Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-02-14, 19:10   #1
99kg
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2021
Inlägg: 1
165 till 99 kg!

Jag är i dag extremt fet med mina 165 kg.

Måste ned till minst 99 kg på ~11 månader vilket blir ~6 kilo i månaden. Varför just på 11 månader är för att det sker en privat sak då som jag inte vill gå in på här.

Vilket tror ni är det bästa sättet att göra det på? Alla förslag välkomna.
99kg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-14, 19:36   #2
Jonnie Malki
Registered User
 
Jonnie Malkis avatar
 
Reg.datum: May 2012
Ort: Vällingby
Inlägg: 15
1. Skaffa en app där du reggar kcal. Typ Myfitnesspal.
2. Räkna ut din dagliga kcalförbrukning. Googla nåt med MET och PAL.
3. Lägg ditt dagliga kcalintag på -500 till -1000 kcal/dag.
4. Bli kompis med din hunger.
5. Ät normalt en dag i veckan.
Principerna är skitenkla. Utförandet är hemskt.
Lycka till!!!!

Skickat från min SM-N986B via Tapatalk
__________________
...
Atletiska Principer
Jonnie Malki är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-14, 20:24   #3
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Kolla in mouline här som vägde in på 200 men gick ner till hälften. Finns en tråd. Sök på namnet.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-16, 07:11   #4
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Jag gick ner lite mer än 40kg på ca 11 månader. Jag åt LCHF samt max 1500kcal om dagen (man 188cm, 130kg i början). Jag gick så långa och snabba powerwalks som jag orkade, blev en om dagen och i snitt ca 4-5km lång runda.

När jag började bli mindre grisfet så bytade jag powerwalks mot gymmet. Fortsatte ligga på kaloriunderskott, fortsatte rasa i vikt men byggde ändå upp imponerande muskelmassa.

Kaffe och snus hjälpte till att döva den värsta hungern. Men det är riktigt vidrigt stundtals. Hade det varit lätt eller att "bara bestämma sig" så hade inga feta människor existerat. Ingen vill vara fet även om vissa feta kvinnor gärna vill få andra att tro att dom trivs med sin ohyggliga kropp.

I ditt fall skulle jag säga 1200-1500kcal om dagen (nås lättast med lchf) och minst två powerwalks om dagen. När du orkar så gärna en timme hård styrketräning på gym + en powerwalk 4-5km om dagen 4-6ggr i veckan. Att konstant snitta 6 kg fett i månaden är inte jättelätt. Jag snittade iof 2kg i veckan i långa perioder så det går.

Senast redigerad av 40plus den 2021-02-16 klockan 07:13.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-16, 08:00   #5
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Citat:
Ursprungligen postat av Jonnie Malki Visa inlägg
1. Skaffa en app där du reggar kcal. Typ Myfitnesspal.
2. Räkna ut din dagliga kcalförbrukning. Googla nåt med MET och PAL.
3. Lägg ditt dagliga kcalintag på -500 till -1000 kcal/dag.
4. Bli kompis med din hunger.
5. Ät normalt en dag i veckan.
Principerna är skitenkla. Utförandet är hemskt.
Lycka till!!!!

Skickat från min SM-N986B via Tapatalk
Då lär han tyvärr ha en bra bit kvar till målet.
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-16, 09:00   #6
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av 99kg Visa inlägg
Jag är i dag extremt fet med mina 165 kg.

Måste ned till minst 99 kg på ~11 månader vilket blir ~6 kilo i månaden. Varför just på 11 månader är för att det sker en privat sak då som jag inte vill gå in på här.

Vilket tror ni är det bästa sättet att göra det på? Alla förslag välkomna.
Några råd på vägen då.

Storkok och matlådor. Att slippa väga, mäta, laga, exponera sig för dofter och frestelser vid varje mål är skönt. Det beror så klart på livssituation, men är man singel och bor själv är det rätt skönt att laga hela veckans mat på en dag.
När jag bantade brukade jag göra 5 luncher & 6 middagar på söndagen. Sedan unnade jag mig något gott på lördag kväll, oftast pizza eller kebab. Men då hade jag oftast 2-4 timmar promenad inplanerad på lördagen och en lunch i stil med tonfiskburk i vatten och massor av grönsaker.

Dryga ut måltiderna med mycket fiberrika grönsaker. Fryst wokmix, broccoli, riven morot, riven vitkål mm. Minst halva måltiderna var grönsaker.

Jag blir lätt frusen när jag ligger på stort energiunderskott, så för mig blev det mycket buljong, och ibland lite misosoppa på kvällarna för att få upp värmen.

