Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-12, 16:45   #1
m4x
Registered User
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 75
Plyo och knäböj samtidigt, bättre explosivitet?

Hej!

Jag undrar om någon sitter på kunskapen och kan berätta om det är till en fördel att göra lite tyngre knäböj följt av box jumps direkt efter innan man tar paus och kör nästa set? Om man jämför att dela upp spänst och knäböj på separata dagar.


Vinner man mer explosivt att kombinera dom två på ett set?
m4x är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-12, 17:01   #2
henrikl
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 729
För det första: Box jumps är inte en plyometrisk övning. En plyometrisk övning kör du med minimal markkontakt (0,1-0,2s). Box jump är en hoppövning

För det andra: Knäböj fungerar utmärkt som en aktivering för en mer explosivare övning, MEN då kan du inte utföra den till närheten av utmattning. 1-2rep på 80-90% av 1RM med intentionen att utföra den så explosiv som möjligt fungerar bra.
henrikl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-12, 17:11   #3
m4x
Registered User
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 75
Citat:
Ursprungligen postat av henrikl Visa inlägg
För det första: Box jumps är inte en plyometrisk övning. En plyometrisk övning kör du med minimal markkontakt (0,1-0,2s). Box jump är en hoppövning

För det andra: Knäböj fungerar utmärkt som en aktivering för en mer explosivare övning, MEN då kan du inte utföra den till närheten av utmattning. 1-2rep på 80-90% av 1RM med intentionen att utföra den så explosiv som möjligt fungerar bra.
Ok! Då har man lärt sig något nytt

Hur menar du med utförandet?

Jag tänkte att köra vanliga knäböj 6x80kg (kör vanligtvis 90kg) följt av hopp med egen kroppsvikt 6x på en låda. Upprepa 3ggr.

Är dubbelhopp kanske att föredra så att man får in markkontakten? Känns isåfall slitsamt för knäna..lådan är mer statisk men man kanske inte får ut samma effekt?
m4x är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-12, 17:21   #4
henrikl
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 729
Citat:
Ursprungligen postat av m4x Visa inlägg
Ok! Då har man lärt sig något nytt

Hur menar du med utförandet?

Jag tänkte att köra vanliga knäböj 6x80kg (kör vanligtvis 90kg) följt av hopp med egen kroppsvikt 6x på en låda. Upprepa 3ggr.

Är dubbelhopp kanske att föredra så att man får in markkontakten? Känns isåfall slitsamt för knäna..lådan är mer statisk men man kanske inte får ut samma effekt?
Då skulle jag rekommendera att du dina box jumps som 1a övning (alla set) sedan kör du knäböj som 2a övning. Detta pga att du måste vara fräsch för att få ut något av den explosiva träningen.

Vad har du för mål med träningen? Har du inte starka knän och är van vid plyometrisk träning (och inte har användning av den) så är det nog inte värt risken. Utan då kan du hålla dig till vanlig hoppträning.
henrikl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 09:16   #5
m4x
Registered User
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 75
Citat:
Ursprungligen postat av henrikl Visa inlägg
Då skulle jag rekommendera att du dina box jumps som 1a övning (alla set) sedan kör du knäböj som 2a övning. Detta pga att du måste vara fräsch för att få ut något av den explosiva träningen.

Vad har du för mål med träningen? Har du inte starka knän och är van vid plyometrisk träning (och inte har användning av den) så är det nog inte värt risken. Utan då kan du hålla dig till vanlig hoppträning.
Ok jag förstår!

Målet är att utveckla explosivitet ytterligare (innebandyn). Hoppar en hel del så tänkte om man kunde effektivisera det ytterligare genom att lägga det tillsammans med knäböj som jag också kör 2 ggr i veckan.
m4x är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 14:42   #6
clavain
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av henrikl Visa inlägg
För det första: Box jumps är inte en plyometrisk övning. En plyometrisk övning kör du med minimal markkontakt (0,1-0,2s). Box jump är en hoppövning

