Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-06, 14:04   #181
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Media har blåst upp det här med agressivitet jävligt mycket. Såklart skrivs det ju alltid om nån jävel som lyckats klåpa sig ordentligt förståss men undrar inte alls att allmänheten fått bilden att alla är våldsamma. Läser man nån artikel om nån fitness/bb så är 90% av kommentarerna typ han använder aas!! Känns som att ämnet väcker starka känslor. Skulle vilja säga till alla att vakna, filmstjärnorna, idrottare, kändisar ja största delen av era idoler gör det.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-07, 07:50   #182
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Det går väl inte att testa. Det är väl så gott som omöjligt.
Det går absolut men kräver såklart resurser och pengar, något som inte finns idag när det kommer denna fråga. Men det är klart, uppfattar makthavare doping som ett ännu större samhällsproblem än man redan gör så kanske det kan förfinas.

Utan att vara oförskämt är jag tämligen övertygad om att hobbybrukare av steroider generellt sett har ett sämre genetiskt och miljömässigt bagage med sig in i många de studier som idag finns varför utfallet till viss del kan förklaras den vägen.

Citat:
Media har blåst upp det här med agressivitet jävligt mycket. Såklart skrivs det ju alltid om nån jävel som lyckats klåpa sig ordentligt förståss men undrar inte alls att allmänheten fått bilden att alla är våldsamma. Läser man nån artikel om nån fitness/bb så är 90% av kommentarerna typ han använder aas!! Känns som att ämnet väcker starka känslor. Skulle vilja säga till alla att vakna, filmstjärnorna, idrottare, kändisar ja största delen av era idoler gör det.
Det är väl den bieffekten som man läser mest av.

Ämnet är helt tabu och inte baserat på vetenskap i Sverige, därför blir debatten helt av banan. Det syns tydligt i hela etablissemanget som idrottsrörelsen med RF osv utgör. Man har sådan beröringsskräck att till och med helt ofarliga kosttillskott som beta-alanin, koffein osv utmålas som galna dopingmedel.

Kika på stollarna på Arne Ljungkvists initiativ "Pure for Sure". Nu verkar de ha tagit bort delar de mest galna materialet som fanns på hemsidan men det är ett typexempel på när något som absolut är lovvärt och bra, fullständigt kör i diket.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-07, 07:56   #183
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Vem utmålar koffein som "galet dopingpreparat"?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-07, 08:01   #184
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Vem utmålar koffein som "galet dopingpreparat"?
Det har nog lugnat sig en smula nu, men om man sa till någon att man tog koffeintabletter för 20 år sen så var de nästan redo att ringa polisen.
Apotekspersonalen var väldigt motvilliga till att sälja det iöht, samtidigt drack de säkert kopp efter kopp kaffe på fikarasterna.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-07, 08:12   #185
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
De exakta orden har inte använts, det var min egen vinkling.

Men de, PfS, hade i sitt material, som de nu rensat på hemsidan, bland annat idén att energidrycker och proteinpulver är doping. Nu borttaget. Det var ju Klyft, Samuelsson och massor med idrottare som stod bakom.

https://snpf.org/wp-content/uploads/...F_2-19_low.pdf
"Inte nog med att dessa preparat kan innehålla dopningsklassade substanser. Extrema kosttillskott kan även vara ett första hjälpmedel på väg mot ett mer renodlat dopande med steroider."
Nja, inte speciellt nyanserat.

Bra reportage från SR om RF och deras egna atleter som maxar med kosttillskott ljuger om användningen för att det skall vara svensk hellylle. Horribelt.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7249300

MVH
/Bruce

Senast redigerad av Bruce Banner den 2019-09-07 klockan 08:13.
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-07, 08:31   #186
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag har aldrig varit med om att någon apotekspersonal ens lyft på ett ögonbryn så jag köpt koffeintabletter. Knaprade dessa nästan som godis i gymnasiet (början på nittiotalet) eftersom jag var konstant trött.