Kaffe är din vän, och te, och andra kalorifria varma drycker, även uppvärmd jordgubbsfunlight gick ned.

Frukost hoppades över ibland när jag var för trött, då blev det två kokta ägg vid 9fikat. Annars var standardfrukost 1dl havregryn kokt till gröt på vatten, någon matsked billig äppelmos med lågt eneriinnehåll, lite kanel och 1dl minimjölk.

Drick inget med kalorier i sig, ingen läsk, juice, saft, mjölk, öl, vin, sprit etc.

Ha inget som överhuvudtaget går att snacksa hemma. Jag kan inte ha en ost i kylen eller en ask skinka, då småäter jag på det när hungern blir för jobbig. Jag undvek även frukt för det var så lätt att föräta sig.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-16, 09:03   #7
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Lite att läsa från en som gjort resan:
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ghlight=Scenen
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-16, 12:02   #8
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Förutom att förstås styra upp kosten, högprotein och lågkalori-kost är att rekommendera, så:
Ut och gå så mycket det är möjligt. Det är mitt råd. Man kan promenera i princip hur mycket som helst utan att bli utmattad. Man äter inte när man promenerar heller, vilket är ett plus och det tar tankarna bort från maten ett tag.

Du kommer att vara väldigt sugen på mat och gott i början. Sen kommer det nog vara rätt så hanterbart större delen av tiden om du är fast besluten att genomföra viktnedgången.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-16, 12:10   #9
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Jag skulle rekommendera dig att prova en ketogen kost OM du trivs med den sortens mat, många upplever att deras "cravings" försvinner helt med den kosten. Ju mer fett man har, desto lättare har man också att frisätta fett och vara i ketos tror jag personligen. Vid väldigt lågt kroppsfett så börjar det bli svårare för kroppen att frisätta tillräckligt med energi från de "obefintliga" fettdepåerna om man inte intar åtminstone lite kolhydrater.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-16, 12:21   #10
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Jag undvek även frukt för det var så lätt att föräta sig.
Hmm, är det verkligen lätt att föräta sig på frukt? Bananer möjligtvis, men jag skulle nästan säga att det är omöjligt att äta sig fet på frukt - om man inte har det som något slags sjukt livsmål.

Visst, det är kalorier och som en del av hela kaloriintaget kan säkert typ 10 äpplen göra att man inte går ned i vikt om man inte tar hänsyn till att man äter 10 äpplen utöver det man planerar att äta per dag. Ett äpple innehåller typ 70 kcal.
Men då måste man alltså först köpa 10 äpplen (en rätt stor påse äpplen) och sen sätta i sig alla dessa för att nå upp till 700 kcal - och detta är 1,3 kg rätt så volyminös föda, känns som att risken för överätning är relativt liten.
Tycker att äpplen, apelsiner och liknande är bra att ha inplanerade i en diet, då det är gott och kalorifattigt.

Men helt rätt att det inte ska användas som snacks, inget ska användas som snacks om man ska gå ned i vikt.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-16, 13:22   #11
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Citat:
Ursprungligen postat av Jonnie Malki Visa inlägg
1. Skaffa en app där du reggar kcal. Typ Myfitnesspal.
2. Räkna ut din dagliga kcalförbrukning. Googla nåt med MET och PAL.
3. Lägg ditt dagliga kcalintag på -500 till -1000 kcal/dag.
4. Bli kompis med din hunger.
5. Ät normalt en dag i veckan.
Principerna är skitenkla. Utförandet är hemskt.
Lycka till!!!!

Skickat från min SM-N986B via Tapatalk
hur tänkte du här?
Han behöver väl ha ett underskott på ca 1400 kcal varje dag i 11 månader.
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-16, 13:38   #12
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Hmm, är det verkligen lätt att föräta sig på frukt? Bananer möjligtvis, men jag skulle nästan säga att det är omöjligt att äta sig fet på frukt - om man inte har det som något slags sjukt livsmål.

Visst, det är kalorier och som en del av hela kaloriintaget kan säkert typ 10 äpplen göra att man inte går ned i vikt om man inte tar hänsyn till att man äter 10 äpplen utöver det man planerar att äta per dag. Ett äpple innehåller typ 70 kcal.
Men då måste man alltså först köpa 10 äpplen (en rätt stor påse äpplen) och sen sätta i sig alla dessa för att nå upp till 700 kcal - och detta är 1,3 kg rätt så volyminös föda, känns som att risken för överätning är relativt liten.
Tycker att äpplen, apelsiner och liknande är bra att ha inplanerade i en diet, då det är gott och kalorifattigt.

