Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-23, 22:14   #7531
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Ska det vara så svårt att döma karaktärer efter vad de faktiskt gör snarare än vad de påstår vilja göra?
Det är väl det som är grejen. Hon rörde inte fluga om de inte förtjänade det.

Hennes bror behandlade henne som en slav. Pyat Pree fängslade henne. Kraznys mo Nakloz var slavägare. Alla städerna hon tar därefter görs under förevändning att hon friar slavarna. En avrättades för att han började mörda folk utan hennes tillåtelse. Dothraki-ledarna försökte döda henne. När hon kommer till Westeros så dödar hon Lannisters soldater. White Walkers och Night King behöver ingen motivering. Lord Varys konspirera mot henne.

Efter detta får hon psykbryt och slaktar en stad med kvinnor och barn.

Tanken är uppenbar men serien misslyckades fullständigt med genomförandet.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-23, 22:37   #7532
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Bättre än säsong 7 och 8.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-23, 22:48   #7533
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Grejen är väl att det har känts rätt rimligt att hon skulle kunna falla in på den här massmördarlinjen för att hon var så övertygad om att hon var god och att hon visste vad som var rätt och vad som var fel. Men det har ju också funnits en möjlighet att hon skulle svänga in på en mer godhjärtad väg. Vilket väl var vad Tyrion hoppats kunna hjälpa till med.

Problemet var väl snarast att de gav för lite bakbrund till varför hon valde den väg hon gjorde. För lite tid till "karaktärsutvecklingen" vilket gjorde att det verkade lite billigt. Men det hade verkat lika billigt ifall hon skulle ha följt Tyrios råd hux flux och inte mördat några civila och slängt Cersei i en fängelsehåla.

En sak som jag retat mig lite på är varför Daenarys har verkat hysa sådant agg mot Cersei. Såvitt jag kan minnas har det verkat som att hon haft en personlig grudge mot Cersei ända sedan hon var på andra sidan havet, fastän hon då rimligen aldrig ens hade träffat Cersei. Alla tvtittare har såklart vetat att Cersei var ett monster. Men Daenarys enda förstahandskälla till personlig info om Cersei var ju rimligen vad Tyrion berättade om hur manipulativ och elak hon var mot honom. Jag kanske har missat nåt som har gjort detta hat mer befogat. Men jag tycker det mest har känts som att de velat att Dany skulle ha samma känslor inför Cersei som tvtittarna.
Hon blev sviken av många. Missandei dog. Tyrion litade hon inte på, Varys förråde henne, 2 av drakarna / hennes barn var döda. Jag har inte svårt att förstå att hon blev som hon blev, men jag kan inte förneka att hon var knäpp för att omständigheter till stor del är vad som gjorde henne galen.
Cersei är hustrun till mannen som försökte döda Daenerys och är härskaren som sitter på *hennes* tron. Det verkar rätta gott och väl för att göra henne sur, det är hennes tron - ingen annan har där att göra. Förrädare ska dö. Hon har varit uttalad sen hon först introducerades med den linjen om jag inte missminner mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Det är väl det som är grejen. Hon rörde inte fluga om de inte förtjänade det.

Hennes bror behandlade henne som en slav. Pyat Pree fängslade henne. Kraznys mo Nakloz var slavägare. Alla städerna hon tar därefter görs under förevändning att hon friar slavarna. En avrättades för att han började mörda folk utan hennes tillåtelse. Dothraki-ledarna försökte döda henne. När hon kommer till Westeros så dödar hon Lannisters soldater. White Walkers och Night King behöver ingen motivering. Lord Varys konspirera mot henne.

Efter detta får hon psykbryt och slaktar en stad med kvinnor och barn.

Tanken är uppenbar men serien misslyckades fullständigt med genomförandet.
Det är skillnad på att avrätta folk och korsfästa dem eller bränna dem. Hon var brutal tidigt och fortsatte köra "my way or the highway".
Och Dothraki, hon ville mer eller mindre ena ett klanfolk för att de skulle utkämpa hennes krig åt henne på en annan kontinent, när ledarna inte vart sugna på att göra henne till härskare så dödade hon dem. Det är inte enbart så att de var bad guys och hon en oskyldig person som råkade bli ledare över Dothraki för att hon försvarade sig. Hon ville det och förväntade sig det.

