Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-17, 15:59   #1
wessmen
It's on now!
 
wessmens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 271
Låg ämnesomsättning? Felräkningar? Glykogen? - rant

Hej.

Har plockat upp karriären igen och tanken var att jag skulle dieta ner mig ordentligt för att för en gång skull ”leanbulka” resten av livet och behålla <10% kroppsfett men vågen säger att det går åt helvete. Jag har ett par dieter i bagaget men då var jag modell större, men då har jag utan problem tappat 10kg per gång. Jag har alltid varit snabb med att förespråka kcal in - kcal ut så detta är pinsamt.

Frågan är helt enkelt om min ämnesomsättning är låg (kommer kolla blodvärden/hormoner) eller om det är en rad händelser som leder fram till detta. Jag har naturligt en ”låg” kroppstemp på 36.2, smalfet och sover dåligt/för lite men det ska ju ”bara” försämra kvalitén på en viktnedgång.

Jag är man, 180cm och vägde 88.2kg INNAN jag satte fötterna på gymmet igen. Nu vägde jag 88.2kg två mornar i rad men jag har tränat i 6-7 veckor och börjat med kreatin sedan starten. Under tiden har jag pendlat mellan 87.2kg till 90.2kg i morgonvikt.

Jag har ett ”aktivt” arbete utan mycket fysiska ansträngningar. Ungefär 10k steg om dagen på arbetet och vid dagsslutet runt 12-14k + PPL split 5-6 dagar i veckan.

Polar M400 ”ljuger” ihop att jag förbrukar 2800-3200kcal om dagen, men stegen stämmer +-500 mot appen i telefonen.

Jag har definitivt gjort ökningar på gymmet inom samma repsintervall. Tex hantelpress från 22.5kg till 30kg, latsdrag från 65kg till 77.5kg osv.

Kosten under dagtid när jag jobbar är slavisk och utan undantag. Jag kan detaljera men i runda slängar -

500kcal frukost - 2 ägg, 150g kvarg, 80g ”energibröd”, 30g 10% mjukost
500kcal lunch - 300g kvarg 50g fruktmusli
300kcal shake - 300ml lättmjölk 40g whey

På kvällen så äter jag ett större mål på mellan 6-800kcal och är jag sugen blir det lite proteinglass på max 150kcal. Målen är tex kyckling/sötpotatis, lax/potatis, hamburgare, taco. Alla livsmedel räknade i detalj och filade på så inga glömda kalorier i form av creme fraishe, dressingar eller liknande. Snålar med stekfett och oljan för livsmedel i ugn räknas. Fokuserar på protein för att landa på 170-180g.

Detta blir i runda slängar 2-2300kcal om dagen vilket skulle motsvara mitt BMR x 1.2, så jag borde väl snarare rasa i vikt?

Har rundat av detta uppåt och inkl 3 sockerbitar och mjölkskvättar till kaffet.

Helgerna är lika strikta, allt räknas och här ligger jag närmre/strax över balans och EN måltid i veckan får jag fria tyglar till att äta snabbmat.

Nu börjar jag bli lite desperat för vikten måste ändå neråt till slut, det är många kilon som ska av för att det ska bli bra och då känns det för tråkigt att det inte hänt någonting.

Kan detta verkligen förklaras genom kreatinintag, ökad glykogeninlagring och ökad muskelmassa eller är jag någon form av unikum/nedreglerad metabolism? Ångrar att jag tog startvikt innan jag började för jag saknade en egen våg hemma, men ändå.

Jag vill helst inte anlita någon utanför för jag inbillar mig att då skulle jag snabbt få äta mer..?

- /rant
wessmen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-17, 16:56   #2
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Jag tror det är en kombination av detta

Citat:
kreatinintag, ökad glykogeninlagring och ökad muskelmassa
och detta

Citat:
Helgerna ligger jag närmre/strax över balans och EN måltid i veckan får jag fria tyglar till att äta snabbmat.
och att du kanske inte förbukar så många kcal som du tror eller din app säger.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-17, 17:15   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Vet inte, men testa att sänka kalorierna, säg, 300 ytterligare och se vad som händer.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-17, 18:09   #4
wessmen
It's on now!
 
wessmens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 271
Nä, jag tycker ju de höga siffrorna känns alldeles för höga.

Om man tar 2200 som ska vara sedetary/vaken och lägger på 400/10k steg, lite bonuslyft på arbetet ger 100 till. Det känns rimligare att täcka upp ~3.5-4kg med de andra variablerna.

