Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur länge innan bostadsmarknaden kraschar?
Det finns ingen bubbla/Aldrig 69 29.87%
1-2 år 60 25.97%
3-4 år 60 25.97%
5-6 år 18 7.79%
7+ år 24 10.39%
Antal röster: 231. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-18, 15:22   #271
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av tomccc Visa inlägg
Nu har jag inte läst hela tråden men bostadsrätter ner upp till 88%? Så en etta i innerstan för 300k ja det verkar fullt rimligt... Kan du peka på någon annan huvudstad i världen där man kan köpa lägenhet för en nettad årslön?

Jag tycker snarare det verkar vara många bittra som ligger utanför marknaden och drömmer om att få komma in till rena önskepriser.
Nja, jämför man med den ekonomiska utvecklingen i övrigt borde priserna kanske var 40-50% lägre om man inte som i Sverige har en massa artificiella prisregleringar. Marknadshyror osv.

Rent generellt borde vi haft en fördubbling av medellönerna i storstäderna med dagens priser. Nu är det även inmurat i folks mentalitet att alla köp är vinster i längden.

Första steg borde vara gradvis övergång till marknadshyror. Sedan, räntehöjning. Tror fan jag aldrig hört talats om att man kör med 0 ränta i en högkonjunktur. Vad ska riksbanken göra när det verkligen behövs?
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-18, 16:23   #272
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag köpte en lägenhet för ca 5 år sedan i en ganska oattraktiv småstad, för 100 000. Nån som har ett vagt hum om vad den kan vara värd idag? De flesta jag frågar verka tro att den inte ökat i värde. Tror jag ska anlita en mäklare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-18, 16:36   #273
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag köpte en lägenhet för ca 5 år sedan i en ganska oattraktiv småstad, för 100 000. Nån som har ett vagt hum om vad den kan vara värd idag? De flesta jag frågar verka tro att den inte ökat i värde. Tror jag ska anlita en mäklare.
Gå in på Hemnet och kika på försäljningsstatistik i området. Så får du ett hum.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-18, 16:39   #274
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag köpte en lägenhet för ca 5 år sedan i en ganska oattraktiv småstad, för 100 000. Nån som har ett vagt hum om vad den kan vara värd idag? De flesta jag frågar verka tro att den inte ökat i värde. Tror jag ska anlita en mäklare.
Gör det.

Samma sak här men parhuset i skogen vi sålde, köpte för 350,000 för 5 år sedan.
Sedan dess har ett gäng sålts, blocket, privat osv, för runt 400,000 max.

Vi hade till och med tänkt sälja privat till några, men de hoppade av.

Svårt att få upp värdering på bostaden fast det troligtvis måste ha gått upp, mäklarna bara gnällde om att det inte fanns nå underlag.

Vi blev "tvungna" att gå ut på marknaden och det blev budgivning och gick upp 117%.

Inte lagt ett öre på bostaden under alla dessa 5 år heller.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-18, 18:21   #275
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
En annan fråga,

Varför byggs allt som bostadsrätter numera? Sitter och tittar på hus, tittar man utanför Stockholm så kan man oftast hitta områden där man smäller upp 50 villor, som man köper som villa, ej BR eller liknande.

Kommer man närmare Stockholm så säljs allt som BR. Varför? Bäst marginal? Krav från kommunen? Borde inte vinstmarginalen vara högre för byggare om det är hus som säljs till kund än en BR?
Högre markpriser tarvar högre exploateringsgrad.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-18, 20:08   #276
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av tomccc Visa inlägg
Nu har jag inte läst hela tråden men bostadsrätter ner upp till 88%? Så en etta i innerstan för 300k ja det verkar fullt rimligt... Kan du peka på någon annan huvudstad i världen där man kan köpa lägenhet för en nettad årslön?

Jag tycker snarare det verkar vara många bittra som ligger utanför marknaden och drömmer om att få komma in till rena önskepriser.
Jag kan för egen del påstå att jag inte vill se en bostadskrasch. Även om det skulle innebära bättre möjligheter för mig att komma in på marknaden skulle ekonomin i övrigt lida och drabba även mig. Sedan när jag inte heller någon önskan att sko mig på andras elände.

Om något så kan jag vara lite bitter över att jag inte tidigare insett vad jag verkligen vill ha. Jag har genom åren flyttat mig närmare stan, bara för att inse att jag hatar det. Framförallt Stockholm då. Det är en jävla pisshåla fylld av pundare, patrask och drägg. Varken inne i stan eller ute i förorterna går det att få lugn och ro, i ett lugnt och lummigt område, utan pröjsa flera miljoner.

