verkligen gå in för att döda hela mänskligheten (som när hon "befriade" folket i Kings Landing från Cersei) tyckte jag det verkligen var upplagt för när poletten slutligen trillade ner för Tyrion och Jon angående Danys lämplighet. Dvs det vore coolt om hon verkligen blev "dödsdrottningen" redan innan hon blev mördad, och att hon verkligen ville gå in för att utplåna allt liv, och att det var enda sättet att "break the wheel".

Nu tänker jag fortfarande tro att det finns en möjilghet att hon i alla fall ligger i en glaciär nånstans och bidar sin tid. Men jag tycker man missade ett kanonläge i handlingen där.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 06:41   #7432
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Galet bra. Det blev bättre hela tiden.

Watch as Game Of Thrones creator Dan Weiss, Tom Morello of Audioslave/Rage Against The Machine, Scott Ian of Anthrax, Nuno Bettencourt of Extreme, Brad Paisley, and Game Of Thrones composer Ramin Djawadi shred on the all-new Sigil Collection Guitars from The Fender Custom Shop.


Bästa på hela säsongen!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 06:45   #7433
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Asså den här serien har ju varit skitdålig hur länge som helst, folk har bara varit för investerade för att inse det tills nu när serien tog slut och man känner dig blåst på konfettin. Länge sen de lämnade GRRM-nivå för att sänka sig till Xena-spektrumet.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 06:56   #7434
galtasar
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 26
S8 fick mig inte intresserad öht, synd!

Ingen som reagerade på han som började dra ett gladiator speech med "reverberate" osv men blev snabbt nedskjuten av Sansa
galtasar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 07:04   #7435
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 618
Vilket anticlimax. Avsnittet var bra till och med dess att Jon dräpte henne. Man satt på nålar spänd av förväntan och undrade vad som skulle hända härnäst. Då hoppar de helt plötsligt till en lång och meningslös epilog som bara kändes som en stor besvikelse. Det här är bland det sämsta serieslut jag sett i hela mitt liv faktiskt.

Jag tycker också att serien började tappa någon gång mitt i, kan inte minnas säkert men tror det var efter säsong 5 som det kändes som att kvalitén på handlingen inte var lika hög som den varit hittills. Mot slutet kändes allt sämre.

En del av mig undrar om seriens växande popularitet påverkade produktionen till det sämre mot slutet.

Läser gärna böckerna om han skriver klart sviten innan han dör.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 07:10   #7436
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Nog för att den gått utför tidigare, framförallt säsong sju men säsong åtta var ju verkligt bedrövlig, även jämfört med säsong 7. Tror aldrig jag varit med om liknande tapp i kvalité i någon serie jag sett tidigare.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 07:16   #7437
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag skrev för ett par sidor sedan att Brand skulle bli kung och Jon skulle till Nights Watch. Men ni missade mig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 07:23   #7438
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Vilket anticlimax. Avsnittet var bra till och med dess att Jon dräpte henne. Man satt på nålar spänd av förväntan och undrade vad som skulle hända härnäst. Då hoppar de helt plötsligt till en lång och meningslös epilog som bara kändes som en stor besvikelse. Det här är bland det sämsta serieslut jag sett i hela mitt liv faktiskt.

Jag tycker också att serien började tappa någon gång mitt i, kan inte minnas säkert men tror det var efter säsong 5 som det kändes som att kvalitén på handlingen inte var lika hög som den varit hittills. Mot slutet kändes allt sämre.

En del av mig undrar om seriens växande popularitet påverkade produktionen till det sämre mot slutet.

Läser gärna böckerna om han skriver klart sviten innan han dör.
Ja, det var väl från och med säsong 6 som böckerna började ta slut. Bara vissa delar av handlingen fanns i bokform. Så inte oväntat att det började dippa.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 08:16   #7439
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Ganska bra slut ändå. Tror det blir kanon i böckerna där allt kommer vara genomarbetat.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 08:33   #7440
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Sista avsnittet var ett sömnpiller utan like. Totalt ointressant.

Jag lider lite med manusförfattarna. Dom hade ju onekligen velat avsluta det på ett episkt sätt som gick till historien som det bästa någonsin. Och istället blev det total pannkaka av allting och folk hatar dem på internetforum. Säkert inte jätteroligt att vara dem nu.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)