Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-05-09, 14:25   #1
JimmyOlsson
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2017
Ort: Kristianstad
Inlägg: 31
Brutet lårben, vad nu?

Tänkte höra om andra varit med om samma sak och kanske har lite tips.
Så vi går rakt på sak, bröt mitt vänstra lårben under stretchning, yes ni läste rätt, stretchning. Detta var den 27/5.

Hade precis tränat klart ben och var mer eller mindre klar med stretchningen, hade 40 sekunder kvar att stretcha sätet och under dessa sekunder gick benet av.

Ambulansen fick hämta mig och på akuten pumpade de i mig diverse droger, gav mig ett par kryckor och bad mig gå hem. När jag då sa att jag inte kan röra benet alls frågade de mig om jag ville röntgas och det visade då att jag hade en spiralfraktur strax under mitten av benet.

Operation och allt gick bra och får lägga 100% belastning på benet, men ingen kan förklara hur detta kunde hända då det inte ska vara möjligt. Doktorn hade sagt att de inte såg några fel på benet, det var starkt så pass att de hade fått kämpa lite att få tillbaka det.

Nu är man varit hemma ett par dagar och har av sjukgymnast fått diverse övningar jag ska göra ett par ggr om dagen, vicka på tårna, lyfta benet, böja benet osv.

Vicka på tårna går bra, böja på benet går till 30 grader och lyfta på benet går om jag ger all kraft jag har.
Kanske värt att nämna att jag måste smörja in benet med liniment annars blir benet helt spänt och krampar. Fick svar att muskeln inte fick plats (kompartmentsyndrom?)

Jag ligger på kcal balans alt litet överskott där protein intaget ligger runt 2.5g /kg kv.
Sömnen är sådär, vaknar & somnar om flera ggr under natten så det blir aldrig någon direkt "bra" sömn och uppskattar att det blir run 5-7h i snitt.

Eftersom jag inte kan böja benet så är det soffläge, både liggandes och sittandes med benen raka, kastar även ibland upp dem på ryggstödet för att få dem över hjärthöjd när jag ligger ner.

Läktiden har de sagt ca 2 månader för benbrottet och upp till 1 år för de mjukadelarna

Finns det något annat jag kan tänka på eller kanske är värt att nämna?
Hittade en bild på stretchövningen jag körde och det är benet uppe på bänken som gick av.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Untitled12.jpg (30.0 KB, 0 visningar)
__________________
Instagram

Senast redigerad av JimmyOlsson den 2019-05-09 klockan 14:26.
JimmyOlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 14:42   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyOlsson Visa inlägg
Detta var den 27/5.
Det var nästan ett år sen. Menar du 27/4?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 15:01   #3
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 737
Ja vill man ge någon eller sig själv en spiralfraktur så är det ju precis så man ska göra så hårt man kan så det är ju inte så konstigt egentligen. Bara otur
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 15:13   #4
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Ja, det uppstår lätt ett ganska högt vridmoment när man vrider benet på det viset. Det händer ibland oerfarna armbrytare att de åker på samma typ av spiralfraktur på överarmsbenet.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 16:23   #5
JimmyOlsson
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2017
Ort: Kristianstad
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det var nästan ett år sen. Menar du 27/4?
My bad, menar så klart 27/4
__________________
Instagram
JimmyOlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 16:26   #6
JimmyOlsson
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2017
Ort: Kristianstad
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Ja vill man ge någon eller sig själv en spiralfraktur så är det ju precis så man ska göra så hårt man kan så det är ju inte så konstigt egentligen. Bara otur
Verkar inte bättre än ren otur, enligt mig själv la jag inte direkt någon tyngd på benet då jag var så pass stel.
__________________
Instagram
JimmyOlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 19:08   #7
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyOlsson Visa inlägg
Verkar inte bättre än ren otur, enligt mig själv la jag inte direkt någon tyngd på benet då jag var så pass stel.
Det behövs inte så mycket tyngd om benet är i precis rätt läge för att kraften ska översättas till ett vridmoment i lårbenet. Utan att kunna säskilt mycket om saken så skulle jag spontant döma ut det som en ganska korkad stretchposition. Det finns andra stretchpositioner som också stretchar ut höft och rumpa som inte skapar samma typ av vrid i lårbenet.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 20:41   #8
JimmyOlsson
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2017
Ort: Kristianstad
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Det behövs inte så mycket tyngd om benet är i precis rätt läge för att kraften ska översättas till ett vridmoment i lårbenet. Utan att kunna säskilt mycket om saken så skulle jag spontant döma ut det som en ganska korkad stretchposition. Det finns andra stretchpositioner som också stretchar ut höft och rumpa som inte skapar samma typ av vrid i lårbenet.
Fick övningen av en kiropraktor men ja, ibland får man lära sig den hårda vägen.
__________________
Instagram
JimmyOlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 13:03   #9
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Fan vad sjukt. Jag gör en liknande stretch, pigeon pose, flera gånger i veckan. Jag tänker att det borde bli samma belastning, blev lite rädd nu.

