Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-19, 23:17   #1
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Kost/diet läran för ungdomar?

Jag tävlar/tränar i en del racket sporter och vi vuxna tränar ofta med ungdomar så jag får en rätt bra inblick i hur träningarna går till och vad de kör för fys osv.

Något jag märker är att en del ungdomar som verkligen satsar på sporterna runt 12-16 års åldern får väldigt bra coaching för sporterna de kör specifikt. Men fysen är oftast bara baserad på fotarbete och ganska slapp kroppsviktträning. Detta för att många av tränarna själva är ganska otränade men kan såklart racket sporterna väldigt bra.

Kost tips och sånt är i princip icke existerande.

När jag själv var i den här åldern så var jag överviktig medans jag höll på med fotboll och när jag la av med fotboll så blev jag väldigt fet och enda tipsen jag fick av vuxna var att springa eller träna. Detta antar jag är såklart från okunskap och det som till slut fick mig att gå ner mina kilon var just king grubs deff guide när jag väl hittade den.

Här kommer väl det jag vill diskutera. Hur ser ni på att försöka tipsa 12-16 åringar om kost specifikt? För mig känns det som att det är ett ämne som inte riktigt får tas upp med ungdomar av någon anledning. Nu menar jag inte att peka ut en specifik person som är överviktig eller underviktig utan i grupp perspektiv försöka utbilda ungdomarna.

Jag känner själv att det är något jag skulle kunna hjälpa min klubb med pga min erfarenhet och vad jag lärt mig genom åren. Däremot har jag ingen dietist utbildning eller så. Och jag skulle misstänka att jag/klubben kan få en del skit från föräldrar om man börjar säga åt ungdomar hur de ska äta för att gå ner/upp i vikt?

Om jag kollar på en annan sport som brottning så verkar det standard att de pratar om sånt här för i princip alla ungdomar jag ser som håller på med brottning på hög nivå är väldigt stora och muskulösa.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 23:52   #2
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Är väl föräldrarna man skall prata med i så fall? Hur mycket mat köper/lagar 12-åringar?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-20, 00:17   #3
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Jag tror mer på att en ungdom kan påverka vad deras föräldrar köper/lagar för mat än att en förälder skulle sitta och lyssna på en tränare om hur deras barn borde käka.

Sen vet jag inte hur du var men när jag var 12-15 hade jag en del egna pengar och köpte godis/läsk konstant på raster osv.

12åringar kanske är i yngsta laget men jag tror garanterat att 14-16 åringar kan påverka en hel del själva när det kommer till vad de vill käka osv.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-20, 06:54   #4
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Jag tycker man ska vara väldigt försiktig med att försöka hjälpa barn/ungdomar i den åldern med kostråd. Det finns en liten men riktig risk att man bidrar till att skapa en ätstörning och det är helt enkelt inte värt det i min mening. Brottarna tävlar i viktklasser och är väldigt fysiskt krävande, hur det ser ut för just dem vet jag inte men gymnastiken har i perioder haft en rejäl hets framförallt på tjejer i låg ålder och det har inte alltid slutat bra.

För barnen jag tränar så händer det att både barn och föräldrar frågar om hjälp. Jag försöker hålla det på nivån att vanlig mat är bra, ät inte godis i veckorna och tänk på att barnen fortfarande växer.

Önskan att hjälpa både barnen och klubben känner jag ingen, det är bland roligaste och mest givande man kan göra. Vill du hjälpa så ge lite tips kring träningen istället. Jag försöker alltid slå ett slag för "knäkontroll".

https://utbildning.sisuidrottsbocker...g/knakontroll/

De kanske inte äter optimalt ur ett gymperspektiv men deras knän blir skadefriare i alla fall =)
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)