Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-21, 11:05   #16
Jackman
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 98
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Fast om han inte är orolig hos mamman så kanske det inte är ditt perspektiv som är det rätta? Jag tycker ärligt talat att du har en rätt dryg syn på olika typer av föräldraskap. Hon gör förmodligen det hon upplever är bäst för sin son, precis som du. Förutom att du är beredd att offra umgänget med din son.

KBT är inte den enda sanna läran.
Han ringer mamman för minsta lilla för hon bekräftar honom. Han och hans lillebror kan springa och lillebordern kan hinna före varpå han genast ringer mamma för att beklaga sig och mamman säger, jag förstår att du känner så. Han kan ringa henne om små saker för att jag sagt åt honom att stänga av dataspelet och säga saker vilket leder till att hon kommer och hämtar honom utan att jag ens vet, hon har inte ens frågat mig vad som hänt eller liknande.

Socialen och BUP har sagt åt henne vad hon måste göra men hon skiter i det
Jackman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 11:08   #17
Jackman
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 98
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Det låter jättejobbigt. Tyvärr kan du ju inte göra något åt din sons mamma. Hennes beteende får stå för henne men du kan jobba för att vara en sund röst för din son. Det gör du såklart genom att finnas kvar som ansvarstagande pappa på dina 50%, inte genom att låta honom bo heltid med sin mamma.
Hoppas utredningen gör att ni får bra hjälp, både föräldrar och sonen.
Det enda jag kan göra är att låta han vara vid mamman så han iallafall är lugn även fast jag vet att det i längden kommer bli skit för honom. Eftersom BUP har sagt att för att en utredning ska kunna göras måste det bli lugnt och han måste vara lugnare. Det är så jävla illa att jag får säga, bo med mamma ett tag då. Jag vet att det blir lugnt för stunden men kommer vara ett helvete om 5 år
Jackman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 11:10   #18
Jackman
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 98
får han en liten prick på kroppen som han säger gör ont osv, eller som knappt syns börjar hon smörja med salva, sätta på plåster osv osv, ett jävla fjantande helt enkelt. Detta även fast hon vet att han blir värre av det. Har fått känslan av att hon vill att han enbart ska bo med henne
Jackman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 11:16   #19
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Om du frångår ideologi och principer, varför tänker du att det är fel bemötande av sonen om du tänker att han faktiskt blir lugn av att bli bekräftad och att vara med sin mamma? Jag får inte ihop det riktigt.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 12:28   #20
Jackman
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 98
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Om du frångår ideologi och principer, varför tänker du att det är fel bemötande av sonen om du tänker att han faktiskt blir lugn av att bli bekräftad och att vara med sin mamma? Jag får inte ihop det riktigt.
Han blir inte lugn, han är lugn för stunden, problemen finns kvar men hon skyddar honom för att möta det jobbiga hela tiden. Man måste utsätta sig för sånt som är jobbigt för att det ska bli bättre, i lagoma mängder såklart, man kan inte skyddas hela tiden. Han vill vara här på dagarna men på kvällarna hem till mamma för han vet att han får sova i hennes säng, han får nästan panik. Problemet fanns inte på kvällarna innan hon började tillåta honom att göra det tex. Kan tillägga att alla runt omkring ser samma sak, även mammans mor och far. Har man en ångest måste man jobba ned sin ångest och inte gömma den hela tiden.
Jackman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 12:30   #21
Jackman
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 98
När han blir tonåring kommer allt komma som en käftsmäll för honom
Jackman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 12:55   #22
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Jag tänker att man måste ställa åldersadekvata krav, och se till individen. Han behövde inte sova med någon förut men nu kan det vara en period då han faktiskt behöver det. Precis som vi vuxna gillar att känna tryggheten av någon nära när vi sover.

Vad som händer när han är tonåring vet du inte. Bara för att saker är på ett sätt nu betyder det inte att han inte kommer förändras i behov och beteende. Jag tänker att du kanske har lite svårt att se ditt barns perspektiv. Du kallar tex hans behov av bekräftelse och omvårdnad när han är orolig för fjant några inlägg upp.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 12:58   #23
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Jackman Visa inlägg
får han en liten prick på kroppen som han säger gör ont osv, eller som knappt syns börjar hon smörja med salva, sätta på plåster osv osv, ett jävla fjantande helt enkelt. Detta även fast hon vet att han blir värre av det. Har fått känslan av att hon vill att han enbart ska bo med henne
Okej, får nog hålla med mini där. Du får tagga ner lite.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 13:39   #24
Jackman
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 98
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Okej, får nog hålla med mini där. Du får tagga ner lite.
Va ?, menar du att man ska förstora upp en liten prick till ett problem som man sen vet skapar oro. Om man ignorerar och visar att det är inte farligt så släpper han det direkt.

