Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-10-24, 03:59   #361
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Citat:
Ursprungligen postat av eulalia Visa inlägg
Måndag = Ben! (Atleten)

Knäböj/uppvärmning 20kg 5st, 50kg 5st, 70kg 5st, 80kg 3st
Knäböj (dräkt,bälte) 95kg 2st, 110kg Fail, (Lindor på)120kg 1st, 130kg 1st, 140kg 1st,Fail
Kronlyft 50kg 5st, 80kg 5st, 110kg 5st, 130kg 3st, 140kg Fail, (Bälte på) 140kg 1st,Fail
Utfallssteg med hantlar (Snyggt och stabilt) 8kg 3x8st/ben
Ryggresningar 15kg 3x10st

Okej, dagens huvudövning var att träna böjar med utrustning men det gick inte riktigt lätt för mig. Jag skjuter fram knäna mer än vanligt och får därmed problem med djupet också, nära parallellt var väl det bästa jag kunde åstadkomma idag. På det sista lyftet fällde jag fram överkroppen, tror inte jag har så mycket hjälp och stöd av dräkten som är rejält tilltagen i storlek, ena benet är 2cm vidare då bensömmen är sprucken och axelbanden är så långa att de bara ramlar av axlarna då jag står upp.

Dagens höjdare på träningspasset stod inte jag för, min träningskamrat som bara har tränat i några veckor visade sig vara helt outstanding i kronlyft. Man blir ju givetvis glad och peppad av att se mäktigt tunga och fina lyft men samtidigt kan man ju inte låta bli att bli förbannad då ens egen utveckling i marklyft går framåt med snigelfart. Idag gick det tom tyngre än förra veckan men det tror jag mest beror på att jag tränade mark senast i lördags och inte har hunnit återhämta mig tillräckligt ännu.

Såja, nu får det vara färdiggnällt för idag, nästa gång ska böjarna bli godkända.
jepp så är det nog.marken tar sin lilla tid att återhämta sig från....;-)
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 19:09   #362
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 591
Ciao bighulk! Jag vet inte vad jag ska skylla på idag, jag gick på med kronlyft ännu en gång med ännu tråkigare resultat än senast, 5 dagars vila från marklyft blev det denna gång. Jag håller igen lite på matintaget också men ändå, jag har betydligt högre förväntningar på mig själv än vad jag får ut på träningspassen.

Fredag = Lättare knäböj, Kron och marklyft!

Knäböj med dräkt 80kg 2x1st, 110kg 2x1st
Boxböj (låg pall) 50kg 3x3st, 60kg 2x3st
Kronlyft 50kg 5st, 100kg 3st, (Bälte på)120kg 2st, 130kg 2xFail, 120kg 2st
Marklyft, sumostil 90kg 3x1st
Marklyft, explosivt 50kg 5x5st
Lek och tävlingar: Fingerkrok, hantelfrivänding med pushpress, enarms hantelpress...

Min hjärna ruttnar, jag är missnöjd med mitt träningspass...

Jag är hyfsat nöjd med böjarna iaf då jag fick till bättre teknik och djup än förra gången, testade min kamrats böjdräkt (Centurion 36) och den kändes rätt "bekväm" (fel ordval då det gäller SL-utrustning) jämfört med min egna Metal, kanske blir att shoppa en sådan i framtiden, ev kanske i strl 34.

Sedan var det kronlyft, fick slita rejält för att lyfta 120kg. gjorde några misslyckade försök på 130kg, blev förbannad och valde sedan att avbryta för att slippa öva på fler tråkiga och dåliga lyft. Sumostilen känns inte heller bra, är jättetungt för ländryggen. Sedan bytte vi taktik och jag fick i uppdrag att träna explosiva lyft och det ska jag nu försöka lägga in regelbundet för att se om det ger någon effekt. Min resultatutveckling sedan jag började träna SL för ett år sedan är inte särskilt fantastisk, +10kg.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-27, 18:06   #363
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 591
Torsdag = Stretching! (Glömde att skriva det sist)

Söndag = SL med utrustning! (SAK)