Så länge jag kan minnas har det också ansetts vara helt okej att trycka i sig koffein mot slutet av löpartävlingar för att kunna klämma ur de sista krafterna.

Sen har det väl (och är väl kanske fortfarande) varit förbjudet att trycka i sig ohemula mängder koffein i samband med tävlingsidrott. Men att det skulle ha funnits nån allmänt utbredd uppfattning om att koffein skulle vara ett väldigt potent dopingpreparat känner jag verkligen inte igen.

Sen det där om att energidryck och proteinpulver skulle kunna innehålla dopingklassade preparat har i alla fall jag tolkat som en slags motreaktion på den där snyftvalsen som jag tycker man brukar höra från folk som dopat sig "det måste ha funnits rester av illegala preparat i mitt proteinpulver, eftersom jag inte tagit nåt medvetet".
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-07, 08:42   #187
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag har aldrig varit med om att någon apotekspersonal ens lyft på ett ögonbryn så jag köpt koffeintabletter. Knaprade dessa nästan som godis i gymnasiet (början på nittiotalet) eftersom jag var konstant trött.

Så länge jag kan minnas har det också ansetts vara helt okej att trycka i sig koffein mot slutet av löpartävlingar för att kunna klämma ur de sista krafterna.

Sen har det väl (och är väl kanske fortfarande) varit förbjudet att trycka i sig ohemula mängder koffein i samband med tävlingsidrott. Men att det skulle ha funnits nån allmänt utbredd uppfattning om att koffein skulle vara ett väldigt potent dopingpreparat känner jag verkligen inte igen.

Sen det där om att energidryck och proteinpulver skulle kunna innehålla dopingklassade preparat har i alla fall jag tolkat som en slags motreaktion på den där snyftvalsen som jag tycker man brukar höra från folk som dopat sig "det måste ha funnits rester av illegala preparat i mitt proteinpulver, eftersom jag inte tagit nåt medvetet".
Från och med januari – 04 har koffein tagits bort från dopinglistan. Anledningen är att koffein kan ha en prestationshöjande effekt redan vid koncentrationer på 4 mikrogram/ ml. I dopinglistan är det förbjudet med en koncentration av koffein på 12 mikrogram/ml urin.

När det gäller preparat så säger alla att de aldrig har tagit något medvetet. Men missbruket är utbrett i bland utövarna kanske är det inom Kroppskultur och CrossFit som preparaten förekommer mest ymnigt och legitimt av utövarna.

Fast samtidigt är Epo en god affär för många idag...
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2019-09-07 klockan 08:48.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-07, 08:45   #188
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Du har hängt för mycket på Kolozzeum tror jag.

Kolla vad övriga idrottssverige har för uppfattning om kosttillskott, än värre doping så tror jag du ser att kunskapen är helt obefintlig och man svingar hej vilt med felaktiga argument.

Det gör att debatten blir sned. Hur skall vi kunna ta RF på allvar om tex doping om de, medvetet eller inte, vilseleder folk som vill ha saklig och evidensbaserad info om kosttillskott istället för moralbaserat tyckande?

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-07, 08:49   #189
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Sen det där om att energidryck och proteinpulver skulle kunna innehålla dopingklassade preparat har i alla fall jag tolkat som en slags motreaktion på den där snyftvalsen som jag tycker man brukar höra från folk som dopat sig "det måste ha funnits rester av illegala preparat i mitt proteinpulver, eftersom jag inte tagit nåt medvetet".
Det är snarare en effekt av de undersökningar som gjorts och där man MEDVETET försökt hitta de mest obskyra PWO-produkterna på internet över hela välden och sedan testat innehållet i dessa.

Sedan skriver man att "oj, 40% innehåller doping". Ja, inte speciellt svårt om man aktivt letar efter skit. Slutsatsen bör vara, "letar man skit så hittar man det".