Då tar jag hellre långt pendlingsavstånd. Typ, så som jag brukade bo.

Senast redigerad av Yes den 2017-06-18 klockan 20:12.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-18, 20:17   #277
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jag kan för egen del påstå att jag inte vill se en bostadskrasch. Även om det skulle innebära bättre möjligheter för mig att komma in på marknaden skulle ekonomin i övrigt lida och drabba även mig. Sedan när jag inte heller någon önskan att sko mig på andras elände.

Om något så kan jag vara lite bitter över att jag inte tidigare insett vad jag verkligen vill ha. Jag har genom åren flyttat mig närmare stan, bara för att inse att jag hatar det. Framförallt Stockholm då. Det är en jävla pisshåla fylld av pundare, patrask och drägg. Varken inne i stan eller ute i förorterna går det att få lugn och ro, i ett lugnt och lummigt område, utan pröjsa flera miljoner.

Då tar jag hellre långt pendlingsavstånd. Typ, så som jag brukade bo.
1 timme eller änden på pendellinjen?
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-18, 20:35   #278
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
1 timme eller änden på pendellinjen?
Nej, lägg på 30 min. Det är ungefär det avståndet som krävs för att komna till fina områden. Kanske lite kortare tid från vissa områden, tex Lidingö in till stan.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-18, 21:09   #279
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Nej, lägg på 30 min. Det är ungefär det avståndet som krävs för att komna till fina områden. Kanske lite kortare tid från vissa områden, tex Lidingö in till stan.
Jag har pendlat sammanlagt närmare 10 år. Take it from me: det suger universums samtliga kukar parallellt och seriellt samtidigt. Som en super(***)position. Don't do it.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-18, 21:23   #280
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Jag har pendlat sammanlagt närmare 10 år. Take it from me: det suger universums samtliga kukar parallellt och seriellt samtidigt. Som en super(***)position. Don't do it.
Jag har pendlat den sträckan i många år. Flyttade just för att det sög universums samtliga kukar.

Nu har jag halverat avståndet. In till stan är ännu kortare. Men vet du vad...

Varje morgon vill jag yxmörda folk. Samma sak på väg hem. När jag väl är hemmavid känner jag aldrig samma lugn. Det är aldrig att jag bara kan koppla bort resten av världen och leva i min lyckliga lilla Puh-lika bubbla. Nu snackar vi inte svårt att koppla bort jobbet eller nåt sånt.

Vad jag snackar om är någonstans på väg hem släpper jag bara allt och ler, för allting runtom mig är så vackert och harmoniskt. Jag kan beundra solnedgången utan att den förstörs av vedervärdiga hus. Inga idioter som stör mig. Omgivningen lever och grönskar och allting är idylliskt. Vill jag slippa andra människor kan jag gå genom lummiga områden, ned till vattnet och sätta mig på bryggan för att doppa tårna i vattnet.

Den känslan är faktiskt värd rätt jäkla mycket kuksugning.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-18, 22:12   #281
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jag har pendlat den sträckan i många år. Flyttade just för att det sög universums samtliga kukar.

Nu har jag halverat avståndet. In till stan är ännu kortare. Men vet du vad...

Varje morgon vill jag yxmörda folk. Samma sak på väg hem. När jag väl är hemmavid känner jag aldrig samma lugn. Det är aldrig att jag bara kan koppla bort resten av världen och leva i min lyckliga lilla Puh-lika bubbla. Nu snackar vi inte svårt att koppla bort jobbet eller nåt sånt.

Vad jag snackar om är någonstans på väg hem släpper jag bara allt och ler, för allting runtom mig är så vackert och harmoniskt. Jag kan beundra solnedgången utan att den förstörs av vedervärdiga hus. Inga idioter som stör mig. Omgivningen lever och grönskar och allting är idylliskt. Vill jag slippa andra människor kan jag gå genom lummiga områden, ned till vattnet och sätta mig på bryggan för att doppa tårna i vattnet.