Men helt rätt att det inte ska användas som snacks, inget ska användas som snacks om man ska gå ned i vikt.
Som sagt, har man inga problem att ha saker hemma så är det jättebra, och jag råder patienter till att ha frukt som mellanmål. Men själv saknar jag den disciplinen.
Jag veckohandlar, och jag skulle satt i mig all frukt på en dag eller två. Det vet jag av erfarenhet. Och säg att det blir 3 frukter om dagen, eller 21st i veckan. Det är kalorier jag inte behöver då det är fruktsocker och fibrer + c-vitamin. Säg att man lägger 1500kcal i veckan på frukt, då tar jag hellre det i viktnedgång och är lite hungrigare mellan måltiderna. Jag är strikt med mig själv på diet. Allt som är så lite att det inte räknas (eeeen liten pepparkaka bara, en skvätt mjölk i kaffet, en liten korvskiva när jag ändå ska steka till middagen, en liten frukt till etc etc) eliminerar jag. På diet då. Vid viktstabilitet äter jag som folk gör mest. Men på diet är jag antingen strikt eller tappar det. Jag har svårt för gråskala.
Det är frukost, kaffe, lunch, kaffe, kaffe, kaffe, middag, kaffe, te, te, soppa, te, sova. Matlådor. Inget annat.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-16, 14:17   #13
Jonnie Malki
Registered User
 
Jonnie Malkis avatar
 
Reg.datum: May 2012
Ort: Vällingby
Inlägg: 15
Citat:
Ursprungligen postat av Spiffy Visa inlägg
hur tänkte du här?

Han behöver väl ha ett underskott på ca 1400 kcal varje dag i 11 månader.
True. Mitt fel.

Skickat från min SM-N986B via Tapatalk
__________________
...
Atletiska Principer
Jonnie Malki är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-16, 14:23   #14
Punk
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 31
Jag tror inte du behöver övertänka så mycket till att börja med. Rör på dig så mycket du kan, gå på promenader eller cykla (om du inte har snökaos där du bor förstås, då kan du chilla lite med cyklandet till våren kanske) och börja träna på gym. Sen är det nog en rejäl ändring av kosten som är det absolut viktigaste, skippa som någon tidigare sagt att dricka kalorier om du nu gör/gjorde det och försök laga så mycket mat som möjligt själv och skippa snabbmat så tror jag du kan äta "vanlig mat" utan att tänka så mycket på kalorier.
Senare kanske du även ska ta en liten funderare på varför du hamnade där du hamnade viktmässigt, om det beror på dåligt mående eller något sådant så kan det ju vara dags att försöka reda ut detta med. Jag tror ofta att man dämpar dåliga/jobbiga känslor och tankar med mat/godsaker och risken finns ju att man hamnar där igen om man inte tar tag i grundproblemet.
Nu hoppas jag dock att du helt enkelt bara gillade att äta väldigt mycket mat och det beror på det och att en översikt av kosten gör susen!
Lycka till!
Punk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-16, 14:53   #15
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Som sagt, har man inga problem att ha saker hemma så är det jättebra, och jag råder patienter till att ha frukt som mellanmål. Men själv saknar jag den disciplinen.
Jag veckohandlar, och jag skulle satt i mig all frukt på en dag eller två. Det vet jag av erfarenhet. Och säg att det blir 3 frukter om dagen, eller 21st i veckan. Det är kalorier jag inte behöver då det är fruktsocker och fibrer + c-vitamin. Säg att man lägger 1500kcal i veckan på frukt, då tar jag hellre det i viktnedgång och är lite hungrigare mellan måltiderna. Jag är strikt med mig själv på diet. Allt som är så lite att det inte räknas (eeeen liten pepparkaka bara, en skvätt mjölk i kaffet, en liten korvskiva när jag ändå ska steka till middagen, en liten frukt till etc etc) eliminerar jag. På diet då. Vid viktstabilitet äter jag som folk gör mest. Men på diet är jag antingen strikt eller tappar det. Jag har svårt för gråskala.
Det är frukost, kaffe, lunch, kaffe, kaffe, kaffe, middag, kaffe, te, te, soppa, te, sova. Matlådor. Inget annat.
Jag håller med dig och är likadan själv på diet. Fast för mig handlar det mer om att vara nitisk med att följa planen. Ska jag äta ETT äpple så äter jag ETT äpple, även om det finns 20 hemma.
Skulle vara helt omöjligt att följa en diet och gå ned i vikt om man tvunget måste äta upp allt som finns hemma om man har familj annars. Det finns alltid gott hemma.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)