Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-06-28, 09:45   #13261
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Det är nog mer fel på McAfee än på tptest :p
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-28, 10:58   #13262
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh Visa inlägg
Gissar att du har kopplat bort ev. router mellan datorn och modem/nätverksuttag? Jag är inte särskilt påläst vad gäller throughput och hur(om) det diffar uppströms/nedströms, men jag kan tänka mig att någon slags NAT-filtrering skulle kunna slå hårdare mot inkommande trafik än utgående.
Japp, kabeln går rakt in i "väggen".
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-02, 06:35   #13263
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Jag har under en längre tid få dessa resultat. Någon som har en aning om hur det kommer sig? Blir samma testresultat på Speedtest.net





[IMG]http://oi58.tinypic.com/2vlkx83.jpg[/]



Det fuskas mycket i bredbandsbranschen. Har du fiber till koppar konverter i bostaden eller koppar in i bostaden direkt? Kolla alla böjar på inkommande kabel. Får inte vara mer än en snudosa i böjradie.



Kolla även så du har cat6 kablar för vissa firmor snålar och installerar med cat5 trotts gigabitinstallationer.



Be sedan din leverantör skicka .vfl filen på just din kontrollmätning när dom installerade fibern och eventuella nätverksuttag. Eller vilket format form dom nu mätt i. Så ska jag kolla dom.



Ibland brukar tekniker kontrollmäta grannens lina ifall dom inte orkar rätta till fel och spara som ditt resultat så det kan ändå vara fel på din inkommande kabel. Men testa direkt i väggen med cat6 patch med olika datorer sen kontaktar du dom och begär felsökning och kontrollmätning ifall dom inte hittar felet.

Annars kan du få låna utrustning av mig ifall der tar för lång tid för lwverantören
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-02, 07:01   #13264
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Om det varit kablarna hade dom väl inte fungerat uppströms heller?
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-02, 07:43   #13265
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Det fuskas mycket i bredbandsbranschen. Har du fiber till koppar konverter i bostaden eller koppar in i bostaden direkt? Kolla alla böjar på inkommande kabel. Får inte vara mer än en snudosa i böjradie.

Kolla även så du har cat6 kablar för vissa firmor snålar och installerar med cat5 trotts gigabitinstallationer.

Be sedan din leverantör skicka .vfl filen på just din kontrollmätning när dom installerade fibern och eventuella nätverksuttag. Eller vilket format form dom nu mätt i. Så ska jag kolla dom.

Ibland brukar tekniker kontrollmäta grannens lina ifall dom inte orkar rätta till fel och spara som ditt resultat så det kan ändå vara fel på din inkommande kabel. Men testa direkt i väggen med cat6 patch med olika datorer sen kontaktar du dom och begär felsökning och kontrollmätning ifall dom inte hittar felet.

Annars kan du få låna utrustning av mig ifall der tar för lång tid för lwverantören
Tack för input och hjälp! Men som sagt uppströms funkar och jag har uppmätt maxfart tidigare. Så det är någon dipp just nu.

Jag kommer dock säga upp 1000/1000 då jag faktiskt inte har så jäkla bråttom. 100/100 räcker väldigt långt för mina behov.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-02, 07:49   #13266
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Tack för input och hjälp! Men som sagt uppströms funkar och jag har uppmätt maxfart tidigare. Så det är någon dipp just nu.

Jag kommer dock säga upp 1000/1000 då jag faktiskt inte har så jäkla bråttom. 100/100 räcker väldigt långt för mina behov.
Det fyller ett mycket viktigt behov!



Dat feel when no 1000/1000
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-02, 07:53   #13267
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Det första din ISP kommer be dig testa är en annan dator samt en annan nätverkskabel direkt i väggen. Ingen idé att ringa förrän du gjort det. Alternativt testa din dator i en annan 1000/1000 lina och se om det fungerar bättre.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-02, 08:22   #13268
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Det fyller ett mycket viktigt behov!



Dat feel when no 1000/1000
Lol. Jag postade faktiskt speedtestet (där jag uppnådde 1000/1000) på ett amerikanskt forum. En del trodde jag hade photoshoppat bilden och jag fick till och med ett arg pm skickat till mig på Xbox Live eftersom jag inte svarade på de anklagelser jag fått på det forumet. På svenskar verkar det inte riktigt heller funka eftersom det är vardagsmat här.


Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Det första din ISP kommer be dig testa är en annan dator samt en annan nätverkskabel direkt i väggen. Ingen idé att ringa förrän du gjort det. Alternativt testa din dator i en annan 1000/1000 lina och se om det fungerar bättre.
Tack för tipsen.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-02, 08:41   #13269
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Om det varit kablarna hade dom väl inte fungerat uppströms heller?


Ifall det är tvåfibersystem, en in och en ut kan det bero på kabeln. Men annars nja, kör dom in på en våglängd och ut på en annan våglängd kan böj på fibern skapa detta problem också men det brukar mest visa sig i paketförluster. Tror dock inte det är vanligt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-02, 21:45   #13270
pbiddy
Registered User
 
pbiddys avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 420
Tja,

Skulle behöva hjälp att förstå vad jag har gjort för att, till slut, fixa mitt internetproblem. Eller ja, jag vet vad jag har gjort, men inte vad det innebär...

