Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-28, 10:57   #46
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
(Hann inte editera)

Men okej, en MTB kanske är ett bättre val. Borde väl gå att få något vettigt för hyffsade pengar om man struntar i dämpare och sånt onödigt? Hur är det med växlar på mer seriösa cyklar? De flesta MTB;s jag sett brukar ju ha en sjuhelsikes massa växlar helt i onödan, vilket säkert kostar pengar.
En extra krans gör inte så stor skillnad i pris, och några alternativ till utanpåliggande system med tre kilngor fram på MTB finns inte. Du komer heller inte att kunna utnyttja alla utväxlingar om du vill bespara kedjan konstiga vinklar.

Ska du inte cykla i terräng, skippa dämparen. Om inte annat så är en stel gaffel mycket lättare. Satsa lite pengar på bromsar istället. För ett par tusenlappar som du sparar in på gaffel sitter skivbromsar som en välsydd keps. Så fort man ska syckla där det kan vara smutsigt, blött eller både och är fälgbromsar inte lika bra, iallafall inte lika länge eftersom de nöts ner på kortare tid än vad ett skatknull i luften tar att avverka.
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 11:40   #47
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Jag är ju egentligen ingen cyklist i ordets rätta bemärkelse....

Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
* Vilka grejer måste man ha 2007?
...och definitivt ingen "inne"-cyklist som vet vad man bör och inte bör ha i cykelvärlden. Mina egna inköpsplaner för året är i alla fall nya skor och pedaler (för att bekräfta tidigare nämnda faktum kan jag avslöja att hittills har haft SPD på min racer ), och eventuellt ett tempostyre (om jag skulle vinna på lotto, som jag aldrig spelar, kanske en tempohoj kan komma på tal).

Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
* Vad har du för cyklar?
En Columbus Pinta Xenon. När jag cyklar på grus/i skogen "fuskar" jag på familjens hybrid, en Merida Crossfire 8700, eftersom jag inte äger någon egen mtb. Just ja, jag har faktiskt en hederlig Crescent Holma med pakethållare och stänkskärmar också!
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
* Ska du köpa ny cykel, och i så fall vad?
Det var det där med lottovinst i så fall. Fast det är tveksamt om det ryms några fler cyklar i bodutrymmet ändå (för närvarande trängs där övriga familjemedlemmars tre Trek-racers och pappas Scott Tampico utöver mina tre cyklar).

Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
* Träningsmål?
Det enda renodlade cykelloppet jag har planerat är Siljan Runt, motionslopp på 16 mil som går i början av juni. Det är lite av en tradition som hela min familj brukar köra. Banan är vacker och stämningen trevlig - dessutom får man en sådan här fin liten dalahäst när man går i mål!
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
* Tävlingar? Med i klubb?
Jag är med i en triathlonklubb (Stockholm City Triathlon) och kommer förhoppningsvis att köra ett gäng triathlontävlingar. Distanserna i år blir de kortaste - Sprint och Olympisk - vilket innebär 2-4 mils cykling per tävling.

//Kristin
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 12:20   #48
JTH
Registered User
 
JTHs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 110
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Biltemas skoskydd säger du? Intressant!
Ja, alltså alla skoskydd slits som fasen (jag har testat flera), och "våra undersökningar visar att det då är bättre att köpa skoskydd för 99 kr (typ) än 499 kr"

Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Gick det smidigt att köpa cykeln från Tyskland? Hur mycket sparade du?
Det gick mycket smidigt! Det blev en Cicli B cross. Får man en Ultegracross i Sverige för under 15 000 - 16 000 kr?

Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Funderar också på Vättern i år. Jag är dock en ensamvarg så hela grejen med tusentals cyklister ger mig dåliga vibbar.
Ja, lite samma känsla (avsaknad på empiri) här... Men nyfiken på att testa...
__________________
The fun starts at; JTH:s 2007-deff
JTH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 12:22   #49
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Johan O Visa inlägg
Sen har jag ju min SantaCruz Vp-Free som synes på bilden.
Mycket fin cykel.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 12:23   #50
JTH
Registered User
 
JTHs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 110
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Då blir jag tyvärr tvungen att ringa snuten. Jag är cykelrättsaktivist.
Jag är cyklopat. Akta er.
__________________
The fun starts at; JTH:s 2007-deff
JTH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 12:25   #51
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av e150d Visa inlägg
Test cyklade den och sen slog jag till, sedan dess har min goe far adopterat cykeln och bytt istort sett allt utom ramen så nu har jag verkligen ingen koll vad det är för något.

Inte cyklat hjälmaren förut. däremot finnmarksturen har jag kört.

När brukar ni börja säsongens cykelträning ? Jag kör bara löpning nu men börjar bli sugen.

Nu har jag börjat damma av trainern efter några månader med nästan uteslutande styrka, förutom lite småpass här och där.

Egentligen så ska man väl inte "börja" utan köra hela tiden. Det är väl därför jag aldrig kommer få köra Touren :-/

Sen måste jag medge att jag ibland känner mig lite kluven. Jag gillar att väga 88kg men samtidigt är det sjukt mycket roligare att väga 76kg när man cyklar.
Hur löser man det? Jo, man kapar såklart 12 kilo på cykeln.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 12:28   #52
Laan
Registered User
 
Laans avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Jönköping
Inlägg: 848


Lite mer sansad orbea blir det allt

Affären där jag jobbade tidigare importerar dem själva för ett trevligare pris

Edit: Onix heter den

Senast redigerad av Laan den 2007-02-28 klockan 12:30.
Laan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 12:29   #53
JTH
Registered User
 
JTHs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 110
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Vad tycker du blir den största skillnaden mellan räser och MTB, vad är det som gör att du tycker en MTB vore bättre?
Skulle jag välja en motionscykel skulle valet vara ganska lätt... En MTB!? Hardtail, hydraliska skivor, påkostad gaffel och däck typ Hutchison Python eller Schwalbe Racing Ralph...

Jag tycker dock det är rätt stor skillnad på MTB och racer/cross... Rent konditionsmässigt är nog inte den ena bättre än den andre, men cykelstilen/som underhållning skiljer de sig åt enormt.
__________________
The fun starts at; JTH:s 2007-deff
JTH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 12:30   #54
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Citat:
Ursprungligen postat av JTH Visa inlägg
Ja, alltså alla skoskydd slits som fasen (jag har testat flera), och "våra undersökningar visar att det då är bättre att köpa skoskydd för 99 kr (typ) än 499 kr"


Får man en Ultegracross i Sverige för under 15 000 - 16 000 kr?
Det där med skoskydd ska jag testa. Har samma erfarenhet att man sliter ut dem hur mycket de än kostar. Men samtidigt så var det ju det där med märkeshets. Jag erkänner utan att skämmas att jag trivs bättre om det står Gore Bikewear än Giordiana på mina vinterkläder.


Ang Ultegracross så fick jag känna på några riktigt prisvärda Stevens CX. Kolla in deras hemsida, och sedan ska jag försöka komma ihåg vad återförsäljaren hette som demade dessa för oss.
http://www.stevensbikes.se/
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 12:32   #55
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
...och definitivt ingen "inne"-cyklist som vet vad man bör och inte bör ha i cykelvärlden. Mina egna inköpsplaner för året är i alla fall nya skor och pedaler (för att bekräfta tidigare nämnda faktum kan jag avslöja att hittills har haft SPD på min racer ), och eventuellt ett tempostyre (om jag skulle vinna på lotto, som jag aldrig spelar, kanske en tempohoj kan komma på tal).


En Columbus Pinta Xenon. När jag cyklar på grus/i skogen "fuskar" jag på familjens hybrid, en Merida Crossfire 8700, eftersom jag inte äger någon egen mtb.