En intressant karaktär iaf men jag har svårt att förstå varför folk låter henne komma undan med helt sjuka saker och ändå hävda att hon "vill väl".
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-23, 23:51   #7534
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Hon blev sviken av många. Missandei dog. Tyrion litade hon inte på, Varys förråde henne, 2 av drakarna / hennes barn var döda. Jag har inte svårt att förstå att hon blev som hon blev, men jag kan inte förneka att hon var knäpp för att omständigheter till stor del är vad som gjorde henne galen.

Jag har som jag också skrev inte heller svårt att se att hon blev som hon blev. Men jag tyckte att de hastade fram alla dessa grejer i sista säsongen, vilket gjorde att det kanske kändes lite krystat.

Cersei är hustrun till mannen som försökte döda Daenerys och är härskaren som sitter på *hennes* tron.

Detta är ju rimligtvis inget som får henne att "ta det personligt". Hon verkar ju ha haft inställningen att Cersei = Sauron.

Det verkar rätta gott och väl för att göra henne sur, det är hennes tron - ingen annan har där att göra.

Visst att hon vill ta tronen från Cersei. Men inget av det du skrev tycker jag förklarar varför hon skulle ha ett särskilt flammande hat mot just Cersei.

Förrädare ska dö. Hon har varit uttalad sen hon först introducerades med den linjen om jag inte missminner mig.

Hon kan ju inte rimligen tycka att Cersei är en förrädare, eller?
Se det fetade
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 07:53   #7535
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Hon har ju varit maktfullkomlig från första början. "Jag ska regera för det är min födslorätt, kosta vad det kosta vill".
Hon korsfäste människor levande och började sedan bränna människor levande, hon är ständigt misstänksam / paranoid mot sina rådgivare.
Hon har ju varit den mest självrättfärdigande karaktären i hela serien. Cersei må vara kanske mer egoistisk men den karaktären har iaf varit rak med att hon bara bryr sig om sig själv och sina barn.

Uff, blir nästan arg. Ska det vara så svårt att döma karaktärer efter vad de faktiskt gör snarare än vad de påstår vilja göra?
Hur kan man inte vara galen om man oberört ser på när någon häller smält metall över ens eget syskon - eller en annan människa över huvud taget? Yikes.
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Haha, håller faktiskt med. Tycker nog man sett flera tecken långt i förväg på vilken typ av människa hon var. Sen kanske man hoppades att hon skulle visa sig vara så god som hon påstod, eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
En intressant karaktär iaf men jag har svårt att förstå varför folk låter henne komma undan med helt sjuka saker och ändå hävda att hon "vill väl".
Det var absolut en av Danys features att gå från naiv liten flicka "som inte kunde räkna till 20" till att bli en brutal drottning. Men, jag tyckte inte att hon fram till S08E05 var mer hänsynslös än någon annan karaktär i serien. Hon var (tack och lov) inte lika mesig som Jon, men att gå ifrån att korsfästa slavägare till att bränna helt oskyldiga barn är ändå ett rejält stort glapp imho. Att hon blev galen var fullkomligt rimligt, men jag tycker att det hade kunnat göras bättre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 08:24   #7536
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Det var absolut en av Danys features att gå från naiv liten flicka "som inte kunde räkna till 20" till att bli en brutal drottning. Men, jag tyckte inte att hon fram till S08E05 var mer hänsynslös än någon annan karaktär i serien. Hon var (tack och lov) inte lika mesig som Jon, men att gå ifrån att korsfästa slavägare till att bränna helt oskyldiga barn är ändå ett rejält stort glapp imho. Att hon blev galen var fullkomligt rimligt, men jag tycker att det hade kunnat göras bättre.
Många av er koloiter verkar inte heller ha förstått att Varys förgiftade Dany (kanske föll svenska textningen bort?).