Sänka lite och nöta på helt enkelt, vet dock inte vilka kolhydrater jag ska plocka bort, mer kvarg och ägg lockar dock inte riktigt.
wessmen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-17, 18:45   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av wessmen Visa inlägg
Nä, jag tycker ju de höga siffrorna känns alldeles för höga.

Om man tar 2200 som ska vara sedetary/vaken och lägger på 400/10k steg, lite bonuslyft på arbetet ger 100 till. Det känns rimligare att täcka upp ~3.5-4kg med de andra variablerna.

Sänka lite och nöta på helt enkelt, vet dock inte vilka kolhydrater jag ska plocka bort, mer kvarg och ägg lockar dock inte riktigt.
Jag hade prioriterat kolhydraterna som är efter träning. Prio två skulle jag ge de som kommer före träning, prio tre de man tar till frukost (baserat på info jag inbillar mig att jag snappat upp här och där).

Vet inte om du skrivit hur många vilodagar du tar, men om du är rädd att inte orka på gymmet så kan du ju behålla kaloriintaget på träningsdagar men sänka det på vilodagar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-18, 00:54   #6
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Jag har småtränat i tre veckor nu och har väl gått upp en 2 kg eller något.

Jag tror du utan problem kan öka 3 kg "muskelmassa" i form av vätska, glukogen, kreatin och protein på att du har börjat träna om du innan inte gjorde det. D.v.s. att du rent teoretiskt hade kunnat tappat 3 kg fett på 6 veckor utan att ha förändrat vikten. Å andra sidan ställer jag mig tvivlande på att man skulle tappa 3 kg fett på 6 veckor utan att förändra kroppsvikten =P - Så det är ju det då.

Men du borde ju ha koll på om du ser lite mer "uppblåst" ut i musklerna och om du har avfläskat dig lite?
Är ju om inte annat knepigare än att du nyper tag lite i fläsket vid sidan om naveln på vilket avstånd du nu väljer att vara konsekvent med och uppskattar eller mäter hur mycket du får tag i i millimeter alternativt lägger ett måttband runt midjan på samma ställe förslagsvis över naveln och sedan jämför från tid till annan. Minskar du i underhudsfett runt midjan eller minskar i midjemått lär det ju gå åt rätt håll oavsett vad vågen säger.

Jag har ju inte räknat på vad jag äter men jag hade ju normalt i.a.f. tänkt att jag nog åt närmare/drygt 2000 kcal utan att göra ett enda skit om dagarna. På lägre kroppsvikt. Nu kanske inte det stämmer men. Om dina 88 kg var någorlunda muskulösa och du tränade och rörde på dig som du säger känns det väl inte orimligt att dra 3500 kcal om dagen. Kan ju tycka 2200 borde räcka, fast det var ju det där med lite undantag från det också .. =P, annars hade det väl varit att prova 2000 då istället. Men är det inte bättre att skippa undantagen och köra på något mildare hela tiden istället?

Senast redigerad av Korvil den 2019-05-18 klockan 00:58.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 15:20   #7
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 710
Har du sätt någon ändring sen senaste gången du skrev?
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 07:20   #8
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
men om du är rädd att inte orka på gymmet så kan du ju behålla kaloriintaget på träningsdagar men sänka det på vilodagar.
Eller tvärtom. Skulle nog hellre äta mer på vilodagen för att maximera återhämtningen, samt "kaloristimulera" fram lite extra MPS även på vilodagar.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 08:01   #9
wessmen
It's on now!
 
wessmens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 271
Komiskt nog så noterade jag lägsta på EM samma dag, 87.3kg.

Åt min ”fuskmåltid” och vaknade 87.9kg på lördag törstig som fan. Efter det var det uppåt igen och noterade 89.5kg i måndags och idag är det 88.5kg igen.

Visst jag ökar varje vecka på gymmet men detta är sjukt frustrerande. Vill inte gärna nolla kolhydraterna för då blir det plågsamt väldigt fort. Ska jag ner mot 1500kcal så blir det gärna väldigt tråkigt med kyckling/grönsaker eller kvarg/ägg.

Undviker gärna rött kött i den mån jag kan då magsyran ballar ur vilket ger mig mycket sura uppstötningar.