Det enda renodlade cykelloppet jag har planerat är Siljan Runt, motionslopp på 16 mil som går i början av juni. Det är lite av en tradition som hela min familj brukar köra. Banan är vacker och stämningen trevlig - dessutom får man en sådan här fin liten dalahäst när man går i mål!

Jag är med i en triathlonklubb (Stockholm City Triathlon) och kommer förhoppningsvis att köra ett gäng triathlontävlingar. Distanserna i år blir de kortaste - Sprint och Olympisk - vilket innebär 2-4 mils cykling per tävling.

//Kristin
SPD till racer går bort. När du provar ett racersystem vill du aldrig titta tillbaka. Det är helt klart värt investeringen.

Columbus är ju jäkligt prisvärda och Cykelcity en av Stockholms bästa butiker. Pintan är väl 105 rakt igenom? Deras F100 har jag varit sugen på ett tag men jag funderar nog att hoppa upp ytterligare ett snäpp.

Siljan Runt tror jag Skaparn också kört? Kollolag 2007 kanske?
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 12:34   #56
JTH
Registered User
 
JTHs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 110
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Jag erkänner utan att skämmas att jag trivs bättre om det står Gore Bikewear än Giordiana på mina vinterkläder.
Hi-hi! Märkesbög!!!!!!! Jag har själv en del Giordania som jag trivs jäkligt bra med... Men har spanat på ett par Gore-brallor i gore tex men det blir nog nästa blöta säsong (eftersom denna lider mot sitt slut).
__________________
The fun starts at; JTH:s 2007-deff
JTH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 12:38   #57
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Det där med skoskydd ska jag testa. Har samma erfarenhet att man sliter ut dem hur mycket de än kostar. Men samtidigt så var det ju det där med märkeshets. Jag erkänner utan att skämmas att jag trivs bättre om det står Gore Bikewear än Giordiana på mina vinterkläder.


Ang Ultegracross så fick jag känna på några riktigt prisvärda Stevens CX. Kolla in deras hemsida, och sedan ska jag försöka komma ihåg vad återförsäljaren hette som demade dessa för oss.
http://www.stevensbikes.se/

Jo, visst är det sjukt vilken roll märket spelar inom cyklingen. Finns det någon sport som är så fixerad som cyklingen?

Biltemas trainer ska ju tydligen funka helt ok vad jag hört. Man kanske kan sätta dit egna klistermärken?

Kul att Stevens kommit till svenska marknaden. Har ingen som helst erfarenhet av dem. Ruggigt fin i vit:
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 12:39   #58
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av JTH Visa inlägg
Hi-hi! Märkesbög!!!!!!! Jag har själv en del Giordania som jag trivs jäkligt bra med... Men har spanat på ett par Gore-brallor i gore tex men det blir nog nästa blöta säsong (eftersom denna lider mot sitt slut).
Märkesbög är nog en alldeles för mild titel åt Skaparn. Här pratar vi märkesfixeringens Gud.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 12:39   #59
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
SPD till racer går bort. När du provar ett racersystem vill du aldrig titta tillbaka. Det är helt klart värt investeringen.

Columbus är ju jäkligt prisvärda och Cykelcity en av Stockholms bästa butiker. Pintan är väl 105 rakt igenom? Deras F100 har jag varit sugen på ett tag men jag funderar nog att hoppa upp ytterligare ett snäpp.

Siljan Runt tror jag Skaparn också kört? Kollolag 2007 kanske?
Men jag körde Siljan runt utanför tävlan med min far. Helt seriöst skulle det vara ganska kul att dra upp ett stockholmsgäng och köra. När är början av juni? Kan krocka med nationaldagsspelen som är i början av juni (därav namnet), som är det första viktiga för mig denna säsong.
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 12:42   #60
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Laan Visa inlägg


Lite mer sansad orbea blir det allt

Affären där jag jobbade tidigare importerar dem själva för ett trevligare pris

Edit: Onix heter den
Det där är en sjukt snygg hoj. Orbea är porr.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)