Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-24, 08:37   #91
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Borde inte att tillföra exakta och regelbundna mängder testosteron ge en en mer stabil om än hög nivå än den naturliga? Eller är det något i sättet man tillför och doserar som ger svängningar?
Jo, kroppens egna hormonsystem är knappast i homoestas i den bemärkelsen att nivåer av testosteron, östrogen, progesteron, prolaktiv, GH, IGF-1, insulin osv ligger på samma nivå 24/7. Det mesta är impulsstyrt av signalsubstanser, dygnsrytm eller för den delen föda, träning osv.

Sen är det klart att manipulering av dessa naturliga impulser som blir en oundviklig del av experiment med exogena hormoner i någon omfattning. Med vissa hormoner så är det antaget enklare att imitera kroppens naturliga svängningar (tex insulin) än vad det är med andra (tex testosteron).

Sen vad det har för praktiskt betydelse är det nog ingen som vet, iaf när det kommer till manlig psykisk hälsa som vi diskuterar här.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-24, 08:39   #92
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Återigen, är ingen statistiker, men: Låter som om det passar in på en normalfördelningskurva som flyttats lite till höger. För de stora flertalet i mitten av kurvan är det ingen större skillnad, för extremfallen längst till höger blir de explosiva vredesutbrotten ett faktum.
Kanske, och på samma sätt kanske konsekvensen blir att individer långt ut i den andra änden av kurvan får mindre vredesutbrott.

MVH
/Bruce

Senast redigerad av Bruce Banner den 2019-08-24 klockan 08:42.
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-24, 08:50   #93
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Återigen, är ingen statistiker, men: Låter som om det passar in på en normalfördelningskurva som flyttats lite till höger. För de stora flertalet i mitten av kurvan är det ingen större skillnad, för extremfallen längst till höger blir de explosiva vredesutbrotten ett faktum.
Det handlar snarare om att med extra vikt och styrka kan man göra mer skada.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-24, 08:53   #94
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Det handlar snarare om att med extra vikt och styrka kan man göra mer skada.
För att det argumentet ska stämma så måste stora och starka rena personer generellt vara aggressivare än andra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-24, 09:21   #95
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
För att det argumentet ska stämma så måste stora och starka rena personer generellt vara aggressivare än andra.
Nej det enda som måste stämma är att stora och starka rena individer kan orsaka mer skada än tunna individer. Därmed inte sagt att de kommer att göra det. Det ladugårdsdörr syftade till är att om en dopad person får ett raseriutbrott är det potentiellt farligare för omgivningen än om en medelsvensson får det.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-24, 09:23   #96
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Det ladugårdsdörr syftade till är att om en dopad person får ett raseriutbrott är det potentiellt farligare för omgivningen än om en medelsvensson får det.
Men, va? Varför syftar han till det? Det var ju inte det jag sa i inlägget han quoteade.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-24, 09:35   #97
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Men, va? Varför syftar han till det? Det var ju inte det jag sa i inlägget han quoteade.
Nä, men han syftade på (tror jag) att det inte bara handlar om att roidrage i princip är lika vanliga som ”normala” vredesutbrott. Utan att roidrage potentiellt har värre konsekvenser.

Det var kanske inte riktigt det som diskuterades. Men jag anser att det är relevant i diskussionen.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-24, 10:01   #98
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Nej det enda som måste stämma är att stora och starka rena individer kan orsaka mer skada än tunna individer. Därmed inte sagt att de kommer att göra det. Det ladugårdsdörr syftade till är att om en dopad person får ett raseriutbrott är det potentiellt farligare för omgivningen än om en medelsvensson får det.
Vad vi får lov att ta i beaktning är att testosteron förstärker de manliga dragen såsom aggressivitet... En dopad person har betydligt svårare att ta sig ur sitt ursinne jämfört med en odopad. Det är utifrån våldsbrott ute på stan i familjen i nära relationer som är ursprunget till Roid rage uttrycket.