__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 00:28   #10
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Jag stretchar aldrig benen eller någonting längre genom att låta kroppen tynga ned lemmarna så de tvingas ut, helt värdelöst tycker jag att det är numera om man jämför med att låta benen vara i luften i stället, utan kanter och externa bändverktyg. TS stretch är ganska mild men ändå, bordet är där.

Musklerna svarar likesom tvärtom i protest nät man viktar ut dem, jat tycker det är mycket bättre att låta antagonister fra ut dem och kasnke i kombination med att låta exempelvis benens vikt i sig självt tynga ut dem.

Kanske en vägg om man ligger ned på något sätt, allt går att göra om man experimenterar lite. Men det är jag det, jag ärt inte förvånad, det kan bli ganske stora vrid/dra/tyngdkrafter som inte k'nns så mycket när man blir mer och mer van.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 03:01   #11
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Bortsett från att träna med full ROM då förstås men det är en annan sak, musklerna är med på det.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 22:52   #12
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 867
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Det behövs inte så mycket tyngd om benet är i precis rätt läge för att kraften ska översättas till ett vridmoment i lårbenet. Utan att kunna säskilt mycket om saken så skulle jag spontant döma ut det som en ganska korkad stretchposition. Det finns andra stretchpositioner som också stretchar ut höft och rumpa som inte skapar samma typ av vrid i lårbenet.
När du ska stretcha rotatorer så behöver du något som vrider lårbenet..

Det är en vedertagen stretchposition..

Sen kan man diskutera varför man stretchar, men att få en fraktur av att stretcha hör till ovanligheten. Detta fall med en femurfraktur bör räknas som en på miljonen.. Otur. Möjligen tidigare belastningar som försvagat benet och nu gick det av..
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 00:16   #13
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag fick en muskelbristning i rectus femoris (eller nån annan höftböjare) en gång då jag gjorde den där "couch stretchen". Jag tyckte det var rätt oturligt. Men det var ju inget jämfört med detta.

Den där "modifierade pigeon stretchen" på ett bord kör jag själv väldigt ofta (eftersom jag är på tok för ovig för att kunna göra den på golvet, och jag har då verkligen aldrig varit ens i närheten av att skada mig såvitt jag kunnat märka. Så att dömma ut den stretchen helt kategoriskt verkar hyfsat radikalt. Särskilt om man inte är väldigt påläst och har bra argument.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 01:11   #14
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
Fan vad sjukt. Jag gör en liknande stretch, pigeon pose, flera gånger i veckan. Jag tänker att det borde bli samma belastning, blev lite rädd nu.

När du gör den mot golvet istället för att bända mot ett bord tänker jag mig att det inte är lika illa. Golvet begränsar ju vridningen. Skulle du ta tag i foten och dra den uppåt så är det mer likt
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 08:48   #15
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
När du gör den mot golvet istället för att bända mot ett bord tänker jag mig att det inte är lika illa. Golvet begränsar ju vridningen. Skulle du ta tag i foten och dra den uppåt så är det mer likt
Hmm, jag tänker att det inte spelar roll hur långt man kan vrida, utan kraften man applicerar för att vrida borde kunna bli samma vart som helst under rörelsen. Är man stel så kommer man inte ner med knät i golvet, och får pressa lite för att komma dit.
__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)