Problem
Vi skaffade fiber (100/10) från Comhem när vi flyttade till ny lägenhet (tidigare var det koaxial, 25/1). Problemet startade direkt och när datorn har varit avstängd mer än ett par timmar och jag startar den igen så fungerar inte internet.

Kopplingen
Från fiberuttaget i väggen går kabeln till en "mediabox" (vi är anslutna till Göteborgs statsnät) som är installerad i lägenheten och sen vidare till routern från Comhem för att sen gå med sladd till min dator. Wifi-uppkopplingen fungerar dock alltid klockrent och är aldrig några problem att använda.

"Network and Sharing Center" säger att jag har internetåtkomst men jag kommer inte in på någon hemsida. När jag pingar valfri hemsida så får jag en packet loss på 50-100%. Att releasa/renewa IP-adressen hjälpte inte. Det tar 2-5 minuter att komma in på routerns inställningssida...

Jag har provat med tre olika TP-sladdar, min dator, en laptop, fått en helt ny router av Comhem och slutligen kopplat förbi "mediaboxen" och direkt till routern (detta fungerade inte alls). Ingenting löste problemet och efter åtskilliga samtal till Comhem så började jag tröttna.

Fullösning
Till slut hittade jag en work-around på problemet genom att:
  1. Starta datorn
  2. Inse att internet inte fungerade (1/20 så fungerade det konstigt nog)
  3. Byta port i routern på den kabel som går till min dator
  4. Stänga av datorn (inte starta om) och sen sätta på den igen
Då funkade det oftast, ibland fick jag upprepa proceduren flera gånger.

Lite mindre fullösning
Detta var gött tröttsamt i längden och jag började Google runt som en dåre. Eftersom wifi-uppkopplingen fungerade klockrent förutsatte jag nästan att det var min dator det var fel på (även om det inte fungerade på laptopen jag testade med heller).

Provade att installera om nätverkskortet, flusha DNS:en, köra nåt "netsh int ip reset resetlog.txt"-kommando men inget hjälpte tills jag, efter mycket om och men, hittade en lösning:

Köra en .bat-fil med följande innehåll:
netsh interface set interface "Local Area Connection" DISABLED
netsh interface set interface "Local Area Connection" ENABLED

Då funkar det direkt! Jag fattar att den inaktiverar nätverkskortet (?) på något sätt men vad mer i detalj händer?

Många tack för hjälp med detta!
pbiddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-02, 22:01   #13271
Morrris
Jag har klamydia
 
Morrriss avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 4 670
Till att börja med: Funkar det att köra nån annan dator trådat? Låter som ditt nätverkskort krånglar.
__________________
Anteckningar från ett Källarhål

Blev medlem på Kolozzeum och allt jag fick av Piranha var den här förbannade klamydian.
Morrris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-03, 09:42   #13272
Dezen
Sillmjölke
 
Dezens avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 571
Trots att jag har spenderat en del tid med att nöta kommandon i Linux så klarar jag inte av ett simpelt test, jag kan verkligen inte komma på vad jag gör fel.
Någon som är duktig och vill hjälpa till? Behöver nog bara hjälp med att se vad jag gör fel, så ska jag nog klara av resten sen.



Den andra rutan är för eventuell flagga.
Dezen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-03, 10:52   #13273
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av pbiddy Visa inlägg
Provade att installera om nätverkskortet, flusha DNS:en, köra nåt "netsh int ip reset resetlog.txt"-kommando men inget hjälpte tills jag, efter mycket om och men, hittade en lösning:

Köra en .bat-fil med följande innehåll:
netsh interface set interface "Local Area Connection" DISABLED
netsh interface set interface "Local Area Connection" ENABLED
Är det verkligen en router från ComHem, eller är det bara ett "modem"? D vs har den en routerfunktion (NAT)? Vad får du för ip-adress när det fungerar? Kanske blir en konflikt med ip-adresserna, att de helt enkelt tar slut. Därav min fråga om ni verkligen har en router. Om så är fallet så är ip-adresserna inte problemet eftersom en router ger tillgång till 254(?)st interna ip-adresser.

Batfilen ser bara ut som ett enklare sätt att högerklicka på nätverksanslutningen och "inaktivera" och sen "aktivera" igen, det vill säga förnya ip-adressen.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-03, 11:59   #13274
Morrris
Jag har klamydia
 
Morrriss avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 4 670
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Är det verkligen en router från ComHem, eller är det bara ett "modem"?

Han skriver att WiFi-delen på Comhems box funkar utmärkt. Torde väl vara en router då?
__________________
Anteckningar från ett Källarhål

Blev medlem på Kolozzeum och allt jag fick av Piranha var den här förbannade klamydian.
Morrris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-03, 17:08   #13275
pbiddy
Registered User
 
pbiddys avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 420
Citat:
Ursprungligen postat av Morrris Visa inlägg
Till att börja med: Funkar det att köra nån annan dator trådat? Låter som ditt nätverkskort krånglar.
Provade bara med en annan dator, en laptop, och där var det samma problem. Testade dock bara en gång så det skulle kunna vara något tillfälligt som inte berodde på samma sak.
pbiddy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)