Ja så kan man ju oxå göra
Jackman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 13:40   #25
Jackman
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 98
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag tänker att man måste ställa åldersadekvata krav, och se till individen. Han behövde inte sova med någon förut men nu kan det vara en period då han faktiskt behöver det. Precis som vi vuxna gillar att känna tryggheten av någon nära när vi sover.

Vad som händer när han är tonåring vet du inte. Bara för att saker är på ett sätt nu betyder det inte att han inte kommer förändras i behov och beteende. Jag tänker att du kanske har lite svårt att se ditt barns perspektiv. Du kallar tex hans behov av bekräftelse och omvårdnad när han är orolig för fjant några inlägg upp.
Vi släpper det, du hänger inte med i problematiken
Jackman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 13:41   #26
Jackman
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 98
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Okej, får nog hålla med mini där. Du får tagga ner lite.
Det är som att bekräfta för en hypokondriker att allt är farligt hela tiden, precis samma sak fast olika perspektiv
Jackman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 13:42   #27
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Lurigt att lösa om föräldrarna inte kommer överrens dock, konflikten som uppstår/förvärras är ju även den skadlig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 13:49   #28
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Jackman Visa inlägg
Va ?, menar du att man ska förstora upp en liten prick till ett problem som man sen vet skapar oro. Om man ignorerar och visar att det är inte farligt så släpper han det direkt.

Ja så kan man ju oxå göra
Nej, som jag skrev på förra sidan håller jag med dig. Jag tänkte mer på din ton, ”jävla fjantande” kändes rätt hårt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 13:51   #29
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av Jackman Visa inlägg
Vi släpper det, du hänger inte med i problematiken
Då har du förklarat dåligt. Eller så håller jag helt enkelt inte med dig om att ditt ex är dum, din son är sjåpig och du har den perfekta lösningen.

Lycka till iaf.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 14:08   #30
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 006
Jag var väldigt rädd och orolig som barn, och min dotter är det också. Så finns en stark genetisk faktor. Jag blev aldrig tvingad av mina föräldrar som barn att göra saker om jag var rädd eller orolig, hade en otroligt trygg uppväxt och jag har som vuxen en enormt bra innre trygghet och självskänsla men jag har fått jobba hårt genom hela livet för att övervinna min oro och rädsla. Fick aldrig någon käftsmäll heller vid tonåren av livet men jag missade en massa saker som ofta tillhör den åldern.

Kan fortfarande vid snart 50 års ålder ha svårt att sova ensam och kan oroa mig över saker som kan hända eller gå snett. Och speciellt det som rör min dotter (10 år). Tex fram till hon var 8-9 stod jag i fönstret och kolla när hon gick över till grannen 20 m bort att hon verkligen kom fram. Detta visar jag aldrig för henne.

Ser samma mönster i henne, hon oroar sig för att det ska hända mig något, vill helst jag ringer när jag kommer fram till jobbet efter det att jag lämnat henne på skolan. Samma med sova, hon vill inte sova själv. Får ångest när det börjar bli kväll.

Jag kör "KBT" dvs tvingar henne att hantera sin oro/rädsla på småsaker som tex rädsla för flugor, att jag inte måste ringa från gymmet och prata för att hon ska veta att jag lever, att jag är inte är död om jag inte svarar, men skulle aldrig tvinga henne sova själv eller andra saker som skapar så stark ångest. Det viktigaste är att hon känner en trygghet i vardagen och sedan får man jobba på småsaker. Jag tror inte att det går att jobba bort allt heller, jag har jobbat med min oro/rädsla i massor med år nu och finns en hel del saker jag fortfarande måste tvinga mig att göra med kraftig hjärtklappning, ångest.

Tror någonstand mellan dig och mamman är det jag känner är det rätta för mig, de saker som skapar kraftig ångest eller oro låter jag vara och jobbar på småsaker som skrubbsår, hyperkondri etc.

Senast redigerad av Mats J den 2019-05-21 klockan 14:10.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)