Gift är kvinnor och eunuckers vapen - visst ni att Varys var en eunuck?
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 08:34   #7537
Simon
>>---(knee)--->
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Luleå
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Många av er koloiter verkar inte heller ha förstått att Varys förgiftade Dany (kanske föll svenska textningen bort?).

Gift är kvinnor och eunuckers vapen - visst ni att Varys var en eunuck?
Varys försökte förgifta henne, men hon varken åt eller drack något. Så det är ju inte därför hon gick berserk.
Simon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 10:20   #7538
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Läser man på vanligt sätt så kan man ju bara läsa då man faktiskt kan ha boken framför sig. Det som är trevligt med talbok är att man kan ha den i öronen då man är ute och går en tvåtimmars prommenad eller då man kör bil etc.

Problemet är att ifall man har den igång då man går och lägger sig så kommer man ofelbart att somna med boken igång, och så blir man tvungen att ägna flera timmar åt att spola fram och tillbaka för att försöka hitta där man senast var vid medvetande. Kan vara jävligt lurigt. Speciellt om man inte rör på sig så mycket då man sover och vaknar morgonen efter med öronpropparna i och boken rullandes. Då snappar man ju upp ett och annat ord mitt i natten då man inte sover så djupt, och så blir man väldigt förvirrad. Det har faktiskt hänt ett par gånger.

Jag tror väl att jag kanske egentligen föredrar att läsa boken fysiskt, men just nu känner jag mig jävligt lat och då passar talbok bättre. Kanske att jag lånar nästa bok på bibblan och kör nåt slags parallellslalom mellan talboken och den fysiska boken...
Läs dom på engelska som jag gjorde...
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 10:23   #7539
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Uff, blir nästan arg. Ska det vara så svårt att döma karaktärer efter vad de faktiskt gör snarare än vad de påstår vilja göra?
Precis! Detta gäller särskilt politik. Mycket viktigt att se vad de gör inte vad de säger att de ska göra. Som S och terrorism/hedersvåld etc. Mycket prat men exakt noll konkreta åtgärder. Detta förstås för att inte reta upp sina kärnväljare...

Ooops ingen politik var det ja. Sorry!
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 10:25   #7540
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Simon Visa inlägg
Varys försökte förgifta henne, men hon varken åt eller drack något. Så det är ju inte därför hon gick berserk.
Precis, hon var hangry.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 10:57   #7541
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Simon Visa inlägg
Varys försökte förgifta henne, men hon varken åt eller drack något. Så det är ju inte därför hon gick berserk.
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Precis, hon var hangry.

Vet som sagt inte hur den svenska undertexten löd, men han sa åt sin fågel att försöka igen vid middagen (trots att Varys visste att han redan var död).
Giftet (som gör folk "galna") är dessutom inte nödvändigtvis singeldoserat.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 11:05   #7542
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Vet som sagt inte hur den svenska undertexten löd, men han sa åt sin fågel att försöka igen vid middagen (trots att Varys visste att han redan var död).
Giftet (som gör folk "galna") är dessutom inte nödvändigtvis singeldoserat.
Vore ju märkligt att Varys skulle göra henne galen för att stoppa vad han trodde kunde hända om hon blev det. Hade hon däremot dött Joffreystyle.....
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 11:07   #7543
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Finns inga bevis att Varys förgiftat Dany. Dessutom är kroppen bortförd av Drogon(i konspiration med Varys?) så någon obduktion kan inte göras för att ta reda på om det finn spår av gifter (eller sperma).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 11:09   #7544
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
IKEA reklam i Singapore

Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 11:12   #7545
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Finns inga bevis att Varys förgiftat Dany. Dessutom är kroppen bortförd av Drogon(i konspiration med Varys?) så någon obduktion kan inte göras för att ta reda på om det finn spår av gifter (eller sperma).
Om både Jon och Drogon dör kort tid efter att ha vidrört Dany kan vi starkt misstänka gift.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)