Det som klyver vetenskapen om det är att det är inte med automatik som det här händer. Det är personer som normalt har problem med att hantera situationer som stressar dem. De har troligen problem i barndomen eller ligger på en skala eller har någon bokstavskombination. Det är betydligt lättare för de här personerna att påbörja ett missbruk de har oftast svårt se vad som är rätt och riktigt (Normerna i samhället).
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2019-08-24 klockan 10:04.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-24, 10:43   #99
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Nu snöar vi in oss på testosteron för mycket. Det är det mildaste preparatet på alla sätt. Det är andra grejjer som är betydligt värre. Jag tror inte vi förstår hur komplicerad kroppen är med alla hormoner osv. Självklart så varierar våra nivåer från dag till dag ja t.o.m från morgon till kväll men det är såna kast vi inte känner av. Samma sak när folk tror att de som växer bra naturligt har högre testonivåer. De kanske har det men det är absolut inte det som gör att de växer bättre. Jag tror att aggressiviteten beror på de androgena effekterna + att det påverkar östrogen, prolaktin och andra hormoner som har att göra med välmåendet.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-24, 13:00   #100
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Vad vi får lov att ta i beaktning är att testosteron förstärker de manliga dragen såsom aggressivitet... En dopad person har betydligt svårare att ta sig ur sitt ursinne jämfört med en odopad. Det är utifrån våldsbrott ute på stan i familjen i nära relationer som är ursprunget till Roid rage uttrycket.

Det som klyver vetenskapen om det är att det är inte med automatik som det här händer. Det är personer som normalt har problem med att hantera situationer som stressar dem. De har troligen problem i barndomen eller ligger på en skala eller har någon bokstavskombination. Det är betydligt lättare för de här personerna att påbörja ett missbruk de har oftast svårt se vad som är rätt och riktigt (Normerna i samhället).
Det manliga draget aggressivitet är väl enbart en sociokulturell företeellse?
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-24, 13:07   #101
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Det manliga draget aggressivitet är väl enbart en sociokulturell företeellse?
På samma sätt som PMS bara är ett sociokulturellt företeelse.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-24, 14:08   #102
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
På samma sätt som PMS bara är ett sociokulturellt företeelse.
Tror jag läste någonstans att kvinnliga byggare som brukade testo upplevde att de blev förändrade mot det aggressiva hållet och att förändringen var stor.
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-24, 14:11   #103
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av rosto Visa inlägg
Tror jag läste någonstans att kvinnliga byggare som brukade testo upplevde att de blev förändrade mot det aggressiva hållet och att förändringen var stor.
Ja det är helt naturligt. Det är största del orsaken till att fängelsestatistiken mellan kvinnor och män ser ut som den gör.

Aryt försöker bara trolla lite.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-24, 16:29   #104
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Nu snöar vi in oss på testosteron för mycket. Det är det mildaste preparatet på alla sätt.
Fast nu har du fel tyvärr, att X under alla omständigheter skulle vara "mildare" än Y på alla sätt för alla individer i alla situationer. För testosteron stämmer det inte.

Jag tror om du tänker ett varv till att en sådan förenkling inte låter sig göras utan grova generaliseringar som ofta leder till missförstånd och okunskap.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-24, 16:37   #105
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Fast nu har du fel tyvärr, att X under alla omständigheter skulle vara "mildare" än Y på alla sätt för alla individer i alla situationer. För testosteron stämmer det inte.

Jag tror om du tänker ett varv till att en sådan förenkling inte låter sig göras utan grova generaliseringar som ofta leder till missförstånd och okunskap.

MVH
/Bruce

Jasså. Du kan pm:a mig om vad som är mildare. Dosrekaterat javisst men alla orala mer eller mindre tär på lever och blodfetter. Övriga injektbara..nåja det fins väldigt snälla av dom också men t.ex så bråkar de med prolaktinet, stänger ner dig, hårdare osv. PM:a mig jag är nyfiken
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)