Den känslan är faktiskt värd rätt jäkla mycket kuksugning.
Jag fattar precis vad du menar och jag har snackat om det en liten bit upp. Bo på en gård i tjottahejti.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-18, 22:57   #282
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Jag fattar precis vad du menar och jag har snackat om det en liten bit upp. Bo på en gård i tjottahejti.
Jag har tänkt på just det ett tag nu. Arbetsgivaren har en del kontor utåt i landet så jag skulle säkert kunna behålla både jobb och lön utan större svårigheter, även om jag flyttade. Och vad finns det då runt Falun, Östersund eller Luleå? Borde gå att hitta hyfsat trevligt boende utan allt för svåra skulder. Största problemet är nog att jag inte känner så mycket folk i de orterna och chanserna att träffa min framtida fru i någon liten håla ute i landet är försvinnande små. Dessutom är lite väl primitivt för min smak att slåss med infödingarna över byns kvinnor. Läser hellre en bok än att sätta framtänderna i någons knogar.
Utöver det har vi även fördelarna du nämnt, att det kan vara trevligt att gå ut ibland på lite finare ställen än den lokala kebaberian. Det är rätt trevligt såhär i "civilisationen" att kunna ramla in på random trevligt ställe och få sig ett stop öl och god mat. Kentas Grill lär bli gammalt rätt fort.

Och då återstår förstås områden som Täby, Danderyd, Lidingö, Sigtuna osv. De för all del rätt avsides, men inte så långt ifrån stan att det är omöjligt.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-18, 23:12   #283
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Hurril och Yes: Det där är bara att plåga sig själv med en dagdröm som man aldrig kommer uppnå. Vad skall man försörja sig av när man bor så? Det blir jävligt svårt med jobb. Därför får man följa efter flocken av människor som en jävla lämmel och tvingas in i trånga jävla lägenheter med en massa grannar och skit och helvete.

Jag vill också ha Lebensraum
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-18, 23:30   #284
Per Vers
Banned User
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jag har tänkt på just det ett tag nu. Arbetsgivaren har en del kontor utåt i landet så jag skulle säkert kunna behålla både jobb och lön utan större svårigheter, även om jag flyttade. Och vad finns det då runt Falun, Östersund eller Luleå? Borde gå att hitta hyfsat trevligt boende utan allt för svåra skulder. Största problemet är nog att jag inte känner så mycket folk i de orterna och chanserna att träffa min framtida fru i någon liten håla ute i landet är försvinnande små. Dessutom är lite väl primitivt för min smak att slåss med infödingarna över byns kvinnor. Läser hellre en bok än att sätta framtänderna i någons knogar.
Utöver det har vi även fördelarna du nämnt, att det kan vara trevligt att gå ut ibland på lite finare ställen än den lokala kebaberian. Det är rätt trevligt såhär i "civilisationen" att kunna ramla in på random trevligt ställe och få sig ett stop öl och god mat. Kentas Grill lär bli gammalt rätt fort.

Och då återstår förstås områden som Täby, Danderyd, Lidingö, Sigtuna osv. De för all del rätt avsides, men inte så långt ifrån stan att det är omöjligt.
Stocksund är ett trevligt och lugnt område med bra grannsämja tillräckligt nära stan för att slippa pendla allt för mycket, samt tillräckligt långt ifrån för att få lugn och ro.
För övrigt kan jag rekomendera er andra stockholmare, som likt jag blir stressad och inte får lugn och ro riktigt av att bo i eller nära stan, att börja spela golf. Det är en bra paus från både människor och bebyggelse, som en liten spaupplevelse där man kommer bort och får vara i naturen några timmar. Dessutom deffvänligt.

Senast redigerad av Per Vers den 2017-06-18 klockan 23:33.
Per Vers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-18, 23:55   #285
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Hurril och Yes: Det där är bara att plåga sig själv med en dagdröm som man aldrig kommer uppnå. Vad skall man försörja sig av när man bor så? Det blir jävligt svårt med jobb. Därför får man följa efter flocken av människor som en jävla lämmel och tvingas in i trånga jävla lägenheter med en massa grannar och skit och helvete.

Jag vill också ha Lebensraum
Njae... kortsiktigt siktar jag på jobb som tillåter mig att arbeta mer hemifrån samtidigt som bostadskön kan ge mig allt bättre alternativ. Lite mer långsiktigt försöker jag investera för att få ihop en bra handpenning. I värsta fall dröjer det tills jag är pensionär innan jag är förmögen, men... då kommer jag också ha mitt ensliga hus vid vattnet, en Ferrari i garaget och grannar som pratar svenska (eller engelska om jag lyckas fly till det förlovade landet).

Inga konstigheter egentligen. Det krävs bara arbete och slit. Men sen kan jag sitta där på verandan, i min gungstol, med bössan över knät, pipan i mun (tobakspipan då ) och blicka ut över vattnet.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)