Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-04-26, 08:05   #31
luderlasse
Registered User
 
luderlasses avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 974
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Bullshit.

I hemvärnet så får man ersättning för förlorad inkomst, milersättning och även betalt för klarat avtal. Till detta får man betalt för utbildning i form av instruktörs lön. Som ligger just nu på 130kr timmen med extra ob kväll och helg.

Så om man är intresserad och vill ha det som hobby, så får man ersättning för den tiden man lägger.
Ja vissa positioner i hemvärnet är rimligt betalda, men om du också räknar in att du förväntas försvara Sverige mot väpnat angrepp i kraftigt underläge så ser ekvationen inte lika rolig ut.

Jag har inget emot försvarsengagemang, jag har inget emot värnplikt, har deltagit i båda. Men så låg prioritet som försvaret idag har och så mycket tid och engagemang den enskilde förväntas lägga kontra den lön som betalas tillbaka så vill jag hävda att det är ett missgynsamt beslut att delta.

(skall tillägga att jag har haft väldigt kul i försvarsmakten, god kamratskap, kul att skjuta kulsputa, grg, köra fordon osv, Skulle med facit i hand inte göra om det)
luderlasse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 17:35   #32
Malko96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av luderlasse Visa inlägg
Mitt tips är att skita i det, det är en privatekonomisk katastrof att göra lumpen. De kompenserar delvis för utebliven inkomst med muckbidrag, men blir du sedan krigsplacerad och får åka på repövningar(kul när man är 20-25) kanske inte lika kul när du är 35 och har barn och du är en av de få som av staten tvingas ut å leka krig i skogen medan dina civila vänner tjänar pengar på dagarna och tar igen sig på kvällarna.

Skulle sedan krig inträffa så får du förmånen att åka och försvara Sverige med hjälp att utdaterad militärutrustning mot en modern ryss, grannarna tar barnen till Norge.

Det är en sak att försvara Sverige om försvaret hade varit någorlunda modernt, men just nu känns det som CM punk vs Alistar Ubereem
Diggar referensen mellan CM Punk och Ubereem men för mig personligen så är jag okej med allt det du skrev.
Jag har alltid drömt om att vara en soldat och jag vill inte fortsätta gå runt på ett kontor o tänka "hmm jag borde fan ha gjort GMU, vem vet, de kanske hade passat mig eller inte, jag gav det ett försök i alla fall".
Och skulle det vara så att nåt händer mig när jag utomlands t.ex så är jag okej med det också. Då dör/skadas jag när jag gör något jag älskar.
Jag förstår din poäng dock!

Senast redigerad av Malko96 den 2019-04-26 klockan 17:37.
Malko96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 17:42   #33
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Känner i allafall minst 5 personer som varit på FN tjänst. Ingen av de ångrar att de åkte.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-27, 08:24   #34
luderlasse
Registered User
 
luderlasses avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 974
Citat:
Ursprungligen postat av Malko96 Visa inlägg
Diggar referensen mellan CM Punk och Ubereem men för mig personligen så är jag okej med allt det du skrev.
Jag har alltid drömt om att vara en soldat och jag vill inte fortsätta gå runt på ett kontor o tänka "hmm jag borde fan ha gjort GMU, vem vet, de kanske hade passat mig eller inte, jag gav det ett försök i alla fall".
Och skulle det vara så att nåt händer mig när jag utomlands t.ex så är jag okej med det också. Då dör/skadas jag när jag gör något jag älskar.
Jag förstår din poäng dock!
Ja men då har du iaf tänkt över allt, man vill inte dö utan att skjuta kulspruta! lycka till!
luderlasse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-29, 09:36   #35
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Känner i allafall minst 5 personer som varit på FN tjänst. Ingen av de ångrar att de åkte.
De gånger jag träffat FN folk har de suttit på någon kulle i t-shirt eventuellt delat ut lite godis till barn, är ju betald semester nästan

Det är tråkigt att Sverige inte har en aktiv roll där de faktiskt använder den träning och utrustning de väl utvecklar, förutom vissa specialförband.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 08:55   #36
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Citat:
Ursprungligen postat av Malko96 Visa inlägg
@Bärsärk @hugok
Hur fungerar IQ-testet och hur länge pratar man med psykologen?
Tack för info!
Som någon nämnde är IQ-testerna ungefär som IQ-tester generellt är. Någon del för språkförståelse, någon för ens förmåga att se mönster och en annan för ens rumsuppfattning t ex. Psykologintervjun kan vara allt från 30-120 minuter skulle jag säga. Min tog väldigt lång tid men var ganska trevlig. Vissa känner sig väldigt trängda.
Citat:
Ursprungligen postat av Malko96 Visa inlägg
Grym IG förresten hugok!
Man tackar.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-19, 02:30   #37
Malko96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 26
Har börjat gymma igen och kör ett eget 6 dagars-program:
Starting Strength: Mån, Ons & Fre.
Cardio: Tis, Tors & Lör. Körde på löpband i början men har bytt till ergometercykel nu när det är 3 veckor kvar tills testet.

Försökte kopiera själva testet med att höja mina watts för varje 75:e sek och klarade minst nivå 6 båda gångerna. Dags att fortsätta cykla så min kropp blir van med "mjölksyran" och sen är vi där!

Ang kroppsvikten så ligger jag på 84 kg men ska börja deffa så jag ligger på under 80kg iaf. Kommer hjälpa mycket med tanke på watts/kg i testet.

Tack för all tips och info!!!
Malko96 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)