Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-05-11, 10:48   #31
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Blaine Visa inlägg
Trangia 27 ser ut som det kit vi tränade med i Natur & Friluftsliv på gymnasiet. Det borde jag kunna behärska. Slänga in lite soppor i det hela borde väl inte vara så svårt.
Testa hemma några gånger så klarar du det antagligen utan några som helst problem.

Citat:
Alla talar om vandringsleder, hur är det med att bara ge sig ut och improvisera? Det är lite så jag fungerar, att undersöka. Kanske inte är så säkert, men visst någon form av navigation och rutt ska det finnas innan.
Vanlig skog etc är inte alltid så lätta att gå i även om man är helt säker på hur man läser en karta så vandringslederna är en bra början
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-11, 11:13   #32
Arf Pingvin
Hårdrockare
 
Arf Pingvins avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 3 014
Nej usch. Inget sprithelvete. Jag har en sån här tror jag.



Sen har man nån gas från primus så ser det ut liknande


En lös kastrull kostar nästan inget mer behöver man sällan. Nån tunn foliegrej som vindskydd möjligen. Du ska väl inte ut i storm? Blåser det mycket så har man kanske en absid till tältet där man kan laga mat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av thezet
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-11, 11:27   #33
jflycore
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Kungsbacka
Inlägg: 3 275
Äntligen en sån här tråd!

Om någon saknar friluftslivet under vinterhalvåret och vill göra sin livs resa, och vandra/fiska osv, då kan jag rekommendera NZ.
Bla för alla trevliga människor som gärna hjälper en om det behövs.

Vandrat en del i sverige, runt Kiruna framförallt. Dock mer fokus på fisket än själva vandringen.
Även runt i Norge lite.

Möjigtvis att det blir en kajak-tur i Kiruna i år under 2 veckor.

Men jag har saknat ett riktigt bra kängor då jag använt vadarskor för flugfiske senaste åren, men funderar på att byta ut dom mot ett par riktigt bra kängor istället.
Någon som har några bra tips på ett par skor för max 2500 kr?
jflycore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-11, 11:28   #34
jflycore
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Kungsbacka
Inlägg: 3 275
Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin Visa inlägg
Nej usch. Inget sprithelvete. Jag har en sån här tror jag.



Sen har man nån gas från primus så ser det ut liknande


En lös kastrull kostar nästan inget mer behöver man sällan. Nån tunn foliegrej som vindskydd möjligen. Du ska väl inte ut i storm? Blåser det mycket så har man kanske en absid till tältet där man kan laga mat.
Har en liknande! Perfekt
jflycore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-11, 11:30   #35
KalleBalik
Drill Sergeant
 
KalleBaliks avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 113
Här är ett enkelt men funktionellt gaskök inkl kokkärl och stekpanna till ett vettigt pris. Har själv använt detta på många turer i både fjäll och skog och det fungerar utmärkt.

http://www.jula.se/catalog/fritid/fr...gaskok-769021/

KalleBalik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-11, 11:44   #36
Arf Pingvin
Hårdrockare
 
Arf Pingvins avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 3 014
Priset är svårt att argumentera mot men jag skulle verkligen rekommendera att man köper non stick teflonbelagda kastruller (inte från naturkompaniet nödvändigtvis)

http://www.naturkompaniet.se/trangia-kittel-25-1-75-non
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av thezet
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-11, 14:08   #37
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Den enda nackdelen med ett spritkök som jag ser det är att det är lite långsammare men jag har sällan bråttom när jag är ute. Till skillnad från toppmonterade kök så behöver man däremot inte ha med sig förankring i marken, extra vindskydd etc utan allt kommer i ett paket som är så enkelt att nästan vem som helst kan sköta det och det packas lätt undan. Priset är svårslaget om man vill komma billigt undan men ändå köpa bra grejer och i alla fall t27 väger inte så särskilt mycket om man efter ett tag bara väljer att ta med sig det man behöver.
Vill man sen gå vidare så köper man bara till gasolbrännaren och/eller köper en separat sådan t ex en toppmonterad. Jag har alla tre varianterna och minst en typ av kök ytterligare och ser fördelar och nackdelar med alla.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-11, 20:09   #38
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Jag slår ett slag för det vanliga spritköket.

Det är ju även möjligt att göra upp en lite stickeld i den botten ifall man måste improvisera.




jag tycker folk kan tipsa om annat material än kläder, som fort blir en tråkig materialsport.

Olika sätt att tända en eld, vilka är era favoriter?

Mina krav är att det ska vara lätt och fungera jämt, tändstål osv är såklart bra att ha, men använder det inte så länge det inte skulle bli krig.

Det jag skulle vilja ha är en rejält bra kvalitativ stormtändare med lång böjbar hals.

Alla jag köpt brukar fallera på påfyllnadsventilen ganska omgående och det stör mig något förbannat.

Sedan vore det kul att testa att ha med sig dessa små pilbågar och försöka äta något gott istället för ris och bärsoppor

http://www.goprimalnow.com/Compact_F.../cfsb-1-55.htm
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-11, 21:57   #39
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Blaine Visa inlägg
Har länge drömt om att ge mig ut på en vandring eller cykling och försvinna ett tag. Är inte så kunnig på tält och trangiakök. Finns det några enkla varianter av tält och trangiakök som passar utmärkt, gärna plånboksvänliga också?

Dessutom, vad bör man absolut ha med sig i packningen om man drar iväg en sväng? Vad är det för regler som gäller med tältning?
Citat:
Ursprungligen postat av Blaine Visa inlägg
Trangia 27 ser ut som det kit vi tränade med i Natur & Friluftsliv på gymnasiet. Det borde jag kunna behärska. Slänga in lite soppor i det hela borde väl inte vara så svårt.

Alla talar om vandringsleder, hur är det med att bara ge sig ut och improvisera? Det är lite så jag fungerar, att undersöka. Kanske inte är så säkert, men visst någon form av navigation och rutt ska det finnas innan. Och som sagt, går det att tälta överallt? Minns inte Allemansrätten.

https://www.naturvardsverket.se/Var-...ller/Taltning/
Känns lite luddig.
Använd metanol istället för T-röd i trangiat. Sotar mindre och det smakar inte apa om fingrarna hela dagen ifall du skulle slaska en droppe då du häller. Det kan vara lite svårare att se lågan (dvs svårare att se om man fått fyr eller ej). Jag föredrar sprit alla gånger. Låt bli att lägga på lilla locket för att kväva elden, annars smälter packningen och du har sprit i hela ryggan. Ställ en kastrull ovanpå och blås ut lågan istället, låt kallna lite innan du skruvar på locket på brännaren. Undvik att tappa bort den lilla "ta-mojen" eller handtaget mitt på kalfjället. Det är ett helvete att ta av en kastrull med kokande vatten utan denna, tro mig jag har försökt.

Köp inte en jävla massa dyra grejer bara för att du ska ut och knalla i naturen. Det kan du eventuellt göra ifall du blir totalt biten och är ute flera veckor varje år. Annars klarar du dig säkert med billigare grejer och/eller lite låneprylar kanske.

Ha inte för tung rygga. Ska du vara ute i c:a en vecka bör du inte komma över 20-25kg. Har du +30kg på ryggen kommer du lida i en vecka. Går du själv så kan du kanske få det lite tyngre än om ni är 2-3 pers som delar på tält/kök etc. men inte över 25kg tycker jag är nån höjdare.

Då jag gått i fjällen har jag haft gummistövlar med raggsockor som jag gått i större delen av tiden (dvs inte kängor). Då har jag gått mestadels där det inte funnits vandringsled. Fördelen med stövlar är ifall man ska plaska runt i myrmark och över en massa bäckar. Kängor har väl generellt sett bättre komfort (särskilt ifall man går på hårt/stenigt underlag) och kan ju även andas. Ska man vada över större bäckar (där vattnet når upp på låren) måste stövlarna av. Barfota är inget alternativ, så då får man också ha ett par joggingskor e.dyl med sig. Dessa kan man även vandra i om det råkar bli snustorrt och högsommar. På kvällen då man slagit upp tältet vill man gärna få av sig blöta stövlar (blir garanterat fuktiga av fotsvett) och då är jympadojor gött. Tevasandaler borde kunna funka lika bra. Vad du än väljer så lägg lite energi på att klura ut detta. Trivs inte dina fötter så kommer hela trippen bli miserabel.

Regnkläder och ett regnskydd att sätta på ryggan är ett måste. Tält (kupoltält är superenkelt att sätta upp själv men kan bli onödigt stort, dvs tungt, för en person), sovsäck (klarar den 0 gradigt så räcker detta för svensk sommar även i fjällen, bara att ta på sig en mössa) och liggunderlag behövs såklart.

Jag har gått uppe i fjällen i Padjelanta massor med gånger med billigast möjliga utrustning. Jeans och billiga värdelösa tubsockor och billigaste regnstället funkar bra.

Finns säkert mer att skriva men jag kommer inte på nåt direkt...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-11, 22:35   #40
Jawi
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemän Visa inlägg
Jag ska hugga Kebnekaise en sväng i sommar. Eller är det överskattat, finns det nåt bättre?
Ska mest samla intryck och sortera tankarna

Opti vore att inte se en själ på flera dagar, och då är väl inte keb rätt direkt...
Divadalen är ett fint alternativ om du vill uppleva vacker natur.
Jawi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-11, 22:46   #41
Exdiaq
Registered User
 
Exdiaqs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 5 211
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Olika sätt att tända en eld, vilka är era favoriter?
Bra lektyr, dock väldigt osammanhängande (inte läst hela). https://www.adlibris.com/se/bok/eld-...-9789127107502
__________________
Lennart, Sir.

Senast redigerad av Exdiaq den 2015-05-11 klockan 22:48.
Exdiaq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-11, 22:59   #42
Nordenator
:D
 
Nordenators avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 964
Jag köper inte riktigt det där med att plocka med saker man har hemma om man inte råkar ha bra saker för ändamålet till att börja med. Jag har testat vandra 11 mil i dåliga kläder, och det gör jag då aldrig igen. Dels har jag säkert gjort av med två kilo bara i väg av att dumpa dåliga kläder, men kläderna jag har nu torkar faktiskt också. Jeans, den där jackan man har liggandes och någon random t-shirt blir blöta - och de förblir blöta om det inte är soligt och fint så att de kan torka. Kläder tycker jag är riktigt viktigt, och jag ångrar då inte att jag slantat upp för bättre kläder.
__________________
Journal - 110 Bänk 150 Böj 195 Mark @ ~90 kilo svag
Nordenator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-11, 23:22   #43
Blaine
Barnmorska
 
Blaines avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 333
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Använd metanol istället för T-röd i trangiat. Sotar mindre och det smakar inte apa om fingrarna hela dagen ifall du skulle slaska en droppe då du häller. Det kan vara lite svårare att se lågan (dvs svårare att se om man fått fyr eller ej). Jag föredrar sprit alla gånger. Låt bli att lägga på lilla locket för att kväva elden, annars smälter packningen och du har sprit i hela ryggan. Ställ en kastrull ovanpå och blås ut lågan istället, låt kallna lite innan du skruvar på locket på brännaren. Undvik att tappa bort den lilla "ta-mojen" eller handtaget mitt på kalfjället. Det är ett helvete att ta av en kastrull med kokande vatten utan denna, tro mig jag har försökt.

Köp inte en jävla massa dyra grejer bara för att du ska ut och knalla i naturen. Det kan du eventuellt göra ifall du blir totalt biten och är ute flera veckor varje år. Annars klarar du dig säkert med billigare grejer och/eller lite låneprylar kanske.

Ha inte för tung rygga. Ska du vara ute i c:a en vecka bör du inte komma över 20-25kg. Har du +30kg på ryggen kommer du lida i en vecka. Går du själv så kan du kanske få det lite tyngre än om ni är 2-3 pers som delar på tält/kök etc. men inte över 25kg tycker jag är nån höjdare.

Då jag gått i fjällen har jag haft gummistövlar med raggsockor som jag gått i större delen av tiden (dvs inte kängor). Då har jag gått mestadels där det inte funnits vandringsled. Fördelen med stövlar är ifall man ska plaska runt i myrmark och över en massa bäckar. Kängor har väl generellt sett bättre komfort (särskilt ifall man går på hårt/stenigt underlag) och kan ju även andas. Ska man vada över större bäckar (där vattnet når upp på låren) måste stövlarna av. Barfota är inget alternativ, så då får man också ha ett par joggingskor e.dyl med sig. Dessa kan man även vandra i om det råkar bli snustorrt och högsommar. På kvällen då man slagit upp tältet vill man gärna få av sig blöta stövlar (blir garanterat fuktiga av fotsvett) och då är jympadojor gött. Tevasandaler borde kunna funka lika bra. Vad du än väljer så lägg lite energi på att klura ut detta. Trivs inte dina fötter så kommer hela trippen bli miserabel.

Regnkläder och ett regnskydd att sätta på ryggan är ett måste. Tält (kupoltält är superenkelt att sätta upp själv men kan bli onödigt stort, dvs tungt, för en person), sovsäck (klarar den 0 gradigt så räcker detta för svensk sommar även i fjällen, bara att ta på sig en mössa) och liggunderlag behövs såklart.

Jag har gått uppe i fjällen i Padjelanta massor med gånger med billigast möjliga utrustning. Jeans och billiga värdelösa tubsockor och billigaste regnstället funkar bra.

Finns säkert mer att skriva men jag kommer inte på nåt direkt...
Många trevliga och konkreta tips. Jag tar med mig dem på trippen som bär av i framtiden!
Blaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-11, 23:35   #44
Exdiaq
Registered User
 
Exdiaqs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 5 211
Metanol är inte det lättaste att få tag i, kör Tenol istället. Trangia-brännarna har ett litet extralock som går utmärkt att använda för att släcka lågan. Blåsa ut lågan rekommenderas ej. Bra kläder rekommenderas.
__________________
Lennart, Sir.
Exdiaq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-11, 23:37   #45
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Nordenator Visa inlägg
Jag köper inte riktigt det där med att plocka med saker man har hemma om man inte råkar ha bra saker för ändamålet till att börja med. Jag har testat vandra 11 mil i dåliga kläder, och det gör jag då aldrig igen. Dels har jag säkert gjort av med två kilo bara i väg av att dumpa dåliga kläder, men kläderna jag har nu torkar faktiskt också. Jeans, den där jackan man har liggandes och någon random t-shirt blir blöta - och de förblir blöta om det inte är soligt och fint så att de kan torka. Kläder tycker jag är riktigt viktigt, och jag ångrar då inte att jag slantat upp för bättre kläder.
Sätter man på sig regnkläder då det börjar regna, och tar av sig ifall det slutar så håller man sig någorlunda torr. Klart hi-tech kläder i många fall funkar bättre. Men det är definitivt inte ett måste.

Har man ingen friluftsutrustning öht så skulle jag i alla fall prioritera massor med grejer före goretexbrallor och jackor och andra svindyra kläder. Har man tio papp att bränna så är det väl bara att köra på, men annars kan man klara sig bra mycket billigare också.

Folk har ju klarat av att vara ute i naturen i alla tider, även då inte allt var i lättviktsmaterial. Det som funkade på sjuttio och åttiotalet funkar fortfarande även om det väger lite mer.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)