Knäböj 40kg 2x3st, 50kg 3st, 60kg 3st, 70kg 2st, 80kg 2st
Knäböj (Dräkt, Bälte) 90kg 2st, 100kg 1st, (Lindor på) 125kg 1st, 135kg 1st
Bänkpress med stopp, explosivt upp 40kg 3st, 60kg 3x2st
Bänkpress med tröja 75kg 2st, 85kg 1st, 90kg 2x1st, 95kg 2x1st
Marklyft (bakvänd Böjdräkt, Bälte) 80kg 1st, 100kg 1st, 120kg 2xFail
Markyft, explosivt 55kg 5x5st

Idag samlades vi i Södertälje för en gemensam träningsdag inför DM. Kul att träffa alla klubbkamrater och att få lite bra feedback och tips. Min målsättning med dagen var först och främst att få till godkänt djup på mina knäböjar men det lyckades jag tyvärr inte med denna gång heller. Jag får se hur jag gör nu med DM, om jag väljer att skippa utrustningen och därmed SM-kvalet. Jag har inte fått till ett enda godkänt lyft/böjdjup med utrustning under hösten... Kanske jag hinner prova något lyft till innan anmälningstiden går ut och i så fall måste jag nog lita mer på dräkten och våga släppa på med mera fart.

Bänken gick väl sådär, jag hade bitvis lite bättre rövkontakt med bänken idag men lyften i sig var lite tama och mjäkiga. Skippade att gå på maxförsök utan nöjde mig med ett bra avslutningslyft på 95kg.

Det enda jag åstadkom i marklyft var att jag spräckte en söm i dräkten. Det känns inte alls bra och jag lyfter troligvis mera vikt utan "hjälpdräkt".

Morgonvikt: Drygt 72kg...
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-27, 18:24   #364
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
ja e bar å ladda på inför dm!!......

lycka till nu.såg detta osså,men tyckte inte det var nån ide för mig.dåligt med träning senaste 2 månaderna,pga gymet osv.
nån på klubben som tyckte jag i alla fall skulle ställa upp,men känns inte bra ännu.samt måste först få licensen också,som ju löper per kalenderår.så får bli nåt nästa år då.

kör hårt nu...
Med vänlig hälsning/
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-29, 21:02   #365
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 591
Bighulken, jag ska nog bestämma mig imorgon. Tävla ska jag göra men jag är mycket tveksam till att tävla med utrustning redan nu. Även om jag skulle lyckas att få till böjarna på tävlingsdagen och klara SM-kvalet så skulle då mitt ev deltagande på SM i januari bli mer utav en "träningstävling". Visst behöver jag sådana också men att delta på SM känns som att det borde göras med ett större engagemang och intresse än att bara göra en träningstävling. Däremot känner jag mig mer bekväm och kompis med pressartröjan än böjdräkten så där kanske man gör ett försök.

Tisdag!

Stretching ca 30min. Mest ben, rumpa och rygg men även lite bröst.
Ryggresningar 5x10st
Abd. Crunch 35kg 3x20st
Rumplyft 3x25st

Hade även tänkt att besöka simhallen och mjuka upp kroppen med lite mys i bubbelpoolen och avslappning i saunan. Tyvärr är jag i dagsläget så disträ och tankspridd så jag åkte iväg iklädd gymkläderna men glömde att ta med ombyte för att göra annat. Att dra på sig sina svettiga, illaluktande tights känns ju inte som någon höjdare då man är nydushad.

Skulle göra lite snabblagat käk då jag kom hem, crepes. Köpte färdiga pannkakor, la på någon laxskiva och en slev med keso på varje pannkaka och vek ihop. Det blev en intressant smakkombination med gravad lax och pannkakor med en touch av vanilj...
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-30, 20:48   #366
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 591
Onsdag = Bänkpress, tyngdlyftning!

Bänkpress med stopp, signaler 50kg 3st, 55kg 3st, 60kg 1st, 70kg 1,1,Fail
Stöt 20kg 1st, 25kg 1st, 30kg 1st, 35kg 1st, 40kg 1st, 45kg 1st, 50kg Fail
Ryck 20kg 1st, 22kg 1st, 25kg 1st, 27kg 1st, 30kg 1st, 32kg 1st, 35kg 1st, 37kg 1st, 40kg Fail

Hahaha, ja varken min explosivitet eller motorik är något jag kan skryta med, dom egenskaperna är tydligen obefintliga bägge två. Det var dock ett annorlunda och kul inslag i träningen att köra lite tyngdlyftning vilket jag aldrig har provat förut.