Köper man PWO på GG eller MMSports så skulle jag bli förvånad om 40% innehöll dopingklassade ämnen.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-07, 08:52   #190
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Från och med januari – 04 har koffein tagits bort från dopinglistan. Anledningen är att koffein kan ha en prestationshöjande effekt redan vid koncentrationer på 4 mikrogram/ ml. I dopinglistan är det förbjudet med en koncentration av koffein på 12 mikrogram/ml urin.

Man har konstaterat att koffein har en prestationshöjande effekt vid lägre koncentration än man tidigare trott?

Så då tar man bort det från dopinglistan?

Om nu detta stämmer borde väl det rimliga vara att man förbjuder koffein helt. Vad är det jag missförstår här?


Som jag förstått det så råder det väl inget tvivel om att koffein har en viss prestationshöjande effekt. Och att det räcker med typ 1 kopp kaffe för att man ska börja märka av dessa effekter. Det var väl känt redan på 80-talet. Att dricka cola eller kaffe mot slutet av långa löppass/tävlingar har iaf varit en grej så länge jag kan minnas.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-07, 08:54   #191
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Man har konstaterat att koffein har en prestationshöjande effekt vid lägre koncentration än man tidigare trott?

Så då tar man bort det från dopinglistan?

Om nu detta stämmer borde väl det rimliga vara att man förbjuder koffein helt. Vad är det jag missförstår här?


Som jag förstått det så råder det väl inget tvivel om att koffein har en viss prestationshöjande effekt. Och att det räcker med typ 1 kopp kaffe för att man ska börja märka av dessa effekter. Det var väl känt redan på 80-talet. Att dricka cola eller kaffe mot slutet av långa löppass/tävlingar har iaf varit en grej så länge jag kan minnas.
Jag tror att de har insett att koffein är det minsta problemet idag gällande preparat i bland idrottarna.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-07, 08:59   #192
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Jag tror att de har insett att koffein är det minsta problemet idag gällande preparat i bland idrottarna.
Ja, det stämmer ju såklart.

Tycker det var en lite konstig formulering bara. Eller kanske ett bakvänt sätt att resonera sig fram till detta.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-07, 09:05   #193
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Det är snarare en effekt av de undersökningar som gjorts och där man MEDVETET försökt hitta de mest obskyra PWO-produkterna på internet över hela välden och sedan testat innehållet i dessa.

Sedan skriver man att "oj, 40% innehåller doping". Ja, inte speciellt svårt om man aktivt letar efter skit. Slutsatsen bör vara, "letar man skit så hittar man det".

Köper man PWO på GG eller MMSports så skulle jag bli förvånad om 40% innehöll dopingklassade ämnen.

MVH
/Bruce
Men är inte grejen just att man varnar för att det kan finnas otillåtna substanser i vissa tillskott, och att man därför kan åka dit i ett test trots att man inte egentligen försökt dopa sig?

Dvs grejen är väl inte att man vill förbjuda tillskott för att det finns så mycket doping i dem.

Huruvida det finns nån typ av kvalitetssäkringsaspekt i detta vet jag inte. Men det borde ju vara ett lämpligt steg vidare. Dvs att man berättar vilka märken man inte hittat skit i.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-07, 10:03   #194
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Jag vet inte vad grejen är.

Skulle tro att grejen är att allt annat än gnet, mjölk och havregrynsgröt är onödigt, ”behövs inte” och därmed i princip doping.

Misstagsdoping är inte ett direkt sammhällsproblem men används som skrämseltaktik för att få folk att sluta med något man anser är moraliskt fel. Kanske.

/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-07, 10:11   #195
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Jag vet inte vad grejen är.

Skulle tro att grejen är att allt annat än gnet, mjölk och havregrynsgröt är onödigt, ”behövs inte” och därmed i princip doping.

Misstagsdoping är inte ett direkt sammhällsproblem men används som skrämseltaktik för att få folk att sluta med något man anser är moraliskt fel. Kanske.

/Bruce
Isåfall är det väl lika rimligt att tro (som jag gjorde i ett tidigare inlägg) att anledningen att man presenterar info om att det kan finnas doping i proteinpulver, är att dopade brukar ange misstagsdoping som anledning.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)