Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-08-21, 18:08   #1
Anonymes
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 63
Fettprocent vs rep range

Hej alla på forumet! Jag har gymmat i ca 2 år nu och har under tidens gång ändrat träningsupplägg flera gånger, bara tränat rumpa, bara kondition, helkroppspass, styrketränat alla muskelgrupper + kondition, kroppsvikt osv.. listan är lång. Rent utseendemässigt vill jag se mer slank ut och inte ha så stora muskler, värt att nämna är att jag är 160 och väldigt smalt byggd sett till skelettet (smala höfter och axlar) så minsta lilla fett eller muskler jag lägger på mig får mig att se bulkig ut. Just nu har jag börjat gå på boxningspass på gymmet för att jag vill kunna få in lite konditionsträning och samtidigt blir starkare sen tänkte jag utöver det köra ben med vikter för att de tränas inte så mycket med boxningen. Det är här jag behöver er hjälp och det jag undrar över är ska jag satsa på att köra på låga vikter och många reps eller kommer jag behöva ha vädigt låg fettprocent? Har alltid kört på 8-12 dvs hypertrofi och tänker att det kanske är det som får mig att se stor ut? Eller måste jag helt enkelt bara gå ner i vikt ännu mer?

F, 160cm 53 kg
Pajade knän sen tidigare så jag ska inte hålla att springa o hoppa.

Jag vill se atletisk ut asså att jag idrottar vill inte se ut som en bodybuilder... problemet är ju som sagt knäna men jag tänker att det borde gå att lösa på gymmet ändå.

Senast redigerad av Anonymes den 2019-08-21 klockan 18:18.
Anonymes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 19:33   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Min erfarenhet är att de flesta som tycker att de ser knubbiga ut ifall de lägger på sig minsta lilla massa har rätt lite muskler. Jag skulle gissa att så är fallet även för dig, och att de gånger du styrketränat och tycker att du ser tjock ut inte beror på att du lagt på dig muskler. Det är troligen istället så att du är "smalfet". Vilket just är att man har lite muskler, vilket gör att man ser lite lönnig ut även om man inte egentligen har mycket fett på kroppen.

Jag skulle tro att du bör lägga på dig muskelmassa om du vill se smalare och mer vältränad ut. Det kanske låter bakvänt, men ifall man lägger på sig lite muskler så kommer det fett man har på kroppen inte synas lika tydligt.

Det tar lång tid att lägga på sig muskelmassa. För tjejer tar det ännu längre tid än killar (pga lägre testosteron) så du behöver träna hårt och kontinuerligt i flera månader innan du kommer märka nåt synligt resultat.

Ifall du tycker du börjar se bulkig ut efter en månad så är det definitivt inte att du lagt på dig för mycket muskler (det tar längre tid). Det handlar då troligen om vätska eller fett. En bra idé skulle kanske kunna vara att sikta på att vara viktstabil (dvs äta "precis" lika mycket som du gör av med). Ifall du följer ett vettigt styrketräningsprogram (och tar i såpass att du får ut nåt av det) samt käkar tillräckligt med protein, så kan du troligen bli av med lite kroppsfett samtidigt som du bygger lite muskler. Dvs du kommer "göra om fett till muskler", och då kommer du nog se mer vältränad ut. Det kommer ta massor av år innan du byggt stora bodybuildermuskler, så du behöver inte vara orolig för att du hux flux kommer se ut som hulken.

Men det gäller ju då att hålla koll på dieten och vikten så att du varken går upp eller ner i vikt (om man kollar på snittvikten vecka för vecka).

Det är vad jag skulle gissa skulle kunna passa dig i alla fall. Men jag har ju gissat på en del grejer eftersom du inte har lagt upp någon bild tex.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-08-21 klockan 19:36.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 07:47   #3
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Enig med @svenbanan. Upp i muskelmassa. Och kanske variera belastningen för nöjes skull? Enligt stilen daily undulating periodization . När du i tillägg väl ökat mestadels i muskelmassa kommer fettet spridas ut över större area. Kommer alltså framstå som mindre
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 10:27   #4
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Vill du se atletisk ut?

Långsiktigt: Ät cleant runt energibalans och träna igenom kroppen 1-2 ggr per vecka.

Påengång: som ovanstående fast med energiunderskott.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)