Bänkpressen,,, gjorde iaf några lyft med rumpan nere i bänken men det riktigt tråkiga är ju att jag måste slita för att lyfta 70kg, min styrkeutveckling går bakåt känns det som.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-01, 20:16   #367
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 591
Glömde fylla i senast att jag körde 2x3st explosiva och lätta bänkpressar som avslutning på bänkövningen....

Fredag = Marklyft, Knäböj!

Marklyft 50kg 5st, explosivt: 80kg 3x3st, (Bälte på) 90kg 1st, 100kg 1st, 110kg 1st
Knäböj (Bälte) 50kg 5st, explosivt: 60kg 3x3st, 70kg 1st, 80kg 1st, 90kg 1st

Åhå, jag har haft riktigt rejäl träningsvärk hela veckan och värst var det igår kväll då jag låg och kved lite smått på soffan. Jag undrar om det blir en annan sort tränis av explosiva reps, mer som ilningar??? Kändes även så pass mycket på marklyften idag att rörelsemönstret nästan blev lite påverkat. Jaja, så går det när en seg gammal norrlänning ska försöka bli lite kvick och snabb...

Körde både lite explosivt och stegade sedan upp till vad jag tror blir mina ingångsvikter på DM. Jag bestämde mig för att tävla med utrustning iaf men vi får se om jag törs dra på mig böjdräkten över huvud taget. Siktar på att göra ett godkänt 1a lyft raw så får vi se vad jag väljer för taktik på dom resterande lyften.

Dagens glada nyhet! Jag har blivit erbjuden en provanställning som kyltekniker from årsskiftet! Det blir spännande med karriärbyte och detta innebär även att jag får flytta till en ny stad med tiden. Det känns skönt att inte ha den där ovissheten hängade över sig då man inte riktigt vet vad som händer men nu tar jag iaf ett steg framåt mot någonting som jag tror kan bli bra.

Senast redigerad av eulalia den 2013-11-01 klockan 20:19.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-01, 20:54   #368
Zanndhra
Registered User
 
Zanndhras avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Älvsbyn
Inlägg: 1 154
Grattis till nya jobbet! Vad skoj.
Kör hårt nu på DM:et. Önskar stort lycka till!
Jag håller tummarna för dig.
__________________
TRÄNINGSJOURNALEN

INSTAGRAM @sandra_lagerskog
Zanndhra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-02, 05:50   #369
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
bra kämpat får sin belöning!!!!..

roligt med att du nu vet lite vad du ska göra!!...bra jobb-bra träning=bra liv!!!.......i alla fall ett kvalitetsliv!!!......
joo.kan bli lite värk när man kopplar in de korta fibrerna i muskulaturen(explosiva)....då händer det.........lol.

lycka åt dig nu....Med vänlig hälsning/
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-03, 20:16   #370
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 591
Tack båda två! Det kändes skönt att få lite medvind faktiskt, det har varit motigt nu på slutet pga annat. Nu gäller det bara att klara examensprovet men det ska väl inte vara omöjligt tycker jag.

Lördag = 1h promenad!

Söndag = Stretching, ca 30min!
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-04, 09:34   #371
Galt
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Vid havet i skogen i det djupaste Hälsingland.
Inlägg: 781
Sedär sedär:-)grattulerar till en ny utbildning,lite småroligt att du går ifrån maskinoperatör till kyltekniker,då jag gick ifrån kyltekniker till att för tillfället jobba som maskinoperatör

Anyway congratz :-)
Galt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-04, 20:21   #372
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 591
Vilket sammanträffande, freaky! Jag kommer att ingå i ett 6-manna team. Inledningsvis så blir det nog så att jag får ta de lite enklare småjobben och sedan (om behovet finns och det blir en fortsättning) får man fasas in på dom mer coola kyljobben.