Jag får bara inte ihop det om jag äter enligt BMR och det inte händer ett skit på vågen. Nåja, jag tog lite mått i början på förra veckan så jag kan följa upp midja, kärlekshandtag och lår.
wessmen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-23, 13:46   #10
ghettobird
Registered User
 
ghettobirds avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 28
ligger själv ganska lik dig i stats. och jag var tvungen att gå ner ända ner til 1800kcal/dag innan det började ske saker. ökade sen till 1900. så prova sänk 300kcal till 1 vecka eller 2.
ghettobird är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-23, 17:21   #11
wessmen
It's on now!
 
wessmens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 271
Citat:
Ursprungligen postat av ghettobird Visa inlägg
ligger själv ganska lik dig i stats. och jag var tvungen att gå ner ända ner til 1800kcal/dag innan det började ske saker. ökade sen till 1900. så prova sänk 300kcal till 1 vecka eller 2.
Tack för svar.

Har begränsat lite ytterligare och ligger ikväll på 88kg blank. Om jag inte saltar maten för mycket och veckans trend fortsätter så borde jag nå en lägre vikt imorgon men förra veckan noterade jag samma torsdag/fredag så vi får se.

Hade varit trevligt med lite utdelning nu faktiskt även om det såklart är roligt att öka på gymmet.
wessmen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-23, 18:02   #12
Zachpersson
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 129
Vågen är bara ett verktyg som inte bör användas ensamt, visst är den bra för att se förändringar etc. Men spegeln, bilder och vågen tillsammans är enligt mig de bästa att utgå ifrån, inte bara vågen. Sen som du säger är mätning av kroppstemperatur väldigt bra det också för att se eventuella förändringar där.

Hur länge var uppehållet från gymmet?
Äter du mer kolhydrater nu än tidigare?
Om man får fråga vart uppskattar du fettmassan ligger runt (%)?

En låg kroppstemperatur kan vara förknippat en långsammare ämnesomsättning, har du gjort testerna som du nämnde? För det skulle kunna vara en under produktion av sköld körtelhormonerna speciellt att konverteringen till T3 är låg. T4 produceras i sköldkörteln som sedan skickar inaktiva hormonet (T4) till levern för att omvandlas till det aktiva hormonet T3. Det är TSH (sköldkörtel stimulerande hormon) som kommer från hypofysen till din hjärna för att tala om vad sköldkörteln ska göra, därför är alla tre markörerna viktiga att testa.

Har du en hög TSH (ser man genom blodprov) innebär detta generellt sett att din sköldkörtel är långsam, utifrån erfarenheter av vad jag sett och läst brukar man vela ha en TSH nivå på under 2.0 mE/L.
__________________
Instagram: https://www.instagram.com/zachpersson/?hl=en

PM för hjälp med kost upplägg och/eller träning

Senast redigerad av Zachpersson den 2019-05-23 klockan 18:06.
Zachpersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-25, 06:13   #13
BigHunter
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 74
Du kanske äter för många måltider om dagen, eller så äter du mer än vad du förbrukar. "Proteinglass", "proteinchips", "proteinostbågar"... luras inte av namnet - allt det där är dåliga typer av mat.

Kanske du har ett för stelt vardagsjobb, för det räcker väl inte med ett styrkeräningspass och ett stillasittande vardagsjobb för att kunna äta 2400-3000 kcal och fortfarande gå ner i vikt.
BigHunter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 07:25   #14
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av BigHunter Visa inlägg
Du kanske äter för många måltider om dagen, eller så äter du mer än vad du förbrukar. "Proteinglass", "proteinchips", "proteinostbågar"... luras inte av namnet - allt det där är dåliga typer av mat.

Kanske du har ett för stelt vardagsjobb, för det räcker väl inte med ett styrkeräningspass och ett stillasittande vardagsjobb för att kunna äta 2400-3000 kcal och fortfarande gå ner i vikt.
Läste du de inledande inläggen om hur jobbet såg ut, hur kosten ser ut osv?
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 07:27   #15
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av wessmen Visa inlägg
Helgerna är lika strikta, allt räknas och här ligger jag närmre/strax över balans och EN måltid i veckan får jag fria tyglar till att äta snabbmat.


- /rant
Personligen skulle jag köra helgerna lika som vardagarna, dvs inte öka intaget, och skippa de fria tyglarna. Testa ett par veckor där alla dagar blir lika, så bör du se en bra nedåtgående trend. Jag spontangissar att det blir lite för mycket på helgerna.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)