För det andra: Knäböj fungerar utmärkt som en aktivering för en mer explosivare övning, MEN då kan du inte utföra den till närheten av utmattning. 1-2rep på 80-90% av 1RM med intentionen att utföra den så explosiv som möjligt fungerar bra.
Alltså ursäkta, kanske är helt ute och cyklar men plyometrisk träning är väl i princip hoppövningar Boxjumps brukar också finnas med i exempelprogram
clavain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 15:00   #7
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Citat:
Ursprungligen postat av clavain Visa inlägg
Alltså ursäkta, kanske är helt ute och cyklar men plyometrisk träning är väl i princip hoppövningar Boxjumps brukar också finnas med i exempelprogram
Du, jag och internet verkar ha uppfattat det så.

https://en.wikipedia.org/wiki/Plyometrics
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 15:55   #8
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Det råder en viss "begreppsförvirring" kring plyometrisk träning. På 70-talet uppfann ryssen Verkhoshanskij en typ av träning som han själv kallade Shock-training, men som i väst kom att kallas plyometrisk träning. Det var alltså hopp med minimal markkontakt (dvs nedhopp) och fokus på att ta till vara på stretchreflexen så mycket som möjligt.

Med tiden har dock plyometrisk träning kommit att omfatta alla möjliga typer av hoppövningar, som tex boxjumps (dvs hoppa upp på en box). Denna typ av övningar är dock inte alls lika effektiva som Shock-metoden för att bli spänstig. Det kan dock vara en bra inkörsport till "riktig" plyoträning så man inte går sönder. Nedhopp är effektiva, men också jävligt slitsamma för kroppen.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 18:52   #9
henrikl
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 729
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det råder en viss "begreppsförvirring" kring plyometrisk träning. På 70-talet uppfann ryssen Verkhoshanskij en typ av träning som han själv kallade Shock-training, men som i väst kom att kallas plyometrisk träning. Det var alltså hopp med minimal markkontakt (dvs nedhopp) och fokus på att ta till vara på stretchreflexen så mycket som möjligt.

Med tiden har dock plyometrisk träning kommit att omfatta alla möjliga typer av hoppövningar, som tex boxjumps (dvs hoppa upp på en box). Denna typ av övningar är dock inte alls lika effektiva som Shock-metoden för att bli spänstig. Det kan dock vara en bra inkörsport till "riktig" plyoträning så man inte går sönder. Nedhopp är effektiva, men också jävligt slitsamma för kroppen.
Man får skilja på Shock training (plyometrisk träning med överbelastad excentrisk fas), "vanlig" plyometrisk träning (hopp med kort markkontakt, häckhopp, sprint osv), och hoppträning (explosiv träning utan fokus på snabb markkontakt, utan istället på hopphöjd).

Detta för att alla de olika träningsmetoderna ger olika stimuli. Det har dock blivit vanligt att klumpa ihop allting och kalla det plyometrisk träning, vilket jag tycker blir helt fel.
henrikl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 18:56   #10
henrikl
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 729
Citat:
Ursprungligen postat av m4x Visa inlägg
Ok jag förstår!

Målet är att utveckla explosivitet ytterligare (innebandyn). Hoppar en hel del så tänkte om man kunde effektivisera det ytterligare genom att lägga det tillsammans med knäböj som jag också kör 2 ggr i veckan.
Kör hoppövningarna separat först i passet tycker jag. Träna explosivt är inget man gör "lite fort" i ett superset, utan krävs mycket mental fokus och att man är fräsch i musklerna. Du ska alltid vara nära och press ditt max i hopphöjd för att kunna utvecklas maximalt.
henrikl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 18:58   #11
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av henrikl Visa inlägg
Man får skilja på Shock training (plyometrisk träning med överbelastad excentrisk fas), "vanlig" plyometrisk träning (hopp med kort markkontakt, häckhopp, sprint osv), och hoppträning (explosiv träning utan fokus på snabb markkontakt, utan istället på hopphöjd).

Detta för att alla de olika träningsmetoderna ger olika stimuli. Det har dock blivit vanligt att klumpa ihop allting och kalla det plyometrisk träning, vilket jag tycker blir helt fel.
Ja, det var väl ungefär det jag skrev också tycker jag.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 19:07   #12
henrikl
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 729
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ja, det var väl ungefär det jag skrev också tycker jag.
Mitt inlägg var inte tänkt som en tillrättavisning, utan snarare som en komplettering så folk lättare skulle förstå
henrikl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 19:14   #13
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av henrikl Visa inlägg
Mitt inlägg var inte tänkt som en tillrättavisning, utan snarare som en komplettering så folk lättare skulle förstå
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)