Måndag = Böj, Bänk, Mark!

Knäböj 40kg 4st, 50kg 3st, 60kg 3st, 70kg 3st, (Bälte på) 80kg 1st
Bänkpress 40kg 4st, 50kg 3st, 60kg 1st, 70kg 1st
Marklyft 50kg 2x5st, 80kg 3st, 100kg 1st, (Bälte på) 110kg 1st

Lite lätt och lagom pass idag. Fokuserade på att göra tekniskt bra lyft med lite tryck och explosivitet. Jag gjorde en riktigt bra sista knäböj, jag höll rumpan nere på alla bänkpressarna, marklyften kändes okej och kraften i kroppen håller på att återvända lite smått. Morgonvikten ligger lite över 72kg.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-05, 22:53   #373
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 591
Tisdag = Promenad, 1h!
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-06, 20:07   #374
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 591
Onsdag = Böj, Bänk, Mark!

Knäböj (Stor dräkt, Marathon) 60kg ?x1st
Knäböj (Bälte) 50kg 1st, 60kg 1st, 70kg 1st
Bänkpress med stopp 40kg 3st, 50kg 1st, 65kg 1st
Marklyft (Bälte) 50kg 5st, 70kg 3st, 80kg 1st, 100kg 1st

Hittade en gammal böjdräkt (ej tävlingsgodkänd) i förrådet idag som jag lekte lite med. Hade problem med djupet/tekniken även med den här, sedan provade jag att släppa på med lite fart och då blev lyften mycket bättre. Det var i övrigt ett lättsamt lattjolajbans-pass idag med fokus på att göra bra lyft. Sedan hade vi lite filmtajm i klubbrummet med kaffe och rulltårta, mysigt!
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-10, 12:12   #375
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 591
Lördag = DM i Styrkelyft, Täby!

Vägde lätt på morgonen och fick för ovanlighetens skull äta frukost innan invägningen: 71,45kg landade jag på.

Jag följde min plan på knäböjen, gick in och gjorde ett idiotsäkert lyft raw och drog därefter på mig dräkt och lindor. Det blev stressigt att hinna med att göra några uppvärmningsböjar och få dräkten på rätt plats innan lyft 2 så jag fick mer eller mindre gå ut på flaket och chansa. Jag var ytterst nära att klara djupet på böj 2 men den 3:e med mer vikt blev faktiskt grundare. Jag presterade ju inte direkt bra men jag är faktiskt glad att jag vågade gå ut på flaket trots att risken var så stor att jag skulle misslyckas, och jag blev inte heller avskräckt fastän jag bommade lyften. Det var dom bästa dräktböjarna jag har gjort hittills och potentialen att jag kan få till stilen och godkänt djup har förbättrats avsevärt, jag behöver mer träning med dräkt bara.

Knäböj: 90kg - OK, 125kg - Bom, 135kg - Bom.

Bänkpressen kändes bättre men där har jag och tröjan hunnit bli kompisar. Kändes tungt på uppvärmningen men jag presterade OK tycker jag: Jag var laddad och fullt fokuserad på uppgiften, gjorde inga direkt tekniska missar så jag fick nog ut det jag kunde vid tävlingstillfället.

Bänk: 90kg - OK, 97kg - OK, 102kg - Bom.

På marklyften sedan körde jag som planerat utan utrustning, jag hade känningar av ont i ländryggen och jag hade lite svårt att tagga till och känna att jag faktiskt deltog på en tävling. Lyften var bedrövligt tunga i starten tills jag passerat knäna, originalplanen var att satsa på nytt PB i sista lyftet men det kändes inte som rätt dag att ens försöka.

Mark: 110kg - OK, 122kg - OK, 127kg - Bom.

Jag har fått sänka kraven på mig själv nu på slutet, styrkelyftandet får gå lite som det går helt enkelt och jag får inte fästa mig för mycket vid att jag för tillfället inte presterar särskilt bra, däremot mår jag bra av att träna och vara social. Styrkelyftarna som släkte, inte bara i klubben utan från hela området är ju ett fantastiskt trevligt gäng och jag tycker att det är roligt bara att jag får vara med!
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)