Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur länge innan bostadsmarknaden kraschar?
Det finns ingen bubbla/Aldrig 69 29.87%
1-2 år 60 25.97%
3-4 år 60 25.97%
5-6 år 18 7.79%
7+ år 24 10.39%
Antal röster: 231. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-18, 23:59   #286
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
(eller engelska om jag lyckas fly till det förlovade landet.
OT, men är Nya Zeeland rätt gissat?
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 00:00   #287
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Jag har pendlat sammanlagt närmare 10 år. Take it from me: det suger universums samtliga kukar parallellt och seriellt samtidigt. Som en super(***)position. Don't do it.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jag har pendlat den sträckan i många år. Flyttade just för att det sög universums samtliga kukar.

Nu har jag halverat avståndet. In till stan är ännu kortare. Men vet du vad...

Varje morgon vill jag yxmörda folk. Samma sak på väg hem. När jag väl är hemmavid känner jag aldrig samma lugn.
Det är verkligen grönare på andra ängen.
Jag bor ganska centralt och jag saknar pendlingstiden. Får liksom inte något naturligt tillfälle att läsa längre, finns alltid något som känns "roligare" eller som har högre prio. Men på pendeltåget eller långa t-baneresor (innan smartphones stortid, nu använder jag iof aldrig telefonen på tåget men ändå) är det så gött att bara få läsa.

Däremot så skulle jag säkert släpa runt på en köttyxa om jag skulle börja pendla igen. Nu känns ju alla resor längre än 30 min outhärdligt för att man blivit så pösig och bekväm av sig..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 05:39   #288
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jag har tänkt på just det ett tag nu. Arbetsgivaren har en del kontor utåt i landet så jag skulle säkert kunna behålla både jobb och lön utan större svårigheter, även om jag flyttade. Och vad finns det då runt Falun, Östersund eller Luleå? Borde gå att hitta hyfsat trevligt boende utan allt för svåra skulder. Största problemet är nog att jag inte känner så mycket folk i de orterna och chanserna att träffa min framtida fru i någon liten håla ute i landet är försvinnande små. Dessutom är lite väl primitivt för min smak att slåss med infödingarna över byns kvinnor. Läser hellre en bok än att sätta framtänderna i någons knogar.
Utöver det har vi även fördelarna du nämnt, att det kan vara trevligt att gå ut ibland på lite finare ställen än den lokala kebaberian. Det är rätt trevligt såhär i "civilisationen" att kunna ramla in på random trevligt ställe och få sig ett stop öl och god mat. Kentas Grill lär bli gammalt rätt fort.

Och då återstår förstås områden som Täby, Danderyd, Lidingö, Sigtuna osv. De för all del rätt avsides, men inte så långt ifrån stan att det är omöjligt.
Du nämner ju hålor i en annan form bara. Östersund har dessutom blivit äckeldyrt. Om du kan tänka dig pendla 30-40 eller längre från östersund så har du en guldgruva. Det finns gott om områden med mycket turism på vinter och folk är väldigt öppna och driva, inte inskränkta norrlänningar direkt.

Jag har försökt övertala frugan att vi ska flytta upp till Jämtland flera ggr, jag älskar livet där uppe och den ordentliga vintern. Nu bor vi ändå på Gotland och vi bor precis bredvid bäcken där Pippi Långstrump spelades in och vi har gott om fin natur.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 08:09   #289
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Östersund är inte dyrt man sitter på en bostad i stockholm och vill flytta.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 09:49   #290
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Östersund är inte dyrt man sitter på en bostad i stockholm och vill flytta.
Sant, men ska man flytta upp så ska man se till att köpa billigt. Det finns populära områden nära Östersund där du får betala 4 miljoner för en sunkig kåk.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 11:32   #291
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jag har tänkt på just det ett tag nu. Arbetsgivaren har en del kontor utåt i landet så jag skulle säkert kunna behålla både jobb och lön utan större svårigheter, även om jag flyttade. Och vad finns det då runt Falun, Östersund eller Luleå? Borde gå att hitta hyfsat trevligt boende utan allt för svåra skulder. Största problemet är nog att jag inte känner så mycket folk i de orterna och chanserna att träffa min framtida fru i någon liten håla ute i landet är försvinnande små. Dessutom är lite väl primitivt för min smak att slåss med infödingarna över byns kvinnor. Läser hellre en bok än att sätta framtänderna i någons knogar.
Utöver det har vi även fördelarna du nämnt, att det kan vara trevligt att gå ut ibland på lite finare ställen än den lokala kebaberian. Det är rätt trevligt såhär i "civilisationen" att kunna ramla in på random trevligt ställe och få sig ett stop öl och god mat. Kentas Grill lär bli gammalt rätt fort.

Och då återstår förstås områden som Täby, Danderyd, Lidingö, Sigtuna osv. De för all del rätt avsides, men inte så långt ifrån stan att det är omöjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Du nämner ju hålor i en annan form bara. Östersund har dessutom blivit äckeldyrt. Om du kan tänka dig pendla 30-40 eller längre från östersund så har du en guldgruva. Det finns gott om områden med mycket turism på vinter och folk är väldigt öppna och driva, inte inskränkta norrlänningar direkt.

Jag har försökt övertala frugan att vi ska flytta upp till Jämtland flera ggr, jag älskar livet där uppe och den ordentliga vintern. Nu bor vi ändå på Gotland och vi bor precis bredvid bäcken där Pippi Långstrump spelades in och vi har gott om fin natur.
Apropå att Östersund tydligen är dyrt vill jag nämna att Falun också är dyrt, bara Luleå kvar då

Kompisar har köpt gamla kåkar i Falun med renoveringsbehov för 2,5 miljoner. I lugna och fina områden visserligen.

Nu är det långt ifrån Stockholmspriser men ändå. Man undrar ju vad som är värst om(när)det kraschar. Ett hus i falun för 2,5 eller ett hus i Stockholm för 4,5.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 11:34   #292
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jag har tänkt på just det ett tag nu. Arbetsgivaren har en del kontor utåt i landet så jag skulle säkert kunna behålla både jobb och lön utan större svårigheter, även om jag flyttade. Och vad finns det då runt Falun, Östersund eller Luleå? Borde gå att hitta hyfsat trevligt boende utan allt för svåra skulder. Största problemet är nog att jag inte känner så mycket folk i de orterna och chanserna att träffa min framtida fru i någon liten håla ute i landet är försvinnande små. Dessutom är lite väl primitivt för min smak att slåss med infödingarna över byns kvinnor. Läser hellre en bok än att sätta framtänderna i någons knogar.
Utöver det har vi även fördelarna du nämnt, att det kan vara trevligt att gå ut ibland på lite finare ställen än den lokala kebaberian. Det är rätt trevligt såhär i "civilisationen" att kunna ramla in på random trevligt ställe och få sig ett stop öl och god mat. Kentas Grill lär bli gammalt rätt fort.

Och då återstår förstås områden som Täby, Danderyd, Lidingö, Sigtuna osv. De för all del rätt avsides, men inte så långt ifrån stan att det är omöjligt.
Alltså, även en håla som Falun har trevliga restauranger. Givetvis inte i paritet med Stockholm, men det är knappast den öken som somliga får det att framstå som. Om du letar framtida fru på Stureplan så har nog Falun ingen substituerande jaktmark, men helt folktomt och inavlat är det inte. Sen beror det givetvis på vad man har för intressen - jag som gillar utomhusidrott, natur, snela hestar och att baka bullar har bättre förutsättningar här än vad jag hade när jag bodde i Sthlm och Uppsala. Dessutom tar det mindre än 3 h med tåg till huvudstaden så mina kulturella behov kan lätt tillfredsställas. Jag läser t.ex. en sommarkurs på Stockholms Universitet just nu och åker ner en gång i veckan för ökad intellektuell stimulans.

Och ingenting är dyrt här om man ägt en bostad i Stockholm. Jag köpte en tvåa i Falun för hälften av vad jag sålde min etta i Uppsala för när jag flyttade hit för fem år sedan. Nu kommer jag köpa ett hus (!) för en summa som är mindre än vad min nuvarande lägenhet är värd. Omvänd bostadskarriär ftw.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 11:58   #293
Per Vers
Banned User
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Apropå att Östersund tydligen är dyrt vill jag nämna att Falun också är dyrt, bara Luleå kvar då

Kompisar har köpt gamla kåkar i Falun med renoveringsbehov för 2,5 miljoner. I lugna och fina områden visserligen.

Nu är det långt ifrån Stockholmspriser men ändå. Man undrar ju vad som är värst om(när)det kraschar. Ett hus i falun för 2,5 eller ett hus i Stockholm för 4,5.
Var i Stockholm finns hus för 4,5?
Per Vers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 12:04   #294
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers Visa inlägg
Var i Stockholm finns hus för 4,5?
Beror på om du menar stockholms län eller stockholm stad.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 12:28   #295
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Beror på om du menar stockholms län eller stockholm stad.
Och skick..
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 12:40   #296
G_lund
En påse med mos.
 
G_lunds avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 1 243
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Men sen kan jag sitta där på verandan, i min gungstol, med bössan över knät, pipan i mun.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Ska till akuten strax när mobilen är laddad
G_lund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 16:32   #297
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Sant, men ska man flytta upp så ska man se till att köpa billigt. Det finns populära områden nära Östersund där du får betala 4 miljoner för en sunkig kåk.
Har bott i Odensala en gång i tiden. Apropå Östersund.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-22, 09:09   #298
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Billigaste på Östermalm som jag hittar på hemmet ligger ute för 2 miljoner. Nej, det lär jag inte kunna låna till som ensamstående medelinkomsttagare. Inte för att jag tänker testa.

Ditt argument är precis det samma, så som jag utmålat det. Det är bara du som pratat om ingenstans att bo. Vi andra snackar om en enorm efterfrågan i förhållande till utbud.

Oavsett hur lättillgängliga krediterna är hade inte priserna trissats upp så mycket om inte efterfrågan var enorm. Folk är beredda att låna miljoner istället för att stå 10 år i kö till att bli knivhuggen nästa gång de handlar mjölk.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bara för att du kan köpa vilken limpa du vill i brödköns slut innebär det inte att det råder en marknadsekonomi.
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Nej det är inte för att förhindra ett Grekland som det tar tio år utan för att det system som finns inte längre är anpassat efter dagens verklighet. Saker och ting förändras.

Det går _alltid_ att köpa en bostad, det är en prisfråga. Hostar jag upp 100 miljarder så får jag nog även köpa stadsministerns hus. Så ja du har verkligen helt rätt - det finns ingen bostadsbrist, alla kan köpa. #brioche

Behöver och behöver - nyss behövdes inget byggande och nu har vi baxat dig hela vägen till instegsboende. Det är min exit här - fortsättningen visas som Induktion i x.
Jag tänker lämna det därhän att det finns en efterfrågan på centrala billiga nybyggda stora bostadsrätter och hyresrätter till alla, Och det finns tyvärr inte.

Min ståndpunkt är fortfarande kvar i att folk har hamnat i någon slags psykos av flera år av billiga krediter. Bartenders kör Mercedes och alla skall ha rätt till allt och vara nöjd med allt. Marknadsekonomi handlar om att saker hamnar där de platsar, inte att alla får som de vill. Det är Utopi.


EDIT:

https://www.bonava.se/bostad/stockho...tollare-marina
https://www.bonava.se/bostad/stockho...-mossen/st-167
https://www.bonava.se/bostad/stockho...rgs-slottspark
https://www.bonava.se/bostad/stockho...svik/kreatoren
https://www.bonava.se/bostad/stockho...mmarby-sjostad
https://www.jm.se/bostader/sok-bosta...enlundshojden/
http://brabostockholm.se/projekt/six...oaAv_YEALw_wcB


Därutöver finns det flera som snart färdigställs med lägenheter till salu i. Samt befintliga lägenheter som är till salu i hus som snart är flera hundra år gamla. Det finns saker till salu.
Ifall prisbilden inte passar kunderna så kommer detta självklart anpassa sig. Antingen är objekt fel prissatta eller har människor fel syn på prisbilden pga mediauppmärksamheten kring bostadspriser. Men bostäder finns.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.

Senast redigerad av agazza den 2017-06-22 klockan 09:17.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-22, 12:31   #299
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Jag tänker lämna det därhän att det finns en efterfrågan på centrala billiga nybyggda stora bostadsrätter och hyresrätter till alla, Och det finns tyvärr inte.

Min ståndpunkt är fortfarande kvar i att folk har hamnat i någon slags psykos av flera år av billiga krediter. Bartenders kör Mercedes och alla skall ha rätt till allt och vara nöjd med allt. Marknadsekonomi handlar om att saker hamnar där de platsar, inte att alla får som de vill. Det är Utopi.

Därutöver finns det flera som snart färdigställs med lägenheter till salu i. Samt befintliga lägenheter som är till salu i hus som snart är flera hundra år gamla. Det finns saker till salu.
Ifall prisbilden inte passar kunderna så kommer detta självklart anpassa sig. Antingen är objekt fel prissatta eller har människor fel syn på prisbilden pga mediauppmärksamheten kring bostadspriser. Men bostäder finns.
Tyvärr är det så att Sverige har en reglerad bostadsmarknad, då kan marknadsekonomin sättas ur spel. Tanken är att folk så småningom om ska lämna hyresrätter byta upp sig, så att det finns ett insteg. Som det ser ut nu hålller folk på lägenheter in i det sista. Då fungerar inte marknaden som den ska. Visst kan det finnas massor med lägenheter, men om prisnivån är 3.5 miljoner för 40 kvadrat i Solna kan det bli problem. Svenska bomarknaden behöver regeländringar.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-22, 14:00   #300
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
http://fi.se/sv/finansiell-stabilite...orteringskrav/

Citat:
FI föreslår ett skärpt amorteringskrav för hushåll med höga skuldkvoter (stora bolån i förhållande till inkomsten). Förslaget innebär att nya bolånetagare med bolåneskulder som överstiger 4,5 gånger bruttoinkomsten ska amortera minst 1 procent av skulderna utöver det befintliga amorteringskravet. Med nya bolån avses lån som lämnas mot säkerhet i en bostad i Sverige efter att de föreslagna föreskrifterna börjat gälla.
De som köpt "dyrt" får svårare att sälja till önskat pris, de som vill köpa kommer, troligtvis, inte lägga lika höga bud då kassaflödet stryps.

Eller om folk fortsätter köpa på prisnivån så kommer konsumptionen minska då disp. inkomst blir lägre för hushållen.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!

Senast redigerad av Snubben den 2017-06-22 klockan 14:03.
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)