Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-03-14, 11:31   #1
dupa55
Guest
 
Inlägg: n/a
Post Gainers + Fettbrännade

Tjena kan man käka gainers och komplter detta med ett fettbrännade tillskott så att man gåt upp i musckel massa men blir av med fett ???
  Svara med citat
Gammal 2002-03-14, 11:37   #2
johan***
Guest
 
Inlägg: n/a
Arrow

Kaka, sluta nu. Det vore som att bromsa och gasa samtidigt när man kör bil. fettförbrännande tillskott funkar generellt bbäst när man redan ligger på låg Kcal nivå för att deffa.

Du KAN inte både ha och äta "kakan", antingen bantar du till sommaren eller så fortsätter du att träna och tar det lugnt. Du kan inte bygga muskler OCH gå ned i vikt. Det blir en ekvation med ett negativt resultat.
Det är inte svårare än:
Intag-Förbränning = (+)=vikttökning, (-)= viktminskning.
Det är inte svårare. Kosttillskott är inga miraleölmedel som smälter bort fett vare sig man sköter kosten eller inte.
  Svara med citat
Gammal 2002-03-14, 11:46   #3
gasoliner
pölsa å hackorv!
 
gasoliners avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Karlskoga
Inlägg: 1 207
Post

mycket bra skrivet Johan***! points coming up..
__________________
-- "monoruta" for life --
gasoliner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-14, 13:00   #4
Stålkrull
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2001
Ort: 08
Inlägg: 85
Post

Jag tror visst att man kan gå ner i vikt och samtidigt öka sin muskelmassa.

Om man har en positiv energiintag så kommer överskottet att bilda fett. Om man har ett för stort energiintag så kommer kroppen i första hand att använda kolhydrater som bränsle och lagra fettet för kommande behov. Observera att det är i första hand fett som bildar fett och i mycket liten omfattning kolhydrater och i stort sätt ingen fett bildas av proteiner. Om man fortsätter att öka energiintaget så kommer fettlagringen procentuellt att minska i förhållandet till energiintaget. Dvs att om man har legat länge på ”överintag” så kommer viktökningen att plana ut. Om man då minskar sitt energiintag men fortfarande är över sitt basala energibehov så finns det förutsättningar för att öka muskelmassan mha lämplig träning och kost.

Om man då minskar sitt energiintag kommer kroppen inte direkt att reagera utan fortsätter sitt ”slöseri” med fettlagring en tid framöver tills ny jämnvikt råder. Under denna tid kommer kroppen att förbränna energi på samma nivå som tidigare dvs mera än vad som tillförs, och ett utag av energi från fettcellerna kommer att ske vilket i sin tur medför fettminskning. Det behöver dock inte innebära en viktnedgång eftersom den ökade muskelmassan kan kompenserar fettminskningen.

Detta kan fortgå tills kroppen har vant sig vid sitt nya balanserade energiintag. En hastig minskning av energiintaget (snabbantning) medför en snabb omställning till det nya intaget och effekten uteblir ganska snart, ofta med en överkompensation och ökad fettlagring dvs viktuppgång.

Allt detta är givetvis en balansgång mellan energiintag, kostsammansättning och tajmning av intag och eventuellt kosttillskott.

Däremot tror jag inte på att det är möjligt att öka muskelmassan när man har ett energiintag under det basala energibehovet.

//Janne
Stålkrull är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-14, 13:23   #5
johan***
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Ja det stämmer, men kaka ligger knappast på den nivån att han har kunskaperna att tillgodogöra sig det rådet. Du kan ju öka muskelmassan samtidigt som du går upp i vikt och på så sätt procentuellt minsak fett% i kroppen. Men i kakas fall tror jag inte att han klara av att hålla kosten så pass sträng så att han klarar det.
  Svara med citat
Gammal 2002-03-14, 14:17   #6
Stålkrull
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2001
Ort: 08
Inlägg: 85
Post

> Johan***

Nu har jag läst de flesta inläggen här på forumet från de senaste dagarna och förstår ditt svar till kaka.

> kaka

När man är 16 år och inte fet så finns det bara ett råd om man vill öka i fettfri vikt. Glöm allt om tillskott, ät riktig mat i stora mängder och träna både styrka och kondition.

//Janne
Stålkrull är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-14, 20:31   #7
johan***
Guest
 
Inlägg: n/a
Talking

Tack stålkrull, det värmde
  Svara med citat
Gammal 2002-03-15, 10:56   #8
cral
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

det mest troliga är att om du motionerar samtidigt som du äter gainer kommer energin till motionen tas ifrån gainern med högt GI, och inte från kost med lågt GI och kroppsfett.

en sak i taget, efter bulk kommer deff,
acceptera att man kan bli lite fet på gainer men det deffar man senare.

edit: efter mer än 30min motion kommer kroppen att bränna fett, rätta mig om jag har fel, men om man då trycker i sig en gainer kommer bränneffekten avstanna då den har gainer i magen som den plockar av istället. Lite av ideen med en gainer lixom.

[ 15 Mars 2002: Inlägget har ändrats av: